Hur gör du i år? Betäcker du ditt sto eller stå du över i år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SussiLull
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur gör du i år? Betäcker du ditt sto eller stå du över i år?

Var tusan har du sett dom ? Jag tycker jag har scannat alla sidor från A-Ö utan att hitta något bra/intressant och det inkl. fullblod och anglo.
Kan jag komma hem till dig och välja ut en? :d så kan du låna av en kompis :D;)

Jag har sett några hoppston som verkat riktigt trevliga. En tjej annonserade ut att hon leasar ut magen på 3 ston, tror att nån gått svår hopp och de var allihop väldigt välstammade.
Sen ligger en annons ute på ett dirco-irco menasto, den ser oxå fin ut.

Tyvärr vill jag själv inte ta fram fler hoppföl, annars hade jag lätt slagit till på nån av dem jag sett, men det känns onödigt när jag ändå inte törs hoppa. Har redan en hoppstammad hemma som jag ju lär betäcka efter 3-års nästa år, det får räcka.

Och jag har inte hittat några bra dressyrston på annons:cry:.

Har du lust att PMa mig var du såg leasingmagarna,det låter ju som dom har samma meriter som på den jag redan äger.

Det andra stoet såg jag med men den går bort pga ena delan av stammen

Tänk om! Tror att det är lättere att sälja topp stammade hoppföl med superbra modersstam och en super hopphingst... Det är iaf min erfarenhet som inte har haft svårt att sälja föl...

Tack för tipset!

Självklart vill jag kunna sälja fölen, det har jag gjort hittills iallafall. Men nu känner jag ändå att jag vill ta fram en häst som både är bra OCH passar mig. Jag hoppar inte alls längre pga skada, och får jag fram en tillräckligt bra häst som jag vill behålla så känns det så dumt att inte kunna tävla den.

Jag håller med dig om att efterfrågan på hopphästar är klart större än på dressyrhästarna. Eller ännu värre, fälttävlashästar. I början satsade jag på att få fram riktigt bra hästar för fälttävlan, men antalet köpare var inte direkt många, så då tänkte jag mer "hopp" istället. Sen skadade jag mig och inser att mina hoppdagar är förbi:cry:

Summa summarum; nu står jag med en kanonfin Sheratonungen hemma som jag själv inte kommer att våga hoppa, men som jag inte vill sälja. Vad sjutton gör man? Visst rör hon sig bra så jag kan nog dressyra lite med henne också, men det känns som himla massa onödig kapacitet som bara går till spillo.
Men Sheratonstoet ska jag ju ändå betäcka nästa år och då blir det ju hopphingst på henne, så jag talar ju ändå emot mig själv lite.

Samtidigt kan man ju tycka att efterfrågan på dressyravelsston borde vara rätt stor, eftersom det inte finns några riktigt bra att få tag på;)

Visa dina fina hoppunghästar på 3-års test och träna dom målmedvetet och klokt så kanske att dom får Hoppdiplom och går att sälja för en bra peng:) alt kan dom gå Final el auktion på Flyinge och inbringa en bra slant i kassan....:p

Många köper sina dressyrstammade unghästar utomlands....

Vi kommer betäcka om vårt sto i år. Bestämdes efter överläggning igår.
Jag vill gärna rida men hon är för bra i avelsboxen för att gå som mullehäst.

A-prem gångartssto som vi nu ska matcha. Tanken riktigt bra prest o förvärvningssäker hingst men nu såg jag bla att Gränsbo visar en Crack C- Gribaldi hingst i år:love: Usch med det spar vi till hingstvalstråden.

Ev låna mage på ett spec sto också, där är dock inte klart ännu.

Ser att du spanat in samma hingst som jag! ;)

Jag kommer förhoppningsvis att betäcka mitt sto igen i år. Hon väntar sin andra avkomma nu, och om allt går som planerat med den så betäcker jag förmodligen. Sen bär ju ekonomin en "liten" del av ansvaret också.. :angel:
Men bara jag har råd så blir det fler bebisar! Synd att man inte har fler än ett sto, hade gärna haft tjugo! :D

Girasol: Tycker det låter superkul med dina planerade bebisar! Ska bli jättespännande att se resultat!

Jadå jag ska visa henne på 3-års och hoppas att hon skuttar till sig ett diplom:)

Även jag har köpt dressyrhästar från utlandet, men det gör man ju för att det är brist på bra dressyrhästar med "rolig" stam i sverige. Jag tänkte att om jag ändrar på det och tar fram såna dressyrhästar som jag själv vill ha så kanske det är ett vinnande koncept.

Vi planerar att betäcka 4-6 New Forestston och ett connemarasto till våren.

Jag betäcker två av två. Har haft lite svaga planer på att låna ut magen på ena stoet men det blir nog inte så. Det jobbiga är att det börjar bli fullt hemma så jag måste sälja även om det blir stoföl. Hur jag nu ska klara det, jag vill ju inte sälja! Men isåfall måste jag ju sluta betäcka, och det vill jag ju inte heller! ;) Moment 22 big time...

Jag tror dock inte (hoppas inte) det blir svårsålda föl jag gör:

* Conte Bellini - Orlando - Indoctro - Joost
* Fairbanks (e Flemmingh) - Landadel - Andalusier xx

I dessa tider måste det ju finnas hur många ston som helst att låna! Sen om de annonseras ut är en annan femma..
Vet bland annat två ston på rak arm som ska säljas (BRA ston som lämnat fina avkommor) men där ägarna även kan tänka sig låna ut.

Jag tror inte det är fel att fråga om man får låna ston som står på 'Till salu'-sidor ett år. Nu när det är trögt att sälja är det säkert inte omöjligt att de nappar.
Även höra sig för bland uppfödare om de ev. har ston att låna ut.
Så om man bara letar lite så finns de nog där! :)

Ärligt talat tycker jag att det känns nästan lite oförskämt att fråga om någon vill låna ut ett sto som är till salu. Jag tänker att ägaren direkt tycker att jag inte har några pengar och att jag är oseriös. Det kanske inte är så?

Kanske ska strunta i mina egna förutfattade meningar o våga fråga???

Jag tycker det är oförskämt att fråga, om man kan låna ett sto, som man hittar i en annons till salu. Däremot kanske man skulle kunna erbjuda sig att leasa stoet, mot en bra ersättning. Men att be att få låna gratis är oförskämt.

Ja men precis så trodde jag de flesta tyckte. Kanske är olika.

Hur som har jag lagt ut en egen annons, kanske det räcker med det:D

Kul att det är så många som kommer att betäcka trots att marknaden är som den är idag. Känske är det jag som är feg, tål att fundera om.
Men en fråga till er alla som är inne på denna tråd, hur många stallplatser har ni till förfogande om ni inte får sålt era avkommor.
själv har jag två dräktiga ston, samt ett, ett års sto, och 8 boxar.

Eftersom att jag hyr in mina så blir det inte så mkt plats tyvärr.. Jag har stoet och en tvååring, men i stallet finns bara tre boxar och stallägarna har två hästar också.. Jag hyr in mig i sista boxen med stoet och lillskiten står på lösdrift på samma gård. Så kommande bebis lär också få stå på lösdrift. Dock finns det utrymme att bygga uteboxar precis utanför stallet då det är ett stort "uthus" direkt ut från stallet. Så vi får se vad som händer och sker!

Vi kommer, om jag räknar in det fölet som ska födas i år, att ha 3 tomma boxar.
Har egen gård.
4 nya boxar skall byggas i vår och de tre som de stora står i nu kommer finnas kvar.
Sen funderar vi på att bygga två stora gruppboxar också samt två stora fölningsboxar. Men det är inte klart än.
Vi har eget ställe..

Jag hade inte tagit illa upp. Självklart måste folk få fråga:)

Jag tycker att frågan är fri. Skulle man jag stå och fundera på att sälja något av mina i mina ögon fina ston, och det kommer en som vill låna för ett föl så skulle jag fundera mycket noga. Det beror ju mycket på VEM som frågar och vad målet med avkomman är. Är måler en skogsmulle i en käck färg så får de fråga hos någon annan, men är målet satt högt och det finns en anledning till att det är just mitt sto som skulle passa i avel det året så skulle jag fundera lite på det.
/U

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 590
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: Fetaost
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 587
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit