Hur "går" ni med eran hund?

Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Kl

Man får aldrig glömma bort att låta en hund vara en hund!
En hund luktar, pinkar, kollar läget! Det måste den få utlopp för.
Mina hundar får alltid lukta och pinka av sig i början på promenadera. Morgonprenaden består endast av detta!!
Jag hatat flexi men har faktiskt på detta på morgnarna, de får strosa runt bäst dom vill och faktiskt vara hundar.
Motions går vi så är det dock vanligt koppel på och så fort de gjort sina behov så får de hålla takten med mig. Dom går som dom vill i kopplets längd så länge de inte drar. Det är inga robotar vi har utan djur. Man måste skilja på jobb och umgänge. Promenad för mig är umgänge med hundarna. Vi har en trevlig stund ihop utan tonvis med krav. Kraven kan man spara tills man jobbar.
Mina hundar blir halvt tokiga när vi möter folk. Dom blir bara glada och spralliga men jag låter dom hållas. När vi jobbar så skulle 100 pers kunna springa förbi utan att dom skulle bry sig.
Som sagt, någon gång måste dom få vara hundar, det får mina va på promenader!!

Fy vilket tråkigt liv, gå som en maskin och varken få titta eller nosa.
Man kan lära hundar gå bra i koppel utan att ta bort hela deras sätt att vara.

Jag håller med.

Tycker det känns fel och respektlöst mot hunden att den ska behöva tillstånd för att få nosa :S det är väl en sak om man har ett träningspass (då brukar mina hundar få göra av sig, nosa osv före så de har bra fokus på träningen), men när man är ute och går till vardags??

Oftast eller där det går får hon vara lös. Annars har hon ett vanligt läderhalsband eller halvstryp + vanligt koppel/flexi. Går hon lös får hon springa hur hon vill så länge hon inte går ut i vägen, om man går där det kommer bilar. Går hon kopplad brukar hon gå framför mig, men hon drar aldrig och hon aktar sig så jag inte trampar på henne. Ibland går hon bakom men då brukar jag säga att hon ska gå framför, det är så tråkigt att inte se henne;)

Självklart får hon stanna och kissa/bajsa när hon vill, i bland får hon lukta så länge hon vill men i bland drar jag med henne, det är lite olika:)

Är väl ingen större idé att ta lärdom av en person som sägs använda stackel halsband samtidigt med elhalsband? Går hunden bakom ser man ju inte om den stoppar i sig något farligt. Då kan man inte ens ge en hint om vad hunden ätit på promenaden om det skulle vara något som kräver operation för att tas ut.

Min går generellt sett framför när det är koppelpromenad, slakt koppel oftast men hon brukar mest vara lös ute, finns inga bilar här ändå.

Jag håller med.

Tycker det känns fel och respektlöst mot hunden att den ska behöva tillstånd för att få nosa :S det är väl en sak om man har ett träningspass (då brukar mina hundar få göra av sig, nosa osv före så de har bra fokus på träningen), men när man är ute och går till vardags??

Precis. Sen finns det andra metoder till att få hunden att gå bredvid sig utan att tvinga den med hjälp av grimma.

kl
Jag tycker du ska byta ut boken mot en bok om klickerträning eller hundpsykolgi. Jag har också läst Cesars böcker av ren nyfikenhet, men inte hittat något som jag vill tillämpa.

För att svara på din fråga så går min hund delvis i koppel och delvis utan. I kopplet går hon som hon vill sålänge hon inte drar. Vi håller oss vid vägkanten. I skogen eller då hon är lös går hon precis som hon vill

Varför hindra hunden från att nosa? Det är ju dess natur. Varför ha en hund som går som en robot? Visst tränar jag lydnad då är det lyndnad som gäller o inte massa flams med nosen i backen, men under en promenad där det är meningen att den ska rastas samidigt så är ju nosen i backen en självklarhet.
CM må kunna fixa många problemhudar lite här o där, med hans metoder stider mkt mot de svenska lagarna.

För att följa en mentor som ex CM kan ibland tom gå över styr o räknas som rent djurplågeri. O jag anser at det är lite av ett djurpågeri att inte låta hunden få nosa under promenaden
O nej jag tycker int det är ok att hunden ska fram o hälsa på alla andra hundar.

Dessutom behöver inte en hund dra i kopplet för att den har hela kopplets längd at röra sig med, men man ska ha möjlighet att korta in den om det skulle behövas

Min hund går oftast lös men när vi går koppelpromenader får hon stanna och nosa om hon vill. Hon får däremot aldrig gå åt det håll hon drar åt om hon börjar dra. Men det är mest för att det aldrig ska löna sig att dra i kopplet. Jag tycker att det är rätt självklart att hon ska få nosa och känna av omgivningen.

Vid hundmöten går hon vid min sida med ögonkontakt med mig nästan alltid oavsett hur dom andra hundarna beteer sig.

CM´s metoder & teorier tror jag inte ett dugg på tyvärr.

Min hund drog mycket i kopplet förr, det löste jag med klicker och godis. Varje gång hon drog stannade jag upp, när hon vände huvudet mot mig klickade jag, sen utökade jag kriteriet till att hon måste vända sig och röra sig mot mig för ett klick. När kopplet sträcks tillräckligt mycket numera vänder hon sig och går tillbaka till mig=inget drag i kopplet.

Senast ändrad:

Alltså till viss del förstår jag CM resonemang även Memea Molin nämner detta i sin bok hundmöten. En osäkert dominant hund som min pudelmix Melvin klarar inte av att ta täten i vissa situationer för att den som är först känner sig manad att ta hand om situationen t ex i hundmöten. Cm rehabiliterar mycket osäkra/nervösa/arga hundar och då behövder de hundarna också enorm styrning. Mina hundar går i flexi och breda halvstryp på morgon och kvällskissen. Det är deras tid på deras revis ibland har jag även flexi och sele ( sele har jag alltid på långpromenader nästan ) i skogen för ökad frihet men oavsett vad för koppel jag har så kortar jag upp det så Melvin pudeln går alldelles vid min sida ofta. Det är mitt "kommando" till gå fint som han förstår. Då vill jag gå utan uppehåll då de kissat och nosa nog redan och även då i möten med hundar. Vinthunden går naturligt av sigs jälv bakom mig ofta både lös och kopplad och ja det är lite obehagligt att inte se men han gör absolut INGENTING utan bara softar tryggt där bakom mig! I möten kan även han vilja ta initiativ och det får han inte så då håller jag honom intill mig ibland t om i selen. Sedam det här med halti. Pudeln kom till mig 13 mån gammal. Det första viktiga året hade hans fd ägare totalt sabbat hans koppelgående och jag som förstaägare till en superstressad, osäkert, dominant och mycket energisk hund gjorde vad jag kunde. Men till 100 % har jag inte lyckats få hunden att förstå hur man beter sig i koppel ( KÄNSLAN ) jag vill att han ska slappna av och lita på mig! Eftersom hans hals är så avtrubbad och han drar emot smärta och blir triggad hur lite han än drar och även i sele kan han ju dra så fick jag testa halti. och ÄNTLIGEN fick jag en hund som lyssnade på de små knycken som kan bli och då fogade sig och går fint och lugnt. Man känner hur hela hunden slappnar av och följer mig som vinthunden gör och blir en helt annan hund. För oss har haltin varit enda utvägen att ha som träningsreskap ibland för att lära min hund att gå avslappnat vilket var roten till allt ont. Koppel = smärta, adrealin och stress för honom så länge. Nu jobbar jag med att överföra den känslan på hundmöten där han ska lita på mig och behålla känslan. Eftersom att minska stressnivån utomhus på pudeln är oerhört viktigt så har detta varit otroligt bra för oss. Alla hundar klarar inte av att ha fria tyglar hela tiden.

Senast ändrad:

Men jag tror inte att ett sådant problem avhjälpes med att hunden går bakom på promenader.
Där måste man jobba på förhållandet mellan hund och ägare i allmänhet.
CM gör sk quickfix. Hundarna sköter sig "bra" för att dom inte får ett annat val. Inte för att relationen till sin ägare blir bättre.
CM må va duktig med sina egna hundar, det tror jag säkert. Men tyvärr så är det som sagt alldeles för mkt quick fix.

Jag har två Bassetar (16mån) och en blandras (11år)
Mina Bassar skulle AVSKY sina liv om de bara fick nosa när jag gav tillåtelse.

Dessutom drar den ena i kopplet och är allmänt odräglig. Men OM jag säger åt honom så ifrågasätter han aldrig det utan rättar sig. Så visst fan vet han att jag är ledare även om jag låter honom bete sig som ett ouppfostrat kräk emellanåt :D

För mig är det skillnad på när de går i koppel på promenad "fritt" eller när jag kommenderar dem att gå "fint".

Har två schäfrar för tillfället, en 2 årig hane och en 7 månaders tik. Hanen går efter kommando, säger jag gå fint så ska han gå med huvudet vid mitt knä utan att dra. Får han varsågod, så får han gå ut i kopplets hela längd och kissa/lukta men han får inte dra. På fri-kommando släpps han helt lös och får springa som han vill. Har vanligt 2m koppel på honom.

Tiken är inte koppeltränad så mycket, så där gäller det att träna in gå fint. Mycket beröm och godis när hon gör rätt och ignorerar mest när hon gör fel. Har inte haft henne så länge än så ställer föga krav på henne. Målet är dock att hon ska kunna samma kommandon som hanen och hon har redan lärt sig vad hon tjänar mest på. Henne har vi i flexikoppel så hon ska känna sig mer fri när hanen är lös. Henne släpper vi bara på tomten/fotbollsplan tills inkallningen sitter till 100%.

Har svårt att tro att en hund ser sig själv som ledare pga att den går framför eller ser dig som en ledare för att du går framför. Det handlar inte om att vara hundens ledare enligt mig utan om att så tydligt som möjligt visa och lära hunden hur man vill att den ska bete sig.

Min vovvling håller sig själv i kopplet; han bär det i munnen. Enda anledningen till att kopplet är med på promenaden är ifall vi går där det är mycket trafik, ifall vi möter någon vi inte känner eller nån som är rädd för honom. Han är en schäfer/rottiskille på knappa femtio kilo och jag har förståelse för de som upplever honom som respektingivande. Då håller jag i kopplet; men det hänger bara över handen på mig och i en lös båge emellan oss. Han "går med eftergift" och drar inte.

Annars går han lös omkring mig. Jag bestämmer vägen och han följer med. När han kommer en bit framför väntar han in mig. Kommer han lite efter så springer han ikapp. Kommer det en bil så går han bredvid mig tills den kört förbi.

Tillsammans. Positivt. Avslappnat. Njutningsfullt.

Min älsta hund e 10 år... har inte gått i koppel på säkert 9år. Min går aldrig i koppel .Alltid lösa men vi bor så det går bra. dom har inte varit av gården sen dom kom hit.

KL

Min hund har alltid massa energi i början på promenaderna. Att försöka få honom att gå snällt och fint vid sidan är lönlöst, han måste få springa av sig lite.
Han är oftast lös och kommer alltid på inkallningar och går ej fram till andra hundar.

Vet jag att jag ska gå någonstans där jag måste ha honom kopplad får han springa av sig innan.

Jag har en blandrastik på 1½år och jag har nyligen läst Cesar Millans bok där det står att hunden ska gå bredvid eller bakom en och det har jag börjat med nu, hon får inte heller lukta om man inte ger henne tillstånd och jag har henne i nosgrimman nu i början för att sedan gå över till halsband/sele när hon fattat fullt ut, vilket hon börjar göra nu redan efter 2-3dagar :)

Dumheter. Klart att den får lukta... Däremot ska den följa med i mitt tempo, men den behöver inte gå exakt bredvid som en robot, eller be om "kisstillstånd". :crazy:

Jag ser däremot varje dag att hundar drar iväg med sin ägare vart den vill gå och ägaren bara följer med, då är det väll hunden som är ledaren och inte människan? Jag ser också att folk går över gatan för att de inte kan hålla hunden om de möts på samma trottoar och vissa hundar blir fullständigt galna när de träffar andra och ägaren kan knappt hålla den, så vart är världen påväg?

Jag ser några sådana hundägare också, men faktiskt inte särskilt många. Tycker de flesta ha bra koll på sina hundar och aktiverar dem. Vanligen när hundar får flipp vid hundmöte så beror det faktiskt inte på själva mötet, det är bara någon som triggar igång.

Jag säger inte att min hund går perfekt bredvid mig hela tiden, fast nu håller jag henne så hon ha typ 10cms koppel + haken och flätningen som håller fast haken 8ca 10cm) så ca 25cms koppel har hon alltsomallt och hon går fint. Vi tränar nu på att hon inte ens ska titta på andra hundar när man går förbi dem. Såklart får hon titta om de går före men hon ska hålla bliken framåt, lite typ snegla går men hon ska inte böja på huvudet för då tappar hon fokus på vad hon gör och det ska hon inte.

Mina får titta hur mycket de vill om vi inte är på lydnadsplan. Så länge de följer med mig utan problem.

Som sagt, det är levande djur, och vi är ute på promenad för att vi ska ha trevligt tillsammans, inte för att de ska gå uppsträckta i militärmarsch.

Innan jag började ha henne i kort koppel och i halsband så brukade hon typ börja gå i passage (för er som vet vad det är) eller typ gå med extra höga benlyft och typ jogga fast i gåtakt haha, svårt att beskriva och hon pep och tittade utan att bry sig ett smack om mig när hon såg en annan hund. Hon vill ju bara leka men det är väldigt jobbigt då hon är en stor hund. I storlek med en mindre Schäfer och hon har dragit mig på barncykel (3-hjuling och hon hade bröstsele på sig), jag väger ca 50kg och hon gjorde det utan problem. Så hon kan ju dra och då är det jobbigt att man får ta i för att kunna gå normalt.

Jag har också haft en drös stora hundar, och man får lära dem att gå i koppel helt enkelt. De får inte dra. Finns en massa metoder för att lära dem det, både trevliga och otrevliga sådana.

De får röra sig i kopplets längd men inte lägga vikt i det. Det handlar om inlärning. Spelar ingen roll om jag har sele eller halsband.

Men hur går ni mer eran hund? Går den som den vill i rullkoppel/flexikoppel! Vill höra så många versioner som möjligt, gärna om ni har sele, halsband, nosgrimma eller annat på din hund vid promenaderna!!

Jag har vanligen sele, ibland halsband på mina. Vanligen ett vanligt läderkoppel på två meter som de har tills jag kan släppa lös.

Det beror ju helt på vart vi befinner oss - på ex Arlanda flygplats får hunden gå fot av rent praktiska skäl. På promenad i parken i stan har den hela kopplets längd att röra sig på. I skogen är den lös.

Just halti-grimmor ska man vara lite försiktig med. Jag förstår att man tar en sådan i akutsituationen om du plötsligt står med 40 kilo omplaceringshund som stretar åt alla möjliga håll - bara för att kunna rasta utan att skada axlarna. Men du måste ju ändå lära den går i koppel. Inte bara dra på ett skarpare redskap och låtsas att den plötsligt blivit lydig. :o

Du är för bra! :bow:

KL

Mina går lösa 99% av promenaderna. Dom håller alltid koll på mig och stannar vid vägskäl för att "välja" väg efter mitt handtecken.

Procenten i koppel går dom över vägen strax utanför mitt boende. När vi går till skogen får dom gå hur dom vill om dom inte drar. På väg hem vill jag ha dom vid sidan eftersom jag då är trött och inte vill behöva parera dom om dom skulle gå i vägen för mig.

Går jag i stan har jag dom vid sidan vissa sträckor, annars får dom, som nämnts innan, gå som dom vill utan att dra. (Promenad i stan gör vi kanske 10ggr på ett år.)

För mig personligen försvinner hela vitsen med att gå ut med hunden om hela rundan ska bestå av förbud! Hunden ska använda sin näsa, scanna av området där vi går och får gå före mig hur mycket den vill så länge den inte blådrar!

Sen lägger jag in korta stunder av lydnad i koppel, lite fot, sitt, osv. Vid möte med andra hundar eller människor däremot ska hunden gå vid min sida under lydnad. Jag tillåter inte att de hälsar på andras hundar, eller att de blir hälsade på såvida det inte är folk o hundar vi känner.

Har jag en hund som lyder i alla lägen så låter jag den helst gå okopplad och få springa av sig. Då tar jag in den vid sidan emellanåt dvs övar inkallning, fritt följ och skickar före m m.

Nosgrimma, sele och flexikoppel anser jag vara ett jädra otyg och använder ALDRIG dessa på mina hundar.

Jag blir lite deppig av att läsa hur du går med din hund ärligt talat. Skilj på motion, promenad och lydnadspass!

KL.
Kelpien alltid lös .. han vet inte hur man går i koppel :grin: .....
Amstaffen i långlina , ( eller läs ca 15 -20 meters vanligt rep ) , detta för att hon ska få gå "lös" och lukta , spåra , göra ifrån sej på lite mer valfritt ställe osv.
Men jaktinstinkten gör att hon inte kan gå helt lös , då hon slår dövörat till , om hon skulle få syn på ngt vilt.

Nu bor vi mitt ute i skogen , men är vi ute på grusvägen , så kallas de in till mej om jag hör en bil på väg.

Om amstaffen rastas någonstans från bilen , så har jag kedja och vanligt koppel , och hon får inte hälsa på varken folk eller fä , det är inte därför hon går ur bilen.

Detta är vårat sätt på dessa individer , det går inte att liksom överföra CM`s råd på alla individer och situationer , man får liksom tänka själv lite också :idea:

Annars tycker jag att CM gör en enorm insats i USA ..

Men hur går ni mer eran hund? Går den som den vill i rullkoppel/flexikoppel! Vill höra så många versioner som möjligt, gärna om ni har sele, halsband, nosgrimma eller annat på din hund vid promenaderna!!

//Issa och Sapphire

På promenaderna går han oftast vid min sida eller bakom mig. Någon enstaka gång framför. Jag bryr mig inte om var han går så länge kopplet är slakt.
Det du beskriver skulle jag aldrig tillämpa på en promenad, jag är noga med att skilja på fot-kommando och ledig.
Använder helstryp trots att hunden aldrig drar, men med 70 kg hund i kopplet vill jag i alla fall ha en chans om något skulle inträffa.

Fy vilket tråkigt liv, gå som en maskin och varken få titta eller nosa.
Man kan lära hundar gå bra i koppel utan att ta bort hela deras sätt att vara.

Instämmer.

Våra hundar går i långa koppel alt lösa. De håller koll på var de har oss när vi är ute och går. I stan går de med kortare koppel och håller sig vid sidan om oss av egen vilja.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Redfox
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 047
Senast: Liran
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 247
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv