Jag har fullt upp med att rodda hästbytet.
B trampade av sig 3 av sina 4 skor i hagen, och att få tag i hovis mitt i sommaren har varit lögn i skogen så han har mest fått vara i hagen då han tydligt visade obehag utan skorna. Till slut fick jag tag i en hovis, som tur var en snäll man för när två skor av fyra var på, gick sällskapshästen som B gått i hage med flera veckor, ut ur stallet och B fick panik. På riktigt, panik. Inget litet trippande utan riktig panik. Vi fick ta ut honom så han fick se andra hästen på ridbanan och hovis gick med på att fortsätta sko där. Jag har redan varit bekymrad över hur det ska gå att transportera hem honom, men efter den panikreaktionen känns det verkligen inte bra
. Så jag har en plan:
Jag har hyrt hästlastbil, tror inte han går in i släp.
Det är tre veckor tills han ska åka och under de veckorna ska jag försöka luckra upp hans band till hagkompisen. Under dagarna fram till helgen bara genom att ta ut honom ur hagen och promenera lite fram och tillbaka på vägen (nu när han har skor). I helgen flyttar alla hästar upp till gården (
) och min nya häst, F, kommer. Då ska jag successivt börja introducera dem för varandra och om det sedan på transportdagen blir så att B vägrar åka med, får F helt enkelt följa med som sällskapshäst. Lite tur kanske att jag just då har två hästar.. Känns taskigt mot F med jag ser ingen annan lösning.