Hur har ni ändrat er sedan ni var yngre?

Jag är mer tålmodig och mer förstående mot mig och andra.
Jag är mindre prestationsinriktad.
Jag är inte mer nöjd med mig själv varken till utseende eller övrigt men är mindre brydd. Vilket gör mig mer "brydd".
Jag är mindre självcentrerad i mina tankar och har mer i huvudet än hästar.
Jag tänker mer på livets cirkel. På barndomen- tonåren- att bli vuxen- att dö.
Tänker mycket mer på döden faktiskt vilket beror på att jag stiftat bekantskap med den. För 10 år sedan var det något som hände andra.
Jag var mer aningslös och naiv och trodde på riktigt att det viktiga i livet var att rida bra och vara duktig på jobbet. Ha råd att köpa ett nytt släp. Komma upp i högre klasser...
Nu har jag tappat mycket ambition. Det känns så tydligt att det som var kärnan i mitt liv var kryddan. Jag vill prioritera annorlunda nu. Det är nog den största skillnaden. Just att jag radikalt ändrat på vad som är viktigast i mitt liv.

Jag var 22 år för 10 år sen. Hade väl ganska nyligen träffat en kille som jag valt ut baserat på Sex And The City (ville ha en Mr Big, valde en Aidan, funkade inte) och vi flyttade ihop. Började plugga och blev ganska vuxen iochmed det.

Jag är en ganska grundad person, båda fötterna på jorden och har nog faktiskt inte förändrats särskilt mycket sedan dess. Jag har samma bästa vän, samma familj, samma häst (+ en till). Men jag har såklart växt genom att byta jobb, flytta flera gånger och stött på massor av människor som utvecklat mig på vägen. Intressant nog träffade jag flera av mina gamla vänner från den tiden nu under julen, på något vis kändes det som att tiden stått still.

Numera tror jag kanske mer på ett Samantha-liv trots allt.

Menade mest att livet går så himla fort även om det inte känns som det i nuet. Innan man vet ordet av är man 40, 60, 80 och undrar vart alla åren tog vägen.
Utifrån mig själv så tycker jag att ditt och mitt yrkesval också påverkar livssynen, jag känner igen mig själv i dina ord. En får leva medans en kan.

Jag var 24 för tio år sen. Hade nåt år tidigare flyttat hemifrån, hade lagotton och fick min första depression.
Kämpade på med jobb, utom under depressionen orkade jag jobba heltid ett tag.
I övrigt var jag nog samma människa. Kanske att sambon gett mig lite bättre självförtroende.

För tio år sen var jag 27, det har hänt enormt mycket på de här åren. Annat yrke, annan partner, annan boendeort, katter, hästar har kommit och gått. Vänner har bestått och kommit till nya. Hittills har åren varit snälla mot mig och jag lär mig sakta att bli mer förlåtande mot mig själv.

10 år. Då var jag i början på mina 20.
Rent konkreta saker:
Köpt och sålt hus. Bytt sambo. Flyttat några gånger. Sett hästar komma och gå i mitt liv. Slutat röka. Börjat träna lite, regelbundet. Samma jobb. Lärt mig att jag faktiskt fungerar bättre på 7+ timmar nattsömn, och inte 6-7h som jag tidigare trott (ja, det går, men inte optimalt). Tappat en del vänner, men stärkt relationerna till de jag har kvar.

Mentalt:
Hmm...jag är fortfarande lite neurotiskt lagd, men mycket mindre än då. Har lärt mig att jag klarar mig med mindre, t.ex. visst är det där nya, fina köket trevligt, men det har faktiskt inte speciellt mycket betydelse för min lycka, så suktande efter sådant har avtagit. Min självsäkerhet har skiftat, tycker jag. Har på något vis blivit osäkrare på vad jag kan, kanske det beror på att jag upptäckt hur mycket det ännu finns att lära sig. Samtidigt så har jag blivit mindre brydd i att det bör se ut som om jag kan/vet vad jag gör, så det jämnar väl ut sig. Uppskattar lite andra saker idag. Tycker fortfarande inte speciellt mycket om förändringar, men har lärt mig att världen inte går under av dem. Vet fortfarande inte vad jag vill (jobbmässigt). Har aldrig brytt mig speciellt mycket i vad folk tycker, fast jag paradoxalt nog är ganska så dålig på att ta negativ kritik. Är inte säker på om jag någongång kommer känna mig som min rätta ålder, men börjar faktiskt känna mig lite mera vuxen nu.

Känner mig överlag mera lugn i mitt inre idag än då, liksom mer tillfreds med allt :)

Och när jag väl gör det så klagar folk på att jag är tjatig... :meh:
Kämpigt värre.

En möjlig variant är ju att företrädesvis diskutera saker här, och i lägre grad berätta om sig själv och förvänta sig att folk lär känna en utifrån ens egen berättelse om sig själv.

De personer jag har lärt känna mer personligt via buke, har jag inte lärt känna genom allt de berättat här om sig själva, utan genom att vi här har mötts i att ha liknande åsikter och värderingar om sådant som är centralt för oss. Och sådant kan man ju med fördel diskutera utan att redovisa sitt liv, och utan att ta för givet att andra minns att man har redovisat sitt liv. En massa intressanta saker om personer snappar man ju upp genom att ta del av deras värderingar och åsikter om saker och ting.

Jag saknar mitt 22 åriga jag ganska ofta just nu. Var friare, oerhört mycket snyggare, vältränad, kaxigare, mer ambitiös och målinriktad. Drömde mycket mer om framtiden, och var mer hoppfull.
Jag var onykter ofta, vilket tryckte undan både ångest och rädslor (för stunden). Men jag hade ofta väldigt kul!

Sen gick jag i terapi, slutade dricka regelbundet och blev ett nervvrak. Jag kom i kontakt med mina känslor, på gott och ont. Vilket bara har vänt upp och ner och ut och in på det mesta. Är i någon bestående identitetskris verkar det som. Där jag räds allt, ifrågasätter allt, känner mig utan mål och kroppen har förfallit.

Jag älskar mitt barn och min man. Och våra djur. Men att leva i flersamhet och ständigt kompromissa och ta ansvar (över sig själv och andra) är något jag längtar bort från ibland.
En riktig bitter människa har jag blivit.
:wtf:

Mitt liv har förändrats dramatiskt. För 10 år sedan träffade jag en man via buke och hade någon dröm om hur vårt liv skulle vara. Vi skulle resa runt med våra hundar i hela Sverige och träna och tävla. Men det blev lite magplask om man säger så. Hans hund dog, han köpte inte någon ny, han blev av med jobbet och satt bara hemma och petade sig i naveln. Han var inte alls så energisk och driftig som jag hade inbillat mig. Jag läste också på universitetet och skulle få ett välbetalt jobb som skulle finansiera min kostsamma livsstil.

10 år senare så har jag hunnit få barn med en annan man (jag som aaaaldrig skulle ha barn), är fortfarande inte färdig med min utbildning och jag har helt gett upp tanken på Den Stora Kärleken. Inte på ett negativt vis, utan mer att de nog kan rymmas många stora kärlekar i en livstid. Jag har betydligt mindre ångest och har blivit en fullblodsoptimist. Numera är jag helt säker på att allt kommer ordna sig i slutändan.

Menade mest att livet går så himla fort även om det inte känns som det i nuet. Innan man vet ordet av är man 40, 60, 80 och undrar vart alla åren tog vägen.
Jo det har du rätt i. Hur fasen jag kunde blir 60+ är obegripligt.
När man ser sig i spegeln o undrar vem det där är som stirrar tillbaka.
Och en son som blir 18 i år, herregud :nailbiting:.
Det jag saknar mest är hästeriet faktiskt, tappat ridbenen alldeles och fötterna är okänsliga p.g.a diabetes dessutom har jag blivit rädd att ramla av. :(. Trist.

"som bekant" är inte bekant.

Ibland frestas man tro att fok minns vad man skrivit på buke men det gör de inte.Alla läser inte alla trådar och alla lägger inte märke till allt.
Jag minns inte speciellt mycket om dig och många andra mer än lite fragment här och där. Någon mobbning av dig minns jag inte att jag läst om. :confused:
Ledsen att du råkat illa ut. Men som sagt - det var nyheter för mig. :(
Jag hoppas verkligen att du vid 20 inte står "på toppen av ditt liv". Livet borde bli så mycket bättre från och med nu för dig.
Kämpigt värre.
Men alltså vad får ni ut av dessa inlägg?
Nej okej det var inte bekant men det var ju inte som att @Dressyrtjejen_97 skrev "och resten vet ni ju" utan minsta hint, eller nåt liknande. Det kommer ju till och med en tydlig förklaring efter om att det gick åt skogen ännu mer. Mer än så behövs ju inte för att man ska fatta.
Sånt här ordmärkeri och rena otrevligheter förstår jag mig verkligen inte på, speciellt inte om ett inlägg där personen berättar att livet varit ett helvete. Fy fan.

Sånt här ordmärkeri och rena otrevligheter förstår jag mig verkligen inte på, speciellt inte om ett inlägg där personen berättar att livet varit ett helvete. Fy fan.
Fast @micaelathegreat skriver ju att @Dressyrtjejen_97 förtjänar att få det än bättre? Förmodligen för att hon läst hennes trådar och sett vad hon skrivit om hur hon blir hindrad att göra det hon vill, att hon straffas för saker som andra får göra redan i tonåren mm mm. Hur är det då fel att säga att livet inte peakar nu, det borde bli än bättre i framtiden? :confused:

Fast @micaelathegreat skriver ju att @Dressyrtjejen_97 förtjänar att få det än bättre? Förmodligen för att hon läst hennes trådar och sett vad hon skrivit om hur hon blir hindrad att göra det hon vill, att hon straffas för saker som andra får göra redan i tonåren mm mm. Hur är det då fel att säga att livet inte peakar nu, det borde bli än bättre i framtiden? :confused:
Fast då kan man ju skriva det utan att klaga på hur @Dressyrtjejen_97 uttryckt sig? "Hoppas det blir ännu bättre från och med nu! Att toppen blir ännu högre!" eller vad som helst.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 714
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 220
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30