Sv: Hur hade ni reagerat?
I det här fallet var det ju korkat av den ofrivilligt barnlösa att häva ur sig. Bara för att man är lessen och känslig betyder det inte att man får säga vad som helst för att avreagera sig. Man kan ju tänka att å jag hade gärna haft ont/mått illa/suttit i rullstol/vaddetnukanvara bara jag får en bebis. Men man SÄGER det inte. Jag påpekade bara att jag tyckte det var jobbigare än att se all 'löjligt lyckliga gravida som bara är glada över magen'.
Jag hatade att vara gravid, men är det gärna igen för att få en till bebis.
Det du skriver om gäller vänner emellan. Då är det givetvis enklare. Som vän känner du den andre parterna.
Men, det finns ju möten med människor så som t ex skola och arbete osv. där majoriteten av människorna inte är sådana du känner speciellt väl. I min systers fall handlade det om en kurs inom matlagning, där denna kvinna också gick. Personerna som gick denna kurs arbetade i olika par per gång. Min syster hade en del problem med sin graviditet och var tvungen att ta en paus p.g.a. lågt blodtryck. Hon gav den informationen till kvinnan.
Varför förutsätter ni att vid sådana tillfällen är det den gravida kvinnan som snackar om sin graviditet? Eller att hon är en kvinna som inte gör annat än att snacka om barnet i magen.
Och om nu en gravid vill prata om sin gaviditet, så är alla vuxna nog till att arbeta för att sköta snacket på ett moget sätt. Det är bra att vi är måna om varandra, men det får inte gå till överdrift. Om vi har allvarliga problem så måste vi lära oss hantera dem, inte belasta andra med olycka och avundsjuka.
I det här fallet var det ju korkat av den ofrivilligt barnlösa att häva ur sig. Bara för att man är lessen och känslig betyder det inte att man får säga vad som helst för att avreagera sig. Man kan ju tänka att å jag hade gärna haft ont/mått illa/suttit i rullstol/vaddetnukanvara bara jag får en bebis. Men man SÄGER det inte. Jag påpekade bara att jag tyckte det var jobbigare än att se all 'löjligt lyckliga gravida som bara är glada över magen'.
Jag hatade att vara gravid, men är det gärna igen för att få en till bebis.