Hur "går" ni med eran hund?

Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Nej, jag var ute med hundarna när han var i skolan då jag tycker att barn skall gå i skola :grin:
När han kom hem från skolan så var vi iväg på olika aktiviteter (simhallen, lek/busland, fotboll m.m) eller så hade han kompisar hemma då jag var en av de få föräldrar som har hemma hela em.

Men det är ju lätt att döma andra när man inte vet :grin::cool:

Sorry TS, trodde inte det skulle vara så starka reaktioner på att jag hade möjlighet att träna mina hundar på det settet att det skulle ta över tråden!

Men tillbaka till ämnet så möter jag 100ggr hellre en hund+ägare med kort koppel och målmedveten blick/gång än hund+"snäll" ägare där hunden irrar runt i andra ändan av kopplet och gör som den vill. Oavsett storlek på hund.

Jag tycker inte att hundar behöver få nosa och kissa helatiden när man är ute med den, det är bara ouppfostrat! Alldeles för många hundar är ute och går med sina ägare ist för tvärt om, eller så får de inte tillräckligt med motion öht!

Förlåt!
Jag visste inte att skolorna börjar kl 7 på morgonen, och inte heller att Fritids är lika med skola. Jag ber så mycket om ursäkt. Men du skrev mellan 7-15 och då tog jag för givet att barnet behövde omsorg före skolan.
Visst är det okey att aktivera hundar, men 8 timmar/dag:confused: Det känns i mesta laget för mej.

* Jenny *

+ Maira

Jodå det går att motionera hundarna 4-5mil varje dag, men det tar tid ;)
Jag var ute med hundarna ca 8 timmar/dag.
Var inga problem eftersom jag studerade på distans och la upp det så att jag lämnade pojken på fritids innan jag stack med hundarna och sen gick han i skolan hela dagen (7-15) medans jag var ute med hundarna.
Plugga gjorde jag när han hade somnat och kunde då spendera efterdagarna med pojken.
Detta funkade för oss, men låter man hunden gå lite som den vill i andra änden av ett koppel och att man själv går och såsar så tar det väldigt lång tid att ens gå 1mil ;) och jobbar man så kan man ju inte lägga upp ett träningsschema som är så många timmar varje dag.

Alla människor som är någorlunda tränade kan gå/power walka/jogga 1mil på ca 90 min.

Här läste jag 7-15

* Jenny *

Jag tycker inte att hundar behöver få nosa och kissa helatiden när man är ute med den, det är bara ouppfostrat! Alldeles för många hundar är ute och går med sina ägare ist för tvärt om, eller så får de inte tillräckligt med motion öht!

Nej, visst. Hela tiden behöver de inte nosa och pinka. Men jag tycker att man ska ha i åtanke att för många hundar är promenaden det närmaste aktivering många hundar får, övriga 23 timmar förväntas de ligga snällt inomhus i väntan på aktivitet. Vi kopplar av framför TV, läser böcker och går på gym då kan hunden få en timme ägnad åt hunden och göra det som hunden finner avslappnande och tillfredställande.

Har du haft slädhund?
De klarar utan tvekan 4-5 mil per dag :)

Nä, våra bästa vänner hade slädhundsföretag, där både min man och jag var inblandad i träningen. Och jag lovar, Vi TRÄNADE inte 8 timmar/dag;)
Däremot att köra ett par mil/dag är inte problem. :banana: Men träningen var inte upplagd så.

* Jenny *

Förlåt!
Jag visste inte att skolorna börjar kl 7 på morgonen, och inte heller att Fritids är lika med skola. Jag ber så mycket om ursäkt. Men du skrev mellan 7-15 och då tog jag för givet att barnet behövde omsorg före skolan.
Visst är det okey att aktivera hundar, men 8 timmar/dag:confused: Det känns i mesta laget för mej.

* Jenny *

Nu vet jag inte hur det ser ut för Gesska men för mina barn om de åker skolbuss så kommer den och hämtar dem 7 05 och den yngsta som slutar 13 00 kommer hem med bussen 13 45 om bussen kör "fel" vända först, om de kör åt "rätt" håll så kommer han hem 13 10... Den äldre går till 14 och där ser det lika ut med busstiderna på vägen hem så i princip så kan det vara så att den äldre lämnar hemmet 7 och kommer hem kvart i tre...

Men jag är inte ute och motionerar våran hund hela den tiden, jag försöker hinna jobba oxå! ;) Men visst det brukar bli 1-2 timmar på dagen med motion/aktivering och sedan även på kvällen.

Nu vet jag inte hur det ser ut för Gesska men för mina barn om de åker skolbuss så kommer den och hämtar dem 7 05 och den yngsta som slutar 13 00 kommer hem med bussen 13 45 om bussen kör "fel" vända först, om de kör åt "rätt" håll så kommer han hem 13 10... Den äldre går till 14 och där ser det lika ut med busstiderna på vägen hem så i princip så kan det vara så att den äldre lämnar hemmet 7 och kommer hem kvart i tre...

Men jag är inte ute och motionerar våran hund hela den tiden, jag försöker hinna jobba oxå! ;) Men visst det brukar bli 1-2 timmar på dagen med motion/aktivering och sedan även på kvällen.

Vi har också skolbussar och långa dagar för våra barn, de jag hakade upp mej på var att Gesska lämnade på FRITIS och sedan tränade hundarna.
Jag tränar också hunden några timmar/dag, men inte 4-5 mil, och i 8 timmar. Jag tror på varierad träning... Både huvud och kropp. ;)
Nog om detta.

* Jenny *

Nu går nog min hund lös 75 % av promenaderna då jag bor så till. I skogen får hon strosa fritt så länge hon är uppmärksam och följsam. Märker jag på henne att hon är disträ och "uppe i det blå" så skärps kraven och hon får hålla sig bredvid mig även om hon är lös. Hon får röra sig fritt runt mig, men radien krymps till ca 2-3 meter. Hon är 1,5 år och tonåringen i henne kan krypa fram ibland. Ska vi passera en väg så görs detta under fotgående.

Om jag har henne kopplad så fästs kopplet i ett halsband. Jag tror på frihet under ansvar även i koppel. Min hund får gå med längre koppel så länge hon inte drar, hon får nosa på allt hon hinner nosa på medan vi går, men jag håller ganska bra tempo så det blir inte så mycket nosa av. Skulle hon dra så skärps kraven och jag kallar in henne med mitt "gå här" kommando. Det är liknande fotgående men med lägre krav. Jag kräver inte konstant kontakt, men hon ska gå vid min vänstra sida med hängande koppel och sätta sig ner när jag stannar.

Jag jobbar väldigt mycket med positiv förstärkning och har sedan dag ett berömt henne för alla beteenden jag tycker om. Även om många av våra "regler" är diffusa så förstår hon vad jag menar. Hon förstår skillnaden mellan "fot" och "här". Hon vet att hon får klapp och beröm om hon tar kontakt med matte när vi möter andra hundar. Ibland undrar jag om den där hunden kan läsa mina tankar, eller om det bara är att hon är så lyhörd att hon snabbt läser av mig när det blir rätt eller fel och därför kan rätta sig innan jag behöver säga nåt.

Jag har aldrig förstått varför man vill gå med sin hund under strikt kommando och kort koppel. För mig ska varje promenad vara glädje och njutning för både mig och min hund och det tror jag inte att det är för någon under såna förutsättningar.

*kl*

Nu är vi ju sådana fruktansvärda människor att vår ena hund jagar:eek: Dessutom går han i flexi! Vi måste vara riktigt dåliga hundägare:grin:

En vanlig promenad går till så att jag hämtar dem i hundgården, sätter på stövaren koppel (helstryp med flexi) låter dom busa lite och kissa på verkstaden.
Eftersom jag har barnvagn så ska de ALLTID gå på vänstersida. Lillen går i halvstryp med 180 koppel. Utefter vägen låter jag dem kissa en två gånger till och sedan när vi svänger av till skogsvägen får stövaren fria tyglar att spåra, varierar om han drar eller inte beroende på spår och färskhet (och när han drar som värst så går jag efter och svär på honom tills han slutar och får då beröm och godis, det har blivit bättre men är svårt att konkurrera med ett helt färskt rävspår:p)
Innan var lillskiten alltid lös, men efter han stack efter löptik så är den förmånen indragen. Han går gärna och luktar efter storebror eller försöker äta upp kantarellerna innan jag plockar dem.
Ibland möter vi en man som har två stora (väluppfostrade) hundar och mina låter som fan:o Eftersom vi bara lullar i skogen när jag går med dem båda två så får de ingen chans att träna hundmöten tillsammans. Om vi åker någonstans så kan vi ta varsin och bryta upp flocken mer om vi får hundmöte för lugnets skull. Men eftersom vi får hundmöte högst en gång i månaden och inte hade fått något innan mars i år ser jag det inte som vårt största problem.
På hemvägen när vi går på asfalten power-walkar vi och då går de exemplariskt. För det mesta.

Jag hade faktiskt nosgrimma till min briardtik, men bara om vi var ute i stora folksamlingar så hade jag det och stryp på henne. Eftersom det såg ut som en munkorg fick hon vara ifred utan att behöva ha en riktig på sig som hon avskydde. Stryphalsbandet älskade hon eftersom det var=träning och hon hade det eftersom jag aldrig skulle våga vara ute och gå med en hund i bara grimma då de flesta jag har träffat kan komma ur det.

Skulle hon dra så skärps kraven och jag kallar in henne med mitt "gå här" kommando. Det är liknande fotgående men med lägre krav. Jag kräver inte konstant kontakt, men hon ska gå vid min vänstra sida med hängande koppel och sätta sig ner när jag stannar.

Har också detta kommandot, men kallar det "Sidan", men det är inte befäst ännu hos lillskiten.

Fast jag personligen skulle aldrig använda flexi i kombination med helstryp, jag skulle inte ens använda det med halvstryp eller halsband. När min hund ibland har flexi på sig hemma hos mina föräldrar så är det stränga order om att hon måste ha sele på sig. Detta för att skona halsen för eventuella ryck som kanske blir, även om det inte är så stor risk för ryck så anser jag den i alla fall större i flexi än i vanligt koppel.

Men annars tycker jag flexi är ett bra verktyg för hundar som inte kan gå lösa! :)

En vanlig promenad går till så att jag hämtar dem i hundgården, sätter på stövaren koppel (helstryp med flexi) låter dom busa lite och kissa på verkstaden.

Helstryp med flexi låter helt livsfarligt ju, måste kunna bli rejäla skador om hundar sticker iväg och hinner få upp farten innan det tar stopp.

Fy vilket tråkigt liv, gå som en maskin och varken få titta eller nosa.
Man kan lära hundar gå bra i koppel utan att ta bort hela deras sätt att vara.

Håller med.

Jag går väldigt sällan med mina hundar i koppel. När jag gör det får terriern gå som han vill, för han har alltid gått bra i koppel. Schäfertiken kan dock bli dragig, och då har jag ett kommando som heter "kom". Det betyder att hon ska gå vid min sida i slakt koppel, men behöver inte ha kontakt eller hålla en perfekt position. "Gå" betyder att hon får röra sig fritt framåt. Då "får" hon dra och gå runt och nosa.

Att hunden drar i koppel har absolut ingenting med ledarskap att göra, det är en ren lydnadsgrej. Hunden drar inte för att den vill dominera sin ägare, utan för att den vill ta chansen att lukta på något intressant eller röra sig snabbare framåt eller gå fram till något annat spännande.

Mina hundar har "finhalsband" på sig. Vanliga i läder med guldnitar på. Läderkoppel till det.

Hej TS. Du kan väl svara då och då i din tråd? Jag ser att du varit inloggad flera gånger sen jag skrev om lämpliga ställen att gå med hund i Landskrona.

Har du varit ute och gått på de ställen jag föreslog?

då kan hunden få en timme ägnad åt hunden och göra det som hunden finner avslappnande och tillfredställande.

Fast har man bara 1timme/dag att ägna åt hunden så tycker inte jag att man ska ha hund öht.
Vill man ändå gå på en hundpromenad då och då så kan man hjälpatill på ngt av alla hundstall/hundpenisonat.

Schäfern i koppel, går bredvid mig oftast, får inte springa före, när hon rastas får hon gå "som hon vill" när det är promenad får hon gå bredvid
hon får gå lös ibland, beroende på situation och plats
Russkiy toyen går lös oftast, hon går oftast bakom mig och stora vovven

Glömde skriva vad hundarna har på sig vid promenad: Schäfern halvstryp och läderkoppel, om russkiyn är kopplad har hon läderhalsband och läderkoppel.
Är "allergisk" mot flexikoppel och sele, förstår inte dom uppfinningarna, tycker dom verkar förvirra hundarna totalt och matte/husse har dålig koll (ja jag generaliserar:p)

Helstryp samt läderkoppel (endast helstryp för att hundarna känner när det börjar strama lite runt halsen, då saktade de ner automatiskt. Vi har alltid haft på våra hundar av större ras på detta sätt. Men de har haft en god disciplin där man inte drar i kopplet å beter sig illa samt lyssnar på matte/husse. Ville vi att våra hundar skulle få göra som de ville i kopplet så sa vi fri med betoning på i.et. Helt lösa så var ordet hopp å lek :D Fot å sånt lärdes in tidigt å därmed kunde vi ha dem fritt på vänster sida vid bil/djurmöten osv

(att bero på Ceasar-han menar väl mer att hans metoder funkar på red zone-hundar. dvs den aggressiva typen?! Han behandlar ju inte en aggressiv hund på samma sätt som en osäker. Att alla hundar ska förstå vem som leder och vem som följer är en självklar grund i fostran tkr jag och därmed tkr inte jag att hunden har rätt att lägga sig på/över mig om jag halvligger i soffan t.ex. Våran förra unghund kunde bete sig så med vissa folk som BARA gullade och lekte med honom. Då kunde han börja bete sig lite udda typ hålla fast deras fötter med tassarna osv. Så liiite dominans beteende fanns det helt klart. EN gång tog han en korv ur min hand. Då blev jag mäkta upprörd, men sa inget. bara "morra" lite dovt åt han, å hunden spotta ut hela korven HEL :D (liten spinoff)

Om hunden rider på människor är det snarare stressrelaterat.
Min schäfer ligger "alltid" på mig, han gosar så. Vill ligga på/nära. Att det skulle ha med "dominans" att göra är ju bullshit...

Fast har man bara 1timme/dag att ägna åt hunden så tycker inte jag att man ska ha hund öht.
Vill man ändå gå på en hundpromenad då och då så kan man hjälpatill på ngt av alla hundstall/hundpenisonat.

Jag tycker också att det är lite. Men det verkar som att det inte är allt för ovanligt att hundar inte kommer ut mer än så på promenader. Sedan finns de de som är ute bra mycket mer också förstås.

En studie som presenterats av försäkringbolaget If har visat att en genomsnittlig hund i Sverige får vara ute 63,8 minuter per dygn. Notisen finns att läsa i Nr 3 av Brukshunden och säkert på If's hemsida.

Men säg att hunden är ute dubbelt så mycket, dvs. 2 timmar per dag, så tycker jag ändå att det ska vara till stor del hundens tid. Sedan måste man styra upp promenaderna lite, inte full anarki och en hund som beter sig som en vettvilling, men att lukta och kissa och bara vara.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Redfox
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 047
Senast: Liran
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 247
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv