Sv: Hur kan det vara tillåtet?
Nu börjar jag allvarligt undra om du är dum i huvudet eller inte kan läsa.
Det här rör mig inte ryggen
Men det här:
Hela ditt resonemang är totalt negativt för djurskyddet!
Det kändes lite..........men bara lite!!
Om DSM kan råda över dåligt väder så kommer den här lagen inte att beröra mig och mina hästar, eftersom hage är ett viktigt inslag i vår hästfilosofi och hantering. Men BARA om det är en tillfredställande hage och väderleken tillåter.
Låt mig få ta ett ex....så man förstår vad jag menar.
Det har regnat i flera veckor och så fryser det på. Hagen som hästen går i är som en isgata, eller var tidigare rejält söndertrampad och nu när det fryst på, blivit stora fåror och djupa hål. Jag inser att det är förenat med stor fara att släppa ut hästen, då den inte kommer att lyssna på mig då jag varnar den att ta det försiktigt för det är jättehalt. Om jag då väljer att ha den inne........bryter jag ju mot lagen!
Får jag besök av DSM
kan de kräva med en lag i bakfickan -släpp ut hästen eller bygg en bättre hage! Jag förklarar att jag inte kan bygga fler hagar, det finns inte mark till det och lovar att bara det kommer snö, ska hästen få gå ut från kl 7 på morgonen igen. En fras som upprepats här många gånger -Kan man inte ordna en vettig miljö (i detta fall hage) ska man inte ha häst!!! Blir för enkel.
Jag förstår att en myndighetsperson som själv varit med om driva igenom en lag med eget personligt engagemang har svårt att inse att just den lagen inte kommer att ha någonsom helst verkan för många hästar. Är man rabbiat på högpresterande tävlingshästar (eller maskiner som man så vill) som får stå inne 23 timmar om dagen och vill komma åt det......så har man verkligen inte tagit hänsyn till helheten, eller den individuella individen.
Du PL och alla här tycker att det är ett måste att en häst får gå ut en stund varje dag i hage. Då har jag sagt/frågat: -är det
oavsett storlek, skick och väderlek.Jag får inga tydliga svar. Här går det alldeles utmärkt att svara ett Ja eller ett Nej. Bara svar som "ingen vettig miljö (hage i detta fall).....inget hästägarskap". Men när hästgård får kallas för hästgåd med 5 boxar och bara en trädgård i tillhörande mark, förstår ju var och en -att några tillfredställande hagar kan det inte bli tal om.....bara om vädret tillåter så kan det bli gränsfall!
Vore det då inte bättre att först ha en lag om hur mycket mark man måste upplåta åt hästarna "vintertid". Det finns väl bara sommartid? (Eller är det bara en rekomendation?)
gulan