Hur "går" ni med eran hund?

Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Men hunden behöver inte spåra något djur. Man kan lätt lägga ett personspår, och hunden tycker att det är jättekul!
Det är inte jakt.

* Jenny *

Annars är det utanför Landskrona och närmsta skogen där är typ 5mil till.

Dumheter. Ta bussen ut till Saxtorp, Asmundtorp eller Järavallen. Eller norrut där det finns hur många områden som helst. Eller inom stan ute vid pilåkern eller Silverängen. Bortom ÖB, gamla Weibulls. Utåt Örjahållet. Det finns hur många bra strövområden som helst runt Landskrona bara man tar sig ut från stadskärnan.

Karlslundsparken är en liten stadspark, inte en skog. Med djur. Självklart får du inte släppa hunden där.

5 mil, då har du ju passerat Malmö.:crazy:

/Snuffsan, född i Landskrona.

Dessutom har du flerta bra brukshundsklubbar i området som kan hjälpa dig med t.ex spår. Är du med i någon klubb kan du träna på deras apellplaner.

Jag vill INTE träna/göra spår med henne då vi fortf. bor i stan och jag tycker inte att hunden ska spåra t.ex något djur eller så.

Vad har din bostad med saken att göra? Jag vet många som håller på med personspår som bor i tätorter, de kör eller åker till lämpliga spårmarker. Som någon redan skrivit, personspår har inget med jakt att göra.

(Sen undrar jag alltid om jaktmotståndare tycker det är bättre att rådjur och älgar svälter ihjäl än blir skjutna, men det är en annan sak.)

Tycker du inte att det är intressant att du inledde tråden genom att ondgöra dig över hur usla andra hundägare är, medan det i trådeninte är en enda som håller med dig om hur man ska göra. Kanske är det värt att tänka över att många som var svarat har mycket stor rutin av hundar. Jag är inte en av dem ännu, även om jag har två hundar. Däremot försöker jag läsa på, och då menar jag i böcker som är förenliga med aktuell forskning om hundars psykologi och inlärning. Min åsikt är att det är mycket stressande för en hund att ständigt vara under kommando på det sätt du beskriver, genom att inte ens få nosa utan lov. Flexi är ett utmärkt sätt att ge hunden större frihet i situationer då du inte kan ha den lös. Använd din fantasi och sätt dig in hur det är att vara din hund på promenad med dig. Känns det avkopplande? Trevligt? Knappast. Självklart Kan den avkopplande promenaden varvas med träning men det du beskriver låter som något annat. Jag rekommenderar dig att lägga Cesar åt sidan och i stället läsa Anders Hallgrens och Eva Bodfäldts böcker. De kommer att ge dig ett annat perspektiv och göra det tydligare för dig varför många av oss inte håller med dig.

Ditt motstånd till att låta hunden spåra vittnar tyvärr om okunnighet. Det är en av de mest naturliga och för hunden givande aktiviteter som finns. Det behöver inte alls kopplas till jakt och inte heller leda till att hunden spårar efter vilt. Massor av människor använder spårande som aktivering utan att för den skull jaga.

Senast ändrad:

Jag vill INTE träna/göra spår med henne då vi fortf. bor i stan och jag tycker inte att hunden ska spåra t.ex något djur eller så.

Jag tror knappast att hunden plötsligt börjar jaga harar om man börjar spåra. Varför tror du det? Vet du hur spår funkar? Det finns ju olika typer av spår. Själv pysslar vi med fältspår (godisspår där hunden lär sig följa fotspår). Dvs inga föremål och inget blod inblandat.

Jag tycker verkligen du ska läsa lite böcker om hundar och skolning, om olika aktiviteter så som spår och klicker. Glöm Cesar. I Amerika finns det folk som kanske behöver honom, men i Norden är hundhållningen på en helt annan nivå. Vi har inte de problemen som finns där. De metoder som han använder är för hundar och ägare i kris i ett land där många inte alls förstår sig på hundar. Det är absolut inget som vi ska börja mixtra med.

Senast ändrad:

Ni har missuppfattat mycket av det hela, min hund KAN gå i koppel men fast jag testade ha henne i halsband idag så gick hon såsom jag hade henne i nosgrimman hela tiden, alltså hon mår inte dåligt av att gå så.

Hon mår dåligt om du tvingar henne att gå så HELA TIDEN. Det är ju det som folk reagerar på. Inte att hon går så ibland.

Mina hundar ska gå ordentligt vid arbete - då går de där jag bestämmer att de ska vara - men det måste de verkligen inte under våra rekreationspromenader tillsammans... Det ska ju vara trevligt för både mig och hunden/hundarna när vi är ute och går.

Som sagt, så länge de inte drar får de går hur de vill, titta på vad de vill, nosa på vad de vill. Det är ju levande djur vi har att göra med...

Såfort man kommer till en större gräsplätt (inte varenda liten) så tillåter jag henne att lukta, alltså vi går inte en hel runda utan att hon får lukta eller gå med längre koppel. Går hon bra och lyssnar så brukar jag också ge henne kanske 5-10cm längre koppel ett tag eller låta henne lukta, som belöning.

10 cm längre koppel? Är det belöningen?!

Hundar luktar på saker, det är så de känner igen sin omgivning, det är så de vet vad som hänt, vem som gått var, vem som kissat var.... och att du seriöst delar ut små "luktsekvenser" som belöning med en decimeters extra koppel... :confused:

Varför går du ut med hunden? Är det för att du ska paradera runt med den, eller är det för ni tillsammans ska ha en trevlig tur, där ni båda mår bra?

Jag har henne lös vid stranden (där man får vara med hundar) och i rastgårdar (såklart) men annars är det olagligt hos oss att ha hundarna lösa. Däremot så har många folk det men jag vet flera som fått böter och det vill inte jag ha för att min hund ska få ha "frihet".

Detta har du fått ett utmärkt svar på, med konkreta platser i din stad.

Det finns mängder av ställen att åka till om man vill släppa sin hund. Jösses, det finns ställen i centrala Stockholm, Göteborg, och Malmö där du kan släppa också... Likaså i London, i Paris, i Berlin, i Wien, etc etc... Lite får man anstränga sig och leta reda på trevliga rekreationsområden där hundar är välkomna.

Att hunden får "frihet" genom att få gå som den vill eller med flexikoppel är totalt bullshit, hunden behöver inte 10m att springa på utan det räcker att den får gå lite då och då i längre koppel, då menar jag ett vanligt 180cms koppel.

Jag hoppas verkligen att du bara skriver detta för att provocera!

Vet du vad det är för typ av djur som du har köpt? Har du någon förståelse för, och kunskap om, hundens behov av aktivering, av motion, av mental och fysisk stimulans?

Det är inte en hamster som du har i kopplet... Jag blir faktiskt riktigt arg av att läsa detta! :mad:

Flexikoppel är inte till för att hunden ska få springa från sida till sida och nosa överallt utan för att man ska träna inkallning och lydnad. Jag är själv emot flexi och köper istället longerlinor, har däremot inte hittat en jag gillar än så använder en väldigt gammal om vi t.ex åker någonstans där hundarna inte får vara lösa men får bada eller liknande, så hon kan springa lite.

Vem i hela världen tränar inkallning och lydnad med ett flexikoppel? Det finns inte en BK med själaktning som skulle rekommendera det...

Jag förstår dock inte denna hysteriska aversion emot flexi. Hunden är inte helt puckad - när du väl lärt den att gå i koppel så förstår den också skillnaden på ett flexi där den ska "dra" lite för att få rörelsefrihet, respektive det vanliga kopplet.

Jag använder inte flexi själv - tycker det är lättare at bara släppa dem lösa. Men har du en hund där inkallningen inte sitter helt ännu, så använd för jösse namn flexi...

Jag är emot jakt och tycker inte man ska lära hunden att jaga, det är väll samma sak som att den jagar människor? Själ som själ liksom, så jakt kommer jag inte ens överväga. Min hund ska inte jaga något om det så är duvor eller kaniner och hon gör det inte heller, /.../

Jag frågar igen - vet du vilken typ av djur det är du har köpt?

Det finns en enorm uppsjö av olika träningsformer där du i grund och botten använder hundens behov av att jaga. Genom att du tränar hunden så får den utlopp för sina naturliga behov, och du får lydnad på momenten.

Du måste väl ändå förstå att exempelvis hundar som tränar eftersök inte bara drar iväg hur som helst i skogen efter allt som rör sig? Eller att exempelvis polisens spårhundar inte bara spårar allting och utom kontroll? Liksom jakthundar som de facto jagar så att jägaren kan skjuta ett djur, inte bara sticker iväg efter allt vilt de ser?

Genom att du tränar så får du kontroll. Om du inte tränar, så kan du få en hund som hittar på en massa egna grejer av ren frustration för att den inte får utlopp för sina naturliga behov. Då blir man dessutom plötsligt oftast arg på hunden och hävdar att den är olydig... när det egentligen är ägaren som orsakar att all den där energin inte har någonstans att riktas.

Jag cyklar med henne de dagar vädret tillåter, alltså hon får motion och stimulans hon behöver, vi har en aktivitetsbräda som hon får hålla på med i ca 20min per dag (flytta på brickor så hon får tag på godis) och vi går ut i ca 3h per dag med henne.

Nu vet jag inte vilken ras du har. Men 20 minuters mental aktivering är ingenting. Inte ens för en liten soffpotatis till mops eller shitzu.

Ta reda på närmsta brukshundklubb och anmäl dig till en kurs!

Det finns jättemycket att lära sig om hundar och hur de fungerar. Tänk så roligt att faktiskt få vara ett team med din hund, och hur mycket spännande saker ni kan pröva på tillsammans. Jag lovar dig att din hund kommer att tacka dig enormt om du faktiskt gör denna pyttelilla ansträngning.

Om du nu är engagerad i djurskydd - fundera på varför du skaffade dig en hund, och vilken typ av liv du vill att den ska få ha.

Och snälla - strunta i CM.

Första grundan går mamma med henne och då får hon gå ungefär som hon vill men t.o.m mamma sa att hon gick bättre och drog mindre efter jag haft henne i nosgrimman, hon hade ett vanligt halsband och det vanliga kopplet, alltså precis som "vanligt".

Jag frågar igen du verkligen har koll på hur hunden fungerar, och hur sakerna du använder fungerar. Vad tror du händer när hunden går med en nosgrimma på sig jämfört med ett halsband, eller en sele? FÖR HUNDEN menar jag, inte att DU får mycket mer kraft.

Senast ändrad:

Fy vilket tråkigt liv, gå som en maskin och varken få titta eller nosa.
Man kan lära hundar gå bra i koppel utan att ta bort hela deras sätt att vara.

:bow::bow:

Mina hundar går lösa, labben har ibland flexi för han har fått selektiv hörsel på gamla dar. De får göra lite som de vill när de inte är under kommando. Vid möte eller viltkontakt så får de ett passande kommando men efter passage får de springa runt som de vill igen. Jag har inga problem alls med att de gör något som de inte får, trots att lydnaden är inlärd med belöningar och bara en pytteliten del bestämmande.

Ang koppeldragning så är jag helt övertygad om att de allra flesta hundar drar i kopplet pga deras kamplust, de tycker helt enkelt väldigt mycket om att få använda sina muskler. Sedan finns det såklart även andra orsaker som stress. Men oavsett så går det ju att lära hundarna att bromsa in när det drar i halsbandet.

Ceasar Millans dominansteorier är ren bullshit utan någon som helst vetenskaplig förankring. Så snälla TS, använd boken till det den gör sig bäst, som bränsle till vedspisen.

Det beror på var vi går. Ibland måste de gå vid sidan utan att nosa eller dyl. Men jag går ju promenad för hundarnas skull, så då får de nosa och så lite som de vill. De får dock inte dra i kopplet.
Labben går oftast lös så han kan studsa runt lite som han vill då.

Vanligt knäpp-halsband i läder är det som används. När sambon har lagotton går hon oftast i långlina, just för att få lite mer frihet eftersom hon inte kan gå lös.

Jag gör olika med mina hundar. Alla hundar förutom en jag haft har fått "frihet under ansvar", dvs fått gå lösa eller i kopplets fulla längd sålänge de kommit på inkallning, skvallrat på hundar/människor ect som dykit upp. Alla har skött detta jättebra tills jag skaffade min korthåriga collietik.

Collietiken är väldigt rädd av sig och klarar inte av pressade situationer som kan uppstå. Hon skvallrar jättefint på hundar/människor,vilt ect men klarar inte alla situationer, ex om ett barn från tomma intet springer fram och grabbar tag i hunden eller en lös hund kommer fram plötsligt, hon blir då jätterädd. Därför har jag henne bakom mig när jag går på vägar/trottoarer, hon går bakom lös eller i koppel, båda funkar lika bra. Grejar då alla möten bra.

Hon är en väldigt speciell hund som måste ha tydliga diriktiv och veta exakt vad hon ska göra, vart och hur länge. Ex när jag är hos hästen ligger hon ner på en filt när jag gör iordning. Hon klarar då av svåra möten eftersom hon vet vad hon ska göra. Skulle hon vara lös och jag inte är med henne till 100% skulle hon kunna fatta oövertänkta beslut, ex springa fram och skälla på någon/ göra skenattacker.

Att hon sprungit fram och skällt har hänt två gånger. Ena gången red jag i full galopp och hejade på hunden, det kom då upp en rullskideåkare ur tomma intet som skrek och hade solglasögon. Då gjorde hon en skenattack. Andra gången gick hon lös och skvallrade till mig på en hund, hunden hon skvallrat på kom senare rusande mot min hund och ville leka= min hund inte beredd och blev rädd räd med och fräste ifrån rejält. Sen dess är det bakom som gäller och det funkar bra, jag hinner då med att försvara henne om någon rusar fram mot henne.

På promenaderna är det alltså bakom som gäller, dock hittar vi på mkt kul ihop, spårar, tränar lydnad, balans, cyklar, rider, badar, leker ect. Jag upplever henne som en nöjd, harmonisk hund men som behöver en människa som pekar med hela handen. Hon klarar inte av frihet under ansvar såsom mina andra hundar gjort. Hon är dock bara 2år så min förhoppning är att hon ska klara av detta med träning i framtiden.

Vill även tillägga att jag jobbar positivt med henne och inte sparkar eller rycker i kopplet om hon går framför.

Ang koppeldragning så är jag helt övertygad om att de allra flesta hundar drar i kopplet pga deras kamplust, de tycker helt enkelt väldigt mycket om att få använda sina muskler. Sedan finns det såklart även andra orsaker som stress

Det tror jag också. Sätt på ett halvstryp eller stryp på min hund och hon drar som en ångvält. Vi har ett brett vanligt halsband eller sele beroende på vad vi gör. Inga problem med drag.

Halvt KL: I första inlägget ondgör sig TS över hundägare som går över på andra sidan gatan. Kanske inte så konstigt, hade jag mött en halvstor hund i kortkort stramt koppel och en ägare som hade stenkoll på att den inte vred huvudet på fel håll hade jag tagit för givet att det var en aggressiv hund med en okunnig ägare...inget jag skulle vilja möta med mina dvärgpudlar...:devil:

Boktips till TS: Memea Mohlin.

4-4,3 mil är ett maratonlopp. Att jogga det varje dag....nä, det stämmer nog inte riktigt.

+ Maira

Jodå det går att motionera hundarna 4-5mil varje dag, men det tar tid ;)
Jag var ute med hundarna ca 8 timmar/dag.
Var inga problem eftersom jag studerade på distans och la upp det så att jag lämnade pojken på fritids innan jag stack med hundarna och sen gick han i skolan hela dagen (7-15) medans jag var ute med hundarna.
Plugga gjorde jag när han hade somnat och kunde då spendera efterdagarna med pojken.
Detta funkade för oss, men låter man hunden gå lite som den vill i andra änden av ett koppel och att man själv går och såsar så tar det väldigt lång tid att ens gå 1mil ;) och jobbar man så kan man ju inte lägga upp ett träningsschema som är så många timmar varje dag.

Alla människor som är någorlunda tränade kan gå/power walka/jogga 1mil på ca 90 min.

+ Maira

Jodå det går att motionera hundarna 4-5mil varje dag, men det tar tid ;)
Jag var ute med hundarna ca 8 timmar/dag.
Var inga problem eftersom jag studerade på distans och la upp det så att jag lämnade pojken på fritids innan jag stack med hundarna och sen gick han i skolan hela dagen (7-15) medans jag var ute med hundarna.
Plugga gjorde jag när han hade somnat och kunde då spendera efterdagarna med pojken.
Detta funkade för oss, men låter man hunden gå lite som den vill i andra änden av ett koppel och att man själv går och såsar så tar det väldigt lång tid att ens gå 1mil ;) och jobbar man så kan man ju inte lägga upp ett träningsschema som är så många timmar varje dag.

Alla människor som är någorlunda tränade kan gå/power walka/jogga 1mil på ca 90 min.

Lämnade du sonen på fritids för att vara ute med hunden:confused:
Jösses:crazy:

*Jenny*

Som någon redan påpekat så behöver man inte spåra djur. Jag har kört både person och viltspår med min hund. Kör numera mest personspår och då är det mitt eller någon annan människas spår hon följer, alltså inget djur. Hunden jagar inte när den spårar :) Jag tror att det är oerhört viktigt för hundar att få använda sin nos. Min hund spårar inte okontrollerat på våra promenader hon vet när det är dags för att spåra och när vi går promenad på samma sätt som hon fattar när vi tränar lydnad och agility. När vi spårar har vi en särskild sele och då vet hon att det är spårjobb, har vi inte den selen på så spårar vi inte men det betyder verkligen inte att hon inte får nosa.

Man kan ju ta bussen utanför stan? Jag bor också mitt i stan med min hund (jag vet att det är "tätbebyggt i en stad;)) men vi har bara koppeltvång i den största parken här i stan. Nu har jag tur så jag har en 8 km runda
ganska nära hemma så där kan jag gå och där får hon vara lös. Men det kan ju inte vara omöjligt att ta sig till skogen.. :crazy: Nu vet ju jag ingenting om Landskrona men här där jag bor så har vi massa skog på närmare avstånd än fem mill. Sen anser jag att man inte ska släppa en hund lös om man inte har kontroll på den. Då är det bättre att släppa den inne i rastgårdar.

Vem har sagt att min hund får gå och nosa exakt hur som helst bara för att jag tillåter henne att nosa när hon vill. Tycker jag att vi stått för länge på en fläck så ber jag henne bara följa med mig så går vi vidare alt om hon är lös så går jag vidare när hon nosar och hon springer då ikapp mig sen. Jag förstår bara inte poängen med att hunden ska gå som en robot på promenaderna. Man kan ha en lydig hund även fast man tillåter att den får frihet och inte är styrd hela tiden.

Senast ändrad:

Halvt KL: I första inlägget ondgör sig TS över hundägare som går över på andra sidan gatan. Kanske inte så konstigt, hade jag mött en halvstor hund i kortkort stramt koppel och en ägare som hade stenkoll på att den inte vred huvudet på fel håll hade jag tagit för givet att det var en aggressiv hund med en okunnig ägare...inget jag skulle vilja möta med mina dvärgpudlar...:devil:

Boktips till TS: Memea Mohlin.

Dessutom med halti. Det finns många som inte vet vad det är och blandar ihop det men en slags munkorg

Nej, jag var ute med hundarna när han var i skolan då jag tycker att barn skall gå i skola :grin:
När han kom hem från skolan så var vi iväg på olika aktiviteter (simhallen, lek/busland, fotboll m.m) eller så hade han kompisar hemma då jag var en av de få föräldrar som har hemma hela em.

Men det är ju lätt att döma andra när man inte vet :grin::cool:

Sorry TS, trodde inte det skulle vara så starka reaktioner på att jag hade möjlighet att träna mina hundar på det settet att det skulle ta över tråden!

Men tillbaka till ämnet så möter jag 100ggr hellre en hund+ägare med kort koppel och målmedveten blick/gång än hund+"snäll" ägare där hunden irrar runt i andra ändan av kopplet och gör som den vill. Oavsett storlek på hund.

Jag tycker inte att hundar behöver få nosa och kissa helatiden när man är ute med den, det är bara ouppfostrat! Alldeles för många hundar är ute och går med sina ägare ist för tvärt om, eller så får de inte tillräckligt med motion öht!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Redfox
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 047
Senast: Liran
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 247
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka