Hur gör ni med domare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur gör ni med domare?

Troligtvis har ni bättre utbildade domare runtomkring er. Har sett för många vinna häromkring med spända hästar i balanstrav och nosen i bringan stuket.

Ingen aning. Det vet nog andra mer om. För ett par år sen eller kanske lite mer tyckte dem jag pratade med (och jag) som ni andra skriver här. men det kan ha ändrats en del, jag blev ju väldigt positivt överraskad av detta i alla fall. Att det går bra en gång är ju kanske möjligt men när det är flera gånger och helt olika domare, då ser jag det som att det verkligen inte är bara engångsföreteelse. :bow: (Ryttaren har inte tävlat denna häst på några år)

Jag svarade enbart på ditt påståeende att en häst som fick en 4 på gången var halt.
Jag skrev att det var fel att påstå sådant vilket du faktiskt erkänner nu?

?

Nej jag erkänner inte att jag har fel! Grava rörelsestörningar är i mitt tycke någon form av hälta!!

En 4a på gången ges väldigt väldigt sällan ut

Läs lite nogare!:mad:
Jag skrev OM DET BARA SKILJER NÅGON POÄNG från ettan, tvåan eller trean,så då har man för dagen tur att man kom överst.Omöjligt att bedömma exakt på poängen rätt genom hela dressyrprotokollet.

Varför skulle det vara tur??

Har man fått bäst poäng så har man det har inget med tur att göra!

Menar du att en häst med en bra gång alltid ska få en sjua eller åtta eller nia på gångartspoängen?
Det är ju tur när jag är otrevlig att du är så trevlig.:smirk:

Ja det menar jag!

En häst som rör sig bra får bra gångartspoäng! Enklare än så är det inte!

Att den sedan gör ett dåligt program är en annan sak då finns det andra bedpunkter som skall dömas ner under allmäna intryck tex Ryttarens inverkan, lösgjordheten, LYDNAD!

Och jo jag tycker du svarar rätt otrevligt och nedvärderande i de flesta av dina svar!

Fast en 4a på gång betyder ju att hästen är halt!!

En 5a på gång betyder också att hästen inte är ren!

Det var detta du skrev som jag menar är felaktigt.

Det finns annat inom den bedömmningspunkten än hälta och orenhet som kan dra ner ett gångartsbetyg.

Ja det menar jag!

En häst som har bra grundgångarter behöver inte automatiskt visa frihet, renhet eller regelbundenhet som lyder under den bedömmningspunkten.

Jag tycker det är bra att en domare ska ta hänsyn även till ovan och inte bara en bra gång, ryttaren ska kunna rida gången också och inte få för mycket gratispoäng bara för att gången är bra.

En häst som har bra grundgångarter behöver inte automatiskt visa frihet, renhet eller regelbundenhet som lyder under den bedömmningspunkten.

Jag tycker det är bra att en domare ska ta hänsyn även till ovan och inte bara en bra gång, ryttaren ska kunna rida gången också och inte få för mycket gratispoäng bara för att gången är bra.

Bra gång är ju segnifikant med just det du skriver!

Och vem skriver att en häst med bra gång får bra total poäng?? Att hästen skall ha bra på sin gång är självklart!!

Om en domare dömer ner gången för att hästen bråkar eller inte går bra anser jag vara fel! Form bed på annan punkt!!

Läs mitt inlägg igen eftersom du uppenbarligen inte gjorde det!

Ja det menar jag!

Att den sedan gör ett dåligt program är en annan sak då finns det andra bedpunkter som skall dömas ner under allmäna intryck tex Ryttarens inverkan, lösgjordheten, LYDNAD!

Om inte hästen visar renhet,frihet och regelbundenhet så har den väl knappast BRA grundgångarter :confused:

Ingen aning. Det vet nog andra mer om. För ett par år sen eller kanske lite mer tyckte dem jag pratade med (och jag) som ni andra skriver här. men det kan ha ändrats en del, jag blev ju väldigt positivt överraskad av detta i alla fall. Att det går bra en gång är ju kanske möjligt men när det är flera gånger och helt olika domare, då ser jag det som att det verkligen inte är bara engångsföreteelse. :bow: (Ryttaren har inte tävlat denna häst på några år)

Jag tycker det är jättebra om domarna börjar se mer till korrektheten i rörelserna än till flash och höga benlyft, det tar det mer tillbaka till det klassiska :bow:

Det enda jag diskuterade var att en häst som får en 4 på gången automatiskt är halt.
Och att en bra gång alltid ska ha bra gångartspoäng. Ruttaren ska kunna visa gången också, vilket inte alltid är lätt.

Det är klart den kan ha. Det behöver för den delen inte visa ovan för dagen med ryttare på ryggen.

Då rör den ju sig inte bra och kan ju inte heller få poäng för det.

Rör sig hästen bra får den bra poäng på gången, vad är oklart :confused:

*KL*

För det första undrar jag vilken domare som menar att en 4:a på gången är det samma som att hästen är halt. Är hästen halt kommer den sällan så långt i sin bedömning. Att blanda in bruksprovet och gångartsbetyg där är inte det samma. Det har varit uppe tidigare att den domare Olgaklara talar om menar att det förekommer korruption inom domarkåren vid unghästbedömningar. Jag tar den domaren men en stor nypa salt. Kanske ska det inte tolkas bokstavligt iaf.

För att hästen ska kunna visa goda gångarter krävs ju även att den rids på ett ändamålsenligt sätt och i harmoni. En häst kan ha bättre gång än vad den får poäng för för att tex ryttaren stör den.

En dressyrritt bedöms just där och då. Olgaklaras häst var kanske inte bättre. Eller så blev hon helt felbedömd. Men jag tror vi är riktigt fel ute om vi själva börjar anse att vi själva kan bedömma helt vilka siffror våra hästar ska ha på en ritt. Vi ser inte oss själva rida utifrån, just där och då.

*KL*

För det första undrar jag vilken domare som menar att en 4:a på gången är det samma som att hästen är halt.

Jag undrar fortfarande när annars får man så dåligt betyg på gången om hästen går rent ? Jag skulle gärna vilja ha ett SVAR på det

För att hästen ska kunna visa goda gångarter krävs ju även att den rids på ett ändamålsenligt sätt och i harmoni. En häst kan ha bättre gång än vad den får poäng för för att tex ryttaren stör den.

Ja men om ryttaren stör gången så kan det ju knappast räknas till BRA gång och skall inte ha några bra poäng, det finns ju riktlinjer för vad som räknas till bra gång, hur hästen rör sig utan ryttare är väl ointressant i sammanhanget för en domare. Rör sig hästen bra under ryttare får den bra poäng på gången. Vad är det ni inte förstår :confused:

Tio tecken....

*kl*

Jag vet inte heller någon häst som fått under 5 på gångarter (men har heller aldrig intresserat mig för det). Inte ens tuppspattshästar där tuppen syns i alla gångarter.

MEN eftersom hältor innebär uteslutning och vi har en skala från 1-10 så kan ju knappast en fyra vara detsamma som att hästen är halt.

Skalan under 5 måste ju vara tänkt till de som man tycker har enormt dåligt rörelsemönster utan att de för den sakens skull är orena. Att det sedan inte används så ofta är väl en sak, men jag kan öht inte tänka mig att man anser att alla under 5 går orent eftersom sådana ekipage ska uteslutas. Någon annan form av motivering måste finnas på betygen 1-4, annars skulle de inte existera.

det där låter ju som en ren och skär urban legend :D. Att domaren SKREK att det inte var en dressyrhäst. Inte direkt illustrativt för vad domare gör och hur de dömer precis.

Kanske hästen helt enkelt var 4 mässig i gången. Man sätter ju inte siffror på gång förrän längst ner i helhetsintrycket, dvs då man sett hela programmet. så jag ser inte varför 4:an inte skulle varit illustrativ av prestationen, om domaren som du säger "ändrade inställning efter ett tag".

Men hur kan det vara en Urban legend - när jag var där:confused:
jag är ju ett ögonvittne :D

Och ja allt var helt opproffsigt, först att skrika när hästen kommer in att det inte är en Dressyrhäst och sedan fortsätta med gångartskommentaren när hästen inte ens hunnit 20 meter.

Jag skrev att det var en programridningsträning. och så uttalade hon sig så fort hon fick se hästen

Jag säger heller inte ngt speciellt om de poäng hon fick under själva programmet. Ryttaren blev skitnervös och hade också valt en lför hög klass, då hästen inten orkade i den förvända galoppen.

Jag har inte tillräcklig erfarenhet att bedömma poäng. Och jag minns inte vad han fick på gång i skrift.

KL

Ärligt så trodde vi att hon skojjade först, så vi pratade med henne.
Det var efter programmet då ryttaren resonerade med Domaren och ville visa vad han kunde, bla skolorna, som Domaren blev väldigt tyst, Hon kompilimerade mig - som utbildat hästen - men vidhöll att .

- det inte var en Dressyrhäst :mad:.

Vilket ingen av oss påstått heller. Jag har ögon själv

Anledningen att hon red den där programridningsträningen var att klubbens Dressyrtränare ville ha med hästen i Allsvenskan. Det var den hästen som ryttaren ( instruktör på anläggningen) själv också trodde mest på.
Jag skulle altså låna ut den.

Hästen är gångarstbedömd, och han fick inte 4: or. Han fick 7: or som 3 åring. Och ja den är ren och fräsch.

Tränare (bokstavs) brukar gilla skritten och galoppen. Han är väldigt rörlig i hela kroppen, Han kan vara rund och ren i galoppen, men måste vara stark för att röra sig så längre sträckor.
Utbildade tränare (boskatv) säger att han kan trava för en 8 med rätt ridning.

Jan Ove Ohlson ( vår unghästdomare) har sagt till mig att en bra gång är en rund gång, som går genom hela kroppen.
Men självklart ser det annorlunda ut när en Nordis travar för en 8:a än när en elithäst på TV gör det. De är liksom olika konstruerade...

En draghäst som det faktistk är - har ju inte alls samma svävmomnet, som en utpräglad Dressyrhsät. Därmed inte sagt att den får vara markbunden, får det är ju en annan sak. Det har ju med benens kastbåge att göra.

Det krävs rätt mycket arbete för att det skall se ut som trav med svävmoment öht. Och jag tycker man skall ställa samma krav på alla raser, men korrekt (enl TR) kommer inte att se lika ut på alla raser.

En del domare/tränare tycker han är ball och tycker att det är kul att han utbildas. Jag kan ju ta med det jag lär mig till halvbloden, så det är ju inte bortkastad tid. Jag upplever att de tar det för vad det är, en lite kul grej. Och ger rättvis bedömning.
Det kanske denna domare som betedde sig illa gjorde också - vad vet jag

Man jag kan leva utan andras spott och spe, därför drog jag mig ur.

Och också därför köpte jag mitt första halvblod.

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

. Men jag tror vi är riktigt fel ute om vi själva börjar anse att vi själva kan bedömma helt vilka siffror våra hästar ska ha på en ritt. Vi ser inte oss själva rida utifrån, just där och då.

Det tror jag också iofs.

Man få ju lita till andra än en själv som ärmer kunniga. De gånger man själv reagerar är ju om det sticker ut helt från majoriteten - oavsett åt vilket håll.

Skulle ngn säga om min att den travar för en 10 och att den platsar i landslaget - så skulle jag inte tro den :D

och ja givetvis ryttaren skapar gången där och då i varje moment, men man måset rida bra djävla illa för att få en 4.

Senast ändrad av en moderator:

Jag menar inte heller en häst i frihet. Däremot hänger ofta gångartsbetyget ihop med resten av kvaliteterna på ritten. En bra häst gångartsmässigt kan inte visa sin gång om den inte har en bra ryttare, alltså är det inte bara hästen som avgör betyget. Ibland kan dessutom en bra gång lysa igenom trots att ryttaren hindrar den något. Det är inte svart eller vitt.

Jag syftade bl a till Olgaklaras "En häst som rör sig bra får bra gångartspoäng!"

"Det finns annat inom den bedömmningspunkten än hälta och orenhet som kan dra ner ett gångartsbetyg" och här håller jag med Ginnies och därför skrev jag om att ryttaren kan dra ner ett betyg.

Jag har inte heller sett någon häst som fått lägre än 5 på gångarter, men precis som jag skrev skulle en halt häst inte komma så långt i sin bedömning utan skulle ombes lämna banan. Det bästa är väl att fråga domarkåren om vad en 4 skulle motsvara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hemmet Det finns ett utrymme på ovanvåningen av trappen i sommarstugan som fungerat som extrasäng/skrymsle under taket. Nu börjar taket behöva...
Svar
7
· Visningar
475
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 133
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård