Sv: Hur "går" ni med eran hund?
Ni har missuppfattat mycket av det hela, min hund KAN gå i koppel men fast jag testade ha henne i halsband idag så gick hon såsom jag hade henne i nosgrimman hela tiden, alltså hon mår inte dåligt av att gå så. Såfort man kommer till en större gräsplätt (inte varenda liten) så tillåter jag henne att lukta, alltså vi går inte en hel runda utan att hon får lukta eller gå med längre koppel. Går hon bra och lyssnar så brukar jag också ge henne kanske 5-10cm längre koppel ett tag eller låta henne lukta, som belöning. Hon behöver inte ha blicken "låst" framåt utan hon får lov att titta men hon ska inte "fastna" med blicken som hon väldigt gärna gör om hon t.ex ser en annan hund, hon kan kolla sig omkring men ser hon en annan hund så brukar hon försöka typ låsa huvudet så man inte kan böja på det och hon kopplar bort mig helt, därför vill jag att hon ska titta mestadels framåt, hon får såklart titta men hon ska inte låsa huvudet och det gör hon om hon tittar "för mkt".
Jag har henne lös vid stranden (där man får vara med hundar) och i rastgårdar (såklart) men annars är det olagligt hos oss att ha hundarna lösa. Däremot så har många folk det men jag vet flera som fått böter och det vill inte jag ha för att min hund ska få ha "frihet". Att hunden får "frihet" genom att få gå som den vill eller med flexikoppel är totalt bullshit, hunden behöver inte 10m att springa på utan det räcker att den får gå lite då och då i längre koppel, då menar jag ett vanligt 180cms koppel.
Flexikoppel är inte till för att hunden ska få springa från sida till sida och nosa överallt utan för att man ska träna inkallning och lydnad. Jag är själv emot flexi och köper istället longerlinor, har däremot inte hittat en jag gillar än så använder en väldigt gammal om vi t.ex åker någonstans där hundarna inte får vara lösa men får bada eller liknande, så hon kan springa lite.
Jag är emot jakt och tycker inte man ska lära hunden att jaga, det är väll samma sak som att den jagar människor? Själ som själ liksom, så jakt kommer jag inte ens överväga. Min hund ska inte jaga något om det så är duvor eller kaniner och hon gör det inte heller, såklart tittar hon men hon är rädd för katter efter att en katt fräste åt henne när hon skulle hälsa *knäpphund som trodde det var en pälsboll och tryckte in nosen i ryggen på den* så hon tittar alltid skräckslaget på katter, vilket jag tycker är bra då hon ska ha respekt för andra djur. Jag brukar ha min hamster lös i sängen och hon tittar såklart och slickar sig om nosen då och då men han klättrar på henne, hoppar över tassarna och rör han trampdynorna så rör hon på tassarna men inte annars så hon har lärt sig hur man ska bete sig på det området.
Jag cyklar med henne de dagar vädret tillåter, alltså hon får motion och stimulans hon behöver, vi har en aktivitetsbräda som hon får hålla på med i ca 20min per dag (flytta på brickor så hon får tag på godis) och vi går ut i ca 3h per dag med henne.
Första grundan går mamma med henne och då får hon gå ungefär som hon vill men t.o.m mamma sa att hon gick bättre och drog mindre efter jag haft henne i nosgrimman, hon hade ett vanligt halsband och det vanliga kopplet, alltså precis som "vanligt".