Sv: Hur hjälper man "duktiga" barn?
Och är man mer av den fantiserande och drömmande typen kan man ju använda eventuell dödtid i skolsalen till att slipa på just fantasin. Skriva, rita, sitta och drömma... Jag skrev jag vet inte hur många böcker på lågstadiet. Jag hade en hel bokserie med text och bilder som handlade om dinosaurier. Jag är inte heller tävlingsinriktad och hade knappast funnit någon glädje i att lära mig räkna snabbare, men så fann jag andra sätt att spendera dödtid. Gillar man att läsa kan man ju även se en glädje i att lära sig läsa snabbare, inte för att man då kan bli snabbast utan för att man i långa loppet då kan läsa fler böcker.
Nej, jag har aldrig tänkt på det som kul. Inte i någon ålder. Man funkar väl olika helt enkelt, jag motiveras i allt väsentligt inte av tävlingsmoment, allra minst när snabbhetsmomentet är avgörande. Jag går nog hellre och dagdrömmer medan jag mockar, än skyndar mig.
Om vi hade haft organiserad matte på tid i skolan så pass sent som i sjätte klass, skulle jag ha bett mina föräldrar om hjälp med sitautionen. (Att tex löpningen var på tid i idrotten, fick man ju accpetera, hur meningslöst det än kändes.)
För mig låter det som en fransk tecknad serie jag läste i unga år, där de ambitiösa föräldrarnas barn hetsades hela tiden, alltmedan föräldrarna så klart menade att de inte hetsade dem, till den grad att ungstackarna fick äta sina pannkakor på tid.
Och är man mer av den fantiserande och drömmande typen kan man ju använda eventuell dödtid i skolsalen till att slipa på just fantasin. Skriva, rita, sitta och drömma... Jag skrev jag vet inte hur många böcker på lågstadiet. Jag hade en hel bokserie med text och bilder som handlade om dinosaurier. Jag är inte heller tävlingsinriktad och hade knappast funnit någon glädje i att lära mig räkna snabbare, men så fann jag andra sätt att spendera dödtid. Gillar man att läsa kan man ju även se en glädje i att lära sig läsa snabbare, inte för att man då kan bli snabbast utan för att man i långa loppet då kan läsa fler böcker.