Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Vad bra det ser ut!!!!

Att få till en sådan tömkörning är vårat mål just nu. Vi har en bit kvar än. :) Waradero är van med sadel, men uppsittning blir det inte förrän till våren.

Han är nu 146 cm, och 148 över korset. Det ska bli intressant att se om han blir en stor ponny eller en liten häst när han är färdig.

Så här såg han ut på premiering i slutet av juli.
DSC03584.jpg

DSC03590.jpg

I söndags löshoppade han för första gången, KUL!!!
DSC01318.jpg

*kl*

I söndags fick jag för första gången uppleva en riktigt sur Ariel. Hon var högbrunstig och tyckte att jag var skitjobbig som krävde både att hon skulle följa med som handhäst i 50 minuter och att hon sedan skulle bära mig till hagen. :eek: Jag märkte inte av att hon var brunstig förrän hon återvände till hagen, annars är jag inte säker på att jag suttit upp på henne. Men nu vet jag hur hon kan reagera. ;)

Sadelgjorden och svanskappan som jag köpte var för stora, så jag har fortfarande inte suttit upp i nya sadeln. Känns ganska surt, snart lär hon väl ha vuxit ur den. :devil:

Och jag tycker min är duktig men har nu konstaterat att vi igentiligen inte kan någonting:angel:.
Vilken kanonhäst. Här är en som är avis.

Vilken sötnos. Har väldigt fin färg.
Han är lika stor som min nu då och jag undrar också om min blir ponny eller häst.

Att de är överbyggda är ett tecken på att de fortfarande växer mycket, men 2 cm tror ja nog att nästan alla våra 07or växer.

Jag har tömkört min dam för första gången efter sommaren, det gick över förväntan! Tror att hon gått på smygkurs under sommarbetet, trodde hon skulle glömt bort en del men hon gjorde allt bättre än sist vi tömkörde! Kunde skritta, trava, göra halt, svänga och tömköra på volt utan problem! Höll bara på i 5-10 min eftersom det gick så bra sen gick vi på en prommenad efteråt. Mycket stolt över min flicka idag, idag är hon dyyyyr :love:

Hoppar in i tråden: våran 07:a är nu insutten och skrittad runt gårdsplanen utan problem, hon verkar däremot tycka att det är jättekul så kul att hon hämtar sin grimma från kroken när vi närmar oss hagen. Lustig häst som gör så varje gång numera.

Jisses vilken häst. Det var något jag aldrig hört förut. Man har hört om hundar som hämtar kopplet.

Hälsning Maja

Har nu två -07, en på prov. Har nyligen flyttat hem dem och snart blir det dags att ta vid med ridning i skritt på Bionix och skogspromenader och longering med den andra. Så nu har jag händerna fulla. Den andra - arab - är 151 cm. Min Bionix har länge legat på 155 cm - halvblod. Hoppas på 5 cm till på dem båda två. Lite lagom för de två raserna tycker jag.

Kameran måste fram, araben är verkligen sockersöt. Araber jag förr har haft har varit de mer rejäla bruksaraberna, det här är verkligen ett näpet litet djur. Pigga, glada ögon och nyfiken. Rar.

Hälsning Maja

kl

Ingenting gick min väg idag. Vi var iväg på löshoppning idag. Plutten var lite nervös när vi hade kommit fram och hets åt lite hö han hade i transporten, vilket resulterade i en mildare foderstrupsförstoppning. Ringde naturligtvis vet på en gång men som tur gav det sig på fem minuter. Vi beslutade iaf att han skulle få galoppera över några små hinder eftersom han var precis som vanligt. Detta gjorde han jättefint:)

Sen däremot kom åsnan fram i det lilla monstret och han ville inte gå på transporten. Så där stod vi en stund.

Summan av det hela är att jag aldrig mer kommer ha hö i transporten. Man lär av sina misstag:)

Åh va otäckt! :smirk: Har heller aldrig hö i transporten, vågar inte då Amazing också hetsäter när hon blir nervös!

Tur att det gick bra! :)

Ja, det var lite läskigt. Han har aldrig hetsätit tidigare, men just igår var han extra nervös av någon konstig anledning..

Ne. nu ska jag ut och se om han lever och sen åka iväg till vet med en kompishäst. Jätterolig dag i regnet!

Hoppar in i tråden: våran 07:a är nu insutten och skrittad runt gårdsplanen utan problem, hon verkar däremot tycka att det är jättekul så kul att hon hämtar sin grimma från kroken när vi närmar oss hagen. Lustig häst som gör så varje gång numera.

En sån häst har jag med! :P Fast den är utlånad på foder nu. Antingen hämtade han själv grimman om den hängde vid hagen eller så gav man ena änden av grimskaftet till honom, han tog det i munnen och så kunde man leda honom i stort sett vart man ville sen :D

*tar sista knappen*

Undrar lite ang detta med att sitta in och sadel osv.

Hur gör ni med hästar som växer väldigt ojämt dvs kanske skiljer 5cm fram och bak?:o Lägger ni ändå på sadel (utprovad?) och sitter in dom? Dom är ju helt klart i en växtfas och kan ju säkert vara det länge?

Jag känner som så att visst en sadel kan man väl lägga på för att dom ska känna att dom har något på ryggen och man får väl hitta någon som ligger sånär. men perfekt tror jag inte man kan hitta en sadel som sitter på en sån här?
Men att sitta in? Känns lite väl att belasta hästens rygg med när den växer mycket ?

Jag är grön på när det gäller unghästar men jag tar gärna det lungt.

Idags läget har jag bara löshoppat min Donna tre gånger i sommar , samt pysslat med henne, samt på skydd osv...
Nu har hon dessutom varit på kliniken där hon skötte sig enormt bra. Tyvärr står hon just nu i sjukhage. )lite större modell då hon är lugn och går runt lite bara) Men ska släppas ihop med dom andra så fort såret har läkt..

Ska lägga in bilder ikväll på photobucket så ska ni få se vad jag menar med skev häst =)

Melroose är ett halvblod efter HIP HOP 1045 med supertrevligt temperament.
Hennes mor var ett danskt halvblod som vi fick avliva förra sommaren tyvärr.

Ha sadel på och bara sitta några minuter åt gången ser inte jag som några problem fast hästen är kraftigt överbyggd bak för tillfället. Använd omdömet, gör det lite då och då och bara ett par minuter åt gången. Det är bra att vänja dem vid att något är däruppe och flaxar lite ;)

*tar sista knappen*

Undrar lite ang detta med att sitta in och sadel osv.

Hur gör ni med hästar som växer väldigt ojämt dvs kanske skiljer 5cm fram och bak?:o Lägger ni ändå på sadel (utprovad?) och sitter in dom? Dom är ju helt klart i en växtfas och kan ju säkert vara det länge?

Jag känner som så att visst en sadel kan man väl lägga på för att dom ska känna att dom har något på ryggen och man får väl hitta någon som ligger sånär. men perfekt tror jag inte man kan hitta en sadel som sitter på en sån här?
Men att sitta in? Känns lite väl att belasta hästens rygg med när den växer mycket ?

Jag är grön på när det gäller unghästar men jag tar gärna det lungt.

Idags läget har jag bara löshoppat min Donna tre gånger i sommar , samt pysslat med henne, samt på skydd osv...
Nu har hon dessutom varit på kliniken där hon skötte sig enormt bra. Tyvärr står hon just nu i sjukhage. )lite större modell då hon är lugn och går runt lite bara) Men ska släppas ihop med dom andra så fort såret har läkt..

Ska lägga in bilder ikväll på photobucket så ska ni få se vad jag menar med skev häst =)

Jag tänker precis som du att under tillväxtfaser så får de vara ifred. Ut i hagen och massor av mat. Visst kan man träna att lägga på sadel, men nästan bättre att bara ta tag i grimskaftet och ut och promenera lite. För att umgås och se världen.

Hälsning Maja

-07 orna i min hage. Bionix och S.K.A. Amor Vincit Omnia. Än får jag säga hästarna i min hage och inte mina hästar. Vincit är på prov först.

VincitochBionix011.jpg

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Så söta dom är :D

Men hette inte den araben något annat om det är samma som en här på buke hade?

Nä det skadar säkert inte fast njaa.. jag väntar nog ett tag. Men ja hon kanske alltid kommer se ut så här.. hehe

vänja vid sadel ska göras nu sen höst när hon står uppstallad.. Men kan vänja henne vid flaxande från backen. hehe.. Vi tar det lite lungt =)

Ja precis man kan ju göra mycket från backen.. Och det är mycket arbete med denna damen ändån så.. jag va bara lite nyfiken på hur andra såg på saken.. Hon har inte ändrat sig under tiden jag haft henne iallafall. och jag köpte henne i Maj tror jag.. Mer än att hon lagt på sig lite under betet. :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
626
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 795
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka