Hur gör man om man blir lurad vid hästköp?

Sv: Hur gör man om man blir lurad vid hästköp?

Är du inte nöjd med den där stora fina hästen så äre bara o skicka honom till mig :d

JÄTTEFIN :love:

har inte läst allt känns lite som om jag skulle kunnat gjort samma grej jag är god trogen och litar på människor!

han såg lite trött ut men med eran omvårdad och mat så kommer han säkert bli en bra häst och kompis (jag hade väntat mig värre innan jag såg bilden).

Tusen kramar och lycka till, hoppas allt går bra!

Är det bara jag som reagerar på att man kallar hästen för hästfan innan man ens känner honom??? HAN kan ju inte rå för att det tagit tid att komma dit och att han inte är vad TS vill ha... Det är inte HANS fel att han är köpt osedd....

Som sagt...det var sent på kvällen och jag var upprörd hela dan över att det tog sån tid, att man inte fick tag på säljaren, att chauffören vägrade svara på varför det dröjde...massa anledningar.:smirk: Det är väl klart det inte är hästens fel! Bara behövde få ur mig lite aggressioner...he he.

Ikväll ska jag provrida honom lite, bara skritta lite barbacka, tänkte ge honom en lugn start så som han farit land och rike runt innan han kom till oss. Hoppas det blir en trevlig skrittrunda för oss!

har inte läst allt känns lite som om jag skulle kunnat gjort samma grej jag är god trogen och litar på människor!

han såg lite trött ut men med eran omvårdad och mat så kommer han säkert bli en bra häst och kompis (jag hade väntat mig värre innan jag såg bilden).

Tusen kramar och lycka till, hoppas allt går bra!

Tack så mycket! :)

Är det bara jag som reagerar på att man kallar hästen för hästfan innan man ens känner honom?

Jag brukar kalla våra hästar för kamelkräk, kanske just för att jag känner dem?

Inte tusan tar de illa upp för det, de gnäggar fortfarande lika ihärdigt när jag kommer...

Kärt barn har många namn
Lycka till nikkan med nya hästen
På bild ser han trevlig ut om än lite trött !!

Hej från hambo

Berätta gärna hur det går med med pållen framöver
ridit ännu?
Vad heter han?

Ja, hur gick nu den första skritt turen? :D

Ja, hur gick nu den första skritt turen? :D

Kommer inte 166cm upp i luften utan hjälp, så jag letade upp en bra sten att stå på men jag hann bara lyfta benet över ryggen på honom så hoppade bakdelen iväg. Försökte en gång till, sen bestämde vi oss för att bara ta en liten promenad istället. Ledde honom i tränset en jättekort bit bara, tror det räckte för han var väldigt spänd. Han kan ju få se sig om innan man ska ut å rida, blir nog att vi leder honom ute ett tag tills han börjar slappna av lite.

Lämna tillbaka hästen. Han släpper inte ens upp er, det är inte omgivningen som är problemet, det är kombinationen häst/ryttare.

uhhm vad hände med att jobba med hästarna? Alla är inte hopplösa fall av ryttare/häst kombination bara för att de inte vill stå stilla första gången man ska sitta upp barbacka? Vissa hästar blir spända i början, vissa kanske tycker det är obehagligt att bli ridna och vill ha lite tid att finna i sig i det hela..

Jodå, visst kan man jobba med sin häst. Frågan är om det var därför man köpte den. Om man köper ett projekt är det ju med vett och vilja man köper sig problemen och förutsättningarna. Men om man köper en häst för att man vill rida, då känns det kanske trist att lägga en massa tid bara på att komma upp....

Jag har gjort både och, maken har jobbat med hästar som har människoproblem, så jag är väl medveten om aspekterna.

Man brukar låta hästen acklimatisera sig i några dagar när den har bytt miljö. Du har alltså bestämt dig för att behålla den?

fast så gjorde min frieser också när jag fick han..det visade sig att hästen inte var lixom inriden, så han fattade inte vad vi skulle göra.
det va tömkörning och sådant och lite lära känna varamdra, sen flöt det bra efter det.

Då är ju frågan om man vill behålla en häst som man upptäcker inte är inriden. Priset på oinridna hästar ./. inridna hästar skiljer sig i min värld. Alltså är det dels en prisfråga, men också en kompetensfråga. Inte alla KAN rida in en häst, och då väljer man ju så klart en inriden häst. Och är den då inte inriden vill man förmodligen ha en häst som är det. Inriden.

min kom inte från sverige så för min del så kändes det mest bökigt att skicka tillbaka hästen. Sen hade priset varit detsamma ändå då rasen kostar som den kostar iaf. Jag tar hellre en oförstörd oinriden häst än en förstörd inriden...

Lämna tillbaka hästen. Han släpper inte ens upp er, det är inte omgivningen som är problemet, det är kombinationen häst/ryttare.

fast så gör min herre oxå när man rider barbacka och de är väll de dom gör... han är jätte osäker då! (riden i ett år) Dock har de blivit bättre men fortfarandei nte bra...

pröva med en sadel tycker jag! om jag inte missuppfattat de hela!

Senast ändrad:

Alltså...han hade varit hos oss i några dar bara, dessutom är jag inte världens smidigaste när det gäller att komma upp barbacka, jag nådde liksom inte riktigt. Tycker inte det är konstigt att han är lite stirrig när han åkt omkring så mkt. Särkilt inte som jag baxade honom fram å tillbaks för att stå precis invid stenen. Han flyttade bara bakdelen ett kliv, hade jag vart snabb hade jag hoppat upp på honom, men jag vill ta det lugnt å försiktigt i början, innan vi känner varann.

Man brukar låta hästen acklimatisera sig i några dagar när den har bytt miljö. Du har alltså bestämt dig för att behålla den?

Precis, det är ju det vi gör. Tar det lugnt bara. Nja...jag vill väl kankse inte riktigt ha just honom, men kompisen gillar honom. Har lovat att ge honom en ordentlig chans först iaf.

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 461
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Jag längtar efter den dagen jag faktiskt får använda min hjärna igen! Det är 5 år sedan jag började med min epilepsimedicin Lamotrigin...
2 3
Svar
51
· Visningar
10 659
Senast: Stollan
·
Hästmänniskan Jag är irriterad och behöver skriva av mig. Hästfolk brukar i allmänhet vara pålitliga människor. Det är min erfarenhet, men nu har...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 905
Senast: LucyShow
·
Hästvård Är så less och matt nu... Min pålle behöver skor fram,men det är helt omöjligt för hovisarna att komma hit.. Alltid händer det nått...
Svar
2
· Visningar
809
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17