Hur kan det vara tillåtet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Ja men det låter faktiskt riktigt trevligt :-)
Rehabilitering skulle jag mkt gärna också syssla med fast av krubbitare och andra människorrelaterade hästproblem :smirk:

Vi får se vad det blir av mig, jag ångrar mig stup i kvarten jag med :angel: Men så länge det har med djur att göra är jag helt säker på att jag kommer trivas, människor har jag tappat hoppet om för länge sedan :angel: :D

Mumin

Om du nu verkligen är för utevistelse varför lägger du nå ner så enormt mkt energi på att stapla argument mot regler för sådan o komma med konstiga jämförelser som tex hästen i den bra hagen som inte får någon hovvård???
Jag anser att en stund om dagen även i en dålig hage(obs inte ett gyttjehål) o i dåligt väder är bättre än att hästen rids ett par timmar o får stå resten av tiden i boxen dvs aldrig få röra sig fritt.
PL

Hur i 17 kan en människa säga att en häst VILL vara inne?
Hur i 17 kan en människa säga att hästen hellre trivs inne?

Hej, om man vänder på ditt resonemang och tänker i andra banor, får man bättre förståelse för den enskilda individen då eller generellt bara förmänskligar saken.???

En häst kan aldrig må bra fysiskt i längden av att stå inne större delen av dygnet i en box. Skulle du även ha en hund eller katt i en trång bur den största delen av dygnet???
Och bara lite o.t, jag hoppas att du är emot allt vad fiske heter?

Hej. jag vill bara lite snabbt förklara min enkla erfarenhet på dina tre frågor.

1. Utifrån den forskning och Veterinär rekomendation samt hur dagens lag kan tolkas så skall Veterinär ordination följas och dagens kunniga Veterinär kår har kommit fram till genom fortskriden forskning att hästar med fång fysiskt mår bättre i längden av att stå inne större delen av dygnet i en box liksom hästar med benbrott, akuta senskador eller liknande skador där rörelse enligt expertis kommer förvärra skadan eller fördröja läkningsprocessen.

2. Lite kul men jag har en katt som för åtta år sedan är född i en lada på en hästgård, tog hem den när den va åtta veckor gammal och den vägrar att gå ut utan finner hemmets trygga miljö och värme som tryggare än utevistelse. En gång när jag kom hem och öppnade dörren så fick den fan i kroppen och sprang rakt ut 10 meter på gräsmattan, tvärstannade och en secund senare sprang rakt in igen. Det va enda gången min katt vågat vara ute, däremot så sitter den gärna på fönsterkarmen med öppet fönster och "sniffar" frisk luft, hoppar ut har den aldrig mer gjort utan den finner sin trygghet i dom 85 kvadrat i två etage som sin miljö och har själv valt det. Jag skulle aldrig komma på tanken att tvinga den till ngt den inte själv vill ta del av. Jag tycker det är jättebra då den aldrig kommer varesig drabbas av mask,parasiter eller fästingburna sjukdomar, desutom kommer den aldrig dö genom att bli överkörd. Min uppfattning är att det är en smart katt med hög överlevnadsinstinkt fast jag kan ju ha misstolkat kattens naturliga signaler.

3. Jag är absolut inte emot all typ av fiske, bara fiske som bedrivs "amatörmässigt" och plågsamt. Fiskar dör ngn gång liksom vi människor och jag har många gånger varit tvungen att avliva några av mina viltfångade fiskar i mina "tankar" som jag införskaffat från Amazonas flodområden och som jag skött utifrån den gedigna kunskap jag fått utifrån min mäster. Tyvärr drabbas även fiskar av parasitangrepp,mask,bakteriella problem liksom att vissa inre organ plösligt kan stanna upp. Man bör då analysera problemet om det är generellt i denna tank och medicinskt behandla hela tanken eller om det är ett individuellt problem. Är det individuellt så tar man helt enkelt och avlivar just den fisken så vida den nu inte genom en individuell förflyttning till en separat mindre sjuktank kan genom lugn och ro i ensamhet tillfriskna och återhämta sig utifrån den medicinska sjukdom den för dagen innehar.

Vid avlivning av fisk så använder jag alltid en specielt framtagen avlivningsvätska som blandas upp med doseringen 1 del avlivningsvätska i 20 delar akvarievatten, sedan när blandningen är löst vilket tar ca 15 sec. så släpper man ner fisken där och inom max 2sec så är den helt död utan några som helst ryckningar, den somnar helt enkelt in väldigt snabbt. Finner du denna metod som barbarisk??

Ja det har jag :bow:
Jag skrev bara i allmänhet vad jag tycker om hästars behov.
Handlade inte denna tråd om att en häst stod inne hela dygnet?
Handlade den inte om att hagar var leriga?
Handlade den inte om att se till hästens behov?

Hej, jag har glömt men friskade upp minnet lite och tråden handlar ursprungligen om.

Jag citerar: Woardi skrivet 2007-01-03 kl 17:44
---------------------------------------------------------
Ja, hur kan det vara tillåtet att ha sin häst inne dygnet runt?!?!

Slut Citat: Woardi
---------------------------------------------------------

Jag studerar på en vetenskaplig utbildning vid SLU där jag får den stora förmånen att ta del av all forskning kring djurs beteende , behov och naturliga förutsättningar och det är efter dessa fakta jag lägger upp min hästhantering.
Mumin

Hej, gud va spännande. Då har du säkert även tagit del av Ove Wattles forskning angående fång liksom deras nya chefs Veterinär Chris Johnstons forskningar utifrån fysiologisk skoning.

Jag har full förståelse för din kunskap om att strikt boxvila för hästens välbefinnande och läkningsprocess är mer läkande än daglig rörelse som på sikt kommer äventyra den enskilda individens hållbarhet och återrehabelitering vid vissa skador.

Du är lyckligt lottad som får ta del av deras enorma kunskap och forskningsstudier.*avundsjuk*

Du behöver inte berätta för mig att jag ska tänka till, det gjorde jag
i och med att jag skrev mitt inlägg.

Jag kan bara utgå ifrån hur vi har hemma hos oss.
Vi håller hästarna "fria" dygnet runt, de kan välja att gå in i
ligghallen som är skyddad från vind, har en torr och varm halmbädd
att stå/ligga på (som mockas rent varje dag), och där de fyra hästar
vi har hemma faktiskt går in alla samtidigt om de känner för det (samt
har plats att ligga ned samtidigt). Jag tror knappast att vi är de enda
i Sverige som har det så här.

Du skriver att många ligghallar inte skulle bli godkända av dig, det
kanske är dags att skärpa lagarna en aning då, så att de kontrollanter
som kommer ut då och då har lite hårdare krav på det de ser.

Och det är inte det här som har retat mig mest i dina inlägg, det var
inte detta mitt förra svar gällde heller, utan det var att jag uppfattade
det som att din åsikt är att hästar som rids redan är berövade på
sin frihet och därmed kan man lägga ned alla andra idéer om att
försöka få hästarna att leva ett så pass naturligt liv som möjligt.

Förresten så kan jag tillägga att många gånger då det har regnat/snöat/blåst
ordentligt så har ALLA våra hästar VALT att stå ute. Och vet du vad?
De har inte gått sönder!

Senast ändrad av en moderator:

Varför ska det ibland vara godkännt och prata om hästen som vild och blanda det med hästen som tam och ibland inte. Varför inte erkänna -vi har berövat hästen sitt fria liv för vi ville det, och då inse att straffet för det blir att alla hästar inte får ett så värdigt liv, och att åsikterna går kraftigt isär när det gäller god hästhållnig. Vem är jag att säga -mitt sätt är bäst?
D

Nu är du där igen.

Naturligtvis är det skillnad på hur hästarna lever nu och hur de levde
fram till den dagen människan började blanda sig i. Men tänk dig till-
baka till den tiden då, för då kan du inte säga annat än att hästarna
kunde bete sig naturligt. När det på den tiden regnade, snöade,
ja till och med var storm, vad gjorde hästarna gjorde då? Jo, de
sökte förmodligen skydd någonstans.

Dina argument har hela tiden varit att om man har en ligghall så kan
man inte vara säker på att alla hästar får komma in utan en ensam,
utstött stackare mycket väl kan bli lämnad ensam ute i regn och
rusk. Och som jag har förstått det kan, enligt dig, inte lagar
förhindra detta. Men om man inför en lag på att hagarna ska vara
av en viss storlek för ett visst antal hästar, samt att det ska finnas
mer än ett alternativ till vind- och väderskydd, som t.ex. skyddande
träd utanför in/ut-gången till ligghallen? Du kan då hålla dina hästar
ute och ger dem valmöjligheten att göra som de vill när det är,
enligt oss, dåligt väder. De kanske hellre vill stå ute i regnet en dag,
samtidigt som de en annan dag kanske vill söka skydd. Då kan de
också göra det istället för att stå instängd i en box en hel dag och
bara se utemiljön genom ett fönster. För mig så låter det här som
en närmare bild av hur de levde innan människan blandade sig i,
därmed mer naturligt.

Jomen.....visst gör det..om ägaren vill. Jag kan bara för mitt liv inte förstå hur du kan vara så naiv och tro att du genom lag kan driva igenom det! Jag har sett många fruktansvärda hagar nu i höst som jag bara spyr på - varför de inte grusat??

För att det inte finns någon lag på att man ska grusa leriga hagar?

Jag hittar inte på konstiga argument. Jag försöker säga att -man kan skapa lagar och regler hur mycket som helst, det kommer ändå att finnas MASSOR av hästar en lag inte kan hjälpa. Eller kan du genom en lag garrantera eller förhindra att en häst blir utjagad ur ligghallen eller aldrig får vara där då DEN vill och behöver det? Kan du genom en lag se till att hästar slipper gå i geggiga trissta hagar, eller slipper fruktansvärda skador på leder och senor då den sjönk ner i djup gyttja i hagen, eller blev utsläppt på isgata i hagen och fick en rejäl bräckskada i bäckenet/bogen (och troligtvis måste avlivas).

Jomen.....visst gör det..om ägaren vill. Jag kan bara för mitt liv inte förstå hur du kan vara så naiv och tro att du genom lag kan driva igenom det! Jag har sett många fruktansvärda hagar nu i höst som jag bara spyr på - varför de inte grusat??

Men du är ju helt otrolig??:eek: På vilket sätt skulle en lag skada? Då kan man ju komma åt dom som missköter sina hästar om dom upptäcks? Nu gör dom ju det helt lagligt.

/Maria

NÄr jag var liten och spelade Monopol fanns det en ruta där det stod: gå tillbaka till ruta ETT utgång!
Ok vi tar det från början!
Vad är att leva så naturligt som möjligt? Vad innebär det för dig att låta en häst få ett liv som tillgodser dess naturliga beteende.
Det du tycker är.....tycker inte jag. Vem har rätt, vem har fel.
gulan

Men det finns faktiskt forskning på vad som är naturligt för en häst. Då spelar dina personliga åsikter faktiskt ingen roll. :p

/Maria

Har man bara en pluttig skitig hage så har man gjort ett allt för stort avsteg från hästens grundläggande behov. Då ska man inte skaffa häst. Förutsättning för att ha häst är just att man tillgodoser dess behov.

Samma gäller om hästen står vid grinden och hänger när det ösregnar. Då har man förmodligen inte rätt förutsättningar. Våra hästar står aldrig och hänger vid någon grind när det regnar. Antingen står de i lösdriften, under granarna eller också mitt ute i regnet. Huvudsaken är att de ges möjlighet att söka skydd om de vill.

Vad jag menar är att vi kan aldrig ändra på hästens behov utan i stället se till att vi har förutsättningar att ha häst. Finns inte den rätta miljön för att ha häst så ska man inte ha häst.

Hästens behov prioriteras ofta bort till förmån för människans behov. Den allra sämsta prioriteringen är när människans behov försvaras med att också bli hästens behov.

:bow: :bow: :bow:

/Maria

Oj! Vilken respons ja fick, träffade helt rätt med andra ord:rofl: Ta det lite lugnt hovis!!

Hej, gud va spännande. Då har du säkert även tagit del av Ove Wattles forskning angående fång liksom deras nya chefs Veterinär Chris Johnstons forskningar utifrån fysiologisk skoning.

Jag har full förståelse för din kunskap om att strikt boxvila för hästens välbefinnande och läkningsprocess är mer läkande än daglig rörelse som på sikt kommer äventyra den enskilda individens hållbarhet och återrehabelitering vid vissa skador.

Du är lyckligt lottad som får ta del av deras enorma kunskap och forskningsstudier.*avundsjuk*

Du som tidigare rättat folk du tycker glidit från det ursprungliga ämnet måste jag då få fråga vad 17 specifika hovsjukdomar har med uppstallning i största allmänhet att göra?

Å du, om du vill få med i varenda tråd dina personliga åsikter om Strasser så är nog mitt tips att du startar din egna tråd typ; "vad hovis anser om stasser ifall någon omöjligt råkat undgå det". För det du svamlar om ibland här är ju en helt annan grej än att folk medvetet låter sina hästar stå inne för mkt:smirk:

Och det ju synd att du inte kan se varför det blir så. Tex. tycker jag även att du borde rätt rätta till de som i den här tråden tycker att: med lag så kan vi förhindra att hästar få gå ut i små skitiga hagar genom grustvång. Att man genom lag ser till så alla aspekter vad dålig hästhållning försvinner. Eller är du ochså så optimistisk?
gulan

"Tror du att det finns någon sådan häst med detta scenrio i sverige?"
Så frågade jag!
Du svarade:
Mina hästar och säkerligen alla som talar om naturlig hästhållning har tillräckliga hagar skulle jag tro.
Och det tvivlar jag inte på. Men återigen:
"Tror du att det finns någon sådan häst med detta scenrio i sverige?"
Min gissning är att det är vanligt.
Hagar ska vara kupperade och inbjuda till lek och skoj enligt mig, dom ska innehålla stenar , stockar och stigar uppför berg.
.
Här har vi en grej till. Jag tycker inte att dessa hagar är "hästsäkra". Är jag sämre hästägare/skötare än du om jag inte vill släppa ut mina hästar i en hage där skador som (om det går riktigt illa) till och med kan avsluta med avlivning? Våra hagar är helt platta.
gulan

Vad händer om det regnar i flera dagar, kanske varje dag i flera veckor?
Om det skulle ösregna hela tiden flera veckor sträck så blir dom inne. Nu gör det ju inte det......lyckligtvis och då försöker vi pyssla och trixa så gott det går och släppa ut i de hagar där det går. Då blir det oftast bara någon till några timmar.
gulan

Detta är otroligt konstigt tycker jag!! :mad: Hur kan det vara tal om att förbjuda spiltor (fast hästarn då går ute a 8 timmar om dagen) när det är tillåtet att ha sina hästar inne 3 veckor i sträck?! Detta borde förbjudas!! Även inom galoppen.

Om du nu verkligen är för utevistelse varför lägger du nå ner så enormt mkt energi på att stapla argument mot regler för sådan o komma med konstiga jämförelser som tex hästen i den bra hagen som inte får någon hovvård???
Om jag äger tävlingshästen och du hästen i med dålig hovvård. Skulle du säga jag är bättre än du för min häst får gå i den här stora fina hagen med sina bästisar och leva naturligt så som de alltid gjort.
Så ser du ju att jag ochså skulle kunna kontra med ganska många pungter på att jag absolut tycker att ok, jag låter inte min dyra häst gå ut....men ser till andra aspekter som gör att min häst kan klara livet utan dö med sorg i hjärtat över att aldrig fick gå i en hage.
I den här tråden sägs det gång efter annan -då ska man inte ha häst om man inte kan uppfyller det och det.
Jag skulle kunna rabbla upp MASSOR av saker JAG anser att man borde/måste uppfylla för att få äga häst, (och önskar det borde vara lag på) så att bara för man kan erbjuda sin häst stora ytor så skulle många falla bort i alla fall. Jag inser att skulle jag få MIN vilja igenom skulle den stora breda ridsporten falla bort och kvar skulle bara en liten liten klick finnas kvar.
Eftersom jag sitter i ett glashus så inser jag ju ochså att även jag skulle få en massa motargumet och som jag skrev tidgare ingen av oss sitter på det ultimata, även om många gärna vill tro det............
gulan

En häst kan halka skada sig m.m även i en platt hage, när man är ute och rider, i transporten, när man tävlar, i boxen... Det finns tusentals saker som kan hända! Det är väl självklart Mycket tråkigare för en häst i en platt hage än i en stenig, även om det kanske minsar risken att den skadar sig med någon procent..

Men man måste komma ihåg att det finns så otroligt myket andra saker, som vi ser som helt naturliga, som vi gör med våra hästar, som är betydigt mycket farligare är att släppa dom i en hage som inte är platt!! :smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 082
Senast: TantAgda
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18