Den här tråden kom att handla en del om PRE
. Jag tar den tillbaka till där den var från början: hur det har gått.
Med hjälp av en bra transportör och bra input från kloka människor fick jag hem Bravo. Vi grät både jag och min man för den hästen han verkligen krupit in i våra hjärtan men vi vet att det inte var rätt häst för mig, med tanke på min situation.
Min nya häst Fille har bott här nu i snart 4 v och han är en dröm. Så snäll, lugn, bomb proof, lättriden. Och då är han ändå: Fullblod Nu törs jag erkänna det. Jag har inte berättat det för folk för att inte framstå som galen, som går från PRE till Fullblod. Men nu när jag ägt honom i 6 v (4 hemma) och ser att han verkligen är det jag letade efter och fann, törs jag erkänna det.
Jag är lycklig samtidigt som jag fortsätter små-brottas med mitt hästägande i förhållande till stallkompisar och stallägare. Små saker, som att vi förväntas att inte tända i stallet på dagtid för att spara el, fastän jag vet att det tar tre gånger längre tid för hästars ögon att anpassa sig till mörker än för människors. Jag har löst det genom att famla i mörkret när jag inte har hästen med mig in men om han är med så tänder jag. Väntar på en reprimand.
En annan utmaning är hälsan.
Vid min senaste röntgen fann de en avvikelse som kommer att behöva behandlas separat. Sådan vetskap är fruktansvärt tung att bära och när jag fick veta, svor jag över mig själv. Över att jag gått och skaffat en häst fastän jag vet vad jag har framför mig. Strax efter beskedet var jag med F för att skrapa flugägg mm, känslorna välde över och jag bara grät. Då stod han bara och snusade vid sidan om mig med halvslutna ögon och väntade ut mig. Då bestämde jag mig för att han istället är en välsignelse. Senare på kvällen red jag en sväng i solnedgången.
P.S. Det finns förstås en plan för Fille. Han är 20 år och ska inte behöva byta ägare igen. Min man kommer att behålla honom och hans syster som har hästar, kommer att rida honom ibland och hålla ett vakande öga över honom. D.S.