Hur kan det vara tillåtet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Och det är inte det här som har retat mig mest i dina inlägg, det var inte detta mitt förra svar gällde heller, utan det var att jag uppfattade
det som att din åsikt är att hästar som rids redan är berövade på
sin frihet och därmed kan man lägga ned alla andra idéer om att
försöka få hästarna att leva ett så pass naturligt liv som möjligt
.
Efter allt tjafs hit och dit drar vi frågan till sin spets igen: Anser du att BARA man erbjuder stora hagar alt. utedrift så är en häst graranterad en behaglig omvårdnad som ser till hästens övriga befinnande.(du vet....det finns ju faktiskt ägare som i sin okunskap faktiskt tar kål på sina hästar....fodrar fel, rider som krattor, inte inser när hästen borde få komma till vetrinär etc.)
gulan

Jag anser att vare sig ägaren till tävlingshästen som aldrig får röra sig fritt eller ägaren till hästen som inte får hovvård har ok hästhållning o tänker inte diskutera vilket som är sämst.
PL

De kanske hellre vill stå ute i regnet en dag,
samtidigt som de en annan dag kanske vill söka skydd. Då kan de
också göra det istället för att stå instängd i en box en hel dag och
bara se utemiljön genom ett fönster. För mig så låter det här som
en närmare bild av hur de levde innan människan blandade sig i,
därmed mer naturligt.
Ska jag tolka det här som att: BARA man kan ge tillbaka hästen sitt nästan naturliga sätt att leva genom att släppa den på lösdrift eller släppa ut den i en hage (även om den ser bedrövlig ut) varje dag så har man uppfyllt kriterierna för ett gott hästliv?
gulan

Jag anser att vare sig ägaren till tävlingshästen som aldrig får röra sig fritt eller ägaren till hästen som inte får hovvård har ok hästhållning o tänker inte diskutera vilket som är sämst.
Ok, vi är överrens! Ska vi våga oss på en gissnig om att båda hästarna existerar någonstans i Sverige??
gulan

Mycket tråkigare för en häst i en platt hage än i en stenig, även om det kanske minsar risken att den skadar sig med någon procent..
Och det kan du svara på sådär rakt av???? Att hästar som får gå i en platt hage tycker det är skittrisst och vill hellre gå i en stenig??? Det är inte så att det är DU som människa tycker att en hage med sten i är roligare för en häst??
gulan

Tror du att hästen utan hovvård skulle må bättre om den dessutom aldrig fick röra sig fritt?
PL

Men herregud människa, att du ids lägga så mycket krut på att argumentera för att hästen ska vara inne.:eek: Sen har du mage att bli förolämpad när andra kallar dina hästar tävlingsmaskiner, och sen vänder du argumentet att det finns sämre hästhållning såsom dålig hovvård osv.:smirk:
Vet du vad, jag tycker din hästhållning är precis lika dålig som de exempel som du anger, dvs du är absolut inte bättre än någon annan. Okunskap är människans fall, att ha en dålig hovvård är ren okunskap med vad ska vi kalla ditt agerande då när du påstår dig ha tävlingshästar. Har man en sån stor okunskap när man tävlar (jag antar på hög nivå), och detta är en vedertaglig situation bland ryttare med tävlingshästar så får man nog säga att de ev sponsorer bör söka sig annat att sponsra.:idea:

Att sponsra hästsport är med stor riskfaktor, men att använda det som ett argument för att hästen får stanna inne talar ju även för hur stor okunskapen måste vara bland ev sponsorer. (Jag vet att det inte var du som skrev det, men nämner det ändå i detta inlägg)

Visst är det tävlingsmaskiner vi talar om, inte vanliga högpresterande hästar.:cool: Har du skänkt tanken att dina maskiner faktiskt kanske skulle prestera mera om de fick vara hästar någon gång,:idea: sen har vi ju inte sett baksidan av myntet. Visst du berättar din åsikt och ståndpunkt, men vi kommer aldrig att få reda på konsekvenserna av detta förfarande eftersom du aldrig kommer att medge att sådana finns.:angel:

För att återgå till tävlingsmaskiner, nu vet inte jag hur du har det i ditt stall men på en hel del andra ställen är hästarna riktiga maskiner även när det gäller mat. Det åker runt en manick i taket som släpper ner maten 1 gång per timme, eller varannan timme. Vad ska man kalla sådant för, i vardagligt tal skulle det kallas för industrialisering.:eek:

Vad kommer att ske härnäst? Ska hästarna sondmatas också ifall de skulle sätta maten i halsen och bli skadade?:d
Det kanske vore en bra ide för läsande tävlingsryttare, ni måste ju vara rädda om era sponsorer annars kan de ju inte köpa en ny leksak till er som ni kan få lattja ett litet tag med innan den pajar.:cool:

4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt.

hur tolkar man denna lagen???

Jag men hur skulle detta påverka diskussionen om regler för daglig utevistelse????????
Det är det som är pudelns kärna i den här tråden. Man tycker att bara hästar få gå ut i hagen varje dag (oavsett storlek och skick, med eller utan ligghall, regn och blåst) så har man uppfyllt hästens naturliga beteende och låter sin häst leva så naturligt som möjlig. Jag å min sida försöker belysa att det finns massor av andra aspekter att ta hänsyn till innan man tar på sig rollen som den ultimata hästägaren. Och att det inte är bara att stifta lagar och allt hux flux är frid och fröjd. Även om hästen i hagen får gå i den bästa hagen i Sverige så tycker jag att den ägaren inte borde få ha häst. Och den andra ochså! Båda dessa hästar existerar i Sverie.....det är jag övertygad om. Vad skulle en lag om daglig utevistelse hjälpa den ena??????????
gulan

Nu finns det ju en hel del studier om just hästar i kuperad hage, sten är väl kanske inte nödvändigt. Men dessa hästar har överlag betydligt hållbarare ben, kotor, senor och ligament.
Så detta är inte ett förmänskligande, utan snarare ett konstaterande.

Man har studerat hästar som fått växa upp i stora hagar, dessa har kunnat grundlägga en bra muskelmassa samt en enorm grundkondition. Detta är en förutsättning för en bra tävlingshäst, en häst som växer upp och sen vistas på begränsad ytor får också en begränsad muskelmassa och möjlighet till att bygga kondition.

Det är ingen slump att man låter travhästar/galoppörer växa upp på stora ytor. Det är ej heller ingen slump att man i perioder låter dessa hästar få återgå i stor hage under te x en vila.
En häst som fått sina muskler enkom genom träning av och med ryttare, tappar dessa otroligt mycket snabbare än den häst som från början kunnat bygga en grundmuskelmassa.

4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt.
hur tolkar man denna lagen???
Hahahahaha.....ja du i den här tråden är det DAGLIG UTEVISTELSE till varje pris.
§ Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt.
Ja det vette fan hur de tolkar det?
gulan

Nu finns det ju en hel del studier om just hästar i kuperad hage, sten är väl kanske inte nödvändigt. Men dessa hästar har överlag betydligt hållbarare ben, kotor, senor och ligament.
Så detta är inte ett förmänskligande, utan snarare ett konstaterande.
Ja du.....För vilka hästar är denna/dessa studier gjorda? Trav,galopp, hopp,dressyr, fält, kör,hobby?
Du kan ge fölen och unghästarna de bästa förutsättningarna för ett hållbart liv. Ändå finns det någon som får genomruttna ben. Eller det mer troliga......hästen kommer till en klåpare som HAR sönder den i oförstånd. Vi är många, många,många,många,många.........som gör så (ikl. jag) Att börja inridning eller inkörning sent, om du vill ha en tävlingshäst är ochså generellt förödande för en blivande tävlingshäst
Det du skriver är självklart rätt men det är ingen garanti........som sagt.
gulan

Men herregud människa, att du ids lägga så mycket krut på att argumentera för att hästen ska vara inne.
Men herre JÄVLAR......människa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Läs mina inlägg igen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
gulan

Precis hästen jag tog hand om stod inne dag o natt var kanske ute en gång på två veckor om hon hade tur ett par timmar i en liten fyrkantig hage. Hon var i mkt dåligt skick o i detta fall som är polisanmält för brott mot djurskyddslagen så har de brutit mort denna paragrafen i o med att hon inte fick gå ut för det är INTE god djurhållning att hålla en frisk häst inomhus.

INTE god djurhållning att hålla en frisk häst inomhus.
Nej det är det inte. Och det finns MASSOR av andra saker MÅNGA gör med sina hästar som INTE heller är god djurhållning, men som får gå ut i en trisst pyttehage. Och då helt plötsligt med en lag i ryggen som säger -jag håller mig till lagen, vår häst får gå ut.
gulan

Våra hagar är helt platta.
gulan

Eh pratade inte du om ostimulerande hagar innan. Vad är inte en helt platt hage? Om dina hästar inte klarar lite stenar i hagen så tycker jag synd om dom.

En riktigt hage för mig innehållar träd och stenar och är kuperad.

Mina hagar innehåller skog, stenrös, berghällar, åar, dammar samt en och annan stock och här har jag haft hästar sen jag var liten. En enda "olycka" i hagen men det var pga halka (när leran var som värst och min stora häst fick för sig att rejsa var en bra idé). Och då fick hon bara lite skrapsår.

/Maria

Det är det som är pudelns kärna i den här tråden. Man tycker att bara hästar få gå ut i hagen varje dag (oavsett storlek och skick, med eller utan ligghall, regn och blåst) så har man uppfyllt hästens naturliga beteende och låter sin häst leva så naturligt som möjlig. Jag å min sida försöker belysa att det finns massor av andra aspekter att ta hänsyn till innan man tar på sig rollen som den ultimata hästägaren. Och att det inte är bara att stifta lagar och allt hux flux är frid och fröjd. Även om hästen i hagen får gå i den bästa hagen i Sverige så tycker jag att den ägaren inte borde få ha häst. Och den andra ochså! Båda dessa hästar existerar i Sverie.....det är jag övertygad om. Vad skulle en lag om daglig utevistelse hjälpa den ena??????????
gulan

Men vad är det du inte fattar??? Denna tråden handlar ju om utegång??? Inte hovvård, inte foder, inte hur ofta man borstar sin häst....

Ska du diskutera allt annat kan du ju skapa en ny tråd. Och på vilket sätt skulle en ny lag om utevistelse skada??? (Jag med flera har försökt få dig att svara på det ett tag nu)

Utevistelse är en så stor grundpelare i hästens välmående att den häst som inte får gå ut oavsett hur bra den annars sköts inte har ett fullvärdigt hästliv.

/Maria

Precis hästen jag tog hand om stod inne dag o natt var kanske ute en gång på två veckor om hon hade tur ett par timmar i en liten fyrkantig hage. Hon var i mkt dåligt skick o i detta fall som är polisanmält för brott mot djurskyddslagen så har de brutit mort denna paragrafen i o med att hon inte fick gå ut för det är INTE god djurhållning att hålla en frisk häst inomhus.

Jag håller med om att det ju redan står med i lagen i den paragrafen. Hoppas ni får rätt!

/Maria

Ja du.....För vilka hästar är denna/dessa studier gjorda? Trav,galopp, hopp,dressyr, fält, kör,hobby?
Du kan ge fölen och unghästarna de bästa förutsättningarna för ett hållbart liv. Ändå finns det någon som får genomruttna ben. Eller det mer troliga......hästen kommer till en klåpare som HAR sönder den i oförstånd. Vi är många, många,många,många,många.........som gör så (ikl. jag) Att börja inridning eller inkörning sent, om du vill ha en tävlingshäst är ochså generellt förödande för en blivande tävlingshäst
Det du skriver är självklart rätt men det är ingen garanti........som sagt.
gulan

Vaddå vilka hästar? Alla hästar fungerar likdant i grunden oavsett vad människan väljer att göra med hästen sen.

Om någon i framtiden kanske kommer rida sönder hästen ska vi då skita i att ge den bästa förutsättningar?

/Maria

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 082
Senast: TantAgda
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar