Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Jag har alltid säkerhetsväst när jag rider ut och när jag hoppar, i princip alltid i ridhus/paddock när jag tränar dressyr. Enda gången jag inte har det är ibland när jag tränar för instruktör i dressyr.

Då ser jag det som att jag får ju iaf hjälp om det skulle hända något :p. Dumt att tänka så, men så är det...

Men, nu har jag äntligen fått mig nya säkerhetsväst som jag köpte/beställde i slutet av april. En Racesafe. Betydligt snyggare än min gamla som nu är över 11 år gammal, sliten och väääldigt välanvänd.

Vad har ni för säkerhetsvästar? Gillar ni dem?

Jag har en RaceSafe i en ärtig, blå färg. Använder den när jag rider terräng. I övrigt, nej. Obekvämt och varmt. Klart borde jag ha den på mig vid åtminstone uteritt och hoppning men nej. Det gör för ont och jag förlorar för mycket av den rörlighet som jag faktiskt har kvar. Har funderat lite på en sån väst med luftkuddar, får se hur jag gör framöver.

(Och nej, varmt för de flesta andra människor är inte i närheten av vad varmt är för mig. Jag är tämligen plågad av att t.ex. åka buss, även när andra resenärer sitter med jacka på.)

jag har en beta 3000. En blå stel väst.. Men funderar på att införskaffa en RaceSafe, men ni som har dem, vad tycker ni om dem? Är det stor skillnad mot de mer "stelare"? Är de värda pengarna?

KL

Kimbis debut är avklarad igår i värmen. Hon skötte sig otroligt bra och kändes väldigt fint. Detta resulterade i en nollrunda på 80 cm och ett pet i 90 cm där hon blev lite trött och började trampa om innan hindren som hon så gärna gör när det börjar bli jobbigt. Men jag är nog världens stoltaste just nu och detta kommer jag leva på läääängee.

För ett par månader sedan kom jag inte över ett hinder på Pay and Jump utan hade en häst som bockade och stod på bakbenen och var allmänt vettskrämd. Jag höll på att ge upp och sälja henne, men nu, ett par månader senare är jag överlycklig att jag inte gjorde det. Nu skuttar hon runt på tävling som hon aldrig gjort annat, och är inte tittig eller rädd för något. Jag älskar min Kimbi!

Här kommer film (filmare: Kimmis87):
80 cm: http://www.youtube.com/watch?v=5xAo44FHNXQ Stark Kimbi som tyckte det var skitkul!

90 cm: http://www.youtube.com/watch?v=22DmyruGb88&feature=related En något tröttare Kimbi, men hon skötte sig otroligt bra trots allt.

*kl*
Nu har Tibbe äntligen fått komma ut på bete :) Håll tummarna att han klara det utan att bli dålig igen ^^"
Släppte ihop honom med en 2 åring hingst och en 3 årig valack. Ihopsläppet var inte det roligaste, 3 åringen jagade runt honom som en dåre så dom sprang nog i full kareta i 15-20 min. Sedan var dom så trötta att dom alla började beta :p 2 åringen tycker iaf om honom jätte mycket och är efter honom som en skugga. Men det löste sig iaf utan slagsmål och dom kan alla 3 stå och dricka ur karet samtidigt så tror han trivs bra med kompisar nu, och benen va iaf fina fasst han fått bitmärken över hela kroppen :(

img_2449.jpg

img_2480.jpg

img_2496.jpg

(Ägaren till de andra 2 som fotograferat)

Hon sparkade upp ett sår på utsidan av frambenet, troligtvis med bakhoven för det finns inget annat att göra illa sig på där.

Såhär såg såret ut kort efter att det hände:

Kan lägga upp på hur hennes ben ser ut nu om en stund, måste ta kort med mobilen först och sedan maila det till pixbox.

Vilken otrolig skillnad! Hon ser hur stabil och säker ut som helst ju:laugh: Man kan inte tro att hon har varit så tittig och svår innan... Va roligt att det börjar lossna:idea:

Och såhär ser benet ut nu:

Jag är minst sagt orolig över utvecklingen! Knölen är liksom större än kotan :cry: Hos veterinären var vi dagen efter hon började ömma igen, och jag tror faktiskt att knölen har växt yttligare sen dess.

Jag rider alltid med väst jag med.Har fuskat lite i många år nu och kör med cross-platta, dvs sådan ryggplatta som cross- och skoteråkare har. Den täcker hela ryggen men har bara axelremmar och kardborreknäppning över midjan. Grymt bekvämt! Tänkte som så, att skyddar det galningarna som flyger tiotalsmeter med en cross HÖÖÖÖÖGT uppe i luften (o kraschar) så borde det skydda även min rygg om jag trillar av pållen. Men ska köpa en sådan där racesafe eller vad de hette när det nu blir dags för lamours inridning, de sitter ju lite bättre och skyddar mer av kroppen än bara ryggen. Skulle kunna tänka mig att fuska på en dressyrträning, men inte så länge jag sitter på unghäst!

Inte ett dugg skoj! Jag har accepterat att jag aldrig kommer kunna använda skydd fram, om det blir yttligare större så får man nog titta på om det går att operera bort det eller nåt :crazy:

Jag har ju helt och hållet dragit ett streck över att tävla i år. Känns väldigt tråkigt, men har vi tur så kanske vi kan tävla nästa år.

Men vi vet ju alla hur det är med min tur :crazy:
Känns inte så upplyftande just nu måste jag säga.

Funderar på att bli medryttare på nån häst, så att jag iaf kan rida lite... jag har ju bara 3 hästar och ingen är ridbar :crazy: (förvisso är de andra bara 1 och 2 år gamla, men iaf!).

+ alla andra

Tack för gratulationerna! Det känns jättebra : ). Nu har Kimbi fått en välförtjänt sommarvila, som jag tror gör henne gott.

Kimmis: Vad läskig knölen ser ut O_O. Trodde inte att den var så stor. Får verkligen hoppas att inte blir något kaiko med det där.

aj då ser inget vidare ut! Hoppas att det inte blir värre! att det kan bli så stor skada! På första bilden ser det ju inte så farligt ut! Svullet och så, men ett "köttsår" vilket man tror kan bli lite ärr och lite svullnad, som senare lägger sig, men vad säger vet? Är det ett så pass stort överben?

Håller tummarna för dej att hon snart ska vara pigg, är så tråkigt och kostsamat med sjuka djur. :(

Veterinären tror att hon har fått sig en smäll på det, knölen innan var jätte liten och "fin". Man såg den gamla påbyggnaden och den som höll på att formas och dessvärre var det rätt stort område som var grumligt där. Hur stort det faktiskt blir vet man inte förens reaktionen är klar tyvärr.

Men som det är just nu så blir den iaf större för ögat för var dag som går :cry:
Och än så verkar det inte som att den har lugnat ner sig!

Blir den "för stor" så kan jag tänka mig att det även är så att hon kommer slå i den "helatiden" bara just därför... Och då kan jag inte tänka mig att hon kan användas som ridhäst. Visst har hon jätte stort värde som avelssto, men jag vill ju ha en ridhäst så jag kommer försöka in i det sista. Får väl se hur stor knölen är när svullnaden lägger sig, den kan ju bli rejält mindre då om man har lite tur.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern