Hur gör ni med domare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur gör ni med domare?

Men svara du då på min fråga eftersom du tycker det är så märkligt med ett resonemang där en bra gångartshäst inte alltid får höga poäng på den punkten.
En häst med dålig gång, borde ju då rimligtvis med erat resonemang inte kunna få bra gångartspoäng?

Vad är definitionen av dålig gång för det första? Är det pass i skritten , markbunden trav och fyrtaktig galopp så nej den hästen kan inte få bra gångartspoäng. Bra är ju = 7 så då måste hästen vara ren i sin takt , regelbunden och taktmässig i sina gångarter.

Sen förstår jag fortfarande inte hur en häst som visar upp 3 bra gångarter inte skall ha höga poäng på den punkten.

stryker mig inte, man får bita i det sura äpplet och rida bra! Men det är inte alltid roligt...

Alltså om ni vet att en domare inte gillar hästen?? Stryker ni er eller rider ni snällt och tar emot kritik som inte stämmer??

Hej hörni. Jag vill absolut inte bli stämplad som idiot nu, men jag skriver det här inlägget ändå.

Jag skulle aldrig komma på tanken att tävla dressyr, kanske ska börja med att säga det.

Vad menar ni med domare som inte gillar hästen?
Domare är väl domare av en anledning, är det inte så? Att de inte gillar hästen som individ kan väl inte påverka bedömningen?
Om domaren bedömer att hästen har exempelvis dålig bakbensaktivitet kanske det blir ett minus. Är det det som menas med "om ni vet att en domare inte gillar hästen??" Isåfall är väl domarens ogillande befogat, eller?

"Stryker ni er eller rider ni snällt och tar emot kritik som inte stämmer??"
Ni som tävlar dressyr blir ju alltid bedömda. Varför tävlar ni alls om ni inte tål kritik av olika slag?
Är "kritik som inte stämmer" kritik som är omotiverad eller kritik som inte faller er i smaken?
Hur kan ni ens tänka på att stryka er bara för att domaren är "dålig"? För vems skull rider ni, för er egen skull eller för domarens?

Jag hoppas att ni inte flyger på mig ed näbbar och klor nu, för jag skriver inte det här inlägget för att provocera. Men man undrar ju lite hur ni resonerar...

:)

Hej hörni. Ni som tävlar dressyr blir ju alltid bedömda. Varför tävlar ni alls om ni inte tål kritik av olika slag?
Är "kritik som inte stämmer" kritik som är omotiverad eller kritik som inte faller er i smaken?

Hej hörru!
Jag håller med dig.

Vad är definitionen av dålig gång för det första? Är det pass i skritten , markbunden trav och fyrtaktig galopp så nej den hästen kan inte få bra gångartspoäng.

Nej, lägg inte in pass eller fyrtaktsgalopp på dålig gång.

En häst kan vara ren och ändå ex inte ha något övertramp, markbunden, korta steg ex, kan de inte få bra poäng då på gångartsbetyget?

Sen förstår jag fortfarande inte hur en häst som visar upp 3 bra gångarter inte skall ha höga poäng på den punkten.

Jag tycker också att en häst som VISAR upp tre bra gångarter ska ha bra betyg MEN men det är inte givet att de alltid gör det under ett helt dressyrprogramm.
Att en häst har bra gång betyder inte alltid att de kan visas upp på ett fördelaktigt sätt.

Hej hörni. Jag vill absolut inte bli stämplad som idiot nu, men jag skriver det här inlägget ändå.

Jag skulle aldrig komma på tanken att tävla dressyr, kanske ska börja med att säga det.

Domare är väl domare av en anledning, är det inte så? Att de inte gillar hästen som individ kan väl inte påverka bedömningen?
Om domaren bedömer att hästen har exempelvis dålig bakbensaktivitet kanske det blir ett minus. Är det det som menas med "om ni vet att en domare inte gillar hästen??" Isåfall är väl domarens ogillande befogat, eller?

Ni som tävlar dressyr blir ju alltid bedömda. Varför tävlar ni alls om ni inte tål kritik av olika slag?
Hur kan ni ens tänka på att stryka er bara för att domaren är "dålig"? För vems skull rider ni, för er egen skull eller för domarens?

Jag hoppas att ni inte flyger på mig ed näbbar och klor nu, för jag skriver inte det här inlägget för att provocera. Men man undrar ju lite hur ni resonerar...

Jag resonerade så att idag är det dyrt att tävla och speciellt dressyr tar en evighetstid att rida, om det är så att man skall rida mer än en klass.

Och om man då vet att en specifik domare inte gillar hästen, dvs personligt tycke vilket förekommer, så kanske man har bättre för sig än att gå in och få dåliga poäng??

Likadant är det med vissa banbyggare i hoppning och även vissa terrängbanor.

Jag tycker också att en häst som VISAR upp tre bra gångarter ska ha bra betyg MEN men det är inte givet att de alltid gör det under ett helt dressyrprogramm.
Att en häst har bra gång betyder inte alltid att de kan visas upp på ett fördelaktigt sätt.

Nu blandar du ihop äpplen med päron!!

Gångartsbetyget bedömer hästens GÅNG inget annat.

ALLT annat som händer i programmet kommer under andra punkter.

En häst med bra gång skall alltid ha bra betyg på gången, men däremot inte på övriga punkter om den inte gör det bra!

Nej vad bra, då är det alltså inte konditionen som kan ha spelat in. Då har vi ryttarens inverkan negativt på gången tex. Om inte du och hästen är perfekt, så kan du inte bortse från att något kan göra att er gång förändras under två timmars uppehåll till nästa uppvisning. Dessutom talar vi om hästar överlag
.

Jisses :crazy: Finns inget att svara på detta faktiskt för du dömer redan :angel:

Men så pass rutinerad är jag så jag vet och det räcker för mig!!

Och du jo jag fick faktiskt högt betyg på min sits av denna domaren också liksom min inverkan

10 klasser per år är väl 100% mer än vad du dömt? Eller är du godkänd domare? Tränare?

Jag har väl ridit en sådär 1000st dressyrklasser eller om det är mer efter 22år på elittävlande

och jo tränare är jag dessutom. Och nej domare ville jag inte bli eftersom jag inte har tid!

Det roligaste är att du skriver att du kommit förbi känslomässigt engagemang för träning på den här nivån. 1-det verkar inte alls så. 2- kan det vara det som gör att du inte får så högt som du tycker att du ska ha?

Jo det känslomässigt så som du menar har jag kommit förbi, men tävlings instinkten har jag dock inte tappat :angel:

Läs mitt förra inlägg som svar på din sista fråga. Du har t o m citerat det ju!

Nej jag kan inte förstå på vilket sett du menar med det alls!!

*kl*

Jag får nog revidera det jag skrev tidigare i dne här tråden... Jag har fortfarande aldrig strukit mig pga en domare men frågan är om jag inte kommer att göra det. Idag red jag för en domare som verkligen var katastrof. Att hon dömde lågt över lag och att hon uppenbart inte gillade min häst var ett faktum som jag kan acceptera även om det känns surt, men när inte en enda av de kommentarer som gavs kändes som om de stämde för fem öre, och det var kritik som aldrig någonsin framförts på tävling tidigare, så blev jag riktigt j-kla irriterad. Hästen kändes bättre än på länge och kritiken var värre än nånsin! :crazy: Henne känner jag knappast behov av att rida för igen, men jag kanske ändrar mig när jag fått smälta det..

Då är du säkert lika dålig som jag enligt många i denna tråd :angel:

:rofl:

tack för att lägger in detta inlägg eftersom jag trodde jag var helt ensam om detta fenomen

Med ditt resonemang Olgaklara, innebär det att hästar med i grunden dålig gång inte kan få högt betyg på bedömningspunkten gångarter?

Nej det kan de INTE få!

Tävlade en häst för ett tag sedan som inte hade den bästa gången, han rörde sig bra men inte väldigt bra!

Han fick som bäst 7 på sin gång ändå så sopade han mattan med de flesta både i dressyr och fälttävlansdressyren eftersom han fick genomgående 7-9 i programmet!

Ni menar alltså att hästens gångarter ALDRIG kan variera? Din häst kan aldrig få en 5:a om den haft 8:a??

Det är detta resonemang jag vänder mig emot. Olgaklara menar att hon skulle haft en mkt bättre gångartsbetyg och att hon VET vad hon skulle fått vid korrekt bedömning. Märkligt.

Nu läser du inte vad som skrivs i tråden :angel:

Jag ansåg att en 5a på gångarterna borde hästen inte ha fått, en 6a hade jag inte sagt ett dyfft om. Jag vände mig mot att jag fick 5or i programmet som inte ens kommenterades. Jag fick bättre poäng på allmäna intrycket dvs min sits, hästens lydnad, och korrektheten samtliga bed med 7 fick 5 på gångarterna och framåtbjudningen ändå så hade jag dåliga poäng i själva programmet!!

Jag anser inte att man får 59% med kommentaren fint ridet :crazy:

En häst kan mycket väl förändra sin gång av olika anledningar. Jag har angett ett par i annat inlägg. Ryttaren påverkar hästen; eller har vi olika åsikter där? Hur ryttaren rider, om hästen är trött osv påverkar. Olgaklaras häst fick dessutom kritik för att inte bjuda framåt efter ökning.

Nej jag har inte fått någon kritik på att han inte bjöd fram i ökningen, var har jag skrivit det??

Och nej mina hästar rör sig precis likadant varenda dag om de inte är halta då!

Varje enskild bedömning sker vid separet tillfälle. Att rida exakt likadant är omöjligt, du kan inte åstadkomma en exakt likadan situation. Jag anser också att det finns en rad faktorer som påverkar hur Olgaklara bedömer sin egen ritt. Hon är långt ifrån opartisk och objektiv i resonemanget.

:rofl:

Du får säkert den poiäng du förtjänar; men vem avgör det??? Är det du som avgör vad du förtjänar? Det finns ingen nyans alls i sammanhanget? Jag tror som sagt att vi är väldigt fel ute om vi inte accepterar domarens roll utan själva avgör vilken poäng vi ska ha.
Varför ska vi ha domare alls då?

Det är ju knappast sant :crazy:

och alla domare får inte fortsätta att döma, var har du fått det ifrån?? De är inte gudar på något vis alls

Rolig du är! Ja det är väl klart att man känner sånt, men kanske är inte Olgaklara objektiv. Det är hennes poäng vi talar om från början.

Och om du hade läst alla inlägg från början så hade JAG även synpunkter på hennes bed av ANDRA ekipage också!!!

Både de som gick sämre och de som gick bättre..

Vad bra skrivet! Jag håller med dig! :bow:

Och om du hade läst alla inlägg från början så hade JAG även synpunkter på hennes bed av ANDRA ekipage också!!!

Både de som gick sämre och de som gick bättre..

Jo med det minns jag absolut. :)Alla andra fick bättre än vad du tyckte de skulle ha men du fick mycket sämre...
Du verkar ha attityden att du betalar för det du vill höra...Du betalar gärna domare som tycker du rider så fint så, men får du lite kritik så är domaren inkompetent.

"Och nej mina hästar rör sig precis likadant varenda dag om de inte är halta då" Det här citatet visar precis hur lite du kan om hästars rörelser. Måste föröesten vara dålig ridbarhet på de där hästarna du har. Lite svårpåverkbara också om det inte går att påverka deras gång. :rofl: ALLA hästar rör sig olika inom ett visst spann; någon dag har de mer energi, en annan är de aningens sämre. DET om något borde du veta om du sett till elitens hästar.

Mig veterligen har du beskrivit att du fick kritik för att han inte bjöd framåt i slutet av en ökning.

Är du UTBILDAD tränare? Den här domaren har 100% mer erfarenhet av att döma än du. För mig rider inte du elit-dressyr. Man blir dessutom mörkrädd av dina uttalanden och ditt synsätt.
Det är inte svart eller vitt. Domare har olika dagar, hästar har olika dagar. Men jag antar att det är lättare att skylla på domaren som du gör här än att ta till sig att man kanske har en del i sin poäng.

Du har del i din poäng. Du fick det här betyget på gångarter.

Nej det kan de INTE få!
Klart att man kan få. En dålig gång kan ridas med frihet, renhet och kan vara väldigt regelbunden.
Jag har själv en häst med dålig gång och jag får alltid höga gångartspoäng.Från olika domare, överlag. Inte är väl alla idioter?

Jo med det minns jag absolut. :)Alla andra fick bättre än vad du tyckte de skulle ha men du fick mycket sämre...
Du verkar ha attityden att du betalar för det du vill höra...Du betalar gärna domare som tycker du rider så fint så, men får du lite kritik så är domaren inkompetent.

Nope du kan tydligen inte läsa :angel:

"Och nej mina hästar rör sig precis likadant varenda dag om de inte är halta då" Det här citatet visar precis hur lite du kan om hästars rörelser. Måste föröesten vara dålig ridbarhet på de där hästarna du har. Lite svårpåverkbara också om det inte går att påverka deras gång. :rofl: ALLA hästar rör sig olika inom ett visst spann; någon dag har de mer energi, en annan är de aningens sämre. DET om något borde du veta om du sett till elitens hästar.

och nu visar du hur mycket häst du kan :angel:

Nej mina hästar har samma rörelsemönster varje dag. Men om jag däremot kräver något annat av dem så kan man ju ändra på det men i princip rör de sig precis likadant varje dag!!

Jo jag har nog väldigt dåliga hästar :smirk:

Mig veterligen har du beskrivit att du fick kritik för att han inte bjöd framåt i slutet av en ökning.

Nej det har jag inte skrivit

Är du UTBILDAD tränare? Den här domaren har 100% mer erfarenhet av att döma än du. För mig rider inte du elit-dressyr. Man blir dessutom mörkrädd av dina uttalanden och ditt synsätt.
Det är inte svart eller vitt. Domare har olika dagar, hästar har olika dagar. Men jag antar att det är lättare att skylla på domaren som du gör här än att ta till sig att man kanske har en del i sin poäng.

Du har del i din poäng. Du fick det här betyget på gångarter.

Jepp det är jag. Det övriga är rätt onödigt att svara på eftersom du inte läser vad man skriver!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hemmet Det finns ett utrymme på ovanvåningen av trappen i sommarstugan som fungerat som extrasäng/skrymsle under taket. Nu börjar taket behöva...
Svar
7
· Visningar
475
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 133
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård