Hur "går" ni med eran hund?

Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Det där är väl inte dominans. Att en hund vill vara nära betyder antagligen bara att den gillar närhet. Min hund skulle absolut sätta sig i famnen om hon fick, men det passar ju inte i alla tillfällen. Ger någon henne en invit, dvs gullar mycket, så får de garanterat en hund i famnen på en halv sekund!

Du måste störa ihjäl dig på mig. Min hund går före mig och jag springer efter och låter henne nosa och se sig omkring mest hela tiden. Kan till och med stanna och vänta på henne om hon inte sniffat klart. Har alltid hellångt koppel och dessutom kan hon GNY vid hundmöten! 0 disciplin här hemma. Men hon älskar mig och jag henne, så det går jämnt ut :D

OT: Visst var det din hund som hade problem med benen? Hur är det idag?

KL:
Mina går nästan alltid lösa i skogen här hemmavid. Om jag går på okända marker där det plötsligt kan dyka upp folk så går kelpien lös medans tollaren som hela livet haft selektiv hörsel får ha flexi. Går vi inne i stan eller på promenadstråk så går de i vanliga läderkoppel, ofta framför mig. De får lukta och nosa lite som de vill men oftast går de framför och halvdrar lite i kopplen.

Använder breda halvstryp eller vanliga läderhalsband.

kl

När vi går hemma i skogen går 4 av 5 hundar oftast lösa. De håller sig nära, kommer på inkallning osv. Den femte, min lilla odåga, tror att han kan mycket själv och dessutom har han noll intresse av att hålla koll på mig, så därför går han kopplad för det mesta. Då oftast i sele och flexikoppel, alternativt ett långt vanligt koppel om vi ska gå mitt i skogen och flexit blir för långt med risk för trassel. Sele har han för att jag vill undvika onödiga ryck i halsen på honom och för att han faktiskt får dra lite i selen, något det råder nolltolerans på i halsband.

(bara en parentes om flexits vara eller icke vara: rätt hanterat tycker jag flexikoppel kan vara ganska bra och användbara. Det funkar utmärkt på min odåga och han har lärt sig att inte dra som en idiot i det. Han vet att sele+flexi=större frihet, som om han vore lös och det funkar bra för oss båda. Jag håller koll runtomkring oss som om han vore lös och möter vi någon får han gå vid min sida tills vi passerat. Bara för att man har hunden i koppel betyder inte det att man inte behöver ha koll på den.)

Om alla hundar av någon anledning måste vara kopplade en hel promenad har de björkishalsband eller halvstryp samt långa koppel. Då gäller att de får gå som de vill, nosa, kissa osv så länge de inte drar i kopplet eller fryser fast vid en och samma plats för länge. Det är hundarnas promenad, det är i första hand för deras skull jag går ut, så då tycker jag också att de ska få bete sig som hundar och bara ha roligt. Föredrar att ha dem framför mig när de går i långt koppel, mindre risk för trassel då.

Går vi i stan eller bland mycket folk är det aldrig bara för en promenad, utan vi har alltid ett mål, så då är det för det mesta korta läderkoppel som gäller. Hundarna går då mer eller mindre fot och stanna och nosa och sånt är mindre uppskattat och hundarna har lärt sig att i korta koppel är det hårdare krav på uppförande och jag upplever aldrig att det råder någon förvirring varken för oss eller hundarna om vad det är som gäller.

Fast det går och hålla sådan koll så hunden inte får upp farten med flexi. Om nu hunden gör sådana ryck i flexi borde det väl vara farligt vare sig det är helstryp eller ej? Skulle inte ens vilja ha sele med flexi på en sådan hund, snacka om att be om problem. Om ni undrar hur vi gör under leken så får jag springa med;) Men vi tränar på att kunna ha lös på gårdsplan och det börjar bli bra!

Båda jag och min hund trivs med att gå med kortare koppel, har nu ett Hurtta med resår i "hak"-änden. Hon går oftast med eftergift och det är bara om hon ser en annan hund eller så som hon faktiskt har kopplet sträckt.

kl
(bara en parentes om flexits vara eller icke vara: rätt hanterat tycker jag flexikoppel kan vara ganska bra och användbara. Det funkar utmärkt på min odåga och han har lärt sig att inte dra som en idiot i det. Han vet att sele+flexi=större frihet, som om han vore lös och det funkar bra för oss båda. Jag håller koll runtomkring oss som om han vore lös och möter vi någon får han gå vid min sida tills vi passerat. Bara för att man har hunden i koppel betyder inte det att man inte behöver ha koll på den.)

Håller med.
Rätt använt är flexi ett mycket bättre träningsredskap än långlina.

Jag tränade in ett fungerande vänta-kommando på min unghund, under den period som fåglarna hade ungar. Hon är ju trots allt en fågelhund, och var lite för intresserad av de halvflygga ungarna, så det fick bli flexi under en period.

Annars har jag henne nästan alltid lös, ända sen hon var liten valp, utom på trafikerade vägar, och det fungerar bra efter mycket kontaktträning. Som bieffekt av flexi-perioden stoppar hon nu inte bara på vänta-kommandot, utan stannar även av sig själv varje gång vi kommer till en väg, vägkorsning eller stigkorsning.

Det är förvånande hur lätt det går att "hjärntvätta" dem. :)
Fast man får förstås hålla uppmärksamheten vid liv genom att själv vara uppmärksam. Men det gäller ju antingen man har dem lösa eller kopplade.

Hej TS. Har du testat de ställen jag föreslog?

Jag tycker du ska gå med i brukshundsklubben i Landskrona. De kan visa dig hur du har längre koppel men samma kontroll.

Snuffsan: Nej, det har jag inte. Jag går till de samma vanliga som är stranden, stora rastgården vid slottet, slottet (den typ lilla ön där de odlar) och typ baseball planen på Gea:s baksida.
Jag vill inte vara med i Landskronas Bruksklubb då jag anser att de flesta som är där är otrevliga. Känner några...

Snuffsan: Nej, det har jag inte. Jag går till de samma vanliga som är stranden, stora rastgården vid slottet, slottet (den typ lilla ön där de odlar) och typ baseball planen på Gea:s baksida.
Jag vill inte vara med i Landskronas Bruksklubb då jag anser att de flesta som är där är otrevliga. Känner några...

Men du, bara för att du känner några som tränar där och är otrevliga behöver ju inte alla vara det. Det finns massor med kunskap på en klubb om hur man tränar hundar. Det är synd att inte ens ge det en chans. I värsta fall funkar drt inte. I bästa fall lär man sig mängder, får en gladare och lydigare hund och lär känna några träningskompisar.

Cesar Millans teorier är inte förenliga med modern vetenskapsbaserad kunskap om hundar. Hans dominansteorier är förlegade och grundligt motbevisade. Det finns massor att läsa om du är intresserad. Flera tips har du redan fått i tråden. Jag började också med Cesar, för jag visste inte bättre när jag skaffade min första hund. Med det jag vet i dag skylla jag inte tillämpa i stort sett något av det han lär ut. Mina hundar är lydiga, lyckliga och harmoniska - tränade med klicker och andra belöningsbaserade metoder. Trots att de är sällskapshundar och allt annat än bruksavlade brukar hundfolk imponeras av deras följsamhet. Det handlar om en god och nära relation med hunden, om kontakt, inte om dominans.

Våra promenader ser lite olika ut beroende på vart vi är, vart vi ska, hur många och vilka av hundarna som är med ect :))
Jag har 3st.

Mina, när vi går i koppel allihopa så går Luna på min vänstra sida, Ninja och Kaia går på högersidan, (såvida vi inte går på traffikerad väg) detta för att slippa koppeltrassel :)
Har mina i fasta halsband, nomehalsband eller sele.

senaste tiden har jag börjat använda halti på Luna, detta är endast i träningsyfte och inte för att hon drar något i kopplet. det är så att Luna blir väldigt stressad av hundmöten + att hon har dålig syn och jag tror att hon blir rädd eftersom hon inte kan läsa av dom så lätt..
Luna har då en vanlig sele på sig, samt halti i ett extra lätt koppel, + godisficka :)) har hjälpt henne mkt men det var inte det tråden handlade om..

Annars så går vi i rätt så mycket lugna områden där do kan vara lösa mycket, kan kalla in o ha dom nära på komando. frisignal betyder att gå o gör som du vill, men har lite regler på att dom tex går ut på väg, inte sticker utom synhåll osv.
Ninja o Kaia sätter jag vid hundmöten, dels för deras och den mötande hundens skull... alt går in på avstickande väg om vi möter hund som jag ser är lite för upphetsad ect..
Med Luna går jag nu alltid till avstickande väg så vi får så pass bra avstånd att hon fortfarande är trygg :)

Båda jag och min hund trivs med att gå med kortare koppel, har nu ett Hurtta med resår i "hak"-änden. Hon går oftast med eftergift och det är bara om hon ser en annan hund eller så som hon faktiskt har kopplet sträckt.

Hur vet du att hunden trivs med kortare koppel? Varför skulle den hellre gå uppsträckt "fot" med en halti på, än vilja nosa?

Jag skriver igen att du verkligen borde ta kontakt med en BK för att få stöd och hjälp. Det skulle ge dig och framförallt din hund så enormt mycket - nya kunskaper, nya erfarenheter, och en helt annan frihet.

Jag blir faktiskt ledsen och upprörd över din brist på insikt. Min hund går alltid lös och det är något jag jobbat stenhårt på att få till.
En omplacering som var 10 månader när han kom. Han gjorde utfall på cyklar, människor,bilar och hundar blev han helt blockerad av.
Jag började med skvallerträning och körde det stenhårt. Vi spårar och kör sök ett par ggr i veckan. Jag har alltid tränat mina hundar så att inkallningen sitter för då kan jag ge dem frihet.
Tänk om och upptäck vad roligt det är med hund.

*KL*

Tror inte TS är så gammal, med tanke på annan tråd där h*n skrev att h*n fick 500 kr i månadspeng, o då är det föräldrarna som har huvudansvaret.
Sorgligt bara att dessa inte kan förklara för sitt barn hur man behandlar ett oskyldigt djur. Finns inte nån hund som trivs i 10-20cm koppel, inte nån kan få mig att tro det heller. Ut o jobba o lek med din hund o låt den ha ett roligt liv

Om ts är ärlig i sin profil så är hon/han endast 15 år.. jag håller med dig om att det är taskigt och fel att föräldrarna inte berättar vad god djurhållning innebär!

Kl. Min hund går lös så fort det finnns möjlighet, annars i ca 2 m koppel och brett halvstryp. Jag delar in promenaderna så första och sista delen är " nosa runt tid" delen i mitten ägnas åt lite kortare koppel och ev lite träning. Anledningen att min hund inte får nosa runt hela tiden är för att hon blir jobbig att gå med om hon alltid får "göra som hon vill" ibland när man har ett mål med promenaden har jag ingen lust att låta henne lukta på samma fläck i 5 min, men då säger jag bara "nu går vi här" vilket betyder att hon går max 1 m ifrån mig utan att lukta eller göra annat.

Ts jag hoppas dina föräldrar och du vill gå nån kurs på brukshundsklubben nån gång. Jag fick verkligen en aha upplevelse när jag va på kurs med min unghund, superkul och jösses vad mycket nytt och roligt vi lärde oss.

Jag tror att du har haft otur när du träffat bruksfolk från Landskrona, för jag har också träffat folk därifrån och de har varit jättetrevliga. Den nya ordföranden har dragit igång lite projekt som ska göra medlemmarna mer delaktiga i verksamheten så jag tror det är ett gyllene tillfälle att gå med! Tack vare att de har avtalsinstruktörer så brukar de också ha kort eller obefintlig kö till grundkurserna :)

Jag gick en valpkurs med min förra hund och tack vare att en hund på valpkursen bet henne så blev hon agressiv mot de flesta utanför familjen (hundar, människor, katter osv). Före valpkursen var hon "bästis" med vår (dåvarande) katt, hon älskade allt och alla. Så jag har inte direkt bra erfarenheter av bruksklubbar.
Min hund och jag trivs med att hon går på kortare koppel men går hon bra med eftergift där hon ska så är det ofta att jag släpper efter lite.

Ni kan omöjligt veta om min hund trivs eller inte trivs då ni inte känner varken mig eller hunden, ni vet inte hundens psyke eller någonting om den. Jag vet en hund som får gå i trädgården typ 2-3h per dag (ibland mer ibland mindre) och en typ 30mins runda, det är vad den hunden får per dag. Hon kan absolut INTE gå i koppel och antingen drar eller springer fram och tillbaka. Alltså jävligt jobbig att gå på runda med. Den hunden är överviktig (ägarnas alla hundar har varit överviktiga då de ger hundarna typ alla rester) och den hunden trivs, hon är hur glad som helst, lugn och hyfsat harmonisk. Hon satt i en bur typ 20h på sitt förra ställe (typ hundaffär och hundkennel i samma), hon hade fått 4 valp-kullar och hon var 4år när de fick henne. Hon vågade inte gå upp från trappan på 1v så de fick dra in henne i huset då det är trappa upptill huset. Men nu är hon hur glad som helst, springer i trappan stup i kvarten och är hur glad som helst.

Så vet ni inget om hunden kan ni inte veta om den trivs eller inte. Jag har inte heller i kort koppel 24/7 men mesta av tiden och hon går oftast med eftergift.

Bara för attdet fins hundar som har det sämre än din hund betyder det inte per automatik att din hund lver ett bra liv.
Finns inget som säger att din hund mår bra av gå i kort oppel hela tiden, den vet att den ska gå så o har därmed fått acceptera att gå som en robot. En hund är utrustad med gott luktsinne för att den ska kunna nosa o får dom inte utlopp för det så aktiverar man inte heller hundens naturliga instinkter

Fast nu frågades det ju hur du vet att hunden trivs? Det andra hundexemplet förstår jag inte varför du drar upp.

Jag rekommenderar dig ändå att gå kurser med hunden. En olycka med nån som inte har vett att hålla sin hund borta från de andra hundarna under en kurs ska väl inte hindra dig från att utvecklas med din hund? Jag tror att din hund skulle ha jättekul på kurser!

Jag tror att du nog skulle behöva lite mer hjälp från erfarna hundmänniskor, att en annan valp biter ens valp betyder inte att de blir agressiva mot andra hundar. Våran förra fick jag platsliggningen förstörd pga att en annan hund verkligen anföll honom när han låg. Han brydde sig inte ett dugg om andra hundar varken före eller efter men däremot så var han inte trygg i platsliggningen. Vi hade säkert kunnat jobbat oss förbi det om jag har lagt ner tiden, men jag var inte intresserad av att tävla lydnad så det var inget jag la ner tid på.

Sen tror jag att om du nu tänker följa CM så bör du titta lite till, hundarna går inte i kort koppel, de ska gå i hängande koppel utan spänning i. CM pratar inte om eftergift i kopplet.

Det är bra att du motionerar din hund men jag tror att du behöver lite tips och idéer från kuninga hundmänniskor, titta på när andra tränar sina hundar, läs på om flera olika träningsmetoder och jag tror att du kommer att upptäcka att det finns massor att lära sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Redfox
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 047
Senast: Liran
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 247
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv