Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Javisst ser det värre ut på bild.
Min lille skit har nog bara 135 i täcken skulle jag tro.
Spännande att titta efter häst, det är verkligen köparens marknad just nu:D

*kl*

uppdaterar med några bilder från igår på våran lillskrutta, Alice, som börjar bli riktigt stor nu!
(159cm i mkh ungefär nu och 161 i bak tror jag det var också;))

29111469.jpg

29111472.jpg

29111467.jpg

Jag var lite stressad i onsdags, så det blev ingen mätning.

Idag mättes Ariel, en cm högre än förra månaden och alltså 139,5 cm nu. Men korset har skjutit i höjden igen och nu är hon 141,5 cm där. :crazy:

Halvkass bild, men den bästa jag har.

29112156.jpg

Sedan byggde vi hinder i paddocken (inför nästa veckas löshoppning). Eller snarare så byggde jag och Ariel varierade mellan att beta och tokrusa. Hon hoppade serien ett par gånger i förbifarten också och verkade tycka det var roligt. :p

Vad snygg hon är. Vilket huvud, så finmejslat och stjärnen är pricken över i:et.

Till alla:

Så var det dags för lilla Bionix att testa mig. Äntligen....:D Jag började bli orolig att det inte fanns minsta gnutta vilja i honom.

Vi var ute i skogen på en smal stig idag och han brukar snällt följa mig en bit bakom. Det enda jag har fått fostra honom till är att hålla avståndet, för han vill gärna trycka sig in i ryggen på mig. Men idag - så försökte han springa om - två ggr i kort följd efter varandra. Första gången använde jag bara kroppspråk och röst för att tillrättavisa honom, andra gången fick han sig en dask av spöet på bringan. Sedan försökte han åtminstone inte det igen.

En liten stund senare kom vi ut på gräsvägen, då det är fem minuter kvar tillbaka till stallet. Där brukar jag sitta upp. Saken är den att Bionix nästan alltid vill vända bort och iväg ut på mer skogsturer. Tidigare har protesten bestått i att stå still och försöka gå bort från stallet. Idag försökte han vända bort när jag satt upp. Jag vände tillbaka honom och fortsatte uppsittningen och tvingade honom kvar. Väl uppe började han vifta med frambenen och trotsigt svänga runt hals och huvud, halv bockningsrörelse och försökte samtidigt lösgöra sig ur mitt grepp av tyglarna. Då är det bra att inte ha börjat med bett och bara ha kapson, då kan man ta tag i unghästen ordentligt. Ett par gånger försökte han och slutade inte förrän han fick sig ytterligare en dask av spöet på bogen. Sedan skrittade han fint, men lite mer framåtanda än vanligt.

Nu kände jag att han hade mod nog att prova trav, så jag vände honom bort från stallet och gav honom mitt muntliga travkommando och det tyckte han var skitkul. Äntligen något nytt, verkade han tänka, och ut på äventyr, bort från stallet.

Ahhh....vilken mjuk och härlig trav han har. :p

Hälsning Maja

ja visst är hon vacker, tycker också stjärnen är perfekt där i pannan :D
Tror hon kommer bli en riktig snygging när kroppen är klar också :d:love:

*kl*

Haha, dagens skämt, var på utställning idag med hela tjocka släkten och tvååringen fick de fantastiska katatsrofpoängen 36 - och den har folk tyckt att vi skulle spara som hingst! :angel:

Men det är lugnt, alla vet ju att det inte finns något fulare än tvååringar!
Jag o mitt skrutt ska iväg idag! andra utställningen för iår, första efter sommaren så vi får se hur det går, ska försöka hinna få in lite resultat och bilder imorrn

Nej visserligen inte, men det var ett hyfsat tapp från 40 som föl till 36 som tvååring, och hans "mycket bra" gångarter fick han 7-6 på.. jag som säger att han har för tillfället kass skritt, men bra trav - jag ska nog inte bli exteriördomare! :p Och han hade jag tänkt skulle bli min nästa dressyrhäst, och vi skulle satsa på treårstest till våren, just nu känns det sådär inspirerande.. Kan han hämta upp från nåt så uruselt till gångartsdiplom på 8 månader, känns ganska tveksamt.. :crazy:

När vi ändå är inne på att ställa ut, vet du när det börjar på Jälla nästa helg? Jag hittar ingen information alls. :devil:

*kl*

Här är min 36-poängare :crazy:

tobbeut1.jpg

8-7-7-8-6 fick han till och med, så min gångartbedömning var ännu sämre! :p Han kan verkligen inte skritta, men det var kanske tur att han inte visade det igår då :angel:

Trevlig stam:) Hur stor är han?

Jag har inte mätt han men jag tror närmare 165 i bak nu... Jag som skulle ha en lite mindre häst men det kanske inte är sååå mycket kvar att växa på höjden.

Oj va långt du har kommit:eek: Kul att det går så bra:D

Jag ska se om jag vågar mig på att hoppa upp och sitta lite på min lille idag.

Haha ja man får aldrig det man tänkt sig. Jag som hade tänkt mig en häst på iaf 165 får nog vara glad om han tar sig över 160:)

Jag vet flera som visats som föl, fått 40+ poäng, visats som tvååringar - fått riktigt dåliga poäng och sedan visade igen som äldre och då har de fått tillbaka sina höga poäng i de flesta fallen.

Jo, jag vet att just två årsåldern är en ålder när poängen gärna är låga, men nu var de ju väldigt väldigt låga. Det som gör att det känns mest ruttet är dock det faktum att jag visade en ettåring, en tvååring och en treåring, alla egenuppfödda efter A-premierat sto, och samtliga fick skitpoäng :crazy:

Så var handhästdebuten avklarad. :laugh: Måste nog erkänna att ridhästen var mer väluppfostrad än handhästen. :angel: Ariel ville inte alls gå i samma (snabba) tempo som Zari, utan stanna ibland och trava ikapp ibland. Sett ur hållbarhetsperspektiv var det kanske inte så bra att hon varvade skritt och trav hela, hela tiden, men jag hoppas att det är något övergående och att hon lär sig att skritta med sitt långa steg så småningom.

Vi var ute i 40 minuter, eftersom jag var rädd att Ariel skulle bli helt slut. Men tydligen har hon bättre kondition än jag trodde, för hon var inte ens svettig. :D

Efteråt blev det skrittpromenad till hagen, det blir fortfarande några motorstopp här och där och nu har jag börjat sätta igång henne med skänklar och sits också, varvid Ariel fundersamt vänder sig om och nosar på mina ben. :p

På tisdag skall jag ta en sväng förbi Hööks och bland annat köpa svängd sadelgjord och svanskappa, så får vi se om jag äntligen kan sitta upp i sadeln snart. :devil:

Åh va mysigt! :D Jag tror fortfarande att Amazing är för skuttig för att kunna vara handhäst, dessutom hade hon väl blivit svartsjuk på hästen jag red på! :p

Amazing fortsätter att var mammas DUKTIGA älskling :love: Jag hade med mig en kompis idag och vi testade att tömköra för andra ggn! Hon lyssnade jättesnällt och i början gick min kompis med och ledde henne när det behövdes, men sen i slutet så gick jag själv och även om hon verkade tycka att de va lite konstigt att jag gick bakom henne istället för i mitten, (longering) som vi övat nu några ggr ganska tätt så gick hon jättefint och började söka sig neråt och tuggade fint på bettet! :love::bow: Innan vi avslutade så gick jag i mitten för att se hur hon jobbade med kroppen lite bättre och A som måste trott att det var dags för longering igen började jogga runt mig och VILKEN nacke hon får när hon jobbar rätt!!! :d:love:

S som jag står hos kollade från fönstret och tyckte att det såg jättefint ut och att Amazing var så snäll och duktig! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
626
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 795
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka