Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast en hund kan bli otroligt stark när den drar och verkligen vill någonstans. Min förra lilla cavalier var svår att hålla när hon verkligen drog. Min springer har nästan dragit omkull mej när han var valp. Nu är det som tur är väldigt sällan han drar men när han väl drar så visst är det svårt att hålla tillbaka honom.
För ett par år sedan knallade jag runt med 2 st grandisar ca 110 kg tillsammans, dom försökte dra på en hare men tji fick dom handlar om att hålla emot/en knyck i rätt ögonblick. Läser man hunden man går med blir det ofta inget problem (för mig eller dom jag känner iaf)
Sen att min 4 kg valp drog omkull mig är en a
nan femma för jag lyckades stå på en isfläck
Jo, men överraskad och lite överrumplad kan man bli ändå och få svårt att stå kvar. Ingen är liksom perfekt.Jag går med tre hundar a 20-25 kg i midjebälte, och har inga problem att stå på benen ens när de vill sätta av och dra efter ett annat spann. Det handlar om teknik!
Jag går med tre hundar a 20-25 kg i midjebälte, och har inga problem att stå på benen ens när de vill sätta av och dra efter ett annat spann. Det handlar om teknik!
Nej, det menar jag inte. Men fortfarande kan småtjejer hantera stora hästar, så då borde rimligtvis vuxna människor kunna hantera hundar. Det handlar inte om hundens vs ens egna styrka.
Fast småtjejer hanterar väldigt sällan ouppfostrade målmedvetna hästar som drar iväg och går dit dom känner för. väldigt dålig jämförelse. Det är liksom inga problem att gå med en stor hund som heller inte drar. Lika lite problem som att gå med en häst som inte drar speciellt.
Precis som att jag aldrig skulle låta en småtjej hantera en oförutsägbar häst som bara vänder och drar helt plötsligt, lika lite skulle jag låta någon sådan gå ut med min hund. Han är jättesnäll men helt plötsligt så ser han en näsduk ett par meter bort från vägen i någon buske och drar järnet och lägger all kraft han har för att få näsduken från att ha gått lugnt och fint brevid mej. I sådanna lägen kan han faktiskt nästan få omkull mig.
Det är långt ifrån alltid man har koll på alla näsdukar folk slänger, oftast ser man dom men ibland hinner han se dom först och då är det inte lätt att hålla kvar honom.
Han är verkligen inte ouppfostrad, han älskar bara näsdukar. Och ligger man före honom så tar han ingenting. Går förövrigt lös för det mesta. Så ouppfostrad är han verkligen inte.Låter som en hysteriskt ouppfostrad hund, självklart blir det lättare med halti då men det hjälper ju bara symtomen och inte orsaken. Träna hundens impulskontroll och koppelträna med störningar.
Jag använder ingenting annat än ett vanligt läderhalsband till min hund, jag har ingen åsikt om halti heller även om jag tänkte tanken när han var valp och otroligt dragig åt alla håll och kanter.Personligen tycker jag att antidragselar där man fäster kopplet framtill verkar vettigare än halti om man nu måste ha ett hjälpmedel t.ex. om man själv är skadad och skadan kan förvärras vi eventuellt ryck/drag i kopplet.
Men det är också lättare sagt än gjort, jag har kämpat med att min hund ska gå brevid mig med alltid slakt koppel och aldrig dra nånstans eller liknande men nej, han kommer förmodligen alltid att leta efter näsdukar och ta dom när han ser dom om han ser dom först. Han har aldrig fått gå åt det hållet han drar åt, jag har alltid stannat och väntat tills kopplet är slakt och då går vi vidare.belöna när hunden går fint och aldrig låta hunden få som den vill genom att dra.
Han är verkligen inte ouppfostrad, han älskar bara näsdukar. Och ligger man före honom så tar han ingenting. Går förövrigt lös för det mesta. Så ouppfostrad är han verkligen inte.<snip>
Nu är han bra att gå med till 90% av gångerna men som sagt, man får ligga före honom ibland. Tycker det är otroligt tråkigt att en hund klassas som hysteriskt ouppfostrad bara för att han är smabb i reaktionerna när han ser en näsduk.
Halti!? Flexi!? Låta dom segdra!? Sparka andras hundar!?
Åh herregud... •Tar mig för pannan•
Han är verkligen inte ouppfostrad, han älskar bara näsdukar. Och ligger man före honom så tar han ingenting. Går förövrigt lös för det mesta. Så ouppfostrad är han verkligen inte.
Nu är han bra att gå med till 90% av gångerna men som sagt, man får ligga före honom ibland. Tycker det är otroligt tråkigt att en hund klassas som hysteriskt ouppfostrad bara för att han är smabb i reaktionerna när han ser en näsduk.
Jag använder ingenting annat än ett vanligt läderhalsband till min hund, jag har ingen åsikt om halti heller även om jag tänkte tanken när han var valp och otroligt dragig åt alla håll och kanter.
Jo, tyvärr gör dom det. Och dom lär sig, inte med styrka, utan med taktik, att kontrollera hästarna.
Precis som med hundar. Det behövs ingen styrka alls, utan taktik och uppfostran.
En hund som drar iväg mot näsdukar ser jag inte som uppfostrad. Måste man ha kedja, stryp, sele eller halti för att hålla sin hund så är hunden inte uppfostrad.