Hur göra? Fodervärd eller inte?

Jonaz

Trådstartare
Jag har ett dilemma som jag inte riktigt vet hur jag ska göra med. Pluggar till veterinär i min hemstad Uppsala och har läst två år. Det har inte gått så bra, och jag ligger en del efter. Funderar (starkt) på att ta ett sabbatsår från skolan och göra något annat. Det är London som lockar där jag tänker mig bli cabin crew och leva lite la vida loca. Har fått en intervju den 2:a augusti i London hos BA, vilket jag hoppas få.

Känns som att det är rätt läge att åka - det går dåligt i skolan, jag trivs inte i lägenheten, behöver komma bort frpn Uppsala och jag är singel. MEN jag har två hästar. Vad ska jag göra med dem?

Dels har jag ett sjuårigt femgångssto, Ára, med mycket pass efter Svalur. Dessutom har jag hennes 3-åriga dotter efter Fákur. Ára är ju min ögonsten och är inte helt okomplicerad att rida. Hon gillar ju att man gör lagom mycket saker med henne, varför det skulle vara perfekt att hitta någon som kan ta henne på foder. Men, att hitta rätt människa lär inte vara rätt. Någon som delar min syn på hästhantering och som har vana att rida Islandshäst. Går det att hitta någon sådan? Klarar jag det känslomässigt?

Känner att jag absolut inte vill sälja henne, men kan tänka mig att sälja dottern. Alternativet blir ju att ha henne i flock någonstans och fortsätta betala för henne. Men det kräver ju att jag hittar ett ganska välbetalt jobb, vilket kanske inte är det lättaste.

Behöver råd nu hur jag ska göra!! Vill verkligen åka iväg, men måste hitta en bra lösning för hästen. Vad sulle ni ha gjort???

/Jonaz, som måste lära sig att prata engelska

Jag skulle lämnat ut hästen på foder.
Visst finnsd et oseriösa människor men också många bra.

Hoppas det går vägen för dig på intervjun.
Lycka till
tycker du gör helt rätt. :D

Lite ont om tid att hitta en riktigt bra fodervärd kanske, men kolla här på Buke. Självklart ska du åka!
Lycka Till!
MVH Linda.

Jag tycker också att du ska lämna hästarna hos fodervärd, det finns mycket knäppisar, men många vettiga människor också! Känner du ingen som känner någon som vill ha en foderhäst då? Brukar vara lite lättare om hästen liksom stannar inom vänskapskretsen...
En annan bor ju i sundsvall, men om du kan tänka dig att flytta henne så långt så kan jag ju höra mig för... PM:a i så fall och berätta om din syn på hästhållning, så kanske jag kan matcha ihop dig med någon :D

Försök att finna en fodervärd, och åk iväg. Dessa chanser får man bara en gång i livet, och jag tror att du skulle ångra dig om du inte provade detta.

Men till hästen, fodervärd naturligtvis. Men eftersom jag nu råkar veta lite om din pålla, och som du skriver kanske inte den mest lättridna saken. :D

Kolla runt bland vänner och bekanta, referenser. Så är jag säker på att det finns någon ryttare som kan förvalta din ögonsten, tills du kommer tillbaka. Men titta i den inre sfären om du förstår vad jag menar, det är där du kommer att hitta rätt plast matte/husse.

Jag hade betäckt henne och lämnat hene på helinackordering hos nån uppfödare. Aldrig att jag hade lånat ut ett lagom komplcerat sto på foder. Det braiga med ston är ju just att man kan låta dem vila med gott samvete.
Vill man inet betäcka så kan man ju läämna den på lösdrigt iallafall, en gigantisk sådan med massor av kuperat så att den tränar sig själv hela tiden.

Jag skulle också ha betäckt henne och känner du att du inte har råd med betäckningen och alla de omkostnader så kanske det finns någon som är intresserad av att låna ditt sto och avla på henne?

Håller med Djurjouren och Derivata.

Har du inte personlig kännedom om lämplig blivande ridande fodervärd, vilket jag antar du inte har eftersom du skriver här, finns det kanske någon med egen gård som vill ta föl på stoet mot att få betäcka henne och behålla fölet. Kanske kan denna t.o.m. ta bägge hästarna. Än är det inte försent att betäcka i år.

Då slipper du kostnaderna för hästen inför vintern och riskerar inte att ev fodervärd rider hästen fel eller inte klarar av henne. Speciellt med tanke på att du kommer vara långt borta och inte kan ha koll på hur det går.

Måste bara få fråga;
Är Ára efter Svalur frá Skáney?? Eller någon annan Svalur?

Min sköthäst, ett sto vars moder jag vet mycket lite om, men morfadern är Svalur frá Skáney. Vore kul att hitta lite släkt på moderns sida! :)

När man pratar om Svalur utan att säga något mer så brukar det oftast vara Svalur f. Glaesibae...
Men jag är ju inte 100% säker på att det är han Jonaz menar ;)

Svårt beslut.

Men jag kan säga att jag aldrig skulle låna ut en häst på foder om den var lite svår. Speciellt inte om jag skulle så långt bort.

Håller med flera av personerna här ovan.

Se om du hittar någon som vill ha henne och ta föl på henne. Då riskerar du inte att någon rider din häst fel och behandlar henne illa. Inte från ryggen iaf.

Och i så fall har dom säkert plats för ditt ungsto också.

Lycka till med allt!!!

Ps. London är underbart!!! Ds.

Vad negativa alla är! Visst jag är inget proffs, men med lektion varje vecka för en av våra 4 ridlärare för islandshästar kan det knappast bli hur tokigt som helst, eller? :confused:

Hrmm min tilltro till mina tränare är nog större än din. Hoppas du har koll på vilka du pratar om också... :crazy: ;)

menade inte dig Båbbe...menade allmänt.
Eftersom jag itne själv har goda erfarenheter av att låna ut häst på foder.
Hittar man någon som verkar passa hästen bra och man känner till tränare och så kan det gå bra.

Bara det att det inte gjorde det för mig.

Hade iväg hästen i 1 månad och fick tillbaka ett vrak.

Tror dock inte av inläggen du skrivit som jag läst att så är fallet om du skulle ta hand om någon pålle!

Du ser vad vi "gamlingar" säger här Jonaz ;)

Ställ av hästen, ge henne ledigt i stor flock på stora ytor med eller utan en ny bebis och åk i väg med gott samvete. Även om det kostar dig en del så riskerar du inte en ännu större värdeminskning i hästen.

Men låt för guds skull ingen annan rida henne :eek:

Sen när du kommer hem och har hästabstinens är det lagom att rida in ungstoet och då kan du sälja henne om hon inte "slår" sin mamma som ridhäst åt dig. Du får för lite betalt för en tre-åring jämfört med ett inridet bra sto så det är värt att vänta ut ditt "avelsresultat" när det är så nära.

Lycka till :love:

Jo, Båbbe - LYSSNA på oss. En känslig femgångshäst kräver stor talang och väldigt lång "öppen" erfarenhet att förvalta. Det spelar ingen roll om ryttaren så rider för Gud Fader själv om han/hon inte har en EGEN erfarenhet och kroppskännedom som bygger på en ödmjuk inställning som BARA oändligt många svåra femgångsprojekt kan lära en.

Att hitta en sådan ryttare som DESSUTOM passar ihop med just den här hästen kan man försöka med om man måste sälja. Men inte om man själv måste rehabilitera resultatet :cool:

Att stå ensam med ansvaret ÄR annorlunda än att rida i litet av en "skyddad verkstad".

Så JO, det kan gå hur tokigt som helst även med dessa tränare.
Och det beror på att det är DIG som det hela hänger på och inte dem.

Fniss, det handlar inte om din tränare utan om DIG. Du är så himla tränarfixerad att jag blir matt. Jag vet vem dina gudar är och de är verkligen jätteduktiga men det är ju inte de som ska rida hästen utan DU. Du ska dessutom sköta om psyke och kropp på den.
Jag personligen kan förstöra gångarterna på vilken häst som helst på bara en ridtur eller två och jag har ändå en hel del riderfarenhet i bagaget vilket jag tror mig minnas att du inte har.

*lånar knapp*

Jonaz har en känslig Svalurdotter han ridit in själv och präglat på just sina egna hjälper.

Det fina samspelet går för alltid förlorat om man släpper ifrån sig hästen.

Jag har haft fantastiska enmanshästar som jag njutit av att rida bara med tanken :love:

Men det får man ge upp om man sätter andra ryttare på ryggen, så är det bara.

Vilket jag gjort med öppna ögon för att lära och inspirera andra :)

Fast jag drömmer om att en dag åter igen få ha en alldeles egen känslig "Tim-präglad" ridhäst :love:

Så jag sparar några små påläggskalvar jag inte tänker låna ut när det blir dags för ridning ;)

Just den här typen av häst som det här inlägget handlar om ska ha EN ryttare om den ska vara lika njutbar för sin ägare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 120
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈