Hur gör ni med domare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur gör ni med domare?

Djupt okunnig är jag - men tänker gör jag....

Hur rekryteras domare på resp tillställning.

Är det olika "sorters" domare på Fälttävlan och vanliga Dressyrtävlingar eftersom de dömmer så olika?

Jag antar att det inte kryllar av *** i Sverige.

Är *** internationell tävling?

Kan ju inte jag rå för att jag inte vet :angel:

Catch my drift?

Nej det är inte olika domare utan samma domare men fälttävlansdomarna utbildas till att premiera lydnad och avspändhet och form framför flashighet, finns ett reportage någonstans där Christoffer Hess som utbildar domarna internationellt pratar om just det där.
Om man tittar på dom bästa tyska fälttävlanshästarna så är många av dom ganska ordinära gångmässigt sett men så jäkla avslappnade och lydiga så det inte är sant, dom gör aldrig en miss för att de hästarna är spända , de hästarna är inte av den flashiga typen som balanserar mellan spänst och spändhet som de vanliga dressyrhästarna ofta är utan dom har mindre gång och mindre spänst och därmed oxå mkt enklare att få avslappnade och lydiga.

Minsta spändhet i programmet och du får så himla mkt avdrag särskilt internationellt så det är fel att säga att man får högre poäng i ft dressyren utan man får betalt för en prickfri lydig avslappnad ritt även på en häst som inte har någon som helst gång och det är totalt omöjligt att få i en Msv dressyrklass samtidigt som det är omöjligt att få bra poäng på en spänd, lite olydig häst med missar i ft-dressyren i dom högre klasserna trots att den rör sig och är flashig som en miljon.

Det här har jag ju själv erfarenhet av.

utan man får betalt för en prickfri lydig avslappnad ritt även på en häst som inte har någon som helst gång och det är totalt omöjligt att få i en Msv dressyrklass

Jo du har nog absolut rätt att det är åt det hållet ofta men det är inte totalt omöjligt, lyckligtivs, och det har jag varit väldigt glad åt att se bla i vår.
Har en kompis som tävlar ett väldigt mediokert halvblod i bla prix st georges osv och hon har placerat sig (och t o m vunnit ) i vår i varenda start på denna häst som när man ser den komma in på framridningen först ser ut att ha kommit fel bland dessa flashiga hästar idag :crazy: Liten, förhållandevis och mycket medelmåttig i sina grundrörelser.

Det är en väldigt ambitiös positiv och nogrann ryttare som kan få ut det bästa även ur en sån häst, men det visar även att domarna faktiskt ser att hästen är lydig, avspänd, följsam och exakt i vad den gör.
De slår varje gång en rad mycket mer uttrycksfulla hästar med underbar gång, och duktiga ryttare (det är det ju trots allt på den nivån) och det är så fantastiskt tycker jag att det faktiskt fungerar så, inte bara en gång utan i ganska många starter nu.

Så det är synd att säga att det är omöjligt.

Man klagar gärna när man bli nerdömd, men om man blir uppdömd (vilket man ALDRIG tycker att man blir - klart man är värd de där höga poängen!) så bara tackar man och tar emot.......

Vill man bli bättre så resonerar man ju knappast så. Ganska billigt resonemang.
Vi tittar alltid på filmen efteråt samtidigt som vi går igenom protokollet, tillsammans med tränaren. Då är det inte bara vi själva som tycker utan även denne som tillika är int. domare.

Visst blir man feldömd ofta. Vanligast är att domaren inte ser en miss.
Rutinerade ryttare lär sej också hur de ska dölja svagare sidor hos hästen och hur man ska hanetar en miss så att den uppfattas som mindre. Sådana tips från rutinerade ryttare/domare är bra att känna till.

Visst blir man feldömd ofta. Vanligast är att domaren inte ser en miss.

Det man som ryttare ska tänka på innan man gnäller för mycket är att domaren sitter på en plats och faktiskt omöjligt kan se allt korrekt.
Det som ser bra ut för domaren kan se sämre ut från kanten eller från läktaren, eller tvärtom.

Det man som ryttare ska tänka på innan man gnäller för mycket är att domaren sitter på en plats och faktiskt omöjligt kan se allt korrekt.
Det som ser bra ut för domaren kan se sämre ut från kanten eller från läktaren, eller tvärtom.

Just därför brukar vi filma just från det håller domaren sitter!

Och just på denna tävling satt jag och tittade precis bakom domaren eftersom det är en kortsidesläktare bakom domaren

Vet du om din kompis brukar får många 8or? Eller blir det max 7or i betyg?

Nej inte max 7: or men hur många vet jag inte exakt. Jämnt mellan domarna i alla fall brukar det vara. Det visar ju i alla fall att de ser lika på att flashighet inte är allt.

Nej inte max 7: or men hur många vet jag inte exakt. Jämnt mellan domarna i alla fall brukar det vara. Det visar ju i alla fall att de ser lika på att flashighet inte är allt.

Jättebra!;)
Det är verkligen njutbart att se en riktigt välriden häst i en uppvisning som bara flyter på, ryttaren sitter still o använder små mjuka hjälper, hästen ser glad o nöjd ut, problem existerar överhuvudtaget inte. Oavsett stor gång eller ej. :bump:

Alltså det är ju inte helt lätt att få en 8 i St George, inte ens i närheten av hur lätt det är att få en 8 i Msv

Jättebra!;)
Det är verkligen njutbart att se en riktigt välriden häst i en uppvisning som bara flyter på, ryttaren sitter still o använder små mjuka hjälper, hästen ser glad o nöjd ut, problem existerar överhuvudtaget inte. Oavsett stor gång eller ej. :bump:

Det är så här att den här ryttaren för några år sen sällan fick riktigt bra resultat på denna häst (har förstås tävlat fler också) Och tänkte då precis som många gör i andra tråden om andra raser (alla halvblod har ju verkligen inte supergång...) Nehej, dom gillar inte hästen......:(

Men sen har ryttaren lagt ner enormt jobb på sej själv och på att utvecklas som ryttare och det är därför det är så himla kul att se att det GÅR, och att det inte är tillfälligheter att en eller två domare uppskattar avspänd häst, snygg ridning och inverkan och ja, det som är dressyren egentligen. Det handlar om tre domare på varje tävling som har legat lika i stort sett och dessutom till stor del olika domare vid de olika tävlingarna:idea:

Jag tror att för att få de där jättesiffrorna skulle det nog krävas mer gång i hästen, men det har räckt väldigt långt hittills i alla fall.

Ska bli så spännande när den här ryttaren kan tävla en ung häst som är under utbildning som verkligen har gång :bow: inte så stor, men gångarterna:love: galoppen är så att t o m med jag blir imponerad:p Bara den kan sköta sej också, en liten tuff häst:o

Min häst är nog ett sådant exempel, inte så stor gång men väldigt lydig. Detta har för det mesta premierats väl och vi har ju legat runt en 65-73% (nu i helgen 76%) just förutom av denna domaren som jag tog upp. Genomgående var att de hästar med sämre gång fick lägre poäng jämfört med de "spända" flashiga

Och det är det som gör det väldigt tråkigt att rida ren dressyr på fullblod då många domare har väldigt mycket förutfattade meningar.

För ett par år sedan gick det en PRE på hemmatävlingarna, tror att det var LA och den gjorde en mycket bra uppvisning trots det så fick den knappt godkänt. Min mor skrev till domaren som dömde och nej där var det rätt färgat av att det inte var ett halvblod :crazy:

Jo absolut men det vet nog de flesta. Iallafall de jag känner som disk i denna tråden. Man måste ju inte utgå ifrån att alla andra är okunniga.:idea:
Att skriva åt domare är en bra erfarenhet. ;)

Nu tävlar ju inte jag på min Nordis - jag är alldelels för feg:o - men andra har faktiskt gjort det.
En av dem var med på en programridningsträning.

När hon kom in så skrek Domaren
Det där är ju ingen Dressyrhäst:devil:
Jag sätter 4:a på gången ( och hon ansåg hon var snäll)
Då är det ju liksom ingen vits...

Hon ändrade inställning efter ett tag, men ryttaren tappade ju lusten.

Annars har det varit "normal" bedömning, vid de tillfällen han tävlat

Oavsett om det är domare, tränare, eller vanligt hästfolk så är det ju roligare att bli bedömd efter vad man gör - och inte efter vad man är.

Sin bild av var ung. man är. skapar man ju sig med sin tränare och domare i allmänhet. Om någon är totalt avvikande i åsikt så är det ju bara att hoppa.

Vi som har udda raser får ju tänka så på träning också. Kan de inte se förbi det flashiga så har de het enkelt inte tillräcklig kunskap för att hjälpa en heller.
Så man får sålla rejält bland tränare.

PÅ domarnivå kan jag inte uttala mig - men på tränarnivå tycker jag att det är en kunskapsfråga.
Man kan lära sig rida på en Nordis eller travare eller what ever - om tränaren är tillräckligt kunnig.
och lära sig rida är ju ändå det de flesta av oss håller på med.:smirk:

Tävlingsprotokollet skall ju var en fingervisning om man är på rätt väg - är det helt uppåt väggarna och inte samständigt med nån röd tråd - så har man ju ingen nytta av det.

Konkret svar på din fråga
Kan domaren inte se förbi hästen - så är det inte mycket bevänt med kunskapen tycker jag.

och varför bli bedömd av någon vars kunskap man inte har förtroende för i alla fall?

Det finns ju andra som man litar på :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Och det är det som gör det väldigt tråkigt att rida ren dressyr på fullblod då många domare har väldigt mycket förutfattade meningar.

:

Nu har jag inte tävlat själv på länge men jag tycker det har ändrats en del i inställningen, mot förr, när även tränare trodde alla fullblod var hispiga kräk och sa att dom hade ovanligt bra huvud bara dom kunde gå runt på en volt:angel:

Men det finns mycket skepticism bland dressyrfolk, ja, dock tror jag att det också beror på hur de rids många gånger. Jag vet att min ridning var för dålig, jag förtjänade när jag fick dåliga poäng. Min dotter lyckades mycket bättre på en av mina hästar tex,
Sen tycker jag alltid att stora rejäla fullblod med halvblodsgång har väckt förtjusning, jag har haft två såna, och dem älskade dressyrfolk.

Tror också fullblod är svårare att rida dressyr på faktiskt, kanske många protesterar mot, men det krävs ofta mer för att få fram gången tex, de har mycket brett register i sej och kan trippa eller kliva på, beroende på ryttaren, många halvblod har ju sin takt och går i den om så världen går under runt dem...:o
Det är mycket mer balansgång och stor risk för att man överdriver eller gör för lite. Och det kan bli stora missar av sånt, en felaktig eller för plötslig hjälp tex.....

Jag älskar fullbloden och att rida dressyr på dem.

Mitt fullblod jag har nu går väldigt bra i dressyren och får en hel del höga poäng också, men som sagt balansgången är liten

Alltså det är ju inte helt lätt att få en 8 i St George, inte ens i närheten av hur lätt det är att få en 8 i Msv

Nej så mycket har jag fattat, men åtminstone var det en sist jag var med och kollade.:bow: Minns inte på vad. Annars är jag inte så insatt i poäng i dom klasserna:cool: Procenten har väl legat på 63-65 har jag för mej.

Men det viktiga var ju att det inte är en flashig häst öht, men bra ridning har räckt så långt, och då ska man se vissa av hästarna dom möter:eek: Men tränaren börjar prata om att gå upp ytterligare:idea:

KL

Måste bara göra ett inlägg här. Var på en tävling för en herrans massa år sedan på den ridskolehästen jag tävlade på då. Jag red en B:1 och det gick rent utsagt åt helve-e. Han gick inte på tygeln, ingen framåtbjudning överhuvudtaget, halvhalter blev halter, ställd utåt hela programmet osv osv. JAg var asförbannad när jag kom ut och lastade in hästen och skulle gå upp för att stryka mig i klassen efter när en kompis kommer strålande glad och säger att det gick ju bra. Kände att hon hade kunnat fått en smäll.

När jag kollade på protokollet hade jag fått 73%. Hoppsan. Mest 7 och 8. Tyckte jag att jag var värd detta? Nope. Man blir tydligen inte bara nerdömd.

Konkret svar på din fråga
Kan domaren inte se förbi hästen - så är det inte mycket bevänt med kunskapen tycker jag.

och varför bli bedömd av någon vars kunskap man inte har förtroende för i alla fall?

Jag tycker INTE domarna ska se förbi hästen, utan SE den, oavsett vilken ras.

Givetvis ska ex en travare bedömmas efter hur den går, kommer rastypiska avvikelser in för just den rasen, då ska det ges poäng därefter, precis som poängen åker ner om ett halvblod har samma avvikelser.

Och jag förstår inte alls denna diskussion om domare som inte inger förtroende. Det är väl bara att rida. Någon vinner och några placerar sig, de är säkert nöjda, nästa gång är det ens egen tur.

KL, och mehåll till FLashlight.
Jag är av den erfarenheten att domare inte premierar flashighet på det viset att de får högre poäng per automatik än sina lydigare konkurrerande medelmåttagångartshästar.

Och man får inte automatiskt bra gångartspoäng bara för att en häst har bra gång, andra aspekter vägs in i den bedömmningspunkten, så det är inte så enkelt att bara ha en bra gångartshäst.

När jag kollade på protokollet hade jag fått 73%. Hoppsan. Mest 7 och 8. Tyckte jag att jag var värd detta? Nope. Man blir tydligen inte bara nerdömd.

Ibland när det blir såhär, säger inte att det var så för din del, beror det på att domaren från början lägger sig på lite fel skala.
Man anger tonen för bedömningspoängen med de första ekipagen, och ibland blir den för hög.
Kommer det då in ett ekipage, eller flera, senare, som är bättre, måste givetvis domaren höja poängen för de ryttarna i förhållande till de andra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hemmet Det finns ett utrymme på ovanvåningen av trappen i sommarstugan som fungerat som extrasäng/skrymsle under taket. Nu börjar taket behöva...
Svar
7
· Visningar
475
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 133
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?