Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Men de växer ju ett tag till. :)
Lotta var 147 cm i manken i förra veckan och är "beräknad" till att nå 155 som färdigvuxen, så jag hoppas att det stämmer. :banana:

Tobbe var 136 cm idag.

*kl*

Idag tömkörde vi igen och det gick bra även om han fortfarande har lite bråttom så går det bättre att skritta nu och inte bara fara iväg direkt :p Han kan också stå stilla för det mesta, även om det kliar i fötterna och inte går alltid! Nu fattar han galopp från skritt bara på rösten, riktigt lika lätt är det inte att gå ner en gångart, men det går det också ;)
Nu har jag jobbat med endast rak tömsättning alt låg ring - bett - hand på inner och han går i mycket trevlig form i trav - i skritt har han börjat gå med mulen i marken och när jag då driver på så går han direkt upp i trav och höjer formen - ska jag bry mig om detta eller låta honom hållas så länge? Det är ju bättre att han söker sig neråt om än för mycket, än går och leker stjärnkikare.
Han börjar också tycka det är helt okej att gå på raka spår nu och att jag går rakt bakom honom, innan har han varit mer bekväm med att jag antingen tömkört på volt eller gått snett bakom.

Jag är så himla sugen på att sitta upp nu men jag får ingen medhjälpare och vill inte utmana ödet. Men jar har fortfarande inte bestämt mig om jag borde lämna iväg honom på inridning senare i vinter, eller orova själv i vår och i så fall vid behov lämna nästa höst istället. Hur hade ni gjort i mitt läge? :confused:

Idag longerade jag Amazing med sadel igen, hon var lika duktig som i Fredags! :love::bow:

Men hon vill hellre trava/galoppera än skritta! :p:D

Bionix skulle också behöva lite fart och fläkt. Fast jag känner mig sååå nöjd, för jag är så feg att han håller sig till skritt allra helst. :p

Hälsning Maja

kl
Idag är jag nöjd med Plutten igen. Vi har varit iväg på löshoppning och det gick bra att lasta både dit och hem. Tog iofs fem minuter men det är betydligt bättre än förra gången så jag tror att det börjar släppa igen och det känns skönt:)

Han hoppade snällt över hindren även fast vi inte hoppade på högt. 80-90 tog han sig över utan att krångla till det. Känns bra att han tar det med sån ro. Även fast han är lite sådär tonårs nonchalant :p

Bionix skulle också behöva lite fart och fläkt. Fast jag känner mig sååå nöjd, för jag är så feg att han håller sig till skritt allra helst. :p

Ariel travar eller galopperar helst när vi löslongerar. Men på promenaderna med mig vill hon helst skritta. Perfekt, enligt mig, då hinner jag med... :p

Samma här! :D:D Förutom när hon ska passagare som ett ånglok när vi ser andra hästar :angel: ;) Dock växer hon mest uppåt och inte så mycket framåt då! :p:p

KL

Det är visst bara jag som älskar halvgalna fartdårar till hästar :o Tyvärr lever ingen av de jag har upp till mina krav, men vi arbetar på det ;) Man ser en viss bättring emellanåt ;)

Liten uppdatering från mig igen med då... :) Jag har fortfarande inte fått tag på den där mätstickan så jag funderar på att tillverka en... det borde ju vara lättare än med en tumstock i alla fall :)

Annars tillbringar Apollo dagarna med att beta och jaga sin hagkompis, samt att få gå på promenad/tömköras/longeras ett par gånger i veckan. Första uppsittning planerar jag inte förrän till vårvintern nån gång men han är van vid sadeln så det ska inte bli några som helst problem :)

Nästa vecka är det dags för vaccinering, och ett par veckor efter det kommer tandläkaren... det går en del pengar på de små liven så här under hösten... :angel:

Blev visst en för mycket.

Senast ändrad av en moderator:

Då måste väl jag också uppdatera. Blir lite mer sällan nu som jag gör något med Bionix. Två, tre ggr i veckan, nu när min intensiva tre veckors period, under sista semesterveckorna, tog slut. Jag fick allt gjort dock, uppsittning och ridning i skritt, löshoppning och inspänd longering. Så nu känner jag att jag bara vill träna lite vidare med honom, med en eller två dagars vila minst mellan passen.

Så idag promenad vid hand och så ridning i skritt någonstans mellan 5 och 10 minuter. Jag börjar samordna hjälper, flytta honom för skänkel och tygeltag, och han är så klok. Men följer mig fint. Ännu rider jag i capson för att inte påfresta hans mun, när man ibland kanske behöver vara övertydlig.

Sedan blev det löshoppning. Jag har nu lagt upp höjden lite. Så det första hindret är stadigt 50 cm och idag höjde jag det riktiga hindret till 75 cm. Han brukar mer allvar då och tar i. Nu har han börjat hitta tekniken lite. Men kan hoppa hindrerna även stillastående om det kniper.

Dagsfärska bilder. Säg inte att hans ben skall förbli sådär korta. Suck...

Bionixsenaug019.jpg

Bionixsenaug022.jpg

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Hur hög är han? Jag har också en kortbent sak. Kanske har dom tax i släcktet:p

våran lilla Alice som är typ 159-160 nu är beräknad till 165, vilket jag tror kommer stämma rättså bra =) De växer ju faktiskt ganska länge om än inte lika fort och mkt efter en viss ålder som de gör de första åren =P

*kl*

Nu var det evigheter sedan jag var inne här och skrev ngt....

Så roligt att ha så mkt att läsa ikapp och dessutom att läsa om bebisarnas framsteg, vad stora våra småttingar börjar bli!

Bjuder på en liten film från gårdagens tömkörning, ignorera mig, jag låter som en tjattrande ekorre med mina smackningar :angel:

FILM

kl
Testade att lägga på sadel för ngn dag sedan,hon brydde sej inte alls så det blev även en promenad med den på:)

Jag var lite stressad i onsdags, så det blev ingen mätning. Skall mäta på lördag istället. :laugh: Jag använder mig av en rak träpinne och vattenpass, gör ett märke på pinnen och mäter sedan med måttband. Det är ju inte 100 % säkert, men ger åtminstone ett hum om hästens storlek och tillväxthastighet.

Löslongerade med sadeln också, det var ingen bra idé. :cry: Den åker fram direkt, förmodligen för att hon har obefintlig manke och stooor mage (lånade en sadelgjord eftersom hennes var för liten. :crazy: ). Den som satt så bra i skritt. *suckar tungt*

Åh va tråkigt! Men nu vet du iaf att hon växer på bra, om än på alla håll och kanter! :idea: :D;)

Hatar dessa sadlar, hoppas på att Amazing blir lätt att hitta sadel till iaf, ska väl åka iväg med min stallkompis och Amazing för att testa någon dag snart, vi har ju som skrivet planerat att sitta upp i September och longeringen med sadel är inga som helst problem, inte ens med stigbyglar osv nere! :d:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
626
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 795
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka