kl
(bara en parentes om flexits vara eller icke vara: rätt hanterat tycker jag flexikoppel kan vara ganska bra och användbara. Det funkar utmärkt på min odåga och han har lärt sig att inte dra som en idiot i det. Han vet att sele+flexi=större frihet, som om han vore lös och det funkar bra för oss båda. Jag håller koll runtomkring oss som om han vore lös och möter vi någon får han gå vid min sida tills vi passerat. Bara för att man har hunden i koppel betyder inte det att man inte behöver ha koll på den.)
Håller med.
Rätt använt är flexi ett mycket bättre träningsredskap än långlina.
Jag tränade in ett fungerande vänta-kommando på min unghund, under den period som fåglarna hade ungar. Hon är ju trots allt en fågelhund, och var lite för intresserad av de halvflygga ungarna, så det fick bli flexi under en period.
Annars har jag henne nästan alltid lös, ända sen hon var liten valp, utom på trafikerade vägar, och det fungerar bra efter mycket kontaktträning. Som bieffekt av flexi-perioden stoppar hon nu inte bara på vänta-kommandot, utan stannar även av sig själv varje gång vi kommer till en väg, vägkorsning eller stigkorsning.
Det är förvånande hur lätt det går att "hjärntvätta" dem.
Fast man får förstås hålla uppmärksamheten vid liv genom att själv vara uppmärksam. Men det gäller ju antingen man har dem lösa eller kopplade.