Sv: Hur hjälper man "duktiga" barn?
Både min skolgång och sonens hade helt klart den typen av målsättningar, ja. Mycket tyder på att både sonen och jag var av dåligt virke för det projektet.
Jag tänker väl att den ideala eleven inte i första hand är ett "lagom begåvat" barn, utan just ett lydigt och lättmotiverat barn. Sådana verkar flyta mycket smärtfritt genom skolan.
Själv känner jag mig extremt främmande när personer ger uttryck för att ha varit så där lydiga och lättmotiverade - eller när jag någon gång träffar på barn som är sådana. Jag minns en gång när jag var på besök i sonens skola, och en unge fick i uppgift att ta fram sin "bokstavsbok" och jobba i den. Och ungen sken som en sol och sa "Jag äääälskar att jobba med bokstäverna".
Jag tappade fullständigt hakan av chocken och min son såg det naturligtvis. Mycket opedagogisk reaktion från min sida. Men det var verkligen en reaktion.
Jag upplevde mina barns skolgång som att det hela gick ut på att de skulle bli duktiga, lydiga arbetare som visste vikten av att gå upp tidigt, arbeta hårt och inte ifrågasätta ett skit. Sådana vill inte jag att de ska bli.
Både min skolgång och sonens hade helt klart den typen av målsättningar, ja. Mycket tyder på att både sonen och jag var av dåligt virke för det projektet.
Jag tänker väl att den ideala eleven inte i första hand är ett "lagom begåvat" barn, utan just ett lydigt och lättmotiverat barn. Sådana verkar flyta mycket smärtfritt genom skolan.
Själv känner jag mig extremt främmande när personer ger uttryck för att ha varit så där lydiga och lättmotiverade - eller när jag någon gång träffar på barn som är sådana. Jag minns en gång när jag var på besök i sonens skola, och en unge fick i uppgift att ta fram sin "bokstavsbok" och jobba i den. Och ungen sken som en sol och sa "Jag äääälskar att jobba med bokstäverna".
Jag tappade fullständigt hakan av chocken och min son såg det naturligtvis. Mycket opedagogisk reaktion från min sida. Men det var verkligen en reaktion.