Hur gör ni med domare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur gör ni med domare?

Nu tävlar ju inte jag på min Nordis - jag är alldelels för feg:o - men andra har faktiskt gjort det.
En av dem var med på en programridningsträning.

När hon kom in så skrek Domaren
Det där är ju ingen Dressyrhäst:devil:
Jag sätter 4:a på gången ( och hon ansåg hon var snäll)
Då är det ju liksom ingen vits...

Hon ändrade inställning efter ett tag, men ryttaren tappade ju lusten.

det där låter ju som en ren och skär urban legend :D. Att domaren SKREK att det inte var en dressyrhäst. Inte direkt illustrativt för vad domare gör och hur de dömer precis.

Kanske hästen helt enkelt var 4 mässig i gången. Man sätter ju inte siffror på gång förrän längst ner i helhetsintrycket, dvs då man sett hela programmet. så jag ser inte varför 4:an inte skulle varit illustrativ av prestationen, om domaren som du säger "ändrade inställning efter ett tag".

Knappen:

Tycker folk med lite udda raser tyvärr ofta faller för paradoxen att skrika att de är diskriminerade mot till höger och vänster, - även när de faktiskt inte är det, utan bedöms utefter bedömnings kriteria. Att de har en häst som inte fyller kriteria, ja, någonstans vill de bli special bedömda som om de INTE hade det? :confused:

Senast ändrad:

...
Och jag förstår inte alls denna diskussion om domare som inte inger förtroende. Det är väl bara att rida. Någon vinner och några placerar sig, de är säkert nöjda, nästa gång är det ens egen tur.
.

Är man en vanlig fritidsryttare som tävlar lite för skojs skull då spelar det säkert ingen roll men om har det som sin syssla har det betydelse. Ska jag sälja hästen så är det INTE kul att få en 5:a på gångarterna. (om den inte är värd det) Just gångarterna är nog det enklaste att bedöma.
Sen kan det såklart skilja på hur man använder skalan MEN samtidigt så står det tydligt skillnaden på siffrorna i TR.

Det handlar ju inte om placering eller ej utan om man får en rättvis bedömning av en kunnig domare. Självklart är inte alla domare lika kunniga.
Att då bara rycka på axlarna och strunta i om en domare inte följer de kriterier den ska, det är ju upp till var och en men många reagerar som tur är. :D

Är man en vanlig fritidsryttare som tävlar lite för skojs skull då spelar det säkert ingen roll men om har det som sin syssla har det betydelse. Ska jag sälja hästen så är det INTE kul att få en 5:a på gångarterna. (om den inte är värd det) Just gångarterna är nog det enklaste att bedöma.

En häst kan ha hur bra och spektakulär gång som helst men det behöver inte betyda att den för stunden i programmet även uppvisar frihet, renhet och regelbundenhet, vilket krävs för ett bra gångartpoäng.

Vill man sälja och att gången bedöms då får man visa på utställning, kvalite eller treårstest.
Man får räkna med att man inte alltid får höga gångartspoäng på en bra gångartshäst därför att andra aspekter vägs in.

Att då bara rycka på axlarna och strunta i om en domare inte följer de kriterier den ska, det är ju upp till var och en men många reagerar som tur är. :D

Det handlar inte om att rycka på axlarna.:mad:
Utan att lägga mer förståelse att det är en bedömningssport och att domarna gör så gott de kan.
Jag är inte så dum att jag tror att om jag vinner med ett eller två poäng, att jag är bäst.Det är tur för min del den dagen.
Det finns inga klara riktlinjer hur exakt en 6:a ska vara. Ibland blir det en väldigt stark 6:a eller en väldigt svag 7:a, men som ryttare vet man faktiskt inte vilket.

Det handlar inte om att rycka på axlarna.:mad:
Utan att lägga mer förståelse att det är en bedömningssport och att domarna gör så gott de kan.
Jag är inte så dum att jag tror att om jag vinner med ett eller två poäng, att jag är bäst.Det är tur för min del den dagen.
Det finns inga klara riktlinjer hur exakt en 6:a ska vara. Ibland blir det en väldigt stark 6:a eller en väldigt svag 7:a, men som ryttare vet man faktiskt inte vilket.

Så du menar att den som får mest poäng den dagen inte är bäst utan det är bara tur??

En domare skall vara så skicklig att de vågar använda hela skalan och inte bara se till sitt tycka av färg, utseende på hästen eller person tycke när det gäller ryttaren.

Jo det finns riktlinjer för om det skall vara 6 eller 7. Poängsystemet är ju faktiskt uppdelat i 10 poäng så det finns en hel del poäng att röra sig med!

Tycker det står tydligt vad som är vad:
poang.jpg

Domare som konstant ligger på 6-7 borde kanske tänka på vad de dömer idag!

det där låter ju som en ren och skär urban legend :D. Att domaren SKREK att det inte var en dressyrhäst. Inte direkt illustrativt för vad domare gör och hur de dömer precis.

Kanske hästen helt enkelt var 4 mässig i gången. Man sätter ju inte siffror på gång förrän längst ner i helhetsintrycket, dvs då man sett hela programmet. så jag ser inte varför 4:an inte skulle varit illustrativ av prestationen, om domaren som du säger "ändrade inställning efter ett tag".

Knappen:

Tycker folk med lite udda raser tyvärr ofta faller för paradoxen att skrika att de är diskriminerade mot till höger och vänster, - även när de faktiskt inte är det, utan bedöms utefter bedömnings kriteria. Att de har en häst som inte fyller kriteria, ja, någonstans vill de bli special bedömda som om de INTE hade det? :confused:

Fast en 4a på gång betyder ju att hästen är halt!!

En 5a på gång betyder också att hästen inte är ren!

Godkänd på sina gångarter borde varenda häst bli som inte uppvisar någon form av orent mönster.

Att man sedan kan få div olika takmissar i programmet är ju inte relevant till hästens hela rörelsemönster

En domare skall vara så skicklig att de vågar använda hela skalan och inte bara se till sitt tycka av färg, utseende på hästen eller person tycke när det gäller ryttaren.

Jo det finns riktlinjer för om det skall vara 6 eller 7. Poängsystemet är ju faktiskt uppdelat i 10 poäng så det finns en hel del poäng att röra sig med!

Jag vågar säga att de allra allra flesta domare är betydligt mer proffessionella än att de dömer efter färg på hästen....

Beträffande riktlinjer så, ja, det finns en betygsskala där 6 är godkänt, 7 är ganska bra osv. Problemet är att bedöma vilka missar som faller inom 6an, vad får ske för att 7 ska kunna ges, vilka fel är så små att kanske t.o.m. 8 kan sättas, eller är det så grava fel att underbetyg måste ges? Där kan nog ibland olika saker prioriteras. T.ex. kan en gapande mun ses som ett allvarligare fel hos en domare än hos en annan. Stundtals dubbla spår i LC/LB kan av somliga ses som ett inte fullt så allvarligt fel som om det fortfarande är dubbla spår i LA/Msv osv.
Det är inte så enkelt som att direkt säga att något är ganska bra = 7, eller 8 = bra. Det är mycket som måste vägas in. Bedömning är svårt!

Fast en 4a på gång betyder ju att hästen är halt!!

En 5a på gång betyder också att hästen inte är ren!

Godkänd på sina gångarter borde varenda häst bli som inte uppvisar någon form av orent mönster.

Att man sedan kan få div olika takmissar i programmet är ju inte relevant till hästens hela rörelsemönster

och just därför blir det väl ytterligare märkligt och icke standard/representativt, att dela ut en 4 om den är totalt obefogad.

Så du menar att den som får mest poäng den dagen inte är bäst utan det är bara tur??

Läs lite nogare!:mad:
Jag skrev OM DET BARA SKILJER NÅGON POÄNG från ettan, tvåan eller trean,så då har man för dagen tur att man kom överst.Omöjligt att bedömma exakt på poängen rätt genom hela dressyrprotokollet.

Domare som konstant ligger på 6-7 borde kanske tänka på vad de dömer idag!

Ja, riktlinjer, visst, MEN ibland ligger en rörelse eller då bedömmningspunkt på gränsen mellan två siffror. Inte alltid lätt för en domare att välja rätt, det är ju flera saker att titta på, inte bara en och allt ska vägas samman, beslut ska fattas, innan nästa bedömmningspunkt.

Du var ju rätt rejält missnöjd över att domaren som dömde dig använde sig av annan skala än 6:or och 7:or, hur ska du ha det?:smirk:

Vilket folk vinner St George på härnere :D

Jamen då är det väl samma, då:confused: Knappt 66 nån gång tror jag var vinsten, övrigt plac.
(Men annars är vi bättre på den här sidan landet, vet du ju, när det gäller det mesta:devil:) )

Kl
Poängen har väl ingen betydelse eg i diskussionen men som jag skrev är det ju då tre domare varje gång och dessa var inte heller samma tre varenda gång utan olika.

Sen är det klart att på den nivån har man sett varandra ett antal gånger och när till och med jag som sällan är ute och kollar känner igen många ryttare så visst kan det finnas annat som påverkar som inställning till just den ryttaren sen tidigare osv, men det jag menar är att det är verkligen inte en häst som har det lätt för sej och det är ändå ett ganska stort antal domare som bedömt ungefär lika.

Visst finns det fler hästar även på den nivån som är medelmåttiga men att en välrirden sån slår riktigt härliga miljonhästar :love: med duktiga ryttare visar för mej att domarna ser till mer, precis som ginnies skrev också.

Jamen då är det väl samma, då:confused: Knappt 66 nån gång tror jag var vinsten, övrigt plac.
(Men annars är vi bättre på den här sidan landet, vet du ju, när det gäller det mesta:devil:) )

Jag menar ju att då gäller det hästar som har spektakulär gång och ett bra ekipage (typ Stefan Jansson på div klasshästar) en häst med medelmåttig gång som gör allt bra skulle aldrig hamna på så hög procent häromkring.

Visst finns det fler hästar även på den nivån som är medelmåttiga men att en välrirden sån slår riktigt härliga miljonhästar :love: med duktiga ryttare visar för mej att domarna ser till mer, precis som ginnies skrev också.

Troligtvis har ni bättre utbildade domare runtomkring er. Har sett för många vinna häromkring med spända hästar i balanstrav och nosen i bringan stuket.

Var någonstans står det att en fyra på gången betyder att hästen är halt?
Det är helt fel från din sida att påstå något sådant.

En 4a på gången är INTE godkänd. Kan bara utläsa att en gång som INTE är godkänd är en häst som har grava rörelsestörningar.

Och jo jag har frågat både elitdomare och internationell domare om detta nu.

En 4a på gång är en häst som har antingen oren skritt eller går i fyrtakt i galoppen. En häst som inte rör sig stort skall inte bedömas med en 4a, inte ens en 5a!

Vid tex bruksprov så får de hästar som har oregelbundna gångarter en 5a!!!

Att man får ner till 0 på rörelserna i programmet är INTE samma sak som det allmänna intrycket! En 4a och tom en 5a på gången delas mycket sällan ut enligt dessa domare!!

Ja, riktlinjer, visst, MEN ibland ligger en rörelse eller då bedömmningspunkt på gränsen mellan två siffror. Inte alltid lätt för en domare att välja rätt, det är ju flera saker att titta på, inte bara en och allt ska vägas samman, beslut ska fattas, innan nästa bedömmningspunkt.

Du var ju rätt rejält missnöjd över att domaren som dömde dig använde sig av annan skala än 6:or och 7:or, hur ska du ha det?:smirk:

:smirk:

Nu tar du upp mina poäng igen :angel:

Nu är det så att man skall hellre fria än fälla och ligger det på gränsen så är det det högre betyget som skall ges!

Skillnaden är ju betydligt större mellan 5 och 6 än mellan 6 och 7!!

5 är INTE godkänt!

Domare som jag ridit hästen för innan har använt HELA poängskalan allt från 9-4 har jag fått! Och detta är helt rätt. Gör hästen en väldigt bra fattning till galopp så är det en 9a. Har jag ett galoppanslag i övergången skritt till trav så är det en 4a. Enklare än så är det inte vilket du tydligen inte förstår!!!

Och nej domaren som dömde mig är ett ypperligt exempel på 6-7 jag fick ju faktiskt 59,4% vilket är väldigt nära 6 :angel: Den som vann gjorde det på 70% vilket är väldigt nära 7!!! De flesta låg på 57%-61% dvs 54% av klassen.

Vilket du inte förstår är att jag var irriterad på vissa poäng som jag tyckte var obefogat tex mitt gångartsbetyg. Har skrivit detta innan men du läser bara det som passar dig och när du läst ut vad du vill så är du bara otrevlig!

En 4a på gången är INTE godkänd. Kan bara utläsa att en gång som INTE är godkänd är en häst som har grava rörelsestörningar.

Och jo jag har frågat både elitdomare och internationell domare om detta nu.

Jag svarade enbart på ditt påståeende att en häst som fick en 4 på gången var halt.
Jag skrev att det var fel att påstå sådant vilket du faktiskt erkänner nu?

olgaklara;10447596Vilket du inte förstår är att jag var irriterad på vissa poäng som jag tyckte var obefogat tex mitt gångartsbetyg. Har skrivit detta innan men du läser bara det som passar dig och när du läst ut vad du vill så är du bara otrevlig![/QUOTE skrev:
Menar du att en häst med en bra gång alltid ska få en sjua eller åtta eller nia på gångartspoängen?
Det är ju tur när jag är otrevlig att du är så trevlig.:smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hemmet Det finns ett utrymme på ovanvåningen av trappen i sommarstugan som fungerat som extrasäng/skrymsle under taket. Nu börjar taket behöva...
Svar
7
· Visningar
475
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 133
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?