Hur hade ni reagerat?

Sv: Hur hade ni reagerat?

Jag hade inte gjort någonting.

En sak som jag har märkt är att på brukshundsklubben så är det helt ok att säga till sin hund, iallafall där jag tränar. Jag menar inte att det är ok att slå flera gånger utan anledning men om det är en hund som gör utfall eller något annat dumt beteende så är det ok om man tillrättavisar. Går man däremot en promenad i kvarteret och träffar på en "vanlig svensson" så är man en idiot för att man säger till sin hund. Jag tror att det hänger ihop mycket med vad det är för person som man möter.

På FM utbildningen som vi går är det ingen som reflekterar över om någon rappar till sin hund. Däremot har jag fått mig en tillsägelse att jag är för snäll, jag behöver tuffa till mig om vi ska komma någonstans.

Varför måste du tuffa till dig?

Min vän berättade även att hon såg ett par ge knytnävslag på huvudet samt slå hunden på käften. Dessvärre blev hon så pass, chockad och tappade talet så hon kollade sjukt ilskt på kvinnan och gick vidare. Nu ångrar hon sig och önskade hon sade till.

.

Ah, the Swedish way!

är det ingen som reflekterar över om någon rappar till sin hund.

Jag skulle inte heller säga någonting om en "normal korrigering" (i min personliga bedömning). Jag har växt upp bland gamla jaktgubbar och visst händer det att man nyper nackskinn och gormar ibland.. Där håller jag visserligen inte heller med - Men det här låter ju som direkt piskstraff?

Att överhuvudtaget använda ett tillhygge för att ge hunden stryk? Jag vet inte ens vad jag ska säga.

Kl

Jag ser mycket hellre att folk reagerar direkt när situationen pågår ifall något känns fel för dem... särskilt i jämförelse med det menlösa i att gå hem och gnälla om den hemska hundägaren där-o-då som gjorde det-o-det

Man behöver ju inte ställa till en scen, men fråga varför, kanske ge tips om tränare. Jag har gjort både det ena och det andra som säkert sett dramatiskt ut för åskådare på håll... både med häst och hund. Har inga problem med att ha samtal med folk om träning. Då underförstått att jag blir bemött hövligt, liksom jag svarar hövligt. Vem vet, kanske har frågeställaren en poäng?

Snarare är människor väldigt rädda för att lägga sig i, rädda för att provocera. Bättre att reagera en gång för mycket! Är ju liknande situation med ungar som mobbar varandra och vuxna bara står bredvid passivt, eller föräldrar som sliter i sina barn så de får blåmärken och andra vuxna står fortfarande bara bredvid passivt. Man ojar sig efteråt istället - åh varför gjorde ingen något...

Det är aldrig okej, i min värld, att slå sin hund med kopplet. Men det finns väldigt mycket som inte är okej för mig, men som är standard inom häst/hundvärlden. Och det ger inte mig rätten att gå in och uppfostra andra människor.

Håller med. Och det man ser ett ögonblick av på stan är inte lätt att göra sig en uppfattning om- så länge det inte handlar om ngt som ser ut att fysiskt kunna skada hunden ordentligt, då hade jag ingripit. Men jag vet inte om hunden i fråga kanske bet ihjäl grannens katt i förmiddags, jag vet inte alls vad den har i bagaget, jag vet inte vad ägaren har i bagaget. Det finns rätt många anledningar att jag inte går på främlingar med saker jag inte har full koll på. Ibland undrar jag om det inte är denna typ av människor, de som börjar uppfostra andra alltså, som blir sådär "oprovocerat" nedslagna på stan? Civilkurage är en sak (där tycker jag det faller under att ingripa om det finns risk att djuren blir skadade, tex om några snorisar hoppar jämfota på en westie)- men att börja gapa på främlingar utan att ha hela bilden känns som ngt man mest gör för att man själv ska må bättre, inte hunden.

Ah, the Swedish way!

:D

Jag tycker man ska vara rätt säker man man lägger sig i någon annan persons situation. Jag har en hund som blir otroligt fokuserad och spänd på andra hundar. Speciellt när det är agility. Det räcker med att jag petar på honom eller knuffar för att få uppmärksamhet så skriker eller ryter han som om jag just ha stått och sparkat på honom. Jag känner många gånger att jag får blickar då att "vad fan gjorde hon med hunden". Jag kräver ögonkontakt av min hund vid hundmöten, annars kommer bordercollieögonen som laser i den andra hunden. Jag vill alltså att han kollar på mig istället, och struntar i andra hunden. Och det belönar jag massoor, men struntar han i mig har jag börjat lägga handen eller ett knä som en knuff på honom och säger åt honom att fokusera på mig med ett "hrrm, hörredu här var det", är han då väldigt spänd svarar han mig med irritation speciellt om jag är för sen. Så jag ser väldigt sträng ut med min hund vid hundmöten. Men jag har fått bra resultat, och gör absolut inte illa min hund och vi kör postitiv försträkning, men jag säger åt honom om han gör fel. :)

Lite halvt *kl*

Kan någon förklara varför man ska vara så förbaskat försiktig med att lägga sig i? För att man riskerar att stjäla en sekunds uppmärksamhet av den främmande människan? Eller att man råkar göra denne irriterad, för denne vet minsann vad denne pysslar med? Jag skulle vilja säga att de flesta som bankar på sina hundar har INGEN ANING om vad de pysslar med, de blir arga och tar det otroligt personligt att hundarna inte respekterar deras önskemål om att de ska uppföra sig vid hundmöten, och så låter de sin ilska och besvikelse gå ut över hunden. Vilket bara är kontraproduktivt, för hunden kommer ha ännu flera negativa känslor med sig inför nästa hundmöte. Någon behöver ju tala om för dem att detta är helt fel tänkt, och jag tror inte att de själva får den där aha-upplevelsen som en blixt från klar himmel precis.

Jag tycker helt ärligt att det är lite skrämmande att så många är villiga att se mellan fingrarna för övervåld bara för att man inte vill "lägga sig i". Hade ni reagerat på samma sätt om det gällde en förälder som lappade till sin unge? Om ungen hade blåmärken, hade ni reagerat då? Och krävs det verkligen så mycket övervåld som att någon hoppade jämfota på en liten hund, alltså att det finns risk för att de faktiskt slår ihjäl hunden, för att ni skulle reagera på att någon slog sin hund? Rimmar ganska illa med alla med alla upprörda kommentarer när någon idiot har drämt hundvalpar i väggen och liknande. Eldressyr är ju inte heller särskilt farligt om vi nu ska jämföra...

Senast ändrad:

Jag skulle tycka det vore jävligt tröttande om någon kom fram till mig och "visste bäst" om min hund. Min hund är en jäklig glad själ som uppför sig som hon vill om man inte tar tag i det och styr upp det. Kommentarer som; Var det du som hade den där fruktansvärda svarta hunden för några år sedan?" är inte ovanliga. (Svaret är; jag har fortfarande samma.)
Vi har gått hos OTALIGA tränare varav endast en har kommit nära att kunna lära oss som ekipage något särskilt. Jag underdriver inte om jag har lagt ut mellan 150.000 och 200.000 på kurser och privatträning där de flesta stått som fån och viftat med någon köttbulle. Några har gjort motsatsen och ryckt så att halsbandet gått sönder, men inte fan hjälpte det heller.
Om jag bryter min hunds eventuella fokusering på nåt vrålande litet monster som passerar med en vift med kopplet eller ett ryck, så behöver jag inte omvärldens åsikter, och tror inte heller att jag skulle vara i stånd att ta in dem just där och då.

Det är väl ändå en himla skillnad mellan att "vifta lite i kopplet" och att "slå den flera gånger i ansiktet med kopplet"... De gånger jag ilsknat till så har det aldrig varit tal om att jag vet bäst, utan att de ska sluta misshandla sina hundar.

Är helt enig med dig också. Jag vägrar vara "svennig" och se förbi sådant jag tycker ser oschysst eller obehagligt ut. Om någon i sin tur har åsikter om en eventuell händelse jag är inblandad i med min hund får de gärna säga till och ifrågasätta, jag förklarar gärna.

Jag förstår faktiskt inte varför man tar ett ifrågasättande så himla personligt?

Lite halvt *kl*

Kan någon förklara varför man ska vara så förbaskat försiktig med att lägga sig i? För att man riskerar att stjäla en sekunds uppmärksamhet av den främmande människan? Eller att man råkar göra denne irriterad, för denne vet minsann vad denne pysslar med? Jag skulle vilja säga att de flesta som bankar på sina hundar har INGEN ANING om vad de pysslar med, de blir arga och tar det otroligt personligt att hundarna inte respekterar deras önskemål om att de ska uppföra sig vid hundmöten, och så låter de sin ilska och besvikelse gå ut över hunden. Vilket bara är kontraproduktivt, för hunden kommer ha ännu flera negativa känslor med sig inför nästa hundmöte. Någon behöver ju tala om för dem att detta är helt fel tänkt, och jag tror inte att de själva får den där aha-upplevelsen som en blixt från klar himmel precis.

<snip>

Jag haller med, men det beror helt pa HUR man sager till personen. Egentligen galler det nog att inte "saga till". Om man tycker att nagon ar for rough pa sin hund ar de ju antagligen i affect och det hjalper definitivt inte att borja "tala om" vad/hur de ska gjora eller hur fel de gjor. Nar Miss Mandy blev attakerad av en Yorkshire terrier :grin: som hangde fran hennes bog visade hon hund aggresivitet vid moten av sma hundar efterat. (RIKTIGT jobbigt nar ens rottis plotsligt morrar och 'spanner sig' nar en liten hund kommer innom 5-6 meter.)
Nu slog jag inte henne, men om den som holl i kopplet till hunden hon reagerade pa hade forsokt prata med mig just da hade jag inte ens svarat ... men det ar for att jag har en aning om hur man tranar hund och var 100% focuserad pa Mandy for att kunna losa problemet. Nagon som ar mindre "saker pa sin sak" skulle formodligen tycka att det ar jatte jobbigt och formodligen bli annu tuffare mot sin hund nasta gang da de uppenbarligen inte kan/forstar hur man bast avstyr jobbiga hundmoten.

Utan att alls veta något om din hund eller vilja komma med pekfingrar så undrar jag om det kan bero på aktiveringen? Jag vet en del hundar som har aktiverats något sånär (har ingen aning om vad ni gör med Rådi) och istället för att visa stressymptom som många andra hundar som skulle behöva mer aktivering gör, istället riktar sin frustration mot tex andra hundar genom utfall eller andra "slyngelbeteenden".

Min är ju sådan, under de perioder vi har vila kan hon efter några veckor börja bete sig sämre i vardagliga situationer, som att hon blir mindre lättretlig. När hon sedan får blåsa ut hjärnan ordentligt igen under regelbunden basis försvinner dumheterna och under de perioder hon börjar bete sig som tidigare nämnt hjälper inte några köttbullar heller (en referens som jag för övrigt tycker är lite tråkig).

Just NU kan det med största säkerhet stämma, men å andra sidan har vi inga problem med utfall längre. Det enda som händer är att hon morrar tillbaka om en annan hund som gör utfall kommer för nära.
För flera år sedan kunde hon göra rejäla utfall, och då tränade vi bland annat räddning runt 5 dagar i veckan, så då var orsakerna nog helt andra, från hundens grundtemperament, till frustration över att bl fasthållen i koppel, till feghet inför andra hundar mixat med min egen spändhet.

perioder hon börjar bete sig som tidigare nämnt hjälper inte några köttbullar heller (en referens som jag för övrigt tycker är lite tråkig).

Om du menar för att jag nämnde det så är det utifrån verkliga händelser. Folk har kommit fram till mig på träningar och undrat om de får ta kopplet och "prova med godis." Snilleblixt verkligen, men go ahead har jag sagt och sedan sett min tempererade bruksschäfer dra dem runt plan med tungan som en slips och allt annat än köttbullar i tankarna.

Lite halvt *kl*

Och krävs det verkligen så mycket övervåld som att någon hoppade jämfota på en liten hund, alltså att det finns risk för att de faktiskt slår ihjäl hunden, för att ni skulle reagera på att någon slog sin hund? Rimmar ganska illa med alla med alla upprörda kommentarer när någon idiot har drämt hundvalpar i väggen och liknande. Eldressyr är ju inte heller särskilt farligt om vi nu ska jämföra...

Nu var det bara ett ganska så extremt exempel vilket du nog är smart nog att fatta- jag tog det som ett fall då jag självklart skulle agera (och då hade jag inte haft en diskussion utan tagit med mig hunden därifrån eller lämnat den hos polis/veterinär..). Samma sak med att drämma hundvalpar i väggen, det kan ju skada dem allvarligt. Jag tycker det låter hemskt otrevligt om någon daskar en stor hund i ansiktet med kopplet, men jag tror inte skaderisken rent fysiskt är särskilt stor.

Sen om vi nu ska diskutera att ingripa till allt till varje pris- allt handlar inte om fysiskt våld. Jag kan tycka att andra saker i tex barnuppfostran (nu har du ju tagit upp den aspekten även om jag anser att det är äpplen & päron, barn är inte hundar) är värre eller lika illa som ett hårt tag i armen etc. Skulle du gå fram och dividera barnuppfostran med en pappa som pratar nedsättande om kvinnor eller invandrare med sin lilla son? Gå fram och ryta på mamman som läxar upp sin lilla dotter för hur ful hon blivit på skolkortet? (Har själv hört båda på stan.) Ska vi prata att ingripa och anse att alla bör göra det lite till mans, då finns det grejjer överallt- fysiska biten är inte alltid det största problemet. I de fallen önskar jag att jag vetat hur jag skulle kunna hjälpa, men jag gör inte det. Istället går jag på mitt svenska vis hem och mår lite dåligt över hur de barnen ska växa upp.

Men att slå hunden i ansiktet med kopplet tillfogar ju hunden stor smärta, säkert större än vad ett stackelhalsband kan göra. Hundar är känsliga i ansiktet! Så hur långt ska det gå för att du ska reagera?

Ja, om jag hör någon behandla någon annan så nedsättande som du beskriver så säger jag till. Jag är uppfostrad till att reagera mot orättvisor.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 613
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla I min flock ingår det tre Leonberger och en liten blandras. Åldrarna varierar mellan 6 mån och 9 år. Hur gör ni andra när ni...
Svar
13
· Visningar
3 062
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 698
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka