Hur kan det vara tillåtet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Etologi och Djurskydd och trivs som smör i solsken. Kritiskt tänkande i dagens djurshållning/uppfödning passar mig tror jag :smirk: :angel:

Hoppas på en post doc examen i framtiden. Vet att jag vill påverka från någonstans för att göra livet lättare främst för våra lantbruksdjur i den konventionella uppfödningen/djurhållningen.

Många på min utbildning som försökt till veterinär, men personligen har jag aldrig varit intresserad av det medicinska utan mer beteende så när den här utbildningen poppade upp som ny förra året vandrade jag på moln :love:

Mumin

Åh vad roligt det låter! :love: Jag är inte heller så supermedicinskt lagd men däremot älskar jag anatomi och rörelsefysiologi (om det finns något som heter så). Vill jobba med förebyggande vård samt rehabilitering av häst. Även beteendeforskning skulle vara skojsigt. Dvs det tråkiga :angel: (ställa diagnos, medicinera och så) överlåter jag nog till någon annan. Men jag hinner säkert ändra mig 100 ggr innan jag blir färdig. :o

/Maria

*Knapplån*

Hästar behöver även utegång för att må bra fysiskt. Deras kropp är anpassad till rörelse och inte stillastående i flera timmar i sträck. Så att hästen får sitt rörelsebehov tillfredställd på box är enligt min mening helt felaktigt. En hästs rörelsebehov blir inte täckt för att den rids någon timma om dagen och därefter ställs på box resten av dygnet. Hästens rörelseapparat är byggd för att röra sig flera mil om dagen. Tyvärr har vi inte bete året om och hästarna blir därför för stillastående utomhus under vinterhalvåret, vilket inte är optimalt på något sätt. Detta kan man försöka avhjälpa genom att placera ut foder och vatten på flera ställen så att de rör sig i alla fall så mycket som möjligt. Det är också bra att ha hästar i blandade åldrar då unghästarna brukar väcka liv i de äldre hästarna.

Jag kan inte annat än att tro att en häst som står inne hela dygnet förutom att bli riden någon timma per dygn är mer benäget att drabbas av skador än de som vistas ute. Svullnader och gallor på benen är ju något man läser om dagligen här på buke.

Att hästar har behov av rörelse genom att vistas utomhus har inget att göra med vad någon person tycker utan detta är en generell kunskap som finns om hästens behov. Detta är alltså inte någon enskild persons tyckande utan här kan man faktiskt säga att det är så genom den forskning som bedrivits på hästar under ett stort antal år.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hittar inte på konstiga argument. Jag försöker säga att -man kan skapa lagar och regler hur mycket som helst, det kommer ändå att finnas MASSOR av hästar en lag inte kan hjälpa. Eller kan du genom en lag garrantera eller förhindra att en häst blir utjagad ur ligghallen eller aldrig får vara där då DEN vill och behöver det? Kan du genom en lag se till att hästar slipper gå i geggiga trissta hagar, eller slipper fruktansvärda skador på leder och senor då den sjönk ner i djup gyttja i hagen, eller blev utsläppt på isgata i hagen och fick en rejäl bräckskada i bäckenet/bogen (och troligtvis måste avlivas).
Och alla exempel du nu drog upp igen går ju att göra något åt. Större hage, annan hage, ordentligt vind- och väderskydd ( t ex en träddunge, vindskydd osv) samt ett täcka vid regn och rusk.
Jomen.....visst gör det..om ägaren vill. Jag kan bara för mitt liv inte förstå hur du kan vara så naiv och tro att du genom lag kan driva igenom det! Jag har sett många fruktansvärda hagar nu i höst som jag bara spyr på - varför de inte grusat??

Snälla Ideeal!
Det börjar bli tröttsammt och upprepa mig om och om igen. Kan du inte läsa om mina inlägg och försöka förstå vad det är jag säger eller argumenterar fö. Om du ändå inte förstår, läs igen. Förstår du inte då ska jag ta det igen.
VAR har jag skrivitatt hästar generellt inte behöver röra på sig, att den mår bra av att bara stå inne? Var (något desperat)
gulan

Är det inte bättre att säga att eftersom vi har tvingat hästarna till fångenskap (eller hur man nu vill se på det) så är det våran skyldighet att dom ändå får ett så naturligt liv som möjligt???

NÄr jag var liten och spelade Monopol fanns det en ruta där det stod: gå tillbaka till ruta ETT utgång!
Ok vi tar det från början!
Vad är att leva så naturligt som möjligt? Vad innebär det för dig att låta en häst få ett liv som tillgodser dess naturliga beteende.
Det du tycker är.....tycker inte jag. Vem har rätt, vem har fel.
gulan

PEEEEETER!!!Om inte du tillhörde en av mina favoriter här på buke, en jag alltid beundrar för att du skriver korta inlägg med mycket innehåll........skulle jag slå dig......
Men dålig hästhållning är ett konstigt argument mot utevistelse.
Här måste jag nog be dig förklara.
Jag är inte emot utevistelse, jag är för det!
Men jag vill att det ska gagna hästen om den ska ut.
Du måste ju ochså ha sett bedrövliga hagar, där du bara skakar på huvudet och undrar varför man har häst? Du borde ha sett väldigt mycket, och är jag verkligen så dålig på att föra fram mina argument att ingen, inte ens du (som är så klok annars) förstår vad det är jag försöker säga??:cry:
gulan

knapplån
Min åskt är:
vi har tagit hästen till vår och ska efter bästa förmåga sörga för den. Vad är då bästa förmåga? Ditt eller mitt sätt att sköta häst? Många åberopar sunt förnuft och låta hästen få leva s å n a t u r l i g t som möjligt. Vad innebär det för just dig att låta en häst få leva så naturligt som möjligt. Det kan vi sitta och dividera om i evigheter. Och det lustiga är -INGEN av oss låter våra hästar få det! Alla sitter vi i glashus. Om någon klankar ner på mitt sätt kan jag direkt hitta något den gör som jag kan anmärka på. Den tycker -men DET är väl inte så farligt........men för mig kan det vara OTÄNKBART att göra så.
Om vi nu tar hage!
Jag ser ofta hästar i hagar, men VAD säger att de hästarna har det bättre än tex. min hingst som vi fick hålla inne? Det finns MASSOR av andra aspekter som kan vägas in.
gulan

Här till exempel. Du argumenterar för att det inte finns en generell kunskap om vad som är hästens grundläggande behov. Vi vet vad som är hästens behov och det är att låta hästen vara ute och röra sig tillsammans med andra hästar i flock. Det mest naturliga för hästen vore att inte vara inhägnad i en hage alls men det fungerar ju inte. Ytterligheten åt andra hållet är att stalla in hästen på box utan varken utevistelse eller möjlighet att ha kontakt med andra hästar. Ju närmare vi kommer det optimala d.v.s. stora hagar, mycket rörelse, hästflock och ett tillgodesett behov av att äta, desto bättre kommer hästen att må både fysiskt och mentalt. Detta är, menar jag, kunskap som inte går att argumentera bort.

Om vi hästägare gör avsteg från det vi vet är hästens grundläggande behov så måste vi också vara medvetna om att det påverkar hästen negativt.

Sök på djurskyddslagen så finns det faktiskt en paragraf som säger att hästen ska kunna röra på sej o det är bara att anmäla anser jag. Ju mer folk som vågar anmäla desto bättre sverige mot djuren.

Ju närmare vi kommer det optimala d.v.s. stora hagar, mycket rörelse, hästflock och ett tillgodesett behov av att äta, desto bättre kommer hästen att må både fysiskt och mentalt. Detta är, menar jag, kunskap som inte går att argumentera bort.
Uääääää:cry: Men det GÖR jag ju inte!!!!!!!
Men kan en lag garrantera detta för alla hästar?? Det allra flesta hästägare strävar efter just detta, men inte alla. Som tycker att en pluttig, skitig hage är bättre än ingenting. Att hästen gott kan vara kvar ute fast den står vid grinden när det ösregnar osv.osv.osv.
gulan

Ok jag har suttit på mitt arbete och inte fått något gjort pga genomläsning av denna tråd hehe.
Och ärligt talat ser jag ju mer vi kommer till slutet av denna diskussion att alla "argumentarande" sidor i grund och botten menar samma sak.
Ingen tycker att hästar mår bäst av att stå inomhus hela dagarna.
Punkt slut skulle jag nästan våga säga på det.

Lagar är så himla svåra att få ner på ett sätt som det var tänkt. Och för enkla att "kringgå" och skall alltid tolkas.

Har ingen statistik men har inte så mycket tillit på att bara för en massa lagar införs så ändras situationen för massa hästar.

Men det är kanske någon som vet hur man hittar sådan statistik på anmälningar.

Det allra flesta hästägare strävar efter just detta, men inte alla. Som tycker att en pluttig, skitig hage är bättre än ingenting. Att hästen gott kan vara kvar ute fast den står vid grinden när det ösregnar osv.osv.osv.
gulan

Har man bara en pluttig skitig hage så har man gjort ett allt för stort avsteg från hästens grundläggande behov. Då ska man inte skaffa häst. Förutsättning för att ha häst är just att man tillgodoser dess behov.

Samma gäller om hästen står vid grinden och hänger när det ösregnar. Då har man förmodligen inte rätt förutsättningar. Våra hästar står aldrig och hänger vid någon grind när det regnar. Antingen står de i lösdriften, under granarna eller också mitt ute i regnet. Huvudsaken är att de ges möjlighet att söka skydd om de vill.

Vad jag menar är att vi kan aldrig ändra på hästens behov utan i stället se till att vi har förutsättningar att ha häst. Finns inte den rätta miljön för att ha häst så ska man inte ha häst.

Hästens behov prioriteras ofta bort till förmån för människans behov. Den allra sämsta prioriteringen är när människans behov försvaras med att också bli hästens behov.

Allmänt!

Har försökt att hänga med i tråden, men, men ... Ett tjafsoffer verkar vara lagar, ett annat hagar. Se där, rim! Nu kommer reson, hoppas jag. ;)

Är det inte konstigt att kritisera lagar i sig? I st f att helt döma ut tvingande lagar vad gäller hästhållning, vore det väl bättre att anstränga sig för att få vettiga och fungerande sådana? Vilken lag går f ö inte att bryta mot och komma undan med det?
Så jag förstår inte argumentet att man ska avstå från lagar (eller att förbättra befintliga) av den anledningen. Lika lite begriper jag varför man inte skulle kunna ha vettiga undantag att använda sig av, när så behövs?

Hagar ja, talar vi om samma sak? För mig finns hage och rasthage- i princip.
En rasthage är detsamma som frimärke! Bra att ha i vissa fall, men inte i st f hage.
En hage är stor, så stor att antalet (alltså inte bara en!) hästar som delar den inte lyckas göra den till "lerhage" annat än på vissa begränsade ytor. Trots det nya vädret!
En hage är dessutom gärna varierad i topografi, har naturliga skydd mm.

Ligghall? Mer en grej för förmänskligande än för hästar. Enligt våra kusar. :)

Kan man inte erbjuda hästen rimligt hästliv, ska man ingen häst ha! Sak samma om det gäller Stockholm, Skåne eller Umeå.

LIA

Har man bara en pluttig skitig hage så har man gjort ett allt för stort avsteg från hästens grundläggande behov.
Ändå är så massor utav stallar som har det just så.....
Då ska man inte skaffa häst.
Lag på det??????
Förutsättning för att ha häst är just att man tillgodoser dess behov.
Och här går ju då åsikterna isär. Så här skrev jag tidigare
Om en häst får gå ute i världens största hage med bra kompisar och mega ligghall......men får dålig hovvård så den om några år blir obrukbar (fast det fattar inte ägaren, som ju tycker den har den bästa hovisen i Sverige),hö som inte ens är värt att kissa på, (eller ännu värre, får plastat dåligt hö och dör) får rejält med smisk och slit i munnen då den rids, dåligt anpassad sadel -ja jag kan hålla på i evigheter. Har den ett värdigare liv än tex en superdyr tävlingshäst som inte får gå ut i en hage? Det tycker inte jag.
Huvudsaken är att de ges möjlighet att söka skydd om de vill.
Lag på det ochså??

Den allra sämsta prioriteringen är när människans behov försvaras med att också bli hästens behov.
Åhhh... du menar förstås då hästarna ska motioneras under ryttare eller kusk?
gulan

Om en häst får gå ute i världens största hage med bra kompisar och mega ligghall......men får dålig hovvård så den om några år blir obrukbar (fast det fattar inte ägaren, som ju tycker den har den bästa hovisen i Sverige),hö som inte ens är värt att kissa på, (eller ännu värre, får plastat dåligt hö och dör) får rejält med smisk och slit i munnen då den rids, dåligt anpassad sadel -ja jag kan hålla på i evigheter. Har den ett värdigare liv än tex en superdyr tävlingshäst som inte får gå ut i en hage? Det tycker inte jag.
QUOTE]

Ingen av hästarna i dina exempel ovan har ett värdigt hästliv utgående från hästens behov. Det behövs inga åsikter eller tyckande för att avgöra det. De allternativ du ger ligger båda under vad som kan anses vara lägsta nivå på hästhållning.

DSM kom en bit på väg men nådde inte hela vägen fram för att de mötte på tufft motstånd. Synd tycker jag.

Åhhh... du menar förstås då hästarna ska motioneras under ryttare eller kusk?
gulan

Det finns hästägare som tror att ett grundläggande behov hos hästen är att bli riden. Ett av de största hoten mot hästhälsan är väl i stället just ryttaren. Självklart menar jag nu inte att vi inte ska rida hästarna. Det är ju en del av själva nöjet med att ha häst men knappast något som man måste göra för att hästen ska må bra. Speciellt inte om de har det bra för övrigt.

Ingen av hästarna i dina exempel ovan har ett värdigt hästliv utgående från hästens behov.
:eek: tänk att vi tycker lika.....
Ändå så får en gå i jätte hage. Tror du att det finns någon sådan häst med detta scenrio i sverige?
De allternativ du ger ligger båda under vad som kan anses vara lägsta nivå på hästhållning.
Man kan säga att alla de alternativ jag använt under min argumentering i den här tråden ligger enligt mig på lägsta nivå på hästhållning. Jag vet att det förekommer i Sverige, inte precis ordagrant..men nära nog. Det är tom. ganska valiga.
gulan

"Tror du att det finns någon sådan häst med detta scenrio i sverige?"

Mina hästar och säkerligen alla som talar om naturlig hästhållning har tillräckliga hagar skulle jag tro.

Jag har för tillfället två hagar, en 10 hektar hage med all slags terräng, skog tät och gles, ängar, berg och vindskydd samt ligghall

En 5 hektar vinterhage mestdels skog och sedan en äng , ligghall även i denna.

Alla hästar släpps in och går i en flock, mat och vatten samt mineraler och saltsten är placerade på olika ställen varav mat /vatten på minst några km håll. Detta medför mkt rörelse.

Mina hästar står verkligen inte i lera, inte heller står de vid grinden på någon tid av dygnet. I regn , snö och vind leker dom eller tar skydd (oftast bland träden men även i ligghallen) Vid storm eller dyl skulle jag ta in dom men det är väll det undantaget.

Hästar som ingen mat i hagen har och vet att de får mat inne, samt / alt andra rutiner står självklart vid grinden. Detta är lätt åtgärdat genom lite hagplanering.

Självklart är det inte trevlig med dessa hagar vissa använder till sina hästar, små rasthagar , leriga hagar eller vad jag tycker är hesmkt tråkigt, små inrutade fält utan den minsta sten, träd eller uppförsbacke. Hagar ska vara kupperade och inbjuda till lek och skoj enligt mig, dom ska innehålla stenar , stockar och stigar uppför berg.

Konstigt att vissa när dom rider i skogen nån gång ibland klagar över sina hästars snubblighet när dom samtidigt håller dom i kvadrater av gräs :smirk:

Mumin

Man kan säga att alla de alternativ jag använt under min argumentering i den här tråden ligger enligt mig på lägsta nivå på hästhållning. Jag vet att det förekommer i Sverige, inte precis ordagrant..men nära nog. Det är tom. ganska valiga.
gulan

Ok ändå skriver du så här i ett av dina inlägg:

Vi släpper inte ut hästarna om det regnar. Mina hästar ska inte då de kommer ut i hagen ställa sig i ett hörn med intryckt svans, kutad rygg och sänkt huvud och bara vänta på att få komma in.

Vad händer om det regnar i flera dagar, kanske varje dag i flera veckor? Kanske saknar de skydd/täcke i hagen om de gör som du beskriver eller kanske är det så hästar ser ut när de skyddar sig mot regn om de inte har något skydd i hagen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 082
Senast: TantAgda
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18