Hur gör du i år? Betäcker du ditt sto eller stå du över i år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SussiLull
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur gör du i år? Betäcker du ditt sto eller stå du över i år?

Jag kommer betäcka 1, eventuellt 2 ston i år.

Om nr 2 betäcks beror på hur hennes igångsättning går.

Vi gör en ordentlig förändring i år. Vi betäcker endast med vår egna knabstrupperhingst på planerade 11 ston. ;) Så knabaveln får ett ordentligt tillskott av riktigt bra gångbart SWB blod. Sedan handlar det om ekonomi också. Nästa år så blir det hblhingstar på hblstona.

Så nu lär en och annan vrida sig efter att läst detta. Har fått ganska många utskällningar vid det här laget hur fan jag tänker som vill betäcka. Dels vill jag ge vår egna hingst ett bra startunderlag i sin avelskarriär med riktigt bra stomaterial, dels så sparar vi många hingstavgifter och kommer även om de här fölen säljs för mindre peng än rena hbl så gör vi en vinst då vi slipper både semin och hingstavgifter. Kostnaderna för märrar samt hingsten har vi ju oavsett.

Gira :banana: think outside of the box.

Jag tror inte jag riktigt förstår, ska du betäcka med din knap.hingst på hblston? Det var intressant.

Vadå inte förstår? Hon skriver ju det klart och tydligt.

Blir intressant att se fölen, Gira. Du får ju svart på vitt nästa år om du gjorde rätt.

Sara - som också tänker utanför lådan och har varit så hemsk att hon betäckt med två två-åringar två säsonger i rad men förra årets föl fick 47p, varav 9 på trav liksom far fick 3 år gammal (och dessutom gör om den komben i år) och i maj ser vi om det var dumt eller lyckat med kandidat nummer 2.

Jag skulle verkligen vilja betäcka i år, tycker att det finns massor av hingstar som är intressanta och då har ännu inte säsongen kommit igång än, så flera bra hingstar lär ju dyka upp allteftersom.

Problemet är att mitt Riccione-sto verkligen måste utbildas/tävlas i år så hon får helt enkelt stå över. Kanske betäcker jag henne istället nästa år då även mitt Sheraton-sto fyller 3 och givetvis ska betäckas. Oj vad tiden går fort:angel:

Därför har jag funderingar på att låna 1 eller 2 ston istället, har kollat annonssidor men det verkar inte vara så många som har bra avelsston att låna ut...Men betäcka vill jag helt klart! Är så sjukt fölsugen nu och inga föl väntar vi i år heller...:cry:

svarar som många andra att jag betäcker i år ,en av mina är också äldre (19) anser att det är för dyrt att inte betäcka det är ju en investering för framtiden och som någon sagt innan det finns alltid marknad för bra föl, men vi håller också hästarna relativt "billigt" med allt eget.Vi har dock tre yngre som hade föl förra året som får stå över men enbart för att de skall ut i sporten.

Jag skulle verkligen vilja betäcka i år, tycker att det finns massor av hingstar som är intressanta och då har ännu inte säsongen kommit igång än, så flera bra hingstar lär ju dyka upp allteftersom.

Problemet är att mitt Riccione-sto verkligen måste utbildas/tävlas i år så hon får helt enkelt stå över. Kanske betäcker jag henne istället nästa år då även mitt Sheraton-sto fyller 3 och givetvis ska betäckas. Oj vad tiden går fort:angel:

Därför har jag funderingar på att låna 1 eller 2 ston istället, har kollat annonssidor men det verkar inte vara så många som har bra avelsston att låna ut...Men betäcka vill jag helt klart! Är så sjukt fölsugen nu och inga föl väntar vi i år heller...:cry:

Jag lånade förra året in 3 jättefina ston, men de annonseras inte ut,jag satte själv ut annons och fick MASSOR av svar, fast jag faktiskt satte rätt höga krav på stona sedan var det bara att sålla ut "gobitarna" så att säga hade ju heller inte hur mkt plats som helst, men ett tips. (Har faktiskt en bekant som vill låna ut ett sto...)

Jag betäcker om mitt sto i år oklart med vilken hingst, likt många andra här så har jag ju ett äldre sto,hon är 20 år. Stoet har varit lätt att få dräktigt men det där kan ju ändras snabbt när de blir äldre så jag vågar inte vänta ett år.

Friskt vågat hälften vunnet,jag tycker att det låter spännande och hoppas att resultatet blir riktigt bra. Vad är det för en sorts hingst du har,jag har ju förstått att inom rasen finns de som är ponny eller storhäst men din är väll av den större sorten kan jag tro. Jag vet väldigt lite om knabstruphästen men rasen tycks ha anor från 1700-1800 talet. Vilket fall så tycker jag att det låter spännande.

Även jag betäcker mitt sto (19 år) i år. Känns lite som sista chansen. Hoppas precis som Görel på ett sto.
Hingst är inte hundra spikat än...är lite nyfiken på vad som kommer på bruksprovet;)

Betäcker den 18 åriga KWPN damen om allt går bra med fölningen och kommer sätta ut en annons på att jag önskar låna sto/mage om jag inte hittar någon att köpa.

*kl*

Mitt sto ska betäckas. Hon börjar bli gammal nu ,17 år och jag vill gärna ha ett sto föl till eftersom jag sålde hennes första stoföl precis innan prisraset kom.

Jag betäcker mitt sto igen i år eftersom hon inte tog sig förra året.

Tanken är väl att behålla fölet men det beror på kön, jag önskar mig en hingst!!

Friskt vågat hälften vunnet,jag tycker att det låter spännande och hoppas att resultatet blir riktigt bra. Vad är det för en sorts hingst du har,jag har ju förstått att inom rasen finns de som är ponny eller storhäst men din är väll av den större sorten kan jag tro. Jag vet väldigt lite om knabstruphästen men rasen tycks ha anor från 1700-1800 talet. Vilket fall så tycker jag att det låter spännande.

Vår hingst är för bara någon vecka sedan officiellt mätt till 148 cm så han är inte så stor. Jag vet inte om jag skall gråta eller skratta, för antingen kan han stanna på det eller spurta fram 15 cm till ;). Men han är 4 år så det är ingen risk.

Han är av den ädlare typen. Men eftersom flera av mina ston är stoora så oroar jag mig inte så mycket för storleken på avkommerna.

Jo det ska bli intressant, som tur är så är han vitfödd leopardtiger så förhoppningsvis föds de flesta tigrerade från födseln istället för att melera ut. Ska jag betta en femma på fölens grundfärg så skulle jag bli förvånad om något annat än brun tittar ut :)

Gira

Jag tycker du gör rätt som tar lite nya vändningar, man måste testa något nytt ibland. Men jag blev nyfiken, trodde du hade en hemsida under din avatar:angel:

Jag tror faktiskt att jag också ska sätta ut en annons, tiden känns rätt nu, om några månader är alla ston redan uppbokade.
Tänk att du hittade 3 bra låneston, vilken tur du måste haft, jag tycker att mycket av det som lånas ut är av sämre kvalite med undantag för några få guldkorn.

Har din bekant ett bra sto får hon el han gärna höra av sig:laugh:.

I år känns allt knivigt...

Ena stoet ska garanterat inte betäckas om i år på Veterinärens råd.

Sto nr två stod tom i år och det känns så himla tråkigt att hon ska stå tom ett år till.

Till saken är att jag inte rikgtigt vet vad som händer pga att jag nu är arbetslös...

Så måste jag sälja är frågan om det är lättare att sälja en dräktig eller ett tomt sto???

Jävla skit år!!!!! :cry:

Ett dräktigt sto är alltid lättare att sälja, men det är ju inte säkert att det är en bra affär - kan ju kosta en del på vägen.

*kl*

Jag får förhoppningsvis mitt 3:e föl efter mitt sto till sommaren men de 2 senaste är avlade för hoppning o meningen är ju att de ska säljas. Har inte gjort något större försök att sälja årets sötnos eftersom jag har plats o är nyfiken på hur hon blir som stor :angel:.

Kommer inte att betäcka detta år för att jag vill vänta och se om mamman lämnar bra hoppavkommor (hoppas). Så hon ska ridas igång och verkar faktiskt börja tycka att det är lite trist nu att inte få komma ut något.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 593
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: Fetaost
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 588
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka