Sv: Hur gör ni med domare?
det där låter ju som en ren och skär urban legend
. Att domaren SKREK att det inte var en dressyrhäst. Inte direkt illustrativt för vad domare gör och hur de dömer precis.
Kanske hästen helt enkelt var 4 mässig i gången. Man sätter ju inte siffror på gång förrän längst ner i helhetsintrycket, dvs då man sett hela programmet. så jag ser inte varför 4:an inte skulle varit illustrativ av prestationen, om domaren som du säger "ändrade inställning efter ett tag".
Men hur kan det vara en Urban legend - när jag var där
jag är ju ett ögonvittne
Och ja allt var helt opproffsigt, först att skrika när hästen kommer in att det inte är en Dressyrhäst och sedan fortsätta med gångartskommentaren när hästen inte ens hunnit 20 meter.
Jag skrev att det var en programridningsträning. och så uttalade hon sig så fort hon fick se hästen
Jag säger heller inte ngt speciellt om de poäng hon fick under själva programmet. Ryttaren blev skitnervös och hade också valt en lför hög klass, då hästen inten orkade i den förvända galoppen.
Jag har inte tillräcklig erfarenhet att bedömma poäng. Och jag minns inte vad han fick på gång i skrift.
KL
Ärligt så trodde vi att hon skojjade först, så vi pratade med henne.
Det var efter programmet då ryttaren resonerade med Domaren och ville visa vad han kunde, bla skolorna, som Domaren blev väldigt tyst, Hon kompilimerade mig - som utbildat hästen - men vidhöll att .
- det inte var en Dressyrhäst
.
Vilket ingen av oss påstått heller. Jag har ögon själv
Anledningen att hon red den där programridningsträningen var att klubbens Dressyrtränare ville ha med hästen i Allsvenskan. Det var den hästen som ryttaren ( instruktör på anläggningen) själv också trodde mest på.
Jag skulle altså låna ut den.
Hästen är gångarstbedömd, och han fick inte 4: or. Han fick 7: or som 3 åring. Och ja den är ren och fräsch.
Tränare (bokstavs) brukar gilla skritten och galoppen. Han är väldigt rörlig i hela kroppen, Han kan vara rund och ren i galoppen, men måste vara stark för att röra sig så längre sträckor.
Utbildade tränare (boskatv) säger att han kan trava för en 8 med rätt ridning.
Jan Ove Ohlson ( vår unghästdomare) har sagt till mig att en bra gång är en rund gång, som går genom hela kroppen.
Men självklart ser det annorlunda ut när en Nordis travar för en 8:a än när en elithäst på TV gör det. De är liksom olika konstruerade...
En draghäst som det faktistk är - har ju inte alls samma svävmomnet, som en utpräglad Dressyrhsät. Därmed inte sagt att den får vara markbunden, får det är ju en annan sak. Det har ju med benens kastbåge att göra.
Det krävs rätt mycket arbete för att det skall se ut som trav med svävmoment öht. Och jag tycker man skall ställa samma krav på alla raser, men korrekt (enl TR) kommer inte att se lika ut på alla raser.
En del domare/tränare tycker han är ball och tycker att det är kul att han utbildas. Jag kan ju ta med det jag lär mig till halvbloden, så det är ju inte bortkastad tid. Jag upplever att de tar det för vad det är, en lite kul grej. Och ger rättvis bedömning.
Det kanske denna domare som betedde sig illa gjorde också - vad vet jag
Man jag kan leva utan andras spott och spe, därför drog jag mig ur.
Och också därför köpte jag mitt första halvblod.