Hur går det för era 07:or? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Jag hade nog lånat den där hästen om jag var du. Jag hade för några år sen ett riduppehåll på ett år och när jag bestämde mig för att det skulle vara över så fick jag ett jobb på ett stort stuteri i danmark. Inte att rekomendera, att rida in unghästar och träna kändes i hela kroppen, balansen var inte som den skulle. Iofs red jag 8 hästar om dan och lyckades hålla mig kvar på galningarna men det kändes inte helt 100.

*kl*

Hej på er igen! Nu är jag tillbaka efter ett litet Buke-uppehåll och Apollo växer ochg frodas minsann :) Han går just nu flätad och fin i manen i ett sista desperat försök att få den att bara hänga på en sida... han trivs dock lika bra för det och så snart vi har fixat det sista med hans hage i veckan så ska han få börja gå ute dygnet runt.

I dag ska jag återuppta den påbörjade tömkörningen, och så ska han få fötterna filade :) Om jag kommer ihåg ska jag mäta honom också (även om jag inte tycker han har vuxit något sedan i höstas...)

Nja, medryttarhästar har jag svårt för numera. Jag vill antingen rida på träning (bredvid Ariels lösdrift) ett par gånger i månaden eller ha en häst till på Ariels lösdrift. Just nu lutar det starkt åt det senare.

Pengafrågan är en knivig sak. :grin: Om jag har jobb är det lugnt, då går det ihop sig. Men skall jag leva på a-kassa så klarar jag bara en häst och då går självklart Ariel före. Så det är tumhållning för jobb som gäller!

Ja, det är en MYCKET bra idee att öva upp sej innan man ska upp på en unghäst igen.

Jag skumpade runt i trav på Lanzelots storasyster i ca:5 min. Mina ben orkade inte med mer, musklerna var helt skakiga och träningsvärken blir bara värre och värre.. Idag kan jag knappt gå!:eek:

Jag trodde att jag var i hyfsad form då jag ränner runt i skogen med hundarna ett par timmar/dag + tvingas att slava på gården av min onda moder, men nej då, när man rider används exklusiva "ridmuskler" på insidan av låren, magen samt korsryggen. Dessa måste tränas regelbundet för att fungera. Vid oregelbunden träning kommer kommer man att bli medveten om innebörden av frasen: Är huvudet dumt, får kroppen lida.

Ikväll ska jag prova sadel på prince :laugh:
vi får väl se vad han tycker..han bryr sig inte om täckgjordar eller Ikeapåsar på ryggen så jag tror inte det ska vara några problem..Ska se om jag kan få till ett kort på premiären :D

Haha javisst är det så. Man får allt känna att man har muskler man inte trodde att man hade, och det känns rejält!

Jag hade haft ett långt hästuppehåll innan jag skaffade mitt äldre sto som nu är 5 år. Har dessutom bara vågat köra henne trots att jag haft henne på inridning :eek:. Men nu är hon utlånad till ridning från april till oktober och blir förhoppningsvis lagom för mig att öva på inför inridningen av 2-åringen nästa eller nästnästa år ;).

Det där har oroat mig en del. Jag har inte ridit aktivt sedan hösten 2006. :crazy: Har blivit erbjuden att låna ridbar häst ett år framöver, men vet inte om jag skall tacka ja till det eller nöja mig med att rida på islandshäst ett par gånger i månaden. Vad säger ni? :confused:

Han är verkligen fin.
Nu har mina hästar börjat vara ute dygnet runt med stödfodring. Jätteskönt att slippa mocka.
I helgen fick hästarna spelet i hagen och rejsade som idioter. Har aldrig sett dem bralla så högt tidigare. Trodde nästan att de skulle slå över. Varför lyckas man aldrig ha kameran med sig när det händer något?
Nova har blivit väldigt lugn att hålla på med och hon grejar inte så mycket längre när man lyfter ena bakbenet. Började krångla när hon fick en hovböld.
Igår var vi ute på promenad med sadel och träns. Det gick jättebra tills vi kom till grannen som hade några mystiska djur som lät konstigt och sprang emot en. En ropade kuckeliku och var ett riktigt monster.
Men när Nova såg att inte matte brydde sig kunde inte hon vara sämre och lugnade sig rätt fort.
Hoppas att hon blir en cool häst eftersom min andra är ett riktigt nervvrak.

Ja, han är en riktig sötnos:) Antar att din också är det för hon ser väl nästan likadan ut:D

Skönt att det går så bra även fast det kommer hästätande hönor och tuppar ivägen :D

Idag har vi "miljötränat".
Dom håller på att kalka alla marker hemma så dom har lagt stora högar med kalk nere på våran hoppbana. Och självklart måste han gå och kika på dom med en liten häst.

såhär bra blev det :p
www.pixbox.se/pic_show_id27197287.html

Och fyy så äckligt det smaka!!
www.pixbox.se/pic_show_id27197288.html

Bonusbild på sötnosen
www.pixbox.se/pic_show_id27197290.html

(jag hatar att jag inte fattar hur man lägger upp bilderna direkt!!!)

Senast ändrad:

Sötnos han är! :) Föresten, va tror du om storlekar på benskydd till min? Hon ska få ett par nu tänkte jag :p:p Beror ju såklart på vilken modell men tror det får bli eskadron eller va dom heter till att börja med, känns ju lite dumt att lägga typ 4000kr på första paret benskydd, det kommer ju att komma sen ändå! :angel::d

27197290.jpg

Jag har eskadron till mina tycker att dom är gör bra:)
Plutten har full så det får du nog ha, iofs beror det på hur "tjocka/kraftiga" ben hon har.

Okey! Hon har ju långa ben och långa skenor så full blir nog bra på henne också då :) Börjar märkas att jag har köpt en stor häst ;)

Ja, det tror jag allt. Dom enda jag har cob på det är såna Jacson luddskydd till frambenen. Iofs använder jag ju samma skydd till ponnyn också:) Här får dom stackars hästarna dela på alla grejjer:D

Ja, stackars dig det måste kännas väldigt hårt:p
Det enda jag behöver nytt är en ny dressyrsadel, men det får vänta ett tag till tills Plutten har växt till sig:)
Jag är glad att jag har min älskade hoppsadel den är bäst!!! Dom andra sadlarna är inte alls lika sköna:D

Haha ja det känns som en stor börda, eller INTE :D:d;)

Ja jag får väl också börja ta o se mig om efter sadel snart! Kanske ska ha en skruttigare variant o börja longera med?! Naturligtvis ska den ligga bra på henne :)

Och sen till hösten när det är dags för riktig inridning köpa en hoppsadel som passar både mig och henne?! :)

Jag använde faktiskt finsadeln dom första gångerna och kommer nog fortsätta med det. Tanken var dock att jag skulle rota fram nån av mina gamla sadlar att använda vid invänjning men det blev inte riktigt så:D Han lär väl växa i den ordentligt om nåt år kanske:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 443
Senast: Nota
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 684
Senast: Ponsa
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar