Exakt. Jag har sett vad som var sekunder från att utvecklas till detta. Att det slutade väl berodde på a) häst med extremt coolt temperament (min) och b) extremt rådigt ingripande från den andra hästens ägare.
Två hästar stod vid skötselräcke. Det var en mycket torr sommar, vilket gjort att räcket inte stod fast längre men det hade vi inte märkt. Så när den ena hästen kastar upp huvudet pga flugor drar han upp räcket! Vi har då två hästar som står med räcket hängande i grimmorna och en ägare på 2-3 stegs avstånd på vardera sidan.
Min häst var helt lugn. Den andra ser lite brydd ut. Jag ser hans ägare stå still ett ögonblick, sen går hon i normal takt fram till räcket, lyfter det en aning så att det inte hänger i grimskaften. Med den andra handen knäpper hon i helt normal takt upp sin hästs panikhake. I nästintill samma rörelse drar hon upp knuten på min hästs grimskaft. Då kan jag gå fram och ta hennes häst, som stod kvar vid räcket, lös. Tog även min egen medan hon höll kvar räcket. De fick gå in i en tom rasthage. Sen andades vi ut.
Vilket föredömligt agerande
![Star-struck :star_struck: 🤩](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f929.png)