Sv: Hur går det för era 07r? Del 4!!
Vad snygg hon är. Vilket huvud, så finmejslat och stjärnen är pricken över i:et.
Till alla:
Så var det dags för lilla Bionix att testa mig. Äntligen....
Jag började bli orolig att det inte fanns minsta gnutta vilja i honom.
Vi var ute i skogen på en smal stig idag och han brukar snällt följa mig en bit bakom. Det enda jag har fått fostra honom till är att hålla avståndet, för han vill gärna trycka sig in i ryggen på mig. Men idag - så försökte han springa om - två ggr i kort följd efter varandra. Första gången använde jag bara kroppspråk och röst för att tillrättavisa honom, andra gången fick han sig en dask av spöet på bringan. Sedan försökte han åtminstone inte det igen.
En liten stund senare kom vi ut på gräsvägen, då det är fem minuter kvar tillbaka till stallet. Där brukar jag sitta upp. Saken är den att Bionix nästan alltid vill vända bort och iväg ut på mer skogsturer. Tidigare har protesten bestått i att stå still och försöka gå bort från stallet. Idag försökte han vända bort när jag satt upp. Jag vände tillbaka honom och fortsatte uppsittningen och tvingade honom kvar. Väl uppe började han vifta med frambenen och trotsigt svänga runt hals och huvud, halv bockningsrörelse och försökte samtidigt lösgöra sig ur mitt grepp av tyglarna. Då är det bra att inte ha börjat med bett och bara ha kapson, då kan man ta tag i unghästen ordentligt. Ett par gånger försökte han och slutade inte förrän han fick sig ytterligare en dask av spöet på bogen. Sedan skrittade han fint, men lite mer framåtanda än vanligt.
Nu kände jag att han hade mod nog att prova trav, så jag vände honom bort från stallet och gav honom mitt muntliga travkommando och det tyckte han var skitkul. Äntligen något nytt, verkade han tänka, och ut på äventyr, bort från stallet.
Ahhh....vilken mjuk och härlig trav han har.
Hälsning Maja