Hur gör du i år? Betäcker du ditt sto eller stå du över i år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SussiLull
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur gör du i år? Betäcker du ditt sto eller stå du över i år?

Har ett litet annat problem. Har ett bra sto (hbl) och vill gärna betäcka henne, men... Jag har ingen bra stallplats som passar för ett sto med föl.

Hon är tom i år och har en utmärkt plats om hon inte betäcks. Men om jag vill betäcka henne, så måste hon flytta... Någon som någon som har en bra box över Västra Götaland/Halland? Gärna helinackordering... :D PM.... :bow:

Marknaden är inte så viktig, jag får väl behålla och rida själv om jag inte hittar rätt köpare... Bra hästar är roliga att behålla också... :laugh:

Jo man vet ju aldrig vad det slutar på.
Stoet i fråga blev dräktig utan komplikationer bara hingsten vifftade med kallingarna:D

Medans Stoet som är dräktigt nu har kostat 3 ggr så mkt som var tänkt.

Så ingenting är ju tyvärr säkert här i livet...

Vi kommer att betäcka som vanligt, vilket betyder tre ston. Skulle gammelstoet få en lika jobbig fölning som -09, tas hon ur avel och då blir det bara två att betäcka.
Har inte tidigare haft problem att sälja, men har i år en osåld hingstunge. MEN jag har inte gjort några större ansträgningar att sälja honom då en annan hingstunge ska sparas och det känns enklare med två.
Har däremot sålt ett stoföl i år, den hade jag 4 intressenter på innan den var 3 v., så fina hästar går nog alltid att sälja.

Tycker att det låter bra man måste våga för att vinna och jag hoppas att du kommer att visa oss andra några fina bilder på de små liven när de tittat ut någon gång nästa vår skall bli spännande att se och det kan nog bli riktigt bra.

kl

Hade inte tänkt betäcka i år utan vänta tills nästa år och då betäcka min 08 men nu har mitt finna xx sto skadat sig (yttre våld) och kommer antagligen inte att kunna ridas förrän i sommar/höst....

Så ev blir det ett sto eller så lånar jag ut henne till någon som vill betäcka.

Vi får se, det är inte lätt att veta. Egentligen borde man väl betäcka nu och stå där med fina unghästar när konjunkturen vänder.....redo att säljas;).

Jag har tre ston, ett kommer garanteras att betäckas, de andra två är jag inte säker på än men ev blir det 2 av 3 iallafall. :)

Jag har bara ett sto i avel nästa år (vad jag vet än så länge). Jag planerar att betäcka henne men eftersom jag håller på att bygga upp min avelsverksamhet så ska jag se hur mycket pengar jag har att röra mig med. jag vill helst ha en hingst som kan leverera en hyfsat säljbar avkomma, som inte kostar skjortan (och allra helst ska betalas vid levande föl ;)). Iallafall går tankarna så nu (efter att ha lagat topppackningen och bytt kylaren, och batteri på bilen och haft unghästen i Helsingborg i 2 veckor och en massa annat)..

/U

Vi har leaset en welsh partbreed cremello pony hingst med bra stam som får betäcke vår fullblods ston och vårt palomino sto da hon tyvärr resoberede i år. Så forhåppningsvis ca 3 föl til os

Mvh Kit

blir minst en betäckning i år naturligtvis!!

Jag förstår inte hur man har råd att hoppa över med bra ston!

Ska försöka hitta 2 bra ston / helst dräktiga ) som jag kan ta 2 bra hingstar på.

Blir lite inspirerad att hitta en bra Libero H hingst när man ser bla Libertina vinna i Liepzig :).

*knapplån*

själv så har jag blivit erbjuden 2 ston till.... snacka om att jag är förvirrad nu, sa nej till ett annat sto för några veckor sedan pga att jag ej har bete så det räcker åt så många ston/föl... nu börjar jag fundera på om jag kanske skulle försöka att fixa bete någon annanstans :angel:
Har ju tänkt att betäcka ungstoet och det äldre stoet (16 år), får se hur jag gör med det sista stoet...

Girasol: ska bli spännande att få se fölen sen nästa år :)

Verkar finnas otroligt många ston att låna i år! :o

ja det verkar det verkligen finnas! :) fast jag borde verkligen inte låna något sto :angel: har så jag klarar mig och blir över!

Vart finns dom undrar jag? Inga bra på annons vad jag har sett...

Helt OT: Jag la själv ut en annons igår kväll att jag sökte avelssto och idag när jag kollade annonssidorna såg jag att en annan bukeanvändare, stenmagi, hade kopierat min annons mer eller mindre ordagrant och bara ändrat till sitt namn, hemsida osv.
I och för sig kul att hon uppenbarligen tyckte min annons var välskriven:angel:, samt att hon hade exakt samma önskemål som mig:confused:, men eftersom jag inte ville att stoägarna skulle blanda ihop henne o mig (eftersom hennes annons verkligen var identisk med min) så raderade jag min annons. Suck. Jag få annonsera nån annanstans.

Hmm ja en aning...
Hade det bara varit snarlik annons så hade det ju varit ok, men när allt är identiskt med exakt samma rubrik, ja då ser det ju bara dumt ut. Samma annons men 2 olika annonsörer liksom:crazy:

Nu ska jag inte sabba tråden mera. tillbaka till diskussionerna. ;)

*kl*
Jag betäcker 2 P.R.E. sto i år med egen hingst. Ena är förstagångsto vilket blir spännande. Halvblodstoet står över dock, henne har vi tre hingstar undan som fortfarande är kvar på gården. Har ingen panik med att sälja avkommorna men tror på att marknaden kommer ha vänt till nästa år.

Jag kommer inte att betäcka om. Hade turen och få båda dräktiga, ena planerad och den andra oplanerad :) Så hoppas kunna låna ut dem.
Hade jag haft möjlighet att ha de hemma på gården hade jag nog betäckt om ena stoet..

Vad letar du efter? ("Bra" är ju som bekant ganska subjektivt :angel: )

Fundear på om det skulle gå att låna ut min lilla, men tror att det är svårt att låna ut en 3-åring. De har ju varken visats eller hunnit få egna meriter än.

sydney: har sett några riktigt bra ston som ligger ute nu på annons, hoppstammade...

de jag har blivit erbjudna har ej legat ute på annons...

vad letar du efter? och vad menar du med bra?

Svarar alla som undrar vad jag menar med bra:)

Bra för mig är ett sto som antingen har egna meriter eller meriter på mödernet (såsom ex diplom, lämnat godk. hingstar, tävl res. till msv, gärna blivit prem AB el högre) alt ett omeriterat sto som är extraordinärt snygg med riktigt bra gångarter. Vill att den ska ha en hyfsat modern stam, och helst inga C-hingstar...Bra benställ, exteriör, samt haft föl innan.

Tycker ni att jag har alldeles för höga krav? Kanske inte finns nån som lånar ut såna ston?

Jag tycker att mitt eget sto e. Riccione är "bra" även om jag helst hade velat haft ett ännu bättre. Hon rör sig super och är väldigt talangfull, gör allting extremt lätt, snygg att se på med bra ben, samt är mamman syster t godk. hingst mm. Även hon har vissa brister som att hon är lite liten, men jag vet att hon lämnar stort och då är det ok;)

Jag letar dressyrstammat först och främst. Har sett flera fina hoppston, men inga dressyrston:cry:

Vad tror ni, är det helt omöjligt?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 593
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: Fetaost
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 587
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit