Hur kan det vara tillåtet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

en eller två dagar att stå inne som mest men då ska hästen bli riden också. de måste va mycket att mocka sen:S skäll ut henne de kan ju hjälpa. o om hästarna går efter en så får hon väl jaga bort dom. de skadar ju inte hästarna.

VI har inte tagit ifrån hästarna sitt fria liv, det går så långt tillbaka att jag tar inte på mig skulden :bow: MEN jag har åtagit mig ansvaret för MIN häst och då ser jag till att hennes behov blir tillfredställt.
Har man inte alternativ till att ge hästen det dom behöver får man väl flytta till ett som ger dom det= nöjd häst!

Jag säger inte att du ska ändra dig, det kan du bara själv göra OM du vill eller anser - detta är mitt synsätt på hästhållning!

Etologi och Djurskydd och trivs som smör i solsken. Kritiskt tänkande i dagens djurshållning/uppfödning passar mig tror jag :smirk: :angel:

Hoppas på en post doc examen i framtiden. Vet att jag vill påverka från någonstans för att göra livet lättare främst för våra lantbruksdjur i den konventionella uppfödningen/djurhållningen.

Många på min utbildning som försökt till veterinär, men personligen har jag aldrig varit intresserad av det medicinska utan mer beteende så när den här utbildningen poppade upp som ny förra året vandrade jag på moln :love:

Mumin

MEN jag har åtagit mig ansvaret för MIN häst och då ser jag till att hennes behov blir tillfredställt.
Tycker du ja...och det är bra. Jag tar ansvar för mina och ser till att deras behov blir tillfredsställt -tycker jag.
Har man inte alternativ till att ge hästen det dom behöver får man väl flytta till ett som ger dom det= nöjd häst!
Jomen det tycker ju jag med!
gulan

"Om du syftar på mig som denna människa så tycker jag att du sätter dig på en vääääldigt hög häst, och anser dig ha det ultimata synsättet då det gäller hästens behov. "

Nej precis som jag antydde så menar jag den vi pratar om i tråden. Ursäktar om det var blurrigt.

Är du insatt i evolutonsbiologi? Vi människor har domesticerat våra djur under en extremt kort tid i jämförelse med evolutionens gång. Tusentals år i jämförelse med miljontals. Det är däri de flesta av våra problem idag ligger då vi inte kommit ifrån våra djurs beteenden och behov när vi har industrialiserat dom.

Genetiskt sätt är det lätt att ändra på utseende och form medans man har kommit fram till att beteende inte är lätt att förändra. Faktiskt är det mkt lite beteendemässigt som skiljer våra tamdjur från deras vilda förfäder. Just därför är det så himla viktigt att titta till vilken slags miljö de har blivit anpassade för, därför att dessa behov sitter så djupt, då de inte hade överlevt utan dem.

Så att våra hästar skulle vara så himla anpassningsbara håller jag inte riktigt med om, vissa tål mer än andra , men även apati är ett tecken på stress, men visst kan människor sätta en rem rumt krubbbitaren för att bota symtomen av en stressad häst och gå genom livet med skyddslappar på istället för att medge för sig själv att hästen mår dåligt pga av förhållandena den lever i inte tillgodoser dess grundläggande behov.

Mumin

Men som argument mot utegång är ditt fantasiscenario ganska dåligt, mer ett exempel på dålig hästhållning.
Jag har ett par exempel ur verkligheten där hästar stått inne i spilta ett par år utan att användas eller ens fått komma ut på bete på sommaren i stort sett lagligt.
PL

Tycka kan man ju alltid, men i mina ögon väger faktiskt åsikter från kunniga och utbildade beteendevetare och forskning tyngre än din åsikt.
Men givetvis har man rätt att tycka vad man vill, men när det är outgrundade åsikter får man också respektera att andra människor ser dem som kontroversiella och felaktiga. Detta får även jag leva med.
Men det faktum att alla experter jag känner till talar om vikten av utevistelse och att DSM tog upp det som ett krav väger som sagt tyngre än att din personliga åsikt är att det inte är ett måste för välmående.

Mumin

en eller två dagar att stå inne som mest men då ska hästen bli riden också. de måste va mycket att mocka sen:S skäll ut henne de kan ju hjälpa. o om hästarna går efter en så får hon väl jaga bort dom. de skadar ju inte hästarna.

Håller med.
Och ja, det är massor att mocka. hästen springer runt skiten i hela boxen. :crazy:
Precis. Det är lätt att fixa om de andra hästarna är i hasorna. Men jag tror inte att det är problemet... Men vad det egentliga problemet är återstår att försöka luska ut...

Jag skulle definitivt inte säga att den här tråden lutar mot daglig utevistelse varje dag oberoende av förhållanden. Däremot kan man ju fixa till saker som dåliga hagar el att vissa hästar inte trivs ihop.
Daglig utevistelse som princip ställer däremot jag upp på även om nya författningsförslaget tyvärr inte gick så långt.
Du däremot har gått allt längre åt andra hållet i den här tråden.
När det gäller hästars beteende o behov skiljer de sig knappast från deras vilda förfäders.
PL

Tack! Precis vad jag ville säga men inte orkade formulera. :D

/Maria

Vad är det då? I den här tråden sägs det -hästar ska vara ute varje dag oavsett väderlek oavset hagens skick eller storlek, om hästarna passar ihop eller inte har egentligen ingen betydelse. Daglig utevistelse!!
Jag försöker säga: om en hage är förliten, så geggig att det inte finns ett grässtrå utan det enda hästen får är problem med karleder, och kolik då den får i sig stora mångder lera eller sand, eller att vädret är så dåligt så det enda som sker då man släppt ut den är att den ställer sig vid den söndertampade ingången och väntar på att få komma in, då har hagen misst sin funktion -för våra tävlingshästar.

Ja och knappast bett om att få bli människans leksak!
gulan

Det du gör är att hitta på konstiga argument varför man inte kan ha hästar i hagen. Och drar fram ett exempel på detta.

Sen hittar du på saker om att i TS's exempel är stallägaren så nonchalant att de 5 hästarna kommer skada sig för att dom inte kommer överens.

Och alla exempel du nu drog upp igen går ju att göra något åt. Större hage, annan hage, ordentligt vind- och väderskydd ( t ex en träddunge, vindskydd osv) samt ett täcka vid regn och rusk.

/Maria

Har du rätt i. Men jobbar vi inte ganska friskt på att dämpa hästars naturliga beteende för att den ska passa in i människans värld? Varför ska det ibland vara godkännt och prata om hästen som vild och blanda det med hästen som tam och ibland inte. Varför inte erkänna -vi har berövat hästen sitt fria liv för vi ville det, och då inse att straffet för det blir att alla hästar inte får ett så värdigt liv, och att åsikterna går kraftigt isär när det gäller god hästhållnig. Vem är jag att säga -mitt sätt är bäst?
D

Ehhh så för att vi har hästar i fångenskap så kan vi lika väl ha dom ordentligt i fångenskap. :eek: En box 23 timmar, lite hård träning och mat för prestation inte hälsa ska det vara standarden då eftersom vi antingen måste se hästen som tam med ett ovärdigt liv eller vild och då helt fri?? Är det inte bättre att säga att eftersom vi har tvingat hästarna till fångenskap (eller hur man nu vill se på det) så är det våran skyldighet att dom ändå får ett så naturligt liv som möjligt???

/Maria

Det är synd att du inte vill se mina argument och bemöta dem istället. Det är intresannt allt det du skriver, men det hjälper i alla fall inte hästar som inte får tillfreställande hagar, stallmiljö eller en snäll och kunnig ägare. Att ägare väljer och släppa ut i bedrövliga hagar som ger 0 stimulans, och dåligt anpassade lösdrifter med argumentet bättre ute än inne.
gulan

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 202
Senast: Bison
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 087
Senast: TantAgda
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18