Hur gör ni med domare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur gör ni med domare?

Ponny är inte samma sak som stor häst.

Jag har tävlat upp till MsvB:3 på stor häst och har alltid fått mer poäng i vanlig dressyr än i fälttävlansdressyren.

Så du menar att på ponny får man mer betalt i fälttävlansdressyr medan det är tvärt om på häst?!

Jag upplever samma sak på både ponny och häst. Och det är att domarna är något mer generösa i fälttävlansdressyr. Det är vad jag upplevt när jag suttit och skrivit också.
Men man får tycka som man vill! ;)

Så du menar att på ponny får man mer betalt i fälttävlansdressyr medan det är tvärt om på häst?!

Jag upplever samma sak på både ponny och häst. Och det är att domarna är något mer generösa i fälttävlansdressyr. Det är vad jag upplevt när jag suttit och skrivit också.

Det är ju inte fakta.

Jag med flera har tävlat dressyr mycket vid sidan om fälttävlan och jo det stämmer för de andra med att det är tvärtom.

De allra flesta fälttävlanshästar som går vanlig dressyr är placerade där och omräknat i straff så hade man fått lägre straff om det varit fälttävlansdressyr.

Nu vet jag ju inte vad du jämför, om du menar att du får högre poäng i debutant klass och jämför det med FEI dressyr så är du ute och cyklar.

Jag jämför klass med klass dvs deb/lätt klass motsvarar LC/LB dressyr.

Det finns ju säkert de som kommer med sin msv dressyrhäst och rider lite debutant då är det väl självklart att den hästen får betydligt högre poäng i debutantklassen mot vad den normalt ligger på i msv dressyr

Givetvis får man ju jämföra motsvarande klass, det tog jag för givet att man gör. Att jämföra en Msv-häst som går en LC är ju inte direkt relevant. :crazy:

Men det är väl bara bra att du får mer betalt på en vanlig dressyr, men jag, precis som de andra som nämnde det i tråden, upplever inte att det är så.

Med det har jag sagt mitt vad gäller detta ämne! ;)

Jag har en domare som inte gillar min häst, men jag brukar rida för henne iaf. Red för henne förra säsongen men nu har jag bestämt att inte rida för henne mer för jag blir ändå bara besviken när jag tycker att det har gått bra och sen får dåliga poäng så som sagt så ska jag sluta rida för henne, jag känner mig bara så fruktansvärt dålig då.

Precis som du skriver i ditt inlägg så är det inte fakta. Inte från dig heller. Du upplever att du red på ett visst sätt, att dina rörelser var bättre än andra som fick högre poäng osv. Det är din uppfattning men, utan att vara elak, så är det kanske inte så det var. Domaren upplevde det säkert på ett annat sätt och satte sin poäng där efter. Vad man än tycker och tänker så är det ändå domaren som är utbildad och som har i uppdrag att döma.

Vet du med säkerhet att de här 5 personerna strök sig just p g a domaren? Kan det inte ha varit så att de inte startade av andra anledningar?

Det känns väldigt mycket som att du argumenterar för att du skulle fått bättre poäng och att den här domaren inte är bra. Det känns som att du därför tar upp argumentet att andra strök sig, att hon gav andra bättre poäng än dig osv.

Du bedömmer att de andra som fick högre poäng red sämre, men ärligt talat är ju du kanske partisk i din bedömning. Har du filmat så att du kan jämföra efteråt? Eller är din uppfattning efter hur du upplevde ritten? Kanske gick din häst mkt bättre i LC'n än senare. Och det är faktiskt en helt annan klass.

På dina missar tycker jag inte heller att du kan kräva så mycket högre poäng, rent spontant. Dessutom verkar hästen inte riktigt ha tävlat så många gånger, även om den fått 70% några gånger.

Du kommer säkerligen att argumentera mot mig nu och dra upp diverse olika saker som du tycker stärker din synpunkt. Det gör det bara så mycket tydligare om vad det handlar om. :)

Och det var ju precis det som hände om du hade läst tråden :angel: De som hade högre poäng än mig hade också en hel del missar.

Det konstiga är ju att hästen fick bra poäng på sin lydnad och jag bra poäng på min inverkan. Ganska underligt :smirk:

Om du läser mom 240, 271 så ser du varför en häst som går på dubbla spår eller lägger huvudet på sne hela programmet och har tungan utanför inte borde vare sig vinna eller bli placerad, i vart fall inte före de som gör en korrekt uppvisning med ett par missar

Du skriver att tråden ska handla om hur man gör om man får reda på att en domare dömer som man inte gillar.

Men du håller envist på och ältar ditt resultat och varför inte det var sämre än andras.

Det är en bedömningssport. Ibland blir det inte fullt rättvist. Nästa gång är det någon annan som inte tycker sig bli rättvist bedömd.

Varför älta och bry sig?

Det blir väl en helt annan femma om det är en domare som är oproffsig och inget vidare att ha att göra med. då är det ju lättare att inte anlita den domaren i så fall. I mitt fall var det just min häst han inte gillade. Han låg alltid 20-25 poäng under de andra domarna. (det var ofta 3 domare i varje klass på den tiden)

Jag tycker inte det går att jämföra de båda då fälttävlansdressyren och den vanliga dressyren premierar helt olika saker. I ft-dressyren i svår klass drar dom ner så in i :devil: - på om hästen är spänd och om du har missar, ft-dressyren premierar avslappnade och lydiga hästar i en bra form medans dom inte behöver röra sig som en miljon för att få bra poäng, i den vanliga dressyren premieras flashighet och gång och du kan ha rätt grova missar och ända placera dig högt om du har en flashig häst.

Nu jämför jag klass mot klass alltså *** fälttävlan är = Msv B:3 dressyr ungefär.

Djupt okunnig är jag - men tänker gör jag....

Hur rekryteras domare på resp tillställning.

Är det olika "sorters" domare på Fälttävlan och vanliga Dressyrtävlingar eftersom de dömmer så olika?

Jag antar att det inte kryllar av *** i Sverige.

Är *** internationell tävling?

Kan ju inte jag rå för att jag inte vet :angel:

Catch my drift?

Det är samma domare som dömer fälttävlansdressyr o vanlig dressyr, men det finns faktiskt domare som tror att de måste döma snällare när det är fälttävlan. Samma kriterier ska ju gälla, man vill se mjuka lösgjorda lydiga hästar som visas noggrant o mjukt av sina ryttare.

. Vad man än tycker och tänker så är det ändå domaren som är utbildad och som har i uppdrag att döma.

Så då menar du att alla domare är gudar så fort de fått sin licens??

Vet du med säkerhet att de här 5 personerna strök sig just p g a domaren? Kan det inte ha varit så att de inte startade av andra anledningar?

Antagligen för att jag känner dem kanske!

Det känns väldigt mycket som att du argumenterar för att du skulle fått bättre poäng och att den här domaren inte är bra. Det känns som att du därför tar upp argumentet att andra strök sig, att hon gav andra bättre poäng än dig osv.

:smirk:

Jag anser att man skall få betalt för det som man gör bra och lägre för det man gör dåligt. Helt naturligt!

Jag visste inte att dessa personer strök sig för att de inte ville rida för denna domaren innan jag red och om jag hade vetat det så hade jag i vart fall vetat om att hon inte gillar min typ av häst!

Jag har inte skrivit att domaren är dålig bara att den inte gillade min häst och det var det som var argument för att de andra strök sig. Den ena sa till mig att eftersom hennes häst inte har så stor gång så måste han gå på 110% för att ens bli godkänd av denna domaren och eftersom hon inte kunde rida själv utan hade en som red till henne så ansåg hon det vara taskigt mot henne och hennes självförtroende att låta henne starta

Du bedömmer att de andra som fick högre poäng red sämre, men ärligt talat är ju du kanske partisk i din bedömning. Har du filmat så att du kan jämföra efteråt? Eller är din uppfattning efter hur du upplevde ritten? Kanske gick din häst mkt bättre i LC'n än senare. Och det är faktiskt en helt annan klass.

Jag är så pass gammal att jag kan se klart och OPARTISKT. Efter ett antal år i hög ridsport så vet jag att domare dömer olika.

Tja den nya LC:2 klassen är betydligt svårare än LB:1

På dina missar tycker jag inte heller att du kan kräva så mycket högre poäng, rent spontant. Dessutom verkar hästen inte riktigt ha tävlat så många gånger, även om den fått 70% några gånger.

Var har jag skrivit att jag skulle få högre poäng på mina missar????? Nej det har jag inte gjort! Däremot så tycker jag att man skall bli premierad för det man gör bra!

Den har gått ett tiotal dressyrklasser (fälttävlan inräknat) men det kanske inte räknas även om det är LC/LB vi pratar om :smirk:

Ungefär så många klasser som domaren dömde hela förra året :angel:

Du kommer säkerligen att argumentera mot mig nu och dra upp diverse olika saker som du tycker stärker din synpunkt. Det gör det bara så mycket tydligare om vad det handlar om. :)

Visst :angel:

Senast ändrad:

Du skriver att tråden ska handla om hur man gör om man får reda på att en domare dömer som man inte gillar.

Men du håller envist på och ältar ditt resultat och varför inte det var sämre än andras.

Det är en bedömningssport. Ibland blir det inte fullt rättvist. Nästa gång är det någon annan som inte tycker sig bli rättvist bedömd.

Varför älta och bry sig?

Jag svarar endast de inlägg som görs mot mig och då mitt "resultat"

Fast visst jag kanske skulle skita i att svara på de inlägg :idea:

:smirk:

Det är samma domare som dömer fälttävlansdressyr o vanlig dressyr, men det finns faktiskt domare som tror att de måste döma snällare när det är fälttävlan. Samma kriterier ska ju gälla, man vill se mjuka lösgjorda lydiga hästar som visas noggrant o mjukt av sina ryttare.

Detta är upptaget åtskilliga gånger och för ett par år sedan så var det säkert så, men inte idag.

Däremot så premieras inte lydnad speciellt mycket i vanlig dressyr. Där kan man komma med en spänd häst med flashig trav och få höga poäng medan en häst med mer ordinära gångarter och avspänd alltid för sämre, eller inte alltid kanske men ofta

Detta är upptaget åtskilliga gånger och för ett par år sedan så var det säkert så, men inte idag.

Däremot så premieras inte lydnad speciellt mycket i vanlig dressyr. Där kan man komma med en spänd häst med flashig trav och få höga poäng medan en häst med mer ordinära gångarter och avspänd alltid för sämre, eller inte alltid kanske men ofta

Det är jättebra om ni fått bukt med problemet i ditt område, på andra ställen förekommer det fortfarande även om det blivit bättre. Tror också (och hoppas) att fälttävlansryttare fått en mer realistisk inställning till dressyren. Fick förut en känsla av att dessa trodde att det räckte med att visa sig på banan för att få höga betyg och blev minst sagt förgrymmade när det inte visade sig vara så enkelt. Jag pratar nu om lägre nivå, lätt o deb.

Avspända hästar med ordinär gång får inte alls alltid lägre betyg. Vid två likvärdiga uppvisningar då en ordinär häst ställs mot en mer talangfull häst så får naturligtvis den ordinära stryka på foten, och så ska det vara. Men en välriden lydig häst ska premieras. Det finns ganska ordinära hästar tom på högsta nivå som faktiskt premieras för sin lydighet och harmoni. Sedan kan jag hålla med dig om att i vissa fall bländas domaren av en talangfull häst med riktigt riktigt bra gång men som kanske inte arbetar korrekt egentligen. Det är ett problem att jobba med för så ska det naturligtvis inte vara.

:angel:

Ja jag säger då det. Grattis till att du är så objektiv kring din egen prestation.

:angel:

Ja jag säger då det. Grattis till att du är så objektiv kring din egen prestation.

Varför måste man alltid vara så j*vla nedlåtande i sina svar??

Om du läser det jag skrivit så anser även jag att jag skall ha sämre poäng på mina missar, men jag anser att en bra domare även kan ge bra poäng på det som är bra och inte ligga konstant runt 5-7 för att man inte vågar använda skalan

Jag tänker inte sitta och försvara min ritt här, jag tycker att de resultat han tidigare gjort talar mer för hur han går än vad du vill insinuera!

Och det finns nog inte många människor som är mer kritiska till sin egen prestation än vad jag är!

Har aldrig strukit mig nånsin och skulle aldrig göra det pga av en domare. Jag tävlar för att det är kul, sen händer det att man blir upp/nerdömd men det är ju en bedömningssport så sånt får man ta.
Tycker känslan i ritten är det viktigaste.

Har aldrig strukit mig nånsin och skulle aldrig göra det pga av en domare. Jag tävlar för att det är kul, sen händer det att man blir upp/nerdömd men det är ju en bedömningssport så sånt får man ta.
Tycker känslan i ritten är det viktigaste.

Jag tävlar ju inte själv längre men är den där mamman som alltid är med. Kan tänka mej att situationen kommer att uppstå. Brukar dock resonera som du Winitou.

Ang vad som är "lättast" så hade äldsta dottern varit överlycklig om hon fått samma bedömning på ft som i vanlig dressyr. Av någon anledning (kanske det Fio är inne på?) så får hon alltid bättre på vanlig dressyr jmfrt med ft.

Att en del domare är "ute och reser" är väl allmänt känt. Likaså hur svårt det kan vara att få tag på domare ibland. Spec om det händer den som man redan bokat in och man måste ha in ngn med kort varsel(då är ju liksom bara de som "är ute och reser" lediga:devil:) Då kan jag ju bara hänvisa till hur det varit på våra tävlingar och det är att det är alltid ett antal som stryker sej pga domaren. (Pratar då reg/nat) Av det jag sett (som sekreterare och arr inom ft och dress) så är det inte helt ovanligt att man stryker sej när man får veta vem som ska döma. (Det är mycket vanligt att få frågan om vem som är domare innan man efteranmäler sej. :angel:)

Ang att man dömer "snällt" i debutant så tycker inte jag att det är snällare än i LC. Man dömer efter nivån, eller ska göra det. Finns TR.

Att domare ger olika poäng när det är fler om dömer är ganska ok om de bara har rangordningen ungefär detsamma. Inte så kul att ligga 2:a för den ena domaren och 32:a för den andre. :crazy:

Sen att Olgaklara reagerar tycker jag både är sunt och viktigt.
Att vissa måste hacka på henne är en typisk Buke-grej men om vi ser bort från hennes person utan ser på företeelsen så det himla naivt att tro att dressyrdomare aldrig gör fel eller är perfekta.

Man klagar gärna när man bli nerdömd, men om man blir uppdömd (vilket man ALDRIG tycker att man blir - klart man är värd de där höga poängen!) så bara tackar man och tar emot.......

Hehe visst är det alltid trevligt med höga poänd - varför klaga?;)

Jag fick en åtta på en mellantrav i ett LB-program på min ponny en gång. Hon fick en sexa sista året vi tävlade, i övrigt har det varit genomgående femmor. Hon var helt enkelt inte bättre än så. Den där åttan kändes väldigt oförtjänt och jag var inte så glad över min andraplacering eftersom jag inte tyckte vi varit så förtjusande som domaren tyckte. (det var fler poäng som var ovanligt höga)

Så jo, man kan vara missnöjd trots bra poäng.

För att återgå till ämnet - en domare har jag ridit för som jag kände "aldrig mer" för. Det var så tydligt att hon favoriserade ryttarna från sin klubb (ej arrangören) att man bara ville spy. Det var flera stycken som inte ens kände mig som kom fram och sa att vi då gjort betydligt bättre ritt än de som lade sig över oss poängmässigt. Lyckligtvis slapp jag henne under resten av mina tävlingar och nu har jag flyttat så jag hoppas på att slippa henne. :)

*KL*

Finns så mycket skumma domare.. Minns en lokaltävling jag var med på med min dåvarande ponny.

Hon dömde både LC:1 och LB:1. I LC:n slängde hon verkligen runt poäng till både höger och vänster, jag fick exempelvis en 10 och 2 9or..resten 8or och 7or. Och ja, jag kan ju säga att jag inte var så bra ;) Dessutom var det ett par som fick ännu högre poäng än mig, och jag tror ingen i hela klassen fick under 60%. Visst, kul att få ett protokoll med kanonhög procent även om man visste att det inte var helt välförtjänat :p

Sedan till nästa klass, samma domare alltså, så gjorde hon en total omvändning. Nu fick ingen ÖVER 60% istället. Helskum domare. Eller så hade alla ekipage toppat sig till världsklass i LC:n och sedan lyckats få en kollektiv blackout i nästa klass. ;)
Men det förklarar inte riktigt att jag själv tyckte att min 50%-ritt kändes bättre än den på 80% :p:rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hemmet Det finns ett utrymme på ovanvåningen av trappen i sommarstugan som fungerat som extrasäng/skrymsle under taket. Nu börjar taket behöva...
Svar
7
· Visningar
475
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 133
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?