Hur hade ni reagerat?

Sv: Hur hade ni reagerat?

Min vän berättade även att hon såg ett par ge knytnävslag på huvudet samt slå hunden på käften. Dessvärre blev hon så pass, chockad och tappade talet så hon kollade sjukt ilskt på kvinnan och gick vidare. Nu ångrar hon sig och önskade hon sade till.

Jag skulle nog inte kunna hålla tyst om jag såg sådant framför mig..

Aldrig sett ngt sådant. Mer folk som har något bindgalet. Andra änden av kopplet men med liten röst säger "sååååååå fåååår man iiinte göööööööööra, matte blir leeeeeeedsen".

uhm jadu... ibland blir man lite morkradd.

3 sekunders reglen ar en bra regel, den borde alla hundagare fa inbankade i huvudet. Hastagare med.

Mrs: vi tanker nog valdigt lika gallande det har ja... och nej, jag tror verkligen inte det ar roligt alls att ha hund pa dom premisserna.. :(

Aldrig sett ngt sådant. Mer folk som har något bindgalet. Andra änden av kopplet men med liten röst säger "sååååååå fåååår man iiinte göööööööööra, matte blir leeeeeeedsen".

Gudars, en sådan har vi i vårt trapphus. Deras hund skäller konstant o.s.v. Skäller även om det skulle råka gå en människa på en ödslig gata i Kina, eller Australien. Den skäller på allt och alla - tröttsamt. Och det är ungefär sådär ägaren är med. Och ägaren "tyyyyst nu *hihih*".

Jag kan ryta till lite med rösten (eller ja, nu är det onödigt då hunden i fråga är döv) men han har faktiskt sluta skälla helt, skulle han skälla så räcker det att man drar lite i kopplet så slutar han.

Jag hade sagt till henne vänligt men bestämt att det finns andra och bättre sätt att lösa problemet. Gå en lydnadskurs eller något.

På ett sätt kan jag förstå ägaren. Jag tycker inte man ska slå hundar, men om/när mina hundar skulle göra så skulle jag ta tag i dom undra va fan dom höll på med. Men självklart är det inte okej att slå med kopplet.

Delvis Kl:

Det inte lätt att vara hundägare ;). Har man hundar som spänner sig eller gör utfall så är det fel och man är en dålig ägare. Försöker man göra något åt problemet så gör man fel och är en dålig ägare. Ja, den här ägaren försökte fel, men hon försökte i alla fall. Då tycker jag att det är bättre att försöka styra in henne på rätt väg istället för att störa sig och tycka att hon är dum i huvudet som misshandlar hunden. Hon kanske inte vet bättre. Hon kanske är från den gamla skolan och lite frustrerad och ledsen över problemet. Då kan det bli fel och nu kommer hon fortsätta göra fel eftersom ingen säger ifrån.

Lite flummig och rörigt inlägg men jag blir så ledsen när jag läser det här och det finns många andra liknande situationer. Man läser det hela tiden. Man ser att folk gör fel. Man gör ingen åt det. Och sen stör man sig och pratar skit i efterhand.
Om jag gjort något fel och någon såg det och inte sa till mig så skulle jag bli jätteledsen! Alla gör ju så gott man kan (tror jag i alla fall). I vissa fall skulle jag stå på mig och göra det jag tror är rätt och i andra fall skulle jag lyssna på tipsen. Men hur ska man veta att det är fel om ingen säger ifrån?

*delvis kl*

Och jag hade blivit oxtokig om någon utomstående utan helhetsbild lade sig i min hundträning. Allt är inte vad det ser ut att vara!

Det är en sak att avbryta misshandel/djurplågeri, något helt annat att försöka uppfostra främlingar på stan.

*delvis kl*

Och jag hade blivit oxtokig om någon utomstående utan helhetsbild lade sig i min hundträning. Allt är inte vad det ser ut att vara!

Det är en sak att avbryta misshandel/djurplågeri, något helt annat att försöka uppfostra främlingar på stan.

Var går gränsen för hunduppfostran/misshandel då? När "får" man lägga sig i för att avbryta djurplågeri och är det alltid okay att gå på sin hund, slå den hårt upprepade gånger med koppel osv bara för att hunden råkar tycka att den inte ska gå lugnt och fint?

Det är aldrig okej, i min värld, att slå sin hund med kopplet. Men det finns väldigt mycket som inte är okej för mig, men som är standard inom häst/hundvärlden. Och det ger inte mig rätten att gå in och uppfostra andra människor.

*delvis kl*

Inte jag. Jag hade möjligen blivit irriterad, men förutsatt att människan inte förstod situationen och försökt förklara. Hade då denna ändå inte förstått så hade vi väl fått vara överens om att vara oense. Jag vet att det inte finns något jag gör mot mina hundar som kan anses vara misshandel, men tycker att det är positivt om folk reagerar och vågar ifrågasätta.

Nu händer detta förvisso extremt sällan, men om det skulle ske ser jag ingen anledning att sura.

Det är aldrig okej, i min värld, att slå sin hund med kopplet. Men det finns väldigt mycket som inte är okej för mig, men som är standard inom häst/hundvärlden. Och det ger inte mig rätten att gå in och uppfostra andra människor.

Vadå uppfostra? Att ifrågasätta en människa som slår sin hund anser inte jag vara uppfostran. Varför anser du att man inte har rätt att göra det?

KL

Jag tycker det verkar missas att en dalmatiner är en ganska stor hund, om hunden nu ex är aggressiv kan det orsaka stor skada på en annan hund. Det kan ju ha hänt något för 100 meter sen som gör att hunden är uppspelt och crazy. Det är ingen som vet.

Det skulle kunna vara mig TS hade mött, fast jag skulle "bara" smällt till en gång och det hade väl inte varit särskilt hårt. Vi har en piraya som tycker att hon kan nipa till de flesta andra hundar och satsar gärna stenhårt på framförallt små hundar. Vi har tränat jättemycket, men ibland tröttnar man och försöker bryta lite snabbt. Vilket brukar funka bra det också, men det ser ju inte jättetrevligt ut...

Ja, men ingen här verkar ju motsäga sig att vissa beteenden måste brytas snabbt och i sådant fall med våld. Att rappa en hund flera gånger i ansiktet med kopplet känns ju dock lite magstarkt.

Jag har bivit jättearg de gånger jag sett folk använda för mycket våld mot sina hundar. Förra gången hände det två gånger. Ena gången hotade jag tjejen med att hon skulle åka på en rapportering (utställning), andra gången tvärstannade jag på gatan och frågade killen vad i hela friden han pysslade med och sedan blev det en efterföljande ordväxling. Jag är inte så dum att jag tror att jag kan förändra folks beteende, men kanske kanske så får de sig en tankeställare om det de gjorde gav en så häftig reaktion hos en främling.

Absolut. Och det tycker jag man kan ifrågasätta. Precis på samma sätt som man kan ifrågasätta de som flinande låter sin hund gå fram mot främmande hundar och säger "fåååååår de häääälsa", där hade många hundägare haft mål i munnen och fräst till.

Men det är ju lite konstigt det där, att ifrågasätta. Jag vet att jag skrev för ett tag sedan om hur folk vid 2 tillfällen gett sig på min sambo när han korrigerat vår piraya. Ena gången hade han ryckt till i halsbandet när hon gjorde ett utfall mot en lite hund som befann sig 10 meter bort, då stannade en kvinna sin bil för att ge sig ut och skrika på honom. Andra gången var hunden lös och han höjde handen som i att hota att kopplet kommer kastas på henne, då hon tokfokuserade på en annan hund (på en hundrastplats) och även där blev han utskälld av någon självutsedd CM som ville uppfostra. Ingen av gångerna tog hunden särskilt illa upp, en galen fågelhund runt året är inte alltid jättekul, men folk tyckte ändå att de var tvungna att ingripa. Bra kan jag tycka, men det finns ju en tanke i att fråga först innan man skäller.

Själv har jag aldrig blivit utskälld, antagligen för att jag är tjej. Trots att hunden skriker som om hon var döende när man råkar trampa henne på tassen så tittar folk knappt.

Åh har sett ungefär samma sak, fast en skum man, såg lite sunkig ut, med en Dobermann (typ, svårt att säga om det är renrasigt reggat) som först och främst ryckte bakåt i kopplet hårt med strypkedja VARJE steg hunden tog, han träffade sen nån vän som hunden gör ett utfall mot, då tog han läderkopplet och slog upprepande gånger rätt över nosen.. Senare försökte han klappa hunden på ryggen varav hunden kryper ihop med svansen mellan benen och skakar, tror inte det var en engångshändelse tyvärr :/

Har ångrat i flera år att jag inte gick fram och typ köpte av han hunden på plats!

Jag har bivit jättearg de gånger jag sett folk använda för mycket våld mot sina hundar. Förra gången hände det två gånger. Ena gången hotade jag tjejen med att hon skulle åka på en rapportering (utställning), andra gången tvärstannade jag på gatan och frågade killen vad i hela friden han pysslade med och sedan blev det en efterföljande ordväxling. Jag är inte så dum att jag tror att jag kan förändra folks beteende, men kanske kanske så får de sig en tankeställare om det de gjorde gav en så häftig reaktion hos en främling.

Men det tror jag att man kan! Jag har själv gjort det. Jag skrek dock inte på tjejen, men gav henne några tips. Idag är vi vänner :)

Jag förstår vad du menar och jag håller på ett vis med. Med det som gör mig arg och irriterad är allt sånt här gnäll i efterhand på andra hundägare. Allt är inte alltid vad det ser ut att vara och jag skulle bli skitarg om någon såg mig göra något och sedan prata skit/skrev skit i efterhand. Endera säger man ifrån på en gång eller så bryr man sig inte alls och låter folk träna som dom vill.

Jag hade inte gjort någonting.

En sak som jag har märkt är att på brukshundsklubben så är det helt ok att säga till sin hund, iallafall där jag tränar. Jag menar inte att det är ok att slå flera gånger utan anledning men om det är en hund som gör utfall eller något annat dumt beteende så är det ok om man tillrättavisar. Går man däremot en promenad i kvarteret och träffar på en "vanlig svensson" så är man en idiot för att man säger till sin hund. Jag tror att det hänger ihop mycket med vad det är för person som man möter.

På FM utbildningen som vi går är det ingen som reflekterar över om någon rappar till sin hund. Däremot har jag fått mig en tillsägelse att jag är för snäll, jag behöver tuffa till mig om vi ska komma någonstans.

Det svider att det finns så många som tycker korrigeringar är okej och tom BRA! Människans bästa vän, right...

Vad gäller mötet hade jag inte gjort något om det inte var så hårt att det är olagligt, men annars är förmodligen skadan redan skedd och att irriterat ge kommentarer kommer inte förändra den hundägarens synsätt utan bara ge en negativ bild av vad du försöker framföra. Väldigt osmart.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 613
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla I min flock ingår det tre Leonberger och en liten blandras. Åldrarna varierar mellan 6 mån och 9 år. Hur gör ni andra när ni...
Svar
13
· Visningar
3 062
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 698
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka