Hur gör ni med domare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur gör ni med domare?

Jag upplever sällan att domare "dömer ned" enskilda ekipage. Men det finns domare som jag inte gillar för att de "har en egen skala" som inte är som någon annans... Och trots domarnas objektivitet så finns det ju domare som gillar vissa typer av hästar;).

Jag bryr mig inte om att domarna ligger lågt i sin skala bara ordningen blir rätt i slutändan och det blir den ju automatiskt om det är rätt bedömt bara att man får låga poäng. Nu är inte jag ute så mkt på dressyrtävlingar som förr men då visste man ju nästan precis prislistan efter att ha sett startlistorna vilket egentligen inte är så konstigt eftersom det är typ samma ekipage på varenda tävling. Sen om man vinner på 60 eller 70% skiter jag i men det skall ju inte vara helt felaktigt bedömt.

På vissa tävlingar har man reagerat på sina låga poäng men när resultaten kommer upp ser man ju att det blir rätt ordning i prislistan iallafall, det gäller ju även om domarna ligger högt, först blir man skitglad för sina höga poäng och sedan räckte det inte längre än normalt iallafall :rofl:
Men det blir ju fortfarande rättvist sas.

Nej, visst är det egentligen oväsentligt - men det är inte kul när de i toppen får 60%. Fast det blir lika snurrigt när en del domare snurrar till det med för höga poäng också - fast det är nog roligare att få sådana som ryttare.

Jag skulle dock vilja höra domargenomgångarna på de tävlingar där det är 3 domare och någon är ute och snurrar helt på eget håll...

Och det är lustigt med dem som ligger så lågt att de i slutändan måste snurra till det ordentligt för de kan ju inte ha flera placerade på under 60%...:cool:

"Om man sig i leken ger får man leken tåla", så säger ordspråket. Det är aldrig roligt när man inte tycker att man blivit rättvist bedömd, men tyvärr är det ju domaren och inte du som bestämmer poängen.

Jag kan ha fel, men inte har hästen i fråga gått så förfärligt många dressyrtävlingar att du veta exakt hur han ligger i procent. Fälttävlansdressyr inte inräknat, för där ligger domarna ofta någon/några procent över.

Jag brukar själv tänka när jag tycker att jag blir orättvist bedömd att NÅNTING kan jag kanske ta med mig av det här. Kollar i kritiken och försöker analysera vad det är domaren inte gillat och kanske kan jag förbättra det. Det brukar vara mycket bättre än att sura och skylla på domaren...

"Om man sig i leken ger får man leken tåla", så säger ordspråket. Det är aldrig roligt när man inte tycker att man blivit rättvist bedömd, men tyvärr är det ju domaren och inte du som bestämmer poängen.

Jag kan ha fel, men inte har hästen i fråga gått så förfärligt många dressyrtävlingar att du veta exakt hur han ligger i procent. Fälttävlansdressyr inte inräknat, för där ligger domarna ofta någon/några procent över.

Jag brukar själv tänka när jag tycker att jag blir orättvist bedömd att NÅNTING kan jag kanske ta med mig av det här. Kollar i kritiken och försöker analysera vad det är domaren inte gillat och kanske kan jag förbättra det. Det brukar vara mycket bättre än att sura och skylla på domaren...

Det är ingen skillnad i fälttävlansdressyren och de döms precis av samma domare.

Jag har aldrig fått högre poäng på en fälttävlansdressyr än på en riktig, snarare tvärtom faktiskt.

Varför skulle de ligga högre???

Sedan var min fråga hur ni andra gör när det är en domare som dömer som ni vet om dömer konstigt inte att jag skulle gnälla över mina poäng.

Men det är ju konstigt att hästen i detta fallet helt plötsligt tappar "allt" både gångarter och lydnad och takten.

Jo hästen har gjort ett par riktiga dressyr tävlingar runt 70-73%

Jag upplever sällan att domare "dömer ned" enskilda ekipage. Men det finns domare som jag inte gillar för att de "har en egen skala" som inte är som någon annans... Och trots domarnas objektivitet så finns det ju domare som gillar vissa typer av hästar;).

Ja det var ju inte direkt meningen om enskilda ekipage men typ av häst kanske

Det är bara att rida och se glad ut, jag skulle aldrig avboka för en domares skull, det tycker jag är löjligt.
Om alla skulle hålla på så försvinner snart domarkåren, vem vill hålla på att döma ett knippe gnälliga ryttare?

Har aldrig varit med om att en domare inte gillat min häst. Visst att jag ibland tyckt att jag fått för låga poäng, men jag har också fått för höga.
Jag skulle nog inte stryka mig, mer gå in på banan och tänka att jag skulle visa domaren hur bra vi faktiskt var!

Däremot skulle jag stryka mig om det var em domare som bara gav kritik (inte konstruktiv) och låg väldigt lågt överlag, för det är verkligen inte kul. Har bara varit med om det en gång och kommer aldrig mer rida för henne, grät när jag läste protokollet och det var jag inte ensam om att göra..

Nej struktig mig har jag inte gjort.
En domare uteslöt mig en gång utan en ordentlig anledning. skulle kommit 2a så jag blev ju såklart jätteledsen när domaren kommer (presis innan prisutdelningen) och säger-du har tyvärr blivit utesluten:cry:
Usch det var verkligen hemskt! Men jag har ridit för domaren igen och känner facktiskt bara liiite hat mot henne.
Sedan red jag för en annan domare på min förra ponny. JAg tyckte han gick kanon bra!!!:love:
Sen ser jag protokollet och konstaderar att jag fått 46%!!!
Jag som tyckte det gick såå bra!! (domaren gillar inte ponnyer som ser ut som ponnyer, väldigt konstigt varför hon då väljer att dömma en ponnytävling)
Då blev jag också förkrossad. Efter det red jag ingen mer dressyr på den ponny... har dock ridit för samma domare med min nuvarande ponny. Tyckte att det var lite onödigt att dömma så lågt(när det gick hyffast) Jag menar jag tappade verkligen helt lusten att fortsätta rida dressyr både av denna händelse och den ovanstående.

Sedan var min fråga hur ni andra gör när det är en domare som dömer som ni vet om dömer konstigt inte att jag skulle gnälla över mina poäng.

Men det är ju konstigt att hästen i detta fallet helt plötsligt tappar "allt" både gångarter och lydnad och takten.

Frågor föder andra frågor, men som svar på din fråga, jag stryker mig inte från en klass där en domare dömer som jag kanske inte tycker dömer på det sättet jag tycker är rätt. Jag försöker få något bra ut av det i stället. Och om inte annat så en chans att rida upp ett program i tävlingsmiljö.

Dressyr är och förblir en bedömningssport. Jag tror inte att samtliga ekipage i en dressyrklass, oavsett nivå, tycker att det är 100% rättvist. Men så är det. Det är ju därför man har fler domare i högre klasser.

Det är klart att din häst inte har förändrats mellan klasserna. Den första domaren gillade vad h*n såg, den andra gjorde det inte. Men du har inte skrivit vad det var för klasser. Var det LC och LB?? I så fall premieras olika saker i de olika klasserna.

Jag håller även på med hundar och ställer ut dessa. Många gånger är det utställningar två dagar i rad för olika hundar och skillnaden är ofta stor mellan dagarna. Hundarna kan över natten ha gått från championkvalité till icke rastypiska... men det är så det är.
Ibland ris, ibland ros. Gillar man inte det så ska man inte ge sig in i sporter som är bedömningssporter.

ett annat skräckexempel på låg bedömning är förklassen till stockholmsmästerskapen på lektionsponny i höstas där vinnande ekipage red på 60% i LB:0. många av dom placerade ekipagen rider ofta på nästan 70% men fick nu under 60%. helt sjukt.

Det var jag :D Och snacka om att jag blev förvånad när jag fick poängen! Har hört nu i efterhand att den domaren ligger extremt lågt i sin bedömning!

Jag har några domare som jag vet är så märkliga i sin bedömning att jag faktiskt skulle iaf överväga att stryka mig om de ska döma ngnstans dit jag ska.
Lyckligtvis är flertalet av dessa stolpskott endast LA-domare, och nu börjar det bli ett passerat stadium för vår del.

Den domaren jag red för idag hör dock till en av de det inte känns lönt att rida för mer...
Red fasen bågen mellan bytena i MB2 i mellangalopp (ska vara samlad) men ändå tyckte h*n att hästen var "kortsprungen" :crazy: BLÄÄÄ!!!
Hade mest 7or i första delen av traven åxå, men efter ökade traven (som iofs inte är vår allra starkaste sida, men inte katastrofal iaf) sjönk betygen på övriga rörelser bla skolor plötsligt till 6,5 och 4 :confused:

Det är bara att rida och se glad ut, jag skulle aldrig avboka för en domares skull, det tycker jag är löjligt.
Om alla skulle hålla på så försvinner snart domarkåren, vem vill hålla på att döma ett knippe gnälliga ryttare?

Gnälliga ryttare??

Om man inte får ett uns av rättvis bed så tycker jag i vart fall att det är bortkastade pengar och framför allt tid.

Jag tror att en domare som dömer rättvist aldrig kommer att ha ryttare som stryker sig. Jag har faktiskt inte hört att någon gjort det tidigare förens med denna domare.

Jag har aldrig under de 25 åren jag tävlat ens funderat på att själv göra det, men efter detta så är jag tveksam faktiskt.

Frågor föder andra frågor, men som svar på din fråga, jag stryker mig inte från en klass där en domare dömer som jag kanske inte tycker dömer på det sättet jag tycker är rätt. Jag försöker få något bra ut av det i stället. Och om inte annat så en chans att rida upp ett program i tävlingsmiljö.

Dressyr är och förblir en bedömningssport. Jag tror inte att samtliga ekipage i en dressyrklass, oavsett nivå, tycker att det är 100% rättvist. Men så är det. Det är ju därför man har fler domare i högre klasser.

Det är klart att din häst inte har förändrats mellan klasserna. Den första domaren gillade vad h*n såg, den andra gjorde det inte. Men du har inte skrivit vad det var för klasser. Var det LC och LB?? I så fall premieras olika saker i de olika klasserna.

Jag håller även på med hundar och ställer ut dessa. Många gånger är det utställningar två dagar i rad för olika hundar och skillnaden är ofta stor mellan dagarna. Hundarna kan över natten ha gått från championkvalité till icke rastypiska... men det är så det är.
Ibland ris, ibland ros. Gillar man inte det så ska man inte ge sig in i sporter som är bedömningssporter.

Det jag kan tycka är att man faktiskt även kan ställa krav på att domare faktiskt dömer som de är lärda och inte bara efter tycke och smak.

Jag fick ju självklart fördel i den första klassen (nya LC:2) jämfört med den andra klassen (LB:1) eftersom min häst är väldigt lydig och gör väldigt fina övergångar. Mitt personliga intryck är att LC:2 är betydligt svårare än vad LB:1 är i detta fallet då LB inte har några övergångar eller halter.

Men det är väl självklart att man måste få ifrågasätta när en domare ger en 8a på en skritt och den andre en 5a?? Liksom att den ena skriver att hästen är taktmässig, balanserad och den andra att den är markbunden och har dålig takt och dålig balans??

Jag inser som alla andra att min häst inte gick lika bra i den andra klassen med tanke på ett par missar, men att genomgående få betydligt sämre poäng än de flesta andra som faktiskt var långt bakom mig i den första klassen är en bit ifrån.

Visst jag hade inte sagt ett pip om jag fått poäng som var helt ok men 4a på en rörelse utan kommentar gillar jag inte liksom att domaren skriver att hästen tappar bjudning i en ökning där man skall ta upp till arbetsgalopp innan bokstaven, vilket jag gjorde. Hästar som inte ens gick 10m nära domaren låg på samma poäng liksom någon som inte ens gick på tygel fick något poäng mer:confused:

Det är väl självklart att det är en bed sport och visst hon gillade inte min häst och jag skulle nog inte kunna vunnit oavsett om vi inte hade missarna eller ej, men jag förväntar mig i vart fall att få någon poäng över 5 när hästen gör rätt!!

Hon skrev faktiskt inte en enda positiv kommentar förutom att jag red mjukt och att uppvisningen var fin, vilket gjorde mig ännu mer förbryllad??!! En fin uppvisning brukar man hamna på mitten med i vart fall..

Det jag kan tycka är att man faktiskt även kan ställa krav på att domare faktiskt dömer som de är lärda och inte bara efter tycke och smak.

Jag fick ju självklart fördel i den första klassen (nya LC:2) jämfört med den andra klassen (LB:1) eftersom min häst är väldigt lydig och gör väldigt fina övergångar. Mitt personliga intryck är att LC:2 är betydligt svårare än vad LB:1 är i detta fallet då LB inte har några övergångar eller halter.

Men det är väl självklart att man måste få ifrågasätta när en domare ger en 8a på en skritt och den andre en 5a?? Liksom att den ena skriver att hästen är taktmässig, balanserad och den andra att den är markbunden och har dålig takt och dålig balans??

Jag inser som alla andra att min häst inte gick lika bra i den andra klassen med tanke på ett par missar, men att genomgående få betydligt sämre poäng än de flesta andra som faktiskt var långt bakom mig i den första klassen är en bit ifrån.

Visst jag hade inte sagt ett pip om jag fått poäng som var helt ok men 4a på en rörelse utan kommentar gillar jag inte liksom att domaren skriver att hästen tappar bjudning i en ökning där man skall ta upp till arbetsgalopp innan bokstaven, vilket jag gjorde. Hästar som inte ens gick 10m nära domaren låg på samma poäng liksom någon som inte ens gick på tygel fick något poäng mer:confused:

Det är väl självklart att det är en bed sport och visst hon gillade inte min häst och jag skulle nog inte kunna vunnit oavsett om vi inte hade missarna eller ej, men jag förväntar mig i vart fall att få någon poäng över 5 när hästen gör rätt!!

Hon skrev faktiskt inte en enda positiv kommentar förutom att jag red mjukt och att uppvisningen var fin, vilket gjorde mig ännu mer förbryllad??!! En fin uppvisning brukar man hamna på mitten med i vart fall..

Det låter onekligen som om bedömningen i det här fallet varit lite märklig. Det du borde ha gjort är ju att prata med domaren efter klassen för att få en förklaring, men det kanske du gjorde? Du kunde också anmäla detta till domarutbildaren i ert område, dessa ska ju följa upp "sina" domare.

Att du får bedömningen "tappar bjudning" i övergång mellan-arbets galopp är väl inget underligt? Visserligen ska man ju, precis som du skriver, sakta av. MEN hästen ska bjuda in i avsaktningen. I det här fallet upplevde kanske domaren att hästen bromsade sig in i avsiktningen istället för att bjuda och därmed få en mjuk övergång. Ser inget konstigt i det, det går ju att tappa bjudningen även när man gör halt.

Vilka missar hade du i den andra klassen? Hur red de andra? De som kom efter dig i den första klassen, red de sämre än dig även i den andra?

Det låter onekligen som om bedömningen i det här fallet varit lite märklig. Det du borde ha gjort är ju att prata med domaren efter klassen för att få en förklaring, men det kanske du gjorde? Du kunde också anmäla detta till domarutbildaren i ert område, dessa ska ju följa upp "sina" domare.

Nej jag pratade inte med henne är lite för feg för det. Dessutom dömer hon inte så mycket och tydligen inte så populärt heller eftersom flera jag pratat med väljer att inte rida för henne. Har även pratat med en som är involverad i domar kretsen och hon har fått kritik för sin bed.

Att du får bedömningen "tappar bjudning" i övergång mellan-arbets galopp är väl inget underligt? Visserligen ska man ju, precis som du skriver, sakta av. MEN hästen ska bjuda in i avsaktningen. I det här fallet upplevde kanske domaren att hästen bromsade sig in i avsiktningen istället för att bjuda och därmed få en mjuk övergång. Ser inget konstigt i det, det går ju att tappa bjudningen även när man gör halt.

Nej hästen gjorde en mycket fin upptagning och "avstannade" mjukt ner till arbetsgalopp ca 3 språng innan bokstaven, han gick dessutom fint ner i trav. Detta är det som denna häst gör allra bäst dvs övergångar. Han är dessutom spikrak i dessa. Han är en mycket lydig häst och rubbar inte sin form det minsta vid övergångar.

Han längde sig mycket bra i denna ökning och därför blev jag lite undrande att det inte premierades alls??

Vilka missar hade du i den andra klassen? Hur red de andra? De som kom efter dig i den första klassen, red de sämre än dig även i den andra?

Ett galoppanslag efter skritten (han har extremt lätt för att fatta galopp från skritt) som hon dömde som ett taktfel i trav (??!) där fick jag en 3a, han bytte i den andra mellangaloppen efter upptagningen sista steget en 4a, och så blev han rädd för en blomkruka framför domaren där han hoppade till lite vilket gav en 4a.

Jag såg de flesta andra eftersom jag startade tidigt och nej de gick inte bättre i denna klassen. Hästar som inte ens gick upp till kortsidan dvs ca 10m från domaren fick faktiskt bättre procent än mig bara de hade stor gång. En häst som stod på bakbenen i princip hela programet fick bara någon procent lägre än mig. Min väninna som inte gjorde någon travökning alls (med flit) fick betydligt bättre poäng på den travökningen än vad jag fick tex

Jag förstod faktiskt inte mig alls på henne bed, en häst som fick väldigt höga poäng gick och vände ut tungan i sidan av munnen och gick konstant med snett huvud och var spänd. En som vi alla tyckte gick väldigt bra och trodde skulle gå upp i ledningen fick bara någon procent bättre än mig. Så det var inte bara jag som var fundersam.

Senast ändrad:

Det hela låter ju väldigt underligt. Jag tycker faktiskt du ska kontakta domarutbildaren i området. Som sagt, dessa ska ju följa upp "sina" domare och diskutera igenom eventuella konstigheter. När 2 eller 3 domare dömer tillsammans så hålls ett domarmöte efter klassen där ev skillnader i bedömningen gås igenom och sedan skickas protokoll till domarutbildaren. Men en ensam domare har ju ingen att stämma av mot.

Sådana övergångar som du beskriver brukar premieras, famför allt i så låg klass (det var väl LC o LB?), även om själva längningen kanske inte är den allra bästa. Det är väldigt sällan övergång till arbetsgalopp före traven visas. Oftast blir det mellangalopp och sedan tvärt ned i trav....:crazy:

Att få 4 för byte i mellangalopp är korrekt, i övrigt låter det som låga betyg, särskilt med tanke på klassens svårighetsgrad, såvida inte formen var dålig också, men det utgår jag från att den inte var.

Jag förstår din frustration! Men försök prata med domaren efteråt om det skulle hända igen, det borde ju finnas en bra förklaring.
Lycka till!;)

Just det med övergången så var det väldigt få som verkligen gick ner i arbetsgalopp innan traven. Jag tjuvkikade på några kritiker på just denna punkt och de som ökade hela vägen ut till spåret och i många fall bröt av till "stor" trav direkt fick bra betyg :confused:

Formen på min häst är bra och det skrev båda domarna, fick en 8a ev den fösta domaren och en 7a av den andra

Vi får se om vi ger oss ut på någon mer dressyr nu, tävlingarna i fälttävlan börjar om två veckor så han kommer att få gå ganska mycket ändå :D

Jag såg de flesta andra eftersom jag startade tidigt och nej de gick inte bättre i denna klassen. Hästar som inte ens gick upp till kortsidan dvs ca 10m från domaren fick faktiskt bättre procent än mig bara de hade stor gång. En häst som stod på bakbenen i princip hela programet fick bara någon procent lägre än mig. Min väninna som inte gjorde någon travökning alls (med flit) fick betydligt bättre poäng på den travökningen än vad jag fick tex

Jag förstod faktiskt inte mig alls på henne bed, en häst som fick väldigt höga poäng gick och vände ut tungan i sidan av munnen och gick konstant med snett huvud och var spänd. En som vi alla tyckte gick väldigt bra och trodde skulle gå upp i ledningen fick bara någon procent bättre än mig. Så det var inte bara jag som var fundersam.

Men just det där är ofta det trista med en bedömingssport, känner igen hur man kan häpna över vad andra fått osv.

Men även om man "hör" att domaren är ökänd osv kan det väl alltid vara intressant att fråga om skälen, även om du inte skulle hålla med om dem? (Inte för att jag vågat fråga heller, :o när det var aktuellt. )Men egentligen borde ju folk göra det....Det är ju bättre att få höra hur domaren resonerat och då kanske förstå bättre:confused:

Sen är det en ankdamm när det gäller dressyr (och andra grenar också) på alla nivåer, det är ungefär samma ryttare som möts på tävlingarna, inom nivån. Domarna har självklart en uppfattning sen tidigare som kan spela in, tror jag, det är inte mänskligt annars. Men de flesta försöker nog vara objektiva och har skäl för sina bedömningar.

Innan man bojkottar en domare kanske man ska prata med denna om ett resultat man inte förstår? Bor man där det finns många tävlingar kanske det går bra att undvika domare, men ju högre nivå ju färre tävlingtillfällen, och ja, man får väl välja.....det kan bli att resa ännu längre, vad kostar inte det?

Säger jag inte som numera inte tävlar alls:rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hemmet Det finns ett utrymme på ovanvåningen av trappen i sommarstugan som fungerat som extrasäng/skrymsle under taket. Nu börjar taket behöva...
Svar
7
· Visningar
475
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 133
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård