Sv: Hur "går" ni med eran hund?
Ni har missuppfattat mycket av det hela, min hund KAN gå i koppel men fast jag testade ha henne i halsband idag så gick hon såsom jag hade henne i nosgrimman hela tiden, alltså hon mår inte dåligt av att gå så.
Hon mår dåligt om du tvingar henne att gå så HELA TIDEN. Det är ju det som folk reagerar på. Inte att hon går så ibland.
Mina hundar ska gå ordentligt vid arbete - då går de där jag bestämmer att de ska vara - men det måste de verkligen inte under våra rekreationspromenader tillsammans... Det ska ju vara trevligt för både mig och hunden/hundarna när vi är ute och går.
Som sagt, så länge de inte drar får de går hur de vill, titta på vad de vill, nosa på vad de vill. Det är ju levande djur vi har att göra med...
Såfort man kommer till en större gräsplätt (inte varenda liten) så tillåter jag henne att lukta, alltså vi går inte en hel runda utan att hon får lukta eller gå med längre koppel. Går hon bra och lyssnar så brukar jag också ge henne kanske 5-10cm längre koppel ett tag eller låta henne lukta, som belöning.
10 cm längre koppel? Är det belöningen?!
Hundar luktar på saker, det är så de känner igen sin omgivning, det är så de vet vad som hänt, vem som gått var, vem som kissat var.... och att du seriöst delar ut små "luktsekvenser" som belöning med
en decimeters extra koppel...
Varför går du ut med hunden? Är det för att du ska paradera runt med den, eller är det för
ni tillsammans ska ha en trevlig tur, där
ni båda mår bra?
Jag har henne lös vid stranden (där man får vara med hundar) och i rastgårdar (såklart) men annars är det olagligt hos oss att ha hundarna lösa. Däremot så har många folk det men jag vet flera som fått böter och det vill inte jag ha för att min hund ska få ha "frihet".
Detta har du fått ett utmärkt svar på, med konkreta platser i din stad.
Det finns mängder av ställen att åka till om man vill släppa sin hund. Jösses, det finns ställen i centrala Stockholm, Göteborg, och Malmö där du kan släppa också... Likaså i London, i Paris, i Berlin, i Wien, etc etc... Lite får man anstränga sig och leta reda på trevliga rekreationsområden där hundar är välkomna.
Att hunden får "frihet" genom att få gå som den vill eller med flexikoppel är totalt bullshit, hunden behöver inte 10m att springa på utan det räcker att den får gå lite då och då i längre koppel, då menar jag ett vanligt 180cms koppel.
Jag hoppas verkligen att du bara skriver detta för att provocera!
Vet du vad det är för typ av djur som du har köpt? Har du någon förståelse för, och kunskap om, hundens behov av aktivering, av motion, av mental och fysisk stimulans?
Det är inte en hamster som du har i kopplet... Jag blir faktiskt riktigt arg av att läsa detta!
Flexikoppel är inte till för att hunden ska få springa från sida till sida och nosa överallt utan för att man ska träna inkallning och lydnad. Jag är själv emot flexi och köper istället longerlinor, har däremot inte hittat en jag gillar än så använder en väldigt gammal om vi t.ex åker någonstans där hundarna inte får vara lösa men får bada eller liknande, så hon kan springa lite.
Vem i hela världen tränar inkallning och lydnad med ett flexikoppel? Det finns inte en BK med själaktning som skulle rekommendera det...
Jag förstår dock inte denna hysteriska aversion emot flexi. Hunden är inte helt puckad - när du väl lärt den att gå i koppel så förstår den också skillnaden på ett flexi där den ska "dra" lite för att få rörelsefrihet, respektive det vanliga kopplet.
Jag använder inte flexi själv - tycker det är lättare at bara släppa dem lösa. Men har du en hund där inkallningen inte sitter helt ännu, så använd för jösse namn flexi...
Jag är emot jakt och tycker inte man ska lära hunden att jaga, det är väll samma sak som att den jagar människor? Själ som själ liksom, så jakt kommer jag inte ens överväga. Min hund ska inte jaga något om det så är duvor eller kaniner och hon gör det inte heller, /.../
Jag frågar igen - vet du vilken typ av djur det är du har köpt?
Det finns en
enorm uppsjö av olika träningsformer där du i grund och botten använder hundens behov av att jaga. Genom att du tränar hunden så får den utlopp för sina naturliga behov, och du får lydnad på momenten.
Du måste väl ändå förstå att exempelvis hundar som tränar eftersök inte bara drar iväg hur som helst i skogen efter allt som rör sig? Eller att exempelvis polisens spårhundar inte bara spårar allting och utom kontroll? Liksom jakthundar som de facto jagar så att jägaren kan skjuta ett djur, inte bara sticker iväg efter allt vilt de ser?
Genom att du tränar så får du kontroll. Om du inte tränar, så kan du få en hund som hittar på en massa egna grejer av ren frustration för att den inte får utlopp för sina
naturliga behov. Då blir man dessutom plötsligt oftast arg
på hunden och hävdar att den är olydig... när det egentligen är
ägaren som orsakar att all den där energin inte har någonstans att riktas.
Jag cyklar med henne de dagar vädret tillåter, alltså hon får motion och stimulans hon behöver, vi har en aktivitetsbräda som hon får hålla på med i ca 20min per dag (flytta på brickor så hon får tag på godis) och vi går ut i ca 3h per dag med henne.
Nu vet jag inte vilken ras du har. Men 20 minuters mental aktivering är ingenting. Inte ens för en liten soffpotatis till mops eller shitzu.
Ta reda på närmsta brukshundklubb och anmäl dig till en kurs!
Det finns jättemycket att lära sig om hundar och hur de fungerar. Tänk så roligt att faktiskt få vara ett team med din hund, och hur mycket spännande saker ni kan pröva på tillsammans. Jag lovar dig att din hund kommer att tacka dig enormt om du faktiskt gör denna pyttelilla ansträngning.
Om du nu är engagerad i djurskydd - fundera på varför du skaffade dig en hund, och vilken typ av liv du vill att den ska få ha.
Och snälla - strunta i CM.
Första grundan går mamma med henne och då får hon gå ungefär som hon vill men t.o.m mamma sa att hon gick bättre och drog mindre efter jag haft henne i nosgrimman, hon hade ett vanligt halsband och det vanliga kopplet, alltså precis som "vanligt".
Jag frågar igen du verkligen har koll på hur hunden fungerar, och hur sakerna du använder fungerar. Vad tror du händer när hunden går med en nosgrimma på sig jämfört med ett halsband, eller en sele? FÖR HUNDEN menar jag, inte att DU får mycket mer kraft.