Hur gör ni med domare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur gör ni med domare?

Som jag, och även andra skrivit, kan visst en häst förändra sin gång. Det kan finnas miljoner anledningar till detta; den blev trött, ryttaren påverkade den negativt under ritten t ex. Man kan ALDRIG jämföra två ritter med varann, eftersom det är vid olika situationer. Psykologiska faktorer spelar in, fysiologiska faktorer spelar in hos både häst och ryttare. Dessutom är situationen aldrig exakt den samma. Du kan inte utesluta att hästen rörde sig annorlunda, eller menar du att just den här välkända domaren är inkompetent?

Nej efter en LC dressyr är i vart fall inte min häst det minsta lilla trött coh skulle den vara det så får jag stark fundera på hur han är tränad nu när han skall gå den första fälttävlan för året nästa helg :rofl:

Välkänd domare??? Med TIO dömda klasser per år :crazy:

Det är intressant att du tar upp hur ryttare bedömer sina egna ritter. Kan det vara så att en del saknar viss självkritik? Att bara tror att det handlar om rutin eller okunnighet är riskfyllt tycker jag. Vi uppfattar inte saker lika. Du kan inte jämföra en domares situation med att du spelat in din ritt. Du har inte heller samma kunskap som en domare att bedömma. Helt ärligt. Du är också mycket mer känslomässigt involverad i din ritt. Ren psykologi handlar det om.

Fick du alltså en 4 på gångarter?

Vad vet du om min kunskap kontra domarens??

Och nej en liten lokal dressyrtävling är för mig bara träning. Jag har kommit en bra bit förbi det känslomässiga när det gäller tävling på den nivån!

Och på vilket sett speglar inte en videoupptagning min ritt?

*kl*

Jag får nog revidera det jag skrev tidigare i dne här tråden... Jag har fortfarande aldrig strukit mig pga en domare men frågan är om jag inte kommer att göra det. Idag red jag för en domare som verkligen var katastrof. Att hon dömde lågt över lag och att hon uppenbart inte gillade min häst var ett faktum som jag kan acceptera även om det känns surt, men när inte en enda av de kommentarer som gavs kändes som om de stämde för fem öre, och det var kritik som aldrig någonsin framförts på tävling tidigare, så blev jag riktigt j-kla irriterad. Hästen kändes bättre än på länge och kritiken var värre än nånsin! :crazy: Henne känner jag knappast behov av att rida för igen, men jag kanske ändrar mig när jag fått smälta det..

Nej efter en LC dressyr är i vart fall inte min häst det minsta lilla trött coh skulle den vara det så får jag stark fundera på hur han är tränad nu när han skall gå den första fälttävlan för året nästa helg :rofl:

Välkänd domare??? Med TIO dömda klasser per år :crazy:

Vad vet du om min kunskap kontra domarens??

Och nej en liten lokal dressyrtävling är för mig bara träning. Jag har kommit en bra bit förbi det känslomässiga när det gäller tävling på den nivån!

Och på vilket sett speglar inte en videoupptagning min ritt?

Nej vad bra, då är det alltså inte konditionen som kan ha spelat in. Då har vi ryttarens inverkan negativt på gången tex. Om inte du och hästen är perfekt, så kan du inte bortse från att något kan göra att er gång förändras under två timmars uppehåll till nästa uppvisning. Dessutom talar vi om hästar överlag.

10 klasser per år är väl 100% mer än vad du dömt? Eller är du godkänd domare? Tränare?

Det roligaste är att du skriver att du kommit förbi känslomässigt engagemang för träning på den här nivån. 1-det verkar inte alls så. 2- kan det vara det som gör att du inte får så högt som du tycker att du ska ha?

Läs mitt förra inlägg som svar på din sista fråga. Du har t o m citerat det ju!

Saigon;10450603 MEN eftersom hältor innebär uteslutning och vi har en skala från 1-10 så kan ju knappast en fyra vara detsamma som att hästen är halt. [/QUOTE skrev:
Precis vad jag menar, annars skulle ju en etta med det resonemanget vara ett brutet ben.

Med ditt resonemang Olgaklara, innebär det att hästar med i grunden dålig gång inte kan få högt betyg på bedömningspunkten gångarter?

En häst kan ha hur bra och spektakulär gång som helst men det behöver inte betyda att den för stunden i programmet även uppvisar frihet, renhet och regelbundenhet, vilket krävs för ett bra gångartpoäng.

Vill man sälja och att gången bedöms då får man visa på utställning, kvalite eller treårstest.
Man får räkna med att man inte alltid får höga gångartspoäng på en bra gångartshäst därför att andra aspekter vägs in.

Nja jag håller INTE med dej. Ska jag sälja en dressyrhäst då tävlat jag dressyr. :idea:
Och väntar mej att få den poäng jag förtjänar. ATt få en 5:a och sedan en 8:a är mysko. Onekligen. Om jag brukar få en 8:a och får en 5:a så torde de flesta ryttare märka att ngt är fel. :D

Om inte hästen visar renhet,frihet och regelbundenhet så har den väl knappast BRA grundgångarter :confused:

För mej är det också en gåta HUR den hästen är skapt och fungerar? Har den bra gånggrundarter men inte renhet och frihet? Hur ???? :confused:

Hörde av någon (?) att domarna inte anser sig kapabla att bedöma hältor och därför sällan blåser ut en häst. Dvs att hästen kanske går orent av andra orsaker än just smärta, tex av ryttarens inverkan eller liknande.

mm det har jag med hört av en domare. Samtidigt så är det ingen vet.bes i dressyr då domaren SKA blåsa av om hästen är halt.

Har stått på ponnysm och sett en ponny halta genom en del av programmet. Nu var det en nervsmäll men jag anser inte att man ska fortsätta rida. Händelsen anmäldes av ngn till djurskyddsmyndigheten men det blev inget av det. Domaren försvarade det hela.
Trots att denna häst visade hälta fick den en 7:a på gångarterna, snacka om att inte se. :crazy:

menar du att det är helt omöjligt att scenariot är så som Olgaklara beskriver?

Har alla domare rätt alltid?

Jag har inte den erfarenheten alls av våra kära domare! De allra flesta är jättebra men det finns undantag. Fråga domarkåren. De har också synpunkter på detta.

Jag anser inte heller att det är särskilt vanligt att få så olika på gångarterna av olika domare. Det är för stor skillnad.

Nja jag håller INTE med dej. Ska jag sälja en dressyrhäst då tävlat jag dressyr. :idea:
Och väntar mej att få den poäng jag förtjänar. ATt få en 5:a och sedan en 8:a är mysko. Onekligen. Om jag brukar få en 8:a och får en 5:a så torde de flesta ryttare märka att ngt är fel. :D

Ni menar alltså att hästens gångarter ALDRIG kan variera? Din häst kan aldrig få en 5:a om den haft 8:a??

Det är detta resonemang jag vänder mig emot. Olgaklara menar att hon skulle haft en mkt bättre gångartsbetyg och att hon VET vad hon skulle fått vid korrekt bedömning. Märkligt.

En häst kan mycket väl förändra sin gång av olika anledningar. Jag har angett ett par i annat inlägg. Ryttaren påverkar hästen; eller har vi olika åsikter där? Hur ryttaren rider, om hästen är trött osv påverkar. Olgaklaras häst fick dessutom kritik för att inte bjuda framåt efter ökning.

Varje enskild bedömning sker vid separet tillfälle. Att rida exakt likadant är omöjligt, du kan inte åstadkomma en exakt likadan situation. Jag anser också att det finns en rad faktorer som påverkar hur Olgaklara bedömer sin egen ritt. Hon är långt ifrån opartisk och objektiv i resonemanget.

Du får säkert den poiäng du förtjänar; men vem avgör det??? Är det du som avgör vad du förtjänar? Det finns ingen nyans alls i sammanhanget? Jag tror som sagt att vi är väldigt fel ute om vi inte accepterar domarens roll utan själva avgör vilken poäng vi ska ha.
Varför ska vi ha domare alls då?

Ni menar alltså att hästens gångarter ALDRIG kan variera? Din häst kan aldrig få en 5:a om den haft 8:a??

Det är detta resonemang jag vänder mig emot.

Ja, självklart kan det variera enormt, särskilt på vissa hästar.
Men å andra sidan känner man kanske av själv hur den går, eftersom det är stor skillnad på de olika lägena, i alla fall tycker jag det.

Man känner verkligen inte allt och kan väldigt lätt bli lurad på många sätt, men om gången är sämre beror det ju i regel på spänningar om inte hästen är skadad på nåt sätt eller inte mår bra öht, och om man känner hästen så känner man ju igen de olika lägena, tänker jag. Man kan ju spänna sej själv och påverka gången på en känslig häst,men en erfaren ryttare bör ju även kunna identifiera det i så fall.
Däremot kvalitet i rörelser mm kan man luras på.

Senast ändrad av en moderator:

För mej är det också en gåta HUR den hästen är skapt och fungerar? Har den bra gånggrundarter men inte renhet och frihet? Hur ???? :confused:

Då frågar jag dig också. Då borde en häst med dålig gång inte kunna få bra poäng på den bedömmningspunkten?

Vi har själva haft en ponny med mkt bra gång. Men den var även både outbildad, när den kom, het och spänd. Det är självklart att sådana saker kan dra ner ett gångartspoäng.
En bra grundgångart behöver inte per automatik betyda att hästen visar frihet, renhet och regelbundenhet.

Nej vad bra, då är det alltså inte konditionen som kan ha spelat in. Då har vi ryttarens inverkan negativt på gången tex. Om inte du och hästen är perfekt, så kan du inte bortse från att något kan göra att er gång förändras under två timmars uppehåll till nästa uppvisning. Dessutom talar vi om hästar överlag.

Som rutinerad tävlingsryttare så är man fullt medveten om hästen har försämrat sin gång eller om ritten är bra eller dålig. Jag är fullt övertygad om att Olgaklara inte hade ifrågasatt domaren om hon hade tyckt att poängen hade stämt någorlunda överens med ritten. Det är självklart att man som ryttare känner när det är som det brukar vara eller när ritten är sämre än normalt, varför tror ni att en del ryttare räcker upp armarna av glädje efter avslutad halt innan dom ens har fått sina poäng ??

Tävlar man mycket är man rätt säker i sin känsla och det förstärks ju ofta när man får sin kritik om det stämmer överens och när man har hållt på så i flera flera år så kan man vara rätt säker på att känslan stämmer överens med domarens kritik och därför kan man ofta veta vilka poäng man kommer få, får man då helt åt helvete någon enstaka gång har man väl rätt att reagera!

Häromkring är det rätt vanligt att en del domare oxå tävlar och ett par av dom rider som värsta krattorna med nosen i bringan och ostadiga i formen studsande runt på ryggen med sämsta sitsen i världen och tycker dom själva är jättebra och har 100 ursäkter när dom hamnar bland dom sista i resultatlistan på runt 54% i Msv vilket ständigt händer, så Nej deras bedömning skulle jag aldrig ta på allvar eller betala för.

Du menar ändå att gången inte kan förändras på två timmar, som Olgaklara hävdar?

Har ni olika åsikter där?

Du menar ändå att gången inte kan förändras på två timmar, som Olgaklara hävdar?

Har ni olika åsikter där?

Klart den kan förändras men då känner man det som ryttare. Det är ju inte så att gången förändras från en 8 till en 5 på två timmar utan att ryttaren märker det själv.

Allmänt tycker jag de flesta dressyrryttare har en trevlig inställning till olika domare. De dömer inte helt lika och man kan ha sina favoriter men att helt mena att det är uteslutet att ens häst faktiskt fick vad den förtjanade; det tycker jag är orimligt.

Men du utesluter helt att hästen faktiskt inte fick vad den förtjänade ? Jag menar det var inte så längesedan Elisabeth Lundholm gick ut och klagade i pressen att Lussan fick för dåligt betalt i ett WC - kval och sist nu var det Pether och Per som gnällde på sina poäng, är det helt uteslutet att dom hade rätt ?? Har domarna ALDRIG fel i din värld?

Nej det är märkligt hur en del resonerar :confused:

Men svara du då på min fråga eftersom du tycker det är så märkligt med ett resonemang där en bra gångartshäst inte alltid får höga poäng på den punkten.
En häst med dålig gång, borde ju då rimligtvis med erat resonemang inte kunna få bra gångartspoäng?

eftersom jag rider travare i dressyr å har gjort de ett tag så kan jag säga så här. det finns 1 domare jag vet hatar travare så får jag reda på att det är h*n som bedömmer så stryker jag mej för jag får skit poäng ändå av h*n. så det är liksom ingen ide.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hemmet Det finns ett utrymme på ovanvåningen av trappen i sommarstugan som fungerat som extrasäng/skrymsle under taket. Nu börjar taket behöva...
Svar
7
· Visningar
475
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 133
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård