Hur kan det vara tillåtet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Utevistelse är en så stor grundpelare i hästens välmående att den häst som inte får gå ut oavsett hur bra den annars sköts inte har ett fullvärdigt hästliv.
Jaha.....men den hästen som inte blir bra oskött då? Har den ett fullvärdigt hästliv bara för den får daglig utevistelse?
gulan

nej men jag har tagit del av den amerikanska forskningen gjord av chefsveterinären på Michigan state university. Vet Robert Bowker som kommit fram till exact det motsatta. Att tån bör hållas kort och bakre delen av hoven i marken och att det är dagens felaktiga hovvinklar och för höga trakter som skapar sjukdomar/ alt symptom i hoven överhuvudtaget. Att barfota är att föredra över lag och att istället för att kämpa emot moder natur bör arbeta med henne.

Tänk så bra va?

Hans arbete, 10 år av hovforskning finns att söka på Ivis.

Dessutom är jag mer inriktad på beteendevetenskap inte fysiologi.

Mumin

Om du vill diskutera hoven i alla färger och former, förelår jag en ny tråd eller att man använder någon av de äldre för en sådan diskussion.
Denna tråd handlar inte om det, och jag föreslår att vi håller oss mer till ämnet.

Boj/moderator

Men vad är det du inte fattar??? Denna tråden handlar ju om utegång??? Inte hovvård, inte foder, inte hur ofta man borstar sin häst....
Här är alla utom jag (nästan)är rörande överrens om att hage i ur och skur oavsett standard är det BÄSTA för hästen och mest naturligast. Jag tycker inte riktigt likadant, utan jag tycker att: ska man bedömma en hästs välbefinnande ska man se till HELHETEN.
Ska du diskutera allt annat kan du ju skapa en ny tråd. Och på vilket sätt skulle en ny lag om utevistelse skada??? (Jag med flera har försökt få dig att svara på det ett tag nu)
Den skulle inte skada någon utan vara TOALT verkningslös för många hästar.(som jag tycker att jag i flera utav min inlägg försökt förklara och beskriva i olika scenrier...men tydligen inte riktig bra ändå) Ibland.....förresten ganska ofta så är lagar gjorda för laglydigt folk.
gulan

Ville bara klargöra att jag inte brukar strasser metoden även om jag kan plocka russin därfirån också. Min häst verkas genom Vildhästmetoden och har rehabiliterats från utflytningar, hovsprickor, lamellrandsutvidgning och ett flertal hålväggar.

Min personliga övertygelse är att vi skapar våra hovsjukdomar själva genom att leka moder natur och störa hästens rörelsapparat och blodcirkulation. Och det glädjer mig att forskningen går så pass mkt frammåt i USA där man gjort flera enorma upptäckter om hovmekanismens funktion. Kanske ligger det närmre deras natur att vara ifrågasättande och se till de ferala hästarna. Pga av detta tror jag deras medicinska forskning kommer ligga stjärnår framför oss som fortfarande arbetar med skygglappar i samma banor.

Men som sagt min personliga åsikt, inte så mkt värd i sammanhanget :angel:

Mumin_79

flåt boj, kände att jag var tvungen att få ge en respons, har ingenstans personligen tagit upp ämnet hovar och anser personligen ämnet som utdebatterat för tillfället.

Mumin

Ett bra utesluter inte att dåligt i vilket fall som helst.

Min häst verkas var fjärde vecka, för att den biten fungerar ger det inte mig ett pluspoäng som gör att jag kan ta bort utevistelsen. Hästen förstår inte inne i sin box hur den är lyckligt lottad över att ha skötta hovar.

Det ena utesluter inte det andra, för att vara en bra ägare bör man ha kunskap eller söka hjälp inom alla områden. De ska ha utevistelse, social kontakt och god omvårdnad och vård vid behov självfallet.

Men du måste försöka förstå att en god generell omvårdnad inte gör det mindre hemskt att hästen står konstant på box.

Fram för en lag för utevistelse så att våra djurslyddsinspektörer kan plocka upp paragrafen mot människor som håller sina hästar konstant instängda.

Mumin

Jaha.....men den hästen som inte blir bra oskött då? Har den ett fullvärdigt hästliv bara för den får daglig utevistelse?
gulan

Kolla nu vrider och vänder du på allt igen. Var har jag sagt att dagliga utevistelse = allt en häst behöver?

/Maria

Här är alla utom jag (nästan)är rörande överrens om att hage i ur och skur oavsett standard är det BÄSTA för hästen och mest naturligast. Jag tycker inte riktigt likadant, utan jag tycker att: ska man bedömma en hästs välbefinnande ska man se till HELHETEN.
Den skulle inte skada någon utan vara TOALT verkningslös för många hästar.(som jag tycker att jag i flera utav min inlägg försökt förklara och beskriva i olika scenrier...men tydligen inte riktig bra ändå) Ibland.....förresten ganska ofta så är lagar gjorda för laglydigt folk.
gulan

Det ingen i denna tråd som har sagt att "hage i ur och skur oavsett standrad är det BÄSTA". DU ska nog läsa igenom vad vi skrivit en gång till.

Och återigen. Utevistelse är en så stor del av hästen välbefinnande att en häst som aldrig får gå/sällan får gå ut INTE mår bra hur bra man än sköter den annars.

Och en lag skulle inte vara verkninglös. Det ger bara djurskyddsinspeltörerna något att agera efter. Dessutom finns det ju redan med i lagen. Det här är ju bara ett förtydligande. Vilken häst som inte får gå ut kan bete sig naturligt?

/Maria

Kolla nu vrider och vänder du på allt igen. Var har jag sagt att dagliga utevistelse = allt en häst behöver?
Vrida och vända......Det måste man göra då man ska stifta nya lagar. Lyfta på varje sten och kolla allt under lupp........för och se om en ev. lag kommer till nytta och att den kommer att efterföljas. Annars blir det bara pangkaka.
Jag har aldrig påstått att du sagt att daglig utevistelse =allt en häst behöver, även om du tolkar min fråga som om det är det jag undrar över.
Min fråga är återigen:
Det ingen i denna tråd som har sagt att "hage i ur och skur oavsett standrad är det BÄSTA".
Jag citerar PL
Jag anser att en stund om dagen även i en dålig hage(obs inte ett gyttjehål) o i dåligt väder är bättre än att hästen rids ett par timmar o får stå resten av tiden i boxen dvs aldrig få röra sig fritt.
Och återigen. Utevistelse är en så stor del av hästen välbefinnande att en häst som aldrig får gå/sällan får gå ut INTE mår bra hur bra man än sköter den annars.
Här är vi rejält oense! Jag refererar till vår häst jag beskrev i mitten av tråden. Och våra får inte gå ut dagligen (men nästan), och även om jag inte kan försäka dig om att dom mår bra, så måste jag bara få säga -det gör dom!!

Jag tycker man ska lagstifta om hur stora hagarna under vinterhalvåret måste vara för ett visst antal hästar och att en stor del måste grusas för att hästen ska kunna välja att gå på något sånär torrt underlag eller om den vill kunna gå i lera och leta rötter och smågräs. Så skulle det vara lag på man under inga omständigheter fick släppa ut i hage som tidigare varit väldigt nertrampad och som sedan frusit på och det blivit stora fåror som hästarna lätt snubblar och vrickar sig i. I sånna här fall måste hästägaren erbjuda annan slät hage.Det skulle vara lag på att hästägaren måste kunna erbjuda manege då hagarna ser ut som isgator och stor risk för hemska bräcksador. Här hjälper det ju inte att tala om för hästarna att det gäller och gå försiktigt då det är snorhalt.
Alla hagar oavsett storlek och hur länge man tänker ha sin häst ute ska det erbjudas Vindskydd eller ligghall. Ska det gå mer än fem hästar i samma hage ska ligghallens mått vara hälften så stort som ett ridhus normala mått. Alla hästar måste garanteras plats utan risk för skador under flykt.
Med detta lagförslag är jag ganska nöjd, men inser att någon liten rackare säker råkar slinka igenom.
Detta behöver ingen känna sig manad att svara på, det är mina önskemål om jag vore den som fick bestämma. Undrar hur många hästägare det kommer att finnas kvar?
gulan

Vem vem i hela fridens namn har påstått att att man kan skita i allt annat om hästen får gå ute????
Du slåss mot väderkvarnar!
Om du läser nya författningsförslaget så ser du att det är mycket annat man ser till.
PL

Något man måste tänka på när en häst stått inne en längre tid är att det tar lång tid att få igång den igen. Man måste vara mycket försiktigare än man vill ha tålamod med. Det är viktigt att upplysa ägaren om detta, så hon inte sätter igång och rider rätt som det är. Det handlar om flera veckor med att bara leda hästen i början, precis som om den varit halt. Komplettera med massage, stretching och lite näring för själen och hjärnan. Så småningom longering/tömkörning, klättring vid hand, några minuters skritt med ryttare om dagen osv......

Risken är jättestor att hästen går sönder när den kommer ut i verkligheten igen. Och det sker kanske inte nödvändigtvis första dagen utan efter en viss tid. Förmodligen är det viktigt att inte ens släppa ut den i hage hur som helst, den klarar nog inte av det nu längre. Räkna med att allt i kroppen är ganska nedbrutet efter bara några veckor...
Det bästa är väl att höra med en veterinär om ett lämpligt uppträningsprogram.

En annan sak man måste tänka på är att hästen måste få ordentligt med saftfoder när den står inne så här, för att minska risken för förstoppning. T ex morötter och betfor.

Generellt sett så ju mer artfrämmande sätt vi sköter våra hästar på, desto mer beroende blir de av varje liten detalj vi gör med dem. Börjar man att rubba hästens naturliga balans så får man mycket att hålla reda på.....

Har ni diskuterat någon lösning på grundproblemet, nämligen intagningsrutinerna?

Obs när det gäller hästens dagliga möjlighet att få röra sig fritt(blev ju tyvvärr inte utevistelse) så är detta inget lagförslag utan förslag till ny författning vilket betyder att det helt stöder sig på djurskyddslagen som ju ger DSM möjlighet att komma med förtydligande regler. Det har visat sig svårt att rättsligt på igenom förelägganden o åtal som enbart bygger på djurskyddslagen(som dessutom är en ramlag avsedd att förtydligas med myndighetetsregler).
PL

Vem vem i hela fridens namn har påstått att att man kan skita i allt annat om hästen får gå ute????
Jag är emot ett lagförslag om tvångsutevistelse. En sådan lag ser ju bara till så en häst får röra sig fritt varje dag, inte hur dana omständigheterna är i övrigt för varje häst. Redan idag far ju många hästar illa och myndigheter står handfallna. Jag tycker jag har visat förslag på hur det kan se ut för vissa hästar (visst de är påhittade men kan mycket väl finnas) att även om de får gå ut varje dag så har den inte ett värdigt hästliv i övrigt.Vad hjälper då lagen för dem??? För att en häst ska bli "tvångsomhändertagen" så måste där väl näst intill röra sig om misär? Eller?
Du slåss mot väderkvarnar!
Ja, fan vad jobbigt det är.....
gulan

Ingen vare sig myndigheter eller andra inbillar sig att allt blir bra bara för att hästar får möjlighet att röra sig fritt men det är EN mkt viktig bit. Visst finns det mer saker att ta tag i men varför skall detta motverka möjligheten för hästar att vara häst åtminstone lite grann en stund varje dag. Man har inte alltid möjlighet att ta tag i allt på en gång när det gäller nya regelverk.
PL

Ett bra utesluter inte att dåligt i vilket fall som helst.
Och med det menar du att.......?????
Det ena utesluter inte det andra, för att vara en bra ägare bör man ha kunskap eller söka hjälp inom alla områden. De ska ha utevistelse, social kontakt och god omvårdnad och vård vid behov självfallet.
Jaaaaaaaa lag på det!!! Men vänta här nu.......vad är social kontakt, vad är god omvårdnad, och när behöver egentligen en häst vård? och givetvis utevistelse......den höll jag på att glömma. Om min enda utevistelse som jag erbjuder till min/mina hästar ser ut som isgata, är det fel av mig att låta dem stå inne då?
Jag tycker ochså att allt detta är SJÄLVKLART. Gör alla det? Ja......på sitt sätt.
Men du måste försöka förstå att en god generell omvårdnad inte gör det mindre hemskt att hästen står konstant på box.
Tvärtom då. Mindre god generell omvårdnad......men fri rörelse varje dag, är det bättre?
Fram för en lag för utevistelse så att våra djurslyddsinspektörer kan plocka upp paragrafen mot människor som håller sina hästar konstant instängda.
Så när den lagen klubbats och djurskyddsinspekt kommer ut och säger -vi har anmälan här där det står att din häst stått inne i 2 månader. Nu får du banne mig ta och släppa ut den. Ok säger jag och släpper ut den i den enda hage/ padock jag kan erbjuda min häst för tillfället. Djup sank lera.
Jag ser ingen rim och reson i det. Börja nu inte snacket om då ska man inte ha häst.
gulan

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 082
Senast: TantAgda
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd