Hur gör ni med domare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur gör ni med domare?

Klart att man kan få. En dålig gång kan ridas med frihet, renhet och kan vara väldigt regelbunden.
Jag har själv en häst med dålig gång och jag får alltid höga gångartspoäng.Från olika domare, överlag. Inte är väl alla idioter?

Jag menar att du INTE kan få den där 8an eller 9an på gången med en häst som inte har väldigt bra gång, däremot så kan man få en 7a

Jag skulle väldigt gärna vilja se din häst om den får 8or för sin gång och inte rör sig bra

Precis, det är delvis hur ryttaren rider sin hästs gång som inverkar på betyget. Givetvis kan det skifta från klass till klass.

Och eftersom ni inte läser det jag skrivit så tycker JAG att det är MYCKET konstigt att jag blev bed BRA och fick bra kritik för min ridning.

Underligt anser jag eftersom jag fick dåliga poäng i programmet!!

jag fick bar kritik på min ridning och hästen fick dålig kritik!!! Det är detta jag vände mig mot och inget annat!

Bara för att en häst har en bra gång behöver den inte alltid visa den från sin bästa sida, eller hur?

Vad är det som är svårt att förstå??

Gångartspoängen bed separat från programmet!! Går hästen inte bra i programmet, tex över tygel eller bakom hand, gnisslar tänder eller vad för fel man nu kan göra så får man inte bra poäng totalt. Lydnaden dras ner, ryttarens inverkan etc men INTE gångartspoängen

Jag menar att du INTE kan få den där 8an eller 9an på gången med en häst som inte har väldigt bra gång, däremot så kan man få en 7a

Jag skulle väldigt gärna vilja se din häst om den får 8or för sin gång och inte rör sig bra

Jag kan ju inte svara för nian, det har jag inte ens fått med min andre häst som anses ha gång.
Men åttor får jag, och det iof bara upp till LA, hästen är inte kommen längre, men vi pratar väl inte högre klasser här?

Och, nej, den har inte bra gång, men eftersom bedömmningspunkten tar hänsyn till annat, som jag som ryttare delvis kan påverka, blir det ändå bra poäng.

Vad är det som är svårt att förstå??

Gångartspoängen bed separat från programmet!! Går hästen inte bra i programmet, tex över tygel eller bakom hand, gnisslar tänder eller vad för fel man nu kan göra så får man inte bra poäng totalt. Lydnaden dras ner, ryttarens inverkan etc men INTE gångartspoängen

Och jag hävdar å det bestämdaste att en ryttare kan rida en bra gångartshäst på ett sådant sätt att gången försämmras.Och därför poängen.

Och jag hävdar å det bestämdaste att en ryttare kan rida en bra gångartshäst på ett sådant sätt att gången försämmras.Och därför poängen.

Nu pratar vi inte om samma sak.

Så som du nu menar så visar ju hästen inte en enda gång under programmet att den har bra gång.

Jag menar att hästar som har bra gång som inte går bra i programmet får alltid bra poäng på sin gång oavsett hur den går.

Fast det sceneriet som du beskriver är ju inte så värst vanligt idag även om det säkert förekommer. det som du menar skulle innebära att ryttaren antagligen rider i gravt undertempo, men nej jag har rätt svårt att se att gången skulle kunna försämras så pass mycket!

Däremot tror jag på det omvända att en bra ryttare kan få en mindre bra häst att röra sig bättre

Jag resonerade så att idag är det dyrt att tävla och speciellt dressyr tar en evighetstid att rida, om det är så att man skall rida mer än en klass.

Och om man då vet att en specifik domare inte gillar hästen, dvs personligt tycke vilket förekommer, så kanske man har bättre för sig än att gå in och få dåliga poäng??

Likadant är det med vissa banbyggare i hoppning och även vissa terrängbanor.

Hej!
Det här med en specifik domare som inte gillar hästen... jag förstår inte riktigt det. Det säger sig självt att alla domare inte kan känna alla hästar. Handlar det om hästens personlighet elelr hästens prestationer på banan? Det är ju det som ska bedömas, av domaren.
Om man har bättre saker för sig än att tävla och få dåliga poäng, varför tävlar man då? Kan det vara så att man behöver träna lite mer då, så att man får högre poäng? Eller?
jag tror fullt och fast att domarna dömer som de gör av en anledning. Kan man inte ta emot dåliga poäng eller kritik tycker inte jag att man ska tävla alls.

Tävlar du bara när det är domare som tycker om din häst? Så att du vet att du ska få höga poäng? Vad är det för sport då?

Och så det här med banhoppning... hur menar du? Att banbyggarna bygger banor som gagnar vissa startande?
Var vänlig att förklara dig, så att jag som inte förstår mig på sånt här kan hänga med lite.

:)

Jag kan ju inte svara för nian, det har jag inte ens fått med min andre häst som anses ha gång.
Men åttor får jag, och det iof bara upp till LA, hästen är inte kommen längre, men vi pratar väl inte högre klasser här?

Och, nej, den har inte bra gång, men eftersom bedömmningspunkten tar hänsyn till annat, som jag som ryttare delvis kan påverka, blir det ändå bra poäng.

Nu har jag ingen aning om var i landet du bor i men här får hästar 8 på gången som rör sig väldigt bra. De allra flesta ligger på 6-7 poäng, vilket säkert kan tyckas vara lite fegt.

Internationellt är de betydligt bättre med att våga ge hela skalan

olgaklara
Hej igen!

Grattis till fina resultat.
Som jag förstår det tycker du att en domare dömde orättvist. Okej. Jag var inte där, och även om jag hade varit det så har jag verkligen inte rätt kunskap för att bedöma hästar/ryttare.
Så eftersom jag inte kan det envisas jag med att tro att domaren dömde som h*n gjorde av en anledning.

Okej, du menar att somliga banbyggare bygger sämre banor än andra? Det kan jag hålla med om. Kanske.
Men konkurrensen är ju densamma. Alla hoppar alla bana. Och tycker man att banbyggaren är dålig är det ju en extra utmaning.

olgaklara
Hej igen!

Grattis till fina resultat.
Som jag förstår det tycker du att en domare dömde orättvist. Okej. Jag var inte där, och även om jag hade varit det så har jag verkligen inte rätt kunskap för att bedöma hästar/ryttare.
Så eftersom jag inte kan det envisas jag med att tro att domaren dömde som h*n gjorde av en anledning.

Okej, du menar att somliga banbyggare bygger sämre banor än andra? Det kan jag hålla med om. Kanske.
Men konkurrensen är ju densamma. Alla hoppar alla bana. Och tycker man att banbyggaren är dålig är det ju en extra utmaning.

En dålig banbyggare kan ställa till det för hästarna ;) Vilket kan innebära problem i framtiden. Fast där har man ju alltid ett val att göra som ryttare

Men du tror inte att en mindre bra ryttare kan få en bra häst att röra sig sämre?

Tror att det är betydligt svårare för en sämre ryttare att förstöra grundgången än det är för en bra ryttare att rida fram gång på en sämre häst

En dålig banbyggare kan ställa till det för hästarna ;) Vilket kan innebära problem i framtiden. Fast där har man ju alltid ett val att göra som ryttare

Du bemöter inlägg väldigt fint, heder åt dig för det :bow:

Nu kommer nog inte du och jag längre med det här, men tack för en bra, om än kort, diskussion.

Alltså om ni vet att en domare inte gillar hästen?? Stryker ni er eller rider ni snällt och tar emot kritik som inte stämmer??

Om jag var helt 100 på att domaren inte gillade min häst och skulle ge mig en orättvis bedömning så skulle jag stryka mig. Verkar ju som bortkastade pengar och slöseri med tid.:D

Vad är definitionen av dålig gång för det första? Är det pass i skritten , markbunden trav och fyrtaktig galopp så nej den hästen kan inte få bra gångartspoäng. Bra är ju = 7 så då måste hästen vara ren i sin takt , regelbunden och taktmässig i sina gångarter.

Sen förstår jag fortfarande inte hur en häst som visar upp 3 bra gångarter inte skall ha höga poäng på den punkten.
Men fio. 7=ganska bra 8 = bra:p
KL

Härlig popcorntråd:bow::banana:

Angående betyget för gångarter är inte som i en exteriörbedömning, iallafalla inte i vanlig dressyr.
I det betyget ingår alla varianter av det som ingår i programmet.
Gör du en bra ökad skritt. men en usel samlad skritt blir inte betyget samma som för den ökade osv.

Den ska alltså ha en genomgående god kvalité på samlade- ökade ( i de program som det ingår)gångarter för att få bra.

Ju högre krav/ klass desto mer krävs det även för gångartspoängen.

Såg kritiken för en häst som vann Int. l förra våren med 72%.
den fick 7 på gångarter o rörde sig som få.:confused:

Fast en 4a på gång betyder ju att hästen är halt!!

En 5a på gång betyder också att hästen inte är ren!

Godkänd på sina gångarter borde varenda häst bli som inte uppvisar någon form av orent mönster.

Att man sedan kan få div olika takmissar i programmet är ju inte relevant till hästens hela rörelsemönster
Är hästen halt- får den inte fortsätta- inget betyg alls.
Det kan vara fyrtaktsgalopp o att den inte kan visa några temposkillnader- vilka ingår under gångartsbetyget.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hemmet Det finns ett utrymme på ovanvåningen av trappen i sommarstugan som fungerat som extrasäng/skrymsle under taket. Nu börjar taket behöva...
Svar
7
· Visningar
475
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 133
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård