Amorteringsfritt bolån

Jag hade nog inte lagt månadsamortering just för att kunna ta tillbaka möjligheten så att säga. Däremot har vi möjlighet att amortera extra i samband med villkorsändring. Som engångssumma. Det kanske kan vara ett alternativ? Då kan du ju ha en summa som minimum på spar och kasta in lite extra amortering om du passerar den.
 
Som jag har uppfattat det så säger "alla" som kan något om ekonomi att man ska amortera.
Jag vågar påstå att jag kan ganska mycket om ekonomi efter att t.ex. ha pluggat det på högre nivå i 5 år. Lite nationalekonomi, mycket företagsekonomi, är på intet sätt någon kvalificerad privatekonomisk rådgivare.

Tillåt mig att bli ditt undantag! Jag skulle i alla fall säga att det beror på. :)

Dels spelar räntan roll, både nu och under resten av tiden man har lånet. Den kan lämpligen jämföras med vilken avkastning som man kan förvänta sig om man istället investerar pengarna. Kan man få bättre avkastning på annat håll så kan det vara en jättebra idé att investera istället.

Dels spelar ens marginaler och risktålighet roll. Tänker man t ex att börsen avkastar i snitt 8% per år så därför är det bättre att investera i indexfonder, så bör man också ha med sig att det även kan gå minus i ett antal år. Då måste man ha råd med det och is i magen så att man inte paniksäljer till förlust. Hittills har det alltid vänt igen.

Sen spelar också ens självkännedom och "handen på hjärtat"-beteende in. Om man ser en risk att pengarna som inte används till amortering kanske inledningsvis sparas eller investeras, men sen börjar gå åt till lite dyrare mat, mer kläder, fler weekendresor o.s.v. så kan det vara en jättebra idé att binda upp sig på att amortera istället. Då behöver man bara fatta ett duktigt beslut en enda gång och sen löser det sig självt, istället för att man ska motstå frestelser igen och igen.
 
Jag vågar påstå att jag kan ganska mycket om ekonomi efter att t.ex. ha pluggat det på högre nivå i 5 år. Lite nationalekonomi, mycket företagsekonomi, är på intet sätt någon kvalificerad privatekonomisk rådgivare.

Tillåt mig att bli ditt undantag! Jag skulle i alla fall säga att det beror på. :)

Dels spelar räntan roll, både nu och under resten av tiden man har lånet. Den kan lämpligen jämföras med vilken avkastning som man kan förvänta sig om man istället investerar pengarna. Kan man få bättre avkastning på annat håll så kan det vara en jättebra idé att investera istället.

Dels spelar ens marginaler och risktålighet roll. Tänker man t ex att börsen avkastar i snitt 8% per år så därför är det bättre att investera i indexfonder, så bör man också ha med sig att det även kan gå minus i ett antal år. Då måste man ha råd med det och is i magen så att man inte paniksäljer till förlust. Hittills har det alltid vänt igen.

Sen spelar också ens självkännedom och "handen på hjärtat"-beteende in. Om man ser en risk att pengarna som inte används till amortering kanske inledningsvis sparas eller investeras, men sen börjar gå åt till lite dyrare mat, mer kläder, fler weekendresor o.s.v. så kan det vara en jättebra idé att binda upp sig på att amortera istället. Då behöver man bara fatta ett duktigt beslut en enda gång och sen löser det sig självt, istället för att man ska motstå frestelser igen och igen.
Tack! Roligt att höra! :up:
 
Just nu är den effektiva skillnaden mellan mina bolån och bankkontot 1 procent, och den räntan är jag villig att betala för att få fortsätta kontrollera pengarna.
Jag har högre ränta på mina sparade pengar än vad jag betalar för mina lån.
Det kostar därför inget för mig att ha tillgång till likvida medel.
 
Jag har högre ränta på mina sparade pengar än vad jag betalar för mina lån.
Det kostar därför inget för mig att ha tillgång till likvida medel.

Jag mäktar inte med att ha högre ränta eftersom jag avstår aktiemarknaden helt. Så jag har en diff att beakta i alla fall.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Goddag allvetande Buke. Jag blev så förvirrad idag, hjälp mig tack. Jo, vi har ett huslån, eller rättare sagt vi har tre huslån ett på...
Svar
13
· Visningar
802
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 028
Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 762
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Vänder mig nu till det stora bukeoraklet! :bow: Är just nu i förhandlingar med banken gällande ränta på ett bolån. Jag ska ta ett bolån...
2
Svar
30
· Visningar
2 177
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp