Hur "går" ni med eran hund?

Sv: Hur "går" ni med eran hund?

Instämmer.

Våra hundar går i långa koppel alt lösa. De håller koll på var de har oss när vi är ute och går. I stan går de med kortare koppel och håller sig vid sidan om oss av egen vilja.

Som jag tycker alltså.

Lös- komma på inkallning

Halvstryp - gå lite hur som helst men inte dra.

Sele - dra. Neoprensele och elastisk lina betyder att hon FÅR dra och hon älskar det! Linan är dock väl lång på denna bild då hon springer före mig och cykeln.

drag.jpg

Senast ändrad:

Mina hundar måste gå brevid mig när vi är på jaktprov och när vi tränar jaktfot, men inte för att jag är någon ledare eller för att jag säger så. De gör det för att det lönar sig att gå där och att det är roligt för då kommer jag att erbjuda massa aktiviteter som att låta dem hämta vilt. Annars får de gå precis som de vill lösa, i vanligt koppel eller i flexi. De går aldrig brevid mig på det sättet du beskriver.

Enda kravet jag har är att de inte ska dra i kopplet och att lyssna på mig när jag ber om det. Fast det händer att de drar i kopplet, inte som blådårar, men kan smådra lite i för svåra situationer med för mycket störningar och visst händer det att de inte lyssnar så bra, de är inga robotar. Men för det mesta så tycker jag nog att vi har ett väldigt lättsamt liv.

Mina hundar behöver aldrig be om lov att lukta eller kissa så vida vi inte håller på med någon särskillt typ tränar lydnad. De får kissa och lukta bäst de vill bara jag inte behöver stå stilla hela tiden. Ibland får de rätta sig efter mig och hänga med och vänta med sniffandet. Med tre hanhundar har jag inte alltid tid och lust att vänta tills de tycker att de luktat klart när vi går i koppel. :P
Tack och lov är de lösa i princip jämt så jag behöver inte bekymmra mig, de gör vad de vill så länge de lyssnar så får de mycket frihet.

Jag körde som du en perid för några år sedan och tyckte väl att Cesar Millan metoder lät vettiga. Men idag tycker jag att det han förespråkar inte är djuretiskt. Han är en bra TV-underhållning men ingen bra djurtränare. Dessutom så har han stora problem med att läsa av hundar och tolka hundars signaler vilket dessvärre drabbar hundarna. Men glädje lek och en ordentligt grundad inlärning av allmänlydnad kommer man långt. Jag är ingen flockledare utan en lekledare :P

Precis. Sen finns det andra metoder till att få hunden att gå bredvid sig utan att tvinga den med hjälp av grimma.

kl
Jag tycker du ska byta ut boken mot en bok om klickerträning eller hundpsykolgi. Jag har också läst Cesars böcker av ren nyfikenhet, men inte hittat något som jag vill tillämpa.

Medhåll.
Men skulle jag rekomdendera en specifik bok så blir det Eva Bodfält- Kontaktkontraktet!
Evas tankar kring hundträning och hundar känna så himla sund! :D

Min älsta hund e 10 år... har inte gått i koppel på säkert 9år. Min går aldrig i koppel .Alltid lösa men vi bor så det går bra. dom har inte varit av gården sen dom kom hit.

Får väl ändå hoppats att de lämnat gården och att det inte var så du menade ;)

kl
Min hund går lite som han vill i koppel så länge han inte drar för mycket, har han en dag då han drar väldigt mycket så håller jag honom lite kort ett tag, då fungerar det oftast sen.

Annars har jag honom oftast lös för att det är enklare, han går inte bra i koppel och är väldigt dragig. Lös däremot så går han gärna brevid mig utan att nosa och springa hit och dit :confused: Aldrig förstått varför han är så bra att ha lös men så jobbig i koppel.

Ni har missuppfattat mycket av det hela, min hund KAN gå i koppel men fast jag testade ha henne i halsband idag så gick hon såsom jag hade henne i nosgrimman hela tiden, alltså hon mår inte dåligt av att gå så. Såfort man kommer till en större gräsplätt (inte varenda liten) så tillåter jag henne att lukta, alltså vi går inte en hel runda utan att hon får lukta eller gå med längre koppel. Går hon bra och lyssnar så brukar jag också ge henne kanske 5-10cm längre koppel ett tag eller låta henne lukta, som belöning. Hon behöver inte ha blicken "låst" framåt utan hon får lov att titta men hon ska inte "fastna" med blicken som hon väldigt gärna gör om hon t.ex ser en annan hund, hon kan kolla sig omkring men ser hon en annan hund så brukar hon försöka typ låsa huvudet så man inte kan böja på det och hon kopplar bort mig helt, därför vill jag att hon ska titta mestadels framåt, hon får såklart titta men hon ska inte låsa huvudet och det gör hon om hon tittar "för mkt".
Jag har henne lös vid stranden (där man får vara med hundar) och i rastgårdar (såklart) men annars är det olagligt hos oss att ha hundarna lösa. Däremot så har många folk det men jag vet flera som fått böter och det vill inte jag ha för att min hund ska få ha "frihet". Att hunden får "frihet" genom att få gå som den vill eller med flexikoppel är totalt bullshit, hunden behöver inte 10m att springa på utan det räcker att den får gå lite då och då i längre koppel, då menar jag ett vanligt 180cms koppel.
Flexikoppel är inte till för att hunden ska få springa från sida till sida och nosa överallt utan för att man ska träna inkallning och lydnad. Jag är själv emot flexi och köper istället longerlinor, har däremot inte hittat en jag gillar än så använder en väldigt gammal om vi t.ex åker någonstans där hundarna inte får vara lösa men får bada eller liknande, så hon kan springa lite.
Jag är emot jakt och tycker inte man ska lära hunden att jaga, det är väll samma sak som att den jagar människor? Själ som själ liksom, så jakt kommer jag inte ens överväga. Min hund ska inte jaga något om det så är duvor eller kaniner och hon gör det inte heller, såklart tittar hon men hon är rädd för katter efter att en katt fräste åt henne när hon skulle hälsa *knäpphund som trodde det var en pälsboll och tryckte in nosen i ryggen på den* så hon tittar alltid skräckslaget på katter, vilket jag tycker är bra då hon ska ha respekt för andra djur. Jag brukar ha min hamster lös i sängen och hon tittar såklart och slickar sig om nosen då och då men han klättrar på henne, hoppar över tassarna och rör han trampdynorna så rör hon på tassarna men inte annars så hon har lärt sig hur man ska bete sig på det området.

Jag cyklar med henne de dagar vädret tillåter, alltså hon får motion och stimulans hon behöver, vi har en aktivitetsbräda som hon får hålla på med i ca 20min per dag (flytta på brickor så hon får tag på godis) och vi går ut i ca 3h per dag med henne.
Första grundan går mamma med henne och då får hon gå ungefär som hon vill men t.o.m mamma sa att hon gick bättre och drog mindre efter jag haft henne i nosgrimman, hon hade ett vanligt halsband och det vanliga kopplet, alltså precis som "vanligt".

Men varför överhuvudtaget använda nosgrimma om hunden redan går fint?

Att cykla med hunden är inte aktivering i min värld utan motion något som jag hoppas alla hundar får nog av- även om jag vet att så inte är fallet. Sedan vet jag att för vissa raser är det ett stort värde i att springa tex. vinthundar. Men för de flesta hundar skulle jag inte påstå att det är aktivering. Att hunden får leka med samma leksak 20 minuter per dag låter lite tråkigt. Kanske kan du hitta på andra roliga saker så som spår? :)

Där du bor kanske det är olagligt att ha hunden lös i tätbebyggt område, det är det nog på det flesta ställen, men det går ju att ta sig till skogen och släppa hunden.

Vad i hela friden har olovlig jakt med något att göra? Mina hundar får inte heller jaga olovligt. Det hoppas jag att de flesta vill undvika även om man såklart kan hamna i den sitsen iaf.

Sen när är flexikoppel till för att träna lydnad eller inkallning? :p
Det är väl upp till var och en att bestämma. Jag har inget emot flexi så länge man inte utsätter andra för fara.

Tillägg till ett av mina tidigare svar. Det fanns en period när jag begränsade ena hunden att lukta och kissa då detta utgjorde stress för honom. Han fick kissa på frikomando, sedan tog vi rastningspauser. Men sedan vi flyttade från stan och hundlukter så försvann hans fixering och stress och nu kan han hantera hundlukter med sunt när han är bland hundar. Så jag kan se en poäng i att begränsa och styra upp hur hunden får lukta och kissa och bete sig. Men inte av den anledningen CM påstår. Min hund blir inte flockledare för att den går framför mig på promenad. Tänk om det vore så enkelt i djurvärlden. Vilka snabba hierarkiskiften. Yes, jag är alfa, nej attans, nu blev han alfa :rofl:
Dessutom så är den struktur CM talar om bland vargar inte överrenstämmande med modern foskning.

Du menar at om hunden är snäll o lydig kan den få upp till 40cm koppel så den kan få nosa lite grann?

Du har väl för f-n 180-200cm koppel att förfoga över, låt hunden vara hund o få använda sin nos, det är det en hund ska göra.

Låta en vuxen hund använda hjärnan 20min per dag är absurt, det är mindre tid än vad min 12 v valp får anväda sin hjärna per dag. O dessutom får min valp varierande hjärngympa en liten stund åt gången flera gånger om dan.

Stackars hund med en diktator till matte/husse

Jag hoppas verkligen att detta är en trolltråd, för det finns väl ingen hundägare som är så grym?

Vad ledsen man blir.
Att hunden får "frihet" genom att få gå som den vill eller med flexikoppel är totalt bullshit, hunden behöver inte 10m att springa på utan det räcker att den får gå lite då och då i längre koppel, då menar jag ett vanligt 180cms koppel.

Nej, flexi gillar jag inte heller, men bara av den orsaken att de flesta användarna låter hunden såsa omkring på gångbanan så att man tänker krocka.

Frihet för hunden är i alla fall inte att jämt och ständigt vara som klistrad vid mattes sida och få lukta som belöning lite nu och då. Skilj på träning och kissrunda. Har du en hund som redan går bra behöver du inga såna metoder. Som sagt kan hunden gå fint i ett 180cm koppel. Utan att dra eller såsa omkring.

I stan har jag vanligt läderkoppel och hel- eller halvstryp och har får inte dra men annars "fritt". Är vi inne i smeten så ska han "gå fint" = inte fot men snudd på.

På landet halvstryp (det har ingen strypeffekt längre) och flexi och har går som han vill men får inte dra.

Cyklar gör jag med nosgrimma, annars drar han som en galning och stryper sig själv. När han lugnat ner sig räcker halvstrypet.

Sen när är det olagligt att ha en hund lös? Precis som Golddigger skriver så kan det vara olagligt att ha hund lös i tätbebyggt område men något överhängande koppeltvång finns inte. Men det är väldigt vanligt att man tror det.

Och 20 minuter lek med ett brädspel per dag är inte så mycket, jag har också ett sånt till min hund men hon klurade ju ut hur det fungerade första gången så numera är det inte så mycket hjärngympa längre. Även jag håller med om att spår är en utmärkt aktivitet, hunden får använda sin nos och hjärna och blir oftast trött och nöjd efteråt.

Inte heller min hund jagar olovligt, hur kom det in i bilden? Bara för att jag ofta har henne lös så betyder det verkligen inte att hon sticker hejvilt på allt och alla. Då skulle jag inte ha hennes lös, hon går aldrig fram till någon vi möter vare sig det är hund eller människa och skulle aldrig drömma om att dra iväg på jakt.

Flexi kan vara bra ibland tycker jag, som till exempel för min familjs ena hund som blivit döv, hon får därmed inte gå lös på lika många ställen som hon kunde göra förr. Då kan flexit ge henne lite mer frihet. Även om du inte anser att det är viktigt för en hund att få gå lös och nosa och kolla in sin omgivning i sin egen takt ibland så anser jag det viktigt.

Måste fråga TS: Har ni trevligt på era promenader? Vad är syftet med dem?

Och vad gör du när hunden vrider på huvudet och tittar åt sidan, för det fick den tydligen inte?

Jag är emot jakt och tycker inte man ska lära hunden att jaga, det är väll samma sak som att den jagar människor?

Man behöver inte lära hundar jaga, de har det i sig, rovdjur som de är. Och nej, att de jagar djur är inte samma sak som att de jagar människor.

Att hunden får "frihet" genom att få gå som den vill eller med flexikoppel är totalt bullshit, hunden behöver inte 10m att springa på utan det räcker att den får gå lite då och då i längre koppel, då menar jag ett vanligt 180cms koppel.

Det här kallar jag "total bullshit". Hunden behöver inte bara gå i hela kopplets längd "då och då" utan ofta.

Mina hundar får gå och titta och nosa som de vill när det är vanlig promenad. Det är liksom vitsen med promenader, som jag ser det. När det behövs ska de gå vid sidan, men de får titta på vad de vill. Däremot, när jag tränar, är det fotgående och koncentration på mig.

Din hund verkar ha ett väldigt tråkigt liv...

Usch vad tråkigt din hund verkar ha det :(

Min schäfer går så gott som alltid lös och får då lukta runt och busa som han vill, han är dock oftast inte längre bort än 10 meter. Lilla går oftast kopplad men ofta släpper jag kopplet så det släpas på backen så han får lite mer frihet. När vi är på en runda där vi inte ofta möter folk (han är lite lurig just nu) så är även han lös. Han är även lös på fotbollsplanen varje dag när vi busar, tränar lite lydnad och kastar boll.

När de är kopplade så vill jag inte att de drar, och så vill jag att de håller sig på vänster sida så jag inte råkar kliva/sparka på dom om de kommer precis framför fötterna. Om vi är i stan så går de bredvid, men samma sak där egentligen, jag kortar bara kopplet och eftersom att de inte får dra så går de bredvid. Brukar även använda kommandot "här" vilket betyder att de ska gå bredvid men utan samma fokus och "perfekthet" som i "fot". Om de drar (vilket händer ibland) så brukar jag bara stanna och backa, vilket brukar få dom att lugna sig efter ett par gånger.

CM's metoder ger jag inte mycket för. Jag vill inte ha robotar, jag vill ha hundar.

Vad är skillnaden menar du mellan 8 meter flexikoppel och 8 meter longerlina? För mig är flexikopplet väldigt bra. Hunden får aldrig gå lös eftersom inkallningen inte sitter, men med hjälp av flexikopplet kan hon få betydligt mycket mer frihet än med ett vanligt kort koppel när omgivningarna tillåter det. Sen är ju jag av den åsikten att hunden inte ska vara så mycket mer än 8 meter från föraren (på vanliga promenader, jakt och hundsporter är ju en annan sak) oavsett hur bra inkallningen funkar.

Är det så att du och din hund har något problem att jobba med eller är du bara så inspirerad av CM? Försök hur som helst att vara lite kritisk mot all information!

Nu verkar du vara emot all jakt och det är en annan diskussion men med jakthund som används i jakt betyder inte det att han får jaga när och hur och vad som helst...
Han får inte jaga katter överhuvudtaget, umgås med med svägerskans katter utan problem, lite små rädd för dem eftersom de har "sträckt upp" honom som valp. Fåglar och annat är inte heller tillåtet, överhuvudtaget så får han inte jaga utan komando. Komandot för oss oss är "sök ut", efter det får han jaga rådjur, hare och vildsvin. Vi bryter med inkallning eller om han självmant kommer tillbaka och vi kommendera gå fint/gå back eller vad som nu passar för situationen.

Så för att han har fått lära sig att jaga så innebär det inte "fri jakt på allt" utan väldigt styrt vad han får jaga och när. Jag kan dessutom ha honom lös utan problem och gå i koppel utan problem, vi sammarbetar, leker, jobbar och vilar ihop. Han söker ständig kontakt och vet att vi erbjuder något roligt nästan hela tiden.

Men eftersom du nu anser att allt cesar säger är rätt så kanske du ska läsa på lite mer och faktiskt ta reda på om han menar att det är ett lämpligt hundliv att ständigt gå brevid utan att någonsin ha roligt.

Nu har jag tyvärr inte längre egna hundar :(
Men när jag hade det så hade vi två olika sorters promenader. Det var promenad = träning och promenad = rastning.

Promenad = hundarna vid min sida, den ena i helstryp och den andra i grimma. Då krävde jag full uppmärksamhet av hundarna och använde ofta promenaden som tillfälle att träna följsamhet, platslängning under gång, Start/stop komandon och höger/vänster.

Rastning = båda hundarna halsband helt utan strypfunktion och koppel. Då fick de använda hela koppellängderna till att röra sej som de ville och vi gick då snabbaste vägen till ett bra ställe att ha hundarna lösa på.

Vi gick/joggade visserligen ca 4-5 mil varje dag då mina hundar behövde det för att må bra och fick de full frihet under promenaderna så tog de milen för lång tid.
Givetvis så var hundarna rastade innan promenaderna och vi tog pauser när hundarna behövde det.

När det gäller Ceasar så tycker jag att det finns saker som jag håller med om och saker som jag inte alls håller med om. Men så är det med de flesta tränare ;) Man får helt enkelt ta till sej det som passar en själv och den egna hunden och strunta i resten.

Utöver detta tränades mina hundar som slädhundar. De var Alaska Malamuter och tiken vägde ca 40kg vältränad och hannen ca 55-60kg vältränad + i slyngelålder.
När de fick dra släde/cykel så var det nomesele och komandon som gällde.

4-4,3 mil är ett maratonlopp. Att jogga det varje dag....nä, det stämmer nog inte riktigt.

Sen när är det olagligt att ha en hund lös? Precis som Golddigger skriver så kan det vara olagligt att ha hund lös i tätbebyggt område men något överhängande koppeltvång finns inte. Men det är väldigt vanligt att man tror det.

Även jag håller med om att spår är en utmärkt aktivitet, hunden får använda sin nos och hjärna och blir oftast trött och nöjd efteråt.

Inte heller min hund jagar olovligt, hur kom det in i bilden? Bara för att jag ofta har henne lös så betyder det verkligen inte att hon sticker hejvilt på allt och alla. Då skulle jag inte ha hennes lös, hon går aldrig fram till någon vi möter vare sig det är hund eller människa och skulle aldrig drömma om att dra iväg på jakt.

Flexi kan vara bra ibland tycker jag, som till exempel för min familjs ena hund som blivit döv, hon får därmed inte gå lös på lika många ställen som hon kunde göra förr. Då kan flexit ge henne lite mer frihet. Även om du inte anser att det är viktigt för en hund att få gå lös och nosa och kolla in sin omgivning i sin egen takt ibland så anser jag det viktigt.

I Landskrona är det OLAGLIGT att ha hunden lös utom på vissa ställen såsom på en viss strand och somsagt på vissa ställen, har du hunden lös på ställe där det är olagligt kan du få böter. I en stad så är det rättså tätbyggt överallt, jag har ingen möjlighet att "åka eller gå" till en skog och släppa då jag inte har tillgång till bil och den enda skogen i Landskrona är Karslundsåparken, där är det olagligt att ha hundar lösa. Annars är det utanför Landskrona och närmsta skogen där är typ 5mil till.
Jag vill INTE träna/göra spår med henne då vi fortf. bor i stan och jag tycker inte att hunden ska spåra t.ex något djur eller så.
Jag har aldrig sagt att hun jagar "olovligt" utan jag är emot all jakt om det så är med eller utan hund eller om det är på "bestämt" kommando eller så.
Är hunden döv så är det en helt annan sak med flexi.
Min hund FÅR lukta, gå lös (ibland) och "kolla" sin omgivning men det ska vara på rätt sätt och inte hur som helst.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Redfox
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 047
Senast: Liran
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 247
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv