inaa
Trådstartare
Ja, jag känner mig ganska tilltufsad av attityden.Alltså va?
Dom som kan hästar verkligen säger inte sånt. En riktigt bra relation med en häst är ett samarbete, inte ena är bossen som jämt säger åt den andra. Känner bara nej nej nej, backa bandet. Rekommenderar verkligen Warwick Schiller och sen equipodden har ett avsnitt #140 Paulina Lundberg och även #146 angående mustanger. Lyssna på dom innan du tar några beslut.
"Stallägaren har som regel att man inte får ta ut andra instruktörer, bara hon som får undervisa här."
MÄRKLIGT!!! Jag har stått på anläggning vart stallägaren själv är instruktör och hon hade hur många andra som kom och gav lektioner också. Det anser jag är ok om man är vettig.
Jag tycker inte alls du skall tappa luften över detta utan personerna runt dig låter inte vettiga. Tyvärr finns otroligt mycket gammal skit kvar inom hästvärlden och otroligt många håller på med hästar som faktiskt inte borde ha med djur att göra överhuvudtaget. Nu menar jag inte dom specifikt du skrivit ovan, men det finns ett visst tankesyn runt hästar som gör att hästar far illa.
Finns där ett annat stall ni kan flytta till?
Nu finns där vissa som enbart tränar belöningsbaserat och jag tycker det är väldigt intressant att se och ta lärdom av. Nu jobbar jag inte själv enbart så, utan jag får ibland säga till på skarpen, tex med 3åringen som visade noll omtanke när han blev stressad och han har blivit hur duktig som helst med det nu. Men anser ändå att runt hästar får man vara ödmjuk, vilket många verkar sakna och tänka tanken "men varför gör dom såhär?", där finns alltid en anledning.
Jag tror inte längre på ”visa vem som bestämmer” i alla lägen som vi fick lära oss på 70-talet. Jag är mera intresserad av frågan Varför, och försöker hitta en listig lösning för att liksom få med mig hästen på tåget. Jag kan ändå egentligen inte tvinga 500 kg häst till någonting.
Jag bor ju på hästgården så flytta känns inte som ett alternativ, det var ju lite av det fina med kråksången, att jag har kunnat ha hästen hemma.
Folk är snälla här med de är av gamla skolan och har bestämt sig vilken nivå jag ligger på. Och den är chockerande låg i deras ögon, jag är inte ens betrodd att luncha hästarna .. Jag förstår inte riktigt.