Hur hade ni reagerat?

Sv: Hur hade ni reagerat?

Oj oj, nu kommer ett bitskt inlägg....

Om hon inte var en sån bitterfitta så skulle hon nog må lite bättre, och då ökar nog chanserna att bli gravid vesäntligt(hur stavas det?)!!!!!

Det är inte alls sant, det finns inget som helst samband mellan fertilitet och bitterhet. Ditt inlägg är inte bitskt, det är elakt och okunnigt. Jag hoppas för din omgivnings skull att du inte brukar ge spridning åt sådana lögner som bara är ägnade åt att göra människor som redan mår dåligt illa.

Tack för ditt inlägg, intressant att höra åsikter från någon som varit i den sitsen och faktiskt kan svara för hur man känner sig.

Jag känner lite som du, jag tar helst inte upp ämnet i sällskap där jag inte vet vilka alla är. Och jag brukar oftast inte dra upp det över huvudtaget om inte någon annan gör det först. Nu kände vi bara värdparet på festen men de andra kände ju den här tjejen/kvinnan som inte kunde få barn. Lite taktlöst av dem att då dra upp och prata om graviditeter när de faktiskt visste hur hon kände.
Det som gjorde mig sårad/arg/ledsen var att jag utmålades som den "onda" i sällskapet, när jag egentligen inte ville prata om graviditeter och barn överhuvudtaget.

Vi har bekanta som fick missfall i höstas och hon är verkligen jätteledsen fortfarande. Skriver mycket på sin blogg om hur ledsen och besviken hon är. Skulle gärna vilja hjälpa henne och prata med henne men hon har tagit bestämt avstånd från oss då jag är gravid... Nu har vi aldrig umgåtts regelbundet så utan det är min sambos barndomskompis, men iaf.
Har också en jobbarkompis som har försökt väldigt länge och hade jättesvårt att berätta för henne att jag var gravid (hon har lite humör oxå ;)) Men hon har tagit det jättebra och det är jag så glad för! Det är så svårt det där...

Är som du TS, pratar inte gärna och mycket om min graviditet. Speciellt inte med folk jag inte känner, men det är inte alltid så åt andra hållet. Och vad ska man göra? Man måste ju svara när folk frågar saker...

Oj vilken jobbig situation! Både för dej och den andra tjejen.

Tycker du gjorde rätt i situationen som försökte hålla dej borta. Framförallt för din egen skull. Tror inte du hade mått så mycket bättre med en konfrontation eller "förtroligt" samtal med tjejen i fråga. Tråkigt bara nu efteråt att du mår dåligt över det. Det gör troligtvis även tjejen som är ledsen samt värdparet som fick en underlig stämming på sin fest. Detta är dock inte ditt fel över huvud taget. Snarare tjejen som inte kan få barn.

Förstår att hon har det svårt. Men bara för det kan jag inte förstå hur hon kan ta ut sin sorg/ilska/avundsjuka/irritation/illvilja mot någon hon inte känner. Framförallt sitta och ösa det över andra människor på en fest. Antagligen har alkohol lite inverkan i situationen.

Vi har varit i hennes situation. Varit preventivmedelsfria i nästan 6 år och försökt aktivt i 1 år. Visst börjar man undra, se magar överallt, se sina vänner få både 1 och 2 barn, fått berättat att kompisar bara slutat med p-piller och inte ens hunnit få mensen innan de varit gravida, få frågan om man inte ska ha barn snart, svarat glattigt att vi inte riktigt är redo. Har aldrig berättat för någon av mina vänner förrens nu efter att sonen kommit att vi har haft det tufft. Det har vi skött som par. Jag har även läst en del på forum och på så vis lovat mej själv att aldrig bli en "bitterfitta" som någon klumpigt uttryckte sej och inte kunna glädjas åt mina vänner. Jag har blivit precis lika glad varje gång någon har blivit gravid och velat prata om deras graviditeter för att jag vet att de varit glada. Vi har levt lite för våra vänners barn under tiden och framförallt våra gudbarn.

Försök att inte ha dåligt samvete för att hon inte kan hantera sin sorg eller ilska. Var glad över att du är en vettig människa som ändå ödmjukt undrar hur situationen kunde hanterats.

Grattis till din bebis i magen!
Mvh Miks

Nu är jag själv gravid, och är faktiskt väldigt noga med att inte prata om graviditeter och barn om det kan vara så att det finns de som sulle vilja men inte har barn i sällskapet.

Jag tycker nog att du visar för stor omsorg i så fall. Visst finns det barnlösa som lider, men det finns också barnlösa som gillar att prata om problemen och som inte känner någon avundsjuka alls. Det är synd att du och andra gravida känner ett moraliskt tvång att inte väcka negativa känslor hos människor som eventuellt haft problem. I själva verket gör din graviditet varken till eller ifrån. Ett barnlöst par blir inte mindre barnlöst för att gravida vänner undviker dem, eller för att paret blundar för alla magar på stan. Precis som vid vilken annan sjukdom som helst måste man acceptera sin situation och sin maktlöshet - missunnsamhet är ingen lösning. Nu kanske jag låter hård men jag har själv varit där, under flera år, och jag har ingen förståelse alls för denna självömkan som uttrycks i bitterhet och elakhet mot andra. Tänk om de i stället förstod att uppskatta hur lyckligt lottade de är, som bor i ett land där man faktiskt kan få gratis hjälp!

Jag tycker nog att du visar för stor omsorg i så fall. Visst finns det barnlösa som lider, men det finns också barnlösa som gillar att prata om problemen och som inte känner någon avundsjuka alls. Det är synd att du och andra gravida känner ett moraliskt tvång att inte väcka negativa känslor hos människor som eventuellt haft problem. I själva verket gör din graviditet varken till eller ifrån. Ett barnlöst par blir inte mindre barnlöst för att gravida vänner undviker dem, eller för att paret blundar för alla magar på stan. Precis som vid vilken annan sjukdom som helst måste man acceptera sin situation och sin maktlöshet - missunnsamhet är ingen lösning. Nu kanske jag låter hård men jag har själv varit där, under flera år, och jag har ingen förståelse alls för denna självömkan som uttrycks i bitterhet och elakhet mot andra. Tänk om de i stället förstod att uppskatta hur lyckligt lottade de är, som bor i ett land där man faktiskt kan få gratis hjälp!

Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Visar för stor omsorg? :crazy: Ska jag ta på mig att uppfostra andra och skriva dem på näsan att de minsann måste acceptera sin infertilitet utan knot eller sorg?:mad:

Det är en svår nog fråga, som jag inte tänker lägga mig i. Folk får ha sin sorgeprocess för sig själva, utan att jag ska vilja klampa in och tala om för dem hur de borde känna. Givetvis slutar jag inte umgås med barnlösa vänner bara för att jag blivit gravid, men jag sitter ju inte och pratar barn och graviditetsbesvär med dem. Jag har gott om andra vänner som inte barnlösa, plus min man, jag kan prata graviditet och barn med om jag vill, utan att behöva tjata hål i öronen på barnlösa vänner. Det kostar mig ingenting, och då behöver jag inte riskera att göra folk ledsna i onödan. En win-win situation, som jag ser det.

Det är väl just om omgivningen ständigt ska trycka upp sin graviditetslycka och hur härligt fantastiskt underbart det är med barn i ansiktet på en, som man riskerar att bli bitter och missunsam?

Jag sätter mig ju inte med en rullstolsbunden och breder ut mig över hur härligt det är att vara ute och springa, hur hemskt det måste vara att inte kunna göra det, och hur de som inte kan springa borde ta livet av sig eftersom de går miste om det bästa som finns i livet. Eller talar om för en blind att livet inte är värt att leva om man inte kan se. Det är ju samma sak med barnlösa - det finns väl för jösse namn annat man kan prata med folk om än barn och graviditet? Så varför är det ett problem att visa lite hänsyn, det kostar ju inget?

Till TS: Jag håller med om att de andra, som kanske t o m visste att hon som blev ledsen hur försökt men inte lyckats få barn, visade rätt dåligt omdöme som ihärdade med din graviditet som allmänt diskussionsämne. Hur klumpig får man vara? Du visste ju inte om det, och verkade ju ha gjort vad du kunde för att styra över samtalet på andra ämnen (om inte annat så skulle jag nog vilja göra det eftersom det för mig är rätt privat med barn och graviditet). Tycker inte du ska känna dig som boven i dramat.

Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Visar för stor omsorg? :crazy: Ska jag ta på mig att uppfostra andra och skriva dem på näsan att de minsann måste acceptera sin infertilitet utan knot eller sorg?:mad:

Nej, jag tycker att du ska vara som du är och låta dem hantera sina problem. Om det nu inte råkar vara så att du VET att personen bredvid dig har a) haft problem och b) känner sorg över det - vilket långt i från alla gör.

Det är väl just om omgivningen ständigt ska trycka upp sin graviditetslycka och hur härligt fantastiskt underbart det är med barn i ansiktet på en, som man riskerar att bli bitter och missunsam?

Om man är lycklig har man all rätt att visa det - huvudsaken är väl att man är ärlig och inte säger saker medvetet provokativt? Det handlar inte alls om att läxa upp andra, bara att vara sig själv. Jag har som sagt var varit i b-löshetssituationen och jag skulle inte alls vilja ha haft special treatment, jag vill umgås med vänner som är som de är, och visar lycka eller sorg som de upplever livet. Då är det bättre i så fall att jag inte yppar mina problem så att folk kan bete sig som vanligt - eller att jag ber om ursäkt om jag visar avundsjuka, som inget har med dem att göra.

(För övrigt har jag aldrig träffat någon gravid eller nybliven förälder som ärligt vittnat om den fullständiga lyckan, utan snarare om både krämpor och sömnlöshet och trötthet och sårbarhet, det där purpurrosa har jag aldrig gått på eller sett skymten av. Kanske är det därför som jag är helt okänslig för den typen av skönmålningar.)

*kl*

Jag tycker inte det var särskilt trevligt gjort faktiskt. Du måste ju få lov att glädjas åt din bebis och inte ha dåligt samvete.

Jag har själv vänner som haft väldigt svårt att bli gravida och som fått flera missfall. Kände dem dock inte när jag var gravid, men jag tror nog de skulle varit glada för min skull. Däremot så är det inte så att jag går runt och berättar 'sanningen' om hur det gick till. Det var EN gång utan skydd och jag har aldrig velat ha barn. Men nu har jag ju världens underbaraste 8åring som jag aldrig skulle vilja vara utan, men har aldrig haft någon barnönskan alls. Varken förr eller senare.

Men DET tycker jag hade varit elakt att sitta och säga till någon som verkligen längtar efter barn och som inte lyckats.

Vad jag hatade när jag var gravid (eller humm....vad hatade jag INTE? Ingen lycklig tid i mitt liv) var att folk plötsligt tyckte sig ha tillåtelse att röra vid min mage. Främlingar i affären, folk man kände flyktigt, vem som helst! Jag tycker inte om när folk rör mig (om det inte är min dotter) och det var riktigt jobbigt. + att alla skulle berätta om alla jobbiga förlossningar, missbildade dödfödda barn och allt vad det var. Jag som redan hade ångest för allt och inte VILLE. Usch nej! Och sen när hon väl var ute alla de här kommentarerna om att jag ju inte är en riktig mamma eftersom min dotter är född med planerat snitt och jag valde bort att amma. Då är man ingen mamma. Man har ju inte liiiiidit. (citat från min kusins fru)

Jag tycker iaf inte du ska ta åt dig, som det låter var det ju inte DU som satt och bara pratade bebis hela tiden fast du visste att tjejen var ledsen och du bara var elak. Ibland får man vara lite 'stor' och låta andra visa sin glädje fast man själv är ledsen. Men som sagt, sen behöver man inte överdriva åt andra hållet heller.
Grattis till graviditet i alla fall!! :D

(För övrigt har jag aldrig träffat någon gravid eller nybliven förälder som ärligt vittnat om den fullständiga lyckan, utan snarare om både krämpor och sömnlöshet och trötthet och sårbarhet, det där purpurrosa har jag aldrig gått på eller sett skymten av. Kanske är det därför som jag är helt okänslig för den typen av skönmålningar.)

Jag har ju också varit i sitsen att jag inte kunnat bli gravid, medan min bror och hans fru får barn på första försöket om de vill - gräsligt jobbigt. Men det jag var mest känslig för var faktiskt just det du skriver här - folk som KLAGADE på krämpor och trötthet när de hade sån tur att de lyckats bli gravida! Jag hade ju tagit alla krämpor vilken dag som helst för att få en bebis i magen.

Allmänt:
Jag kunde nog erkänna att jag var avundsjuk och så för folk i min omgivning, det behöver inte betyda att jag var missunnsam eller bitter så. Jag tror inte jag fick någon att må dåligt av det heller (?). Jag fick ju min älskling efter många år, och skulle så gärna vilja ha ett syskon, och en av mina vänner har precis fått syskon till sina barn, och jag kan nog säga till henne att 'å jag vill också ha, titta så fin hon är' och så kan jag låna hennes bebis och kånka runt på den. Jag tycker det är lättare så, är det öppet och känt så blir det inte lika spänt. Hon har inte verkat ta illa upp heller.

I TS fall tycker jag synd om TS och synd om tjejen, hon är väl mitt inne i sin sorgeprocess just nu, när jag pratade med fertilitetsläkare sa han just att många barnlösa sörjer sina ofödda barn mycket som någon som förlorat en nära anhörig. Och alla andra på festen verkade lite konstiga måste jag säga.

Jag har ju också varit i sitsen att jag inte kunnat bli gravid, medan min bror och hans fru får barn på första försöket om de vill - gräsligt jobbigt. Men det jag var mest känslig för var faktiskt just det du skriver här - folk som KLAGADE på krämpor och trötthet när de hade sån tur att de lyckats bli gravida! Jag hade ju tagit alla krämpor vilken dag som helst för att få en bebis i magen.

Dessa meningar reagerade jag starkt på.
Det kan vara oerhört arbetsamt att vara gravid för vissa kvinnor, oavsett om kvinnan har 'tur' att bli gravid på första försöket eller inte.
Grunden till att jag reagerar så hårt på detta, är just att min syster hade en oerhört tuff graviditet - och fick just din kommentar här sagd av en kvinna, i en barnlös situation.

Min syster tog oerhört illa vid sig.

Och där har vi ju ytterligare en anledning till varför man kanske ska välja andra samtalspartners än just sina barnlösa bekanta när man vill prata graviditet.

Antingen vill personen i fråga ha barn, och då är risken stor att man gör den personen ledsen genom att påminna henne om att hon inte kan bli gravid.

Eller så vill personen i fråga inte ha barn, och är då förmodligen ganska ointresserad av frågan, och då riskerar man att tråka ut henne med en massa graviditetsprat.

Eftersom jag inte vill göra mina vänner vare sig ledsna eller uttråkade, så väljer jag helt enkelt andra samtalsämnen.

Jag förstår inte denna drift att inte kunna prata om annat än graviditeter med folk så fort man själv blir gravid? :confused: Vad pratade man om innan man blev gravid, det går väl bra att fortsätta prata om sånt?

Det du skriver om gäller vänner emellan. Då är det givetvis enklare. Som vän känner du den andre parterna.

Men, det finns ju möten med människor så som t ex skola och arbete osv. där majoriteten av människorna inte är sådana du känner speciellt väl. I min systers fall handlade det om en kurs inom matlagning, där denna kvinna också gick. Personerna som gick denna kurs arbetade i olika par per gång. Min syster hade en del problem med sin graviditet och var tvungen att ta en paus p.g.a. lågt blodtryck. Hon gav den informationen till kvinnan.

Varför förutsätter ni att vid sådana tillfällen är det den gravida kvinnan som snackar om sin graviditet? Eller att hon är en kvinna som inte gör annat än att snacka om barnet i magen.

Och om nu en gravid vill prata om sin gaviditet, så är alla vuxna nog till att arbeta för att sköta snacket på ett moget sätt. Det är bra att vi är måna om varandra, men det får inte gå till överdrift. Om vi har allvarliga problem så måste vi lära oss hantera dem, inte belasta andra med olycka och avundsjuka.

Ingen människa vill ju vara direkt oartig, hur hårt ska man fräsa ifrån mot vänliga frågor om sin graviditet för att skydda eventuellt ofrivilligt barnlösa i omgivningen. Ofta kan ju folk bli lite chockade och fråga mer om man är arg nog. Ett vänligt "när är det dags" följt av "har du mått illa" och "vad glada ni måste vara" besvaras ju lämpligen med, 31 mars + nej + javisst, hellre än "du jag vill faktiskt inte prata om det här!"

Angående krämpor som Diplomaten skriver om, ska man ljuga och säga att man mår dåligt pga ngt annat, eller ska man stå kvar tills man svimmar? Bara för att visa hänsyn till eventuellt ofrivilligt barnlösa i omgivningen. Det får ju inte bli dumt.

Själv är jag nog "klumpig" svarar kort på frågor om graviditet, gillar inte att prata om det med okända men skulle aldrig fräsa att de inte har rätt att fråga. Och jag skulle lugnt kunna säga att jag har joggat idag och det var underbart även om ngn utan ben satt bredvid. Skulle inte ens reflektera över att han skulle kunna bli sur.

Det är klart man inte ska fräsa ifrån, eller vägra svara på frågor? Den som frågar vill väl veta, annars skulle h*n ju inte fråga.

Men därifrån till att ta upp frågan på egen hand med någon som inte har barn själv, sitta och berätta en halvtimme i stöten om alla detaljer, hur man blev gravid, hur graviditeten har varit, hur det ska bli att få barn - nej, det behöver man inte göra. Om folk inte frågar så berättar jag inte, om folk frågar så svarar jag lite kort. Om folk inte vill prata om saken av olika anledningar (ointresserade, tycker ämnet är jobbigt), så tar jag inte upp saken själv. Superenkelt.

Min erfarenhet av att vara gravid är att folk säger grattis när de får veta, frågar hur man mår, och sen möjligen hur långt man har kommit. Dessa konversationer har aldrig inbegripit någon mer än jag och den personen jag talat med, ingen har tagit upp den vid lunchbordet eller liknande när flera är närvarande. Skulle någon fråga i ett sånt sammanhang skulle jag förmodligen bli kortare än kort, svara "Jodå" på frågan om hur jag mår, och "månad x" på frågan om hur långt, har inte den minsta önskan att inviga flyktigt bekanta i mitt privatliv. Inte beroende på att någon åhörare kan bli sårad, utan helt enkelt för att jag tycker att det är väldigt privat.

Jag känner därför inte riktigt igen problemet med att det skulle vara så svårt att undvika att prata om graviditet med folk som inte vill prata om saken.

Senast ändrad:

Jag haller med allt du skriver :bow:

Den basta bemotningen jag nagonsin fick som ofrivilligt barnlos fran mina gravida bekanta var en vaninna som gjorde just sa, hon var helt uppenbart gravid ;) men namnde inte nagot om detta sjalvmant utan svarade bara pa mina fragor utan att fordjupa sig i amnet ytterligare.
Det har jag tankt pa nar jag sjalv antligen blev gravid, och forsokt gora likadant.

Forvanansvart manga gravida har behovet att beratta om hur snabbt de blev gravida, pa ett satt som kan uppfattas som skrytsamt, och inte bara en gang utan flera, i samma konversation. Och baby/grav snacket dominerar garna samtalet...

Jag hade blivit sur.

Är det några som skulle tänkt hade isf varit värdarna till festen, om nu tjejen mår dåligt av att se gravida är det kanske dumt att bjuda in en synligt gravid och tvärtom på samma fest!

Du har ju all rätt i världen att vara glad och om du själv känner du försökte dämpa och dom andra frågade, du kan ju inte vara oartig och låta bli och svara.
Du ska inte behöva ha dåligt samvete över att du är gravid bara för hon inte kan bli.

Visst förstår henne med, men kanske varit bättre hon bitit ihop och tagit upp det med dig själv isf?

Nu har jag inte varit i direkt någon av sitsarna ännu, men jag har varit i sitsen att vilja ha barn och inte ha fysiken att skaffa av andra anledningar och alla runt mig skaffar barn. Jag var så less på det så jag kunde gråta och jag undvek sällskap med gravida ibland.
Men samtidigt missunnade jag självklart ingen att vara gravid och skulle inte tycka att nån var "äckligt glad" över det och skulle dämpa sig bara för jag själv inte kunde skaffa barn vid det tillfället.

Försök skaka av dig, be värdarna att inte bjuda er tillsammans fler gånger då du inte vill behöva ha dåligt samvete över att vara gravid för hon inte kan bli och framförallt fortsätt glädjas åt ditt lilla knyte! :)

Men därifrån till att ta upp frågan på egen hand med någon som inte har barn själv, sitta och berätta en halvtimme i stöten om alla detaljer, hur man blev gravid, hur graviditeten har varit, hur det ska bli att få barn - nej, det behöver man inte göra. Om folk inte frågar så berättar jag inte, om folk frågar så svarar jag lite kort. Om folk inte vill prata om saken av olika anledningar (ointresserade, tycker ämnet är jobbigt), så tar jag inte upp saken själv. Superenkelt.

Så gör jag med, och jag förutsatte att ts gjorde detsamma. Men det är ju självklart möjligt att det inte var så iofs.

Min erfarenhet av att vara gravid är att folk säger grattis när de får veta, frågar hur man mår, och sen möjligen hur långt man har kommit. Dessa konversationer har aldrig inbegripit någon mer än jag och den personen jag talat med, ingen har tagit upp den vid lunchbordet eller liknande när flera är närvarande. Skulle någon fråga i ett sånt sammanhang skulle jag förmodligen bli kortare än kort, svara "Jodå" på frågan om hur jag mår, och "månad x" på frågan om hur långt, har inte den minsta önskan att inviga flyktigt bekanta i mitt privatliv. Inte beroende på att någon åhörare kan bli sårad, utan helt enkelt för att jag tycker att det är väldigt privat.

Min erfarenhet däremot är att min mans släkt lugnt kan ta upp det vid middagsbordet och innefatta samtliga närvarande. Iofs frågar de inte så mycket men just hur långt osv och ngt enstaka mer ingående. Och så kommenterar de att jag är tjock flera gånger och varje gång jag går förbi. Men jag är kort så de brukar inte fråga vidare. Däremot kan hela lunchrummet på jobbet retas/kommentera allmänt samtidigt, är tjock där med tydligen..., så jag är inte alls förvånad om det kunde hänt ts att hela middagsbordet avhandlar henne mot hennes vilja. Men det kan såklart också vara så att hon bredde ut sig, vem vet.

Själv hade jag börjat gråta och stuckit därifrån, jag tycker det är privat och ingen ska behöva vara snäsig mot mig för att jag råkar vara klumpig på mitten och den inte är det. Känner mig tjock och synlig nog som det är.

Senast ändrad:

Dessa meningar reagerade jag starkt på.
Det kan vara oerhört arbetsamt att vara gravid för vissa kvinnor, oavsett om kvinnan har 'tur' att bli gravid på första försöket eller inte.
Grunden till att jag reagerar så hårt på detta, är just att min syster hade en oerhört tuff graviditet - och fick just din kommentar här sagd av en kvinna, i en barnlös situation.

Min syster tog oerhört illa vid sig.

Jag tyckte det var jobbigt att höra DÅ, men jag sa det ju inte till någon. Och när jag väl blev gravid gick jag på kryckor från v 15 ca och satt i rullstol i 3 månader. Så jag hade absolut ingen lätt graviditet och klagade själv. Det betyder inte att det inte är jobbigt att höra när man själv inte kan få barn. Det är inte roligt att vara på någon sida. Man kan vara förstående åt båda hållen.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 105
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 334
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 995
Senast: gulakatten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 217
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar