Sv: Hur kan det vara tillåtet?
Det finns åkare som kör ut grus!
PL
Det finns åkare som kör ut grus!
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
MmmmmIngen vare sig myndigheter eller andra inbillar sig att allt blir bra bara för att hästar får möjlighet att röra sig fritt men det är EN mkt viktig bit.
Ja det gör ju det.Visst finns det mer saker att ta tag i
Jomen det blir ju bara formalia? (säger man så) Jag t r o r ingen häst, känner sig mer häst bara för den får gå ut i en skitig hage.men varför skall detta motverka möjligheten för hästar att vara häst
Har hästar tidsuppfattnig? Jag vet inte. De säger att hundar och katter inte har det. (det är bara en undran)åtminstone lite grann en stund varje dag.
Vad kommer härnäst?Man har inte alltid möjlighet att ta tag i allt på en gång när det gäller nya regelverk.
Skönt jag slapp höra det andraDet finns åkare som kör ut grus!
UäääääääääääJo om man inte kan fixa en vettig miljö skall man inte ha häst.
Anser du att BARA man erbjuder stora hagar alt. utedrift så är en häst graranterad en behaglig omvårdnad som ser till hästens övriga befinnande.
Ska jag tolka det här som att: BARA man kan ge tillbaka hästen sitt nästan naturliga sätt att leva genom att släppa den på lösdrift eller släppa ut den i en hage (även om den ser bedrövlig ut) varje dag så har man uppfyllt kriterierna för ett gott hästliv?
Jag har inte gjort något annat idag. Jag som skulle städa.......börja läsa våra inlägg ordentligt?
Ja och vi har olika åsikter där.......Hela den här tråden handlar om hästars utevistelse,
Där tycker vi ochså olika, eftersom jag tycker att helheten gott kan diskuteras -speciellt då det sägs att daglig utevistelse är ett MÅSTE för en hästs välbefinnande. Jag tycker att kan man inte erbjuda hästarna hagar med gräs i, eller hagar som är grusade och hö, då ska hästarna stå inne. Vilka kan göra det nu? Med det hära trista vädret. Hästarna ska inte behöva klafsa runt geggamojja.och jag känner
därför inget behov av att diskutera hur hästar kan misskötas på
andra sätt.
Ja, precis så har många hästar det.....Ja, men naturligtvis. Även om hästarna har lera upp till magen så tror
jag ändå de mår bra, de har ju i alla fall fått komma ut.Herregud människa, det verkar ju vara så du tolkar mina och de flesta
andras åsikter!
Då kommer min nästa undran........VARFÖR gör inte folk det då??????att t.ex. ha fler hagar än en, så man kan skifta,
eller att grusa den plats där det blir lerigt.
JUST DET! (att det borde bli lag på att grusa om hästarna ska vara ute)Och även det borde det
vara lag på enligt mig.
Bara om de blir som du och jag vill......att man ochså blir tvungen att grusa hagarna. Annars tror jag det kommer att se ut som det gör nu.......skitiga lervällingar och gegga upp till magen. (obs givetvis ser inte alla hagar så här ut.......men många)Men chansen att fler hästar får tillgång till en bättre ute-
vistelse är förmodligen ganska mycket större om ägarna till stallet
inte har rätten att välja det själva. Eller tror du inte det?
Woarda - orkar du fortfarande hänga med i den här, något utspårade, tråden?
Jag bara undrar hur det har gått med hästen i ditt stall. Har den fått komma ut än?
Där tycker vi ochså olika, eftersom jag tycker att helheten gott kan diskuteras -speciellt då det sägs att daglig utevistelse är ett MÅSTE för en hästs välbefinnande.
JUST DET! (att det borde bli lag på att grusa om hästarna ska vara ute)
Bara om de blir som du och jag vill......att man ochså blir tvungen att grusa hagarna. Annars tror jag det kommer att se ut som det gör nu.......skitiga lervällingar och gegga upp till magen. (obs givetvis ser inte alla hagar så här ut.......men många)
Där tycker vi ochså olika, eftersom jag tycker att helheten gott kan diskuteras -speciellt då det sägs att daglig utevistelse är ett MÅSTE för en hästs välbefinnande.
Nu har jag ju hästarna i Italien och där blir det inte halt med is. Fast väldigt hala om det regnat mycket.....och då släpper vi inte ut. Kanske jag tog hala hagar som en av mina populära jämförelser?Min fråga är ju då varför inte du grusar, hagarna var hala sa du. Eller krävs det en lag först?
Ja det håller jag med om........däremot inte om det måste röra sig om fri gång, i hage eller manege.Absolut är det ett måste, om kroppen ska fungera på ett normalt sett så är utevistelse i någon form nödvändig.
Vi ger direkt muskelavslappnande och ringer vetrinär. Kommer han och det släppt så får hästen en munkorg på sig över natten.Har det inte släppt promenerar vi i grimskaft. Dagen efter och man ser bajs och hästen låter i magen och förövrigt verkar pigg så får den hö och blir utsläppt i hagen........om vädret och hagen ser bra ut. Annars blir det promenad för hand eller vagn.Vad gör du om hästen får kolik?
Ja, precis. Gör alla hästägare/gårdsägare det?Nu behöver det ju inte bli så med lite planering, tänker man lite före så kan man faktiskt förhindra mycket av denna lera. Helt lerbefriad kanske man inte kan bli, med de kan slippa vada i lervälling eller halka runt på is-gator om ägaren/stallägaren tänker ett snäpp före hela tiden.
Jag anser att vare sig ägaren till tävlingshästen som aldrig får röra sig fritt eller ägaren till hästen som inte får hovvård har ok hästhållning o tänker inte diskutera vilket som är sämst.
PL
Hej, det måste väl endå vara bättre med en häst som dagligen rör på sig och blir väl omhändetagen än en häst som har daglig fri utevistelse men på grund av avsaknad av hovvård vägrar att röra på sig.
Konstigt sätt att vränga till vad som är bäst för hästen!!!!!!!
PL
Du som tidigare rättat folk du tycker glidit från det ursprungliga ämnet måste jag då få fråga vad 17 specifika hovsjukdomar har med uppstallning i största allmänhet att göra?