Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

KL
Idag har vi varit inne på kliniken och pillat lite i munnen på min pålle. Han har haft en tand som jag varit lite fundersam på. Det visade sig att det var en mjölktand som inte riktigt hade lossnat. Så den togs bort plus att han hade två små vargtänder som vi passade på att plocka ut.
Vet. rekomenderade att han skulle vara utan bett i 4-5 dagar. Dock har han ju semester denna vecka, tänkte börja jogga lite försiktigt i nästa vecka med hackamore. Hellre att han får några dagar extra så det läker ordentligt i munnen!

05:a nr två, stoet, var jag iväg och hoppade lite idag. Det är tävling på söndag och hon vilade förra veckan så det blev bara en liten kontroll att hon minns vad hinder är. Hon minndes...:angel: Pigg och glad som vanligt, kändes riktigt fin för att ha tagit det lite lugnare.

Känns riktigt kul att ha två hästar igång! Är ju egentligen inte van vid att bara ha en, så nu känner man sig lite mer som vanligt igen;)

*kl*

Nu är det dags för vår "riktiga" tävlingsdebut! 29 juni ska vi rida med i ryttarföreningens knockout-lag i LB:2, ska bli jättekul! :)

Just nu sitter jag dock och rider på Hackamore eftersom jag trillade av härom dagen och höll kvar i tygeln :mad: Det hela resulterade tyvärr i att Avalon fick ett sår i höger mungipa. Så korkat av mig och så typiskt!

Ah oj, det kanske bara är något vi har här nere?
Knockout är dressyr alt. hoppning i lag där man rider 4 ryttare och de 3 bästa poängen räknas ihop till en slutsumma. Det anordnas som en inbjudningstävling så att t.ex vår ryttarförening bjuder in en annan förening som tävlar mot oss för dagen. I slutet av terminen hålls finalen som rids av de två lag som kommit längst i kvalen.

Knockout'en rids i för klubben valfritt LB-prog. i kvalen för häst och valfritt LC-prog. för ponny. Finalerna rids i LB:1 eller LA för häst.

KL

Ni med 05or, ska ni ha någon vila till dom i sommar? Eller en period med lättare träning? Eller ingen vila alls?

Berätta allt om era planer :)

Är ny här, min 05:a börjar med sin sommarvila nu. En vecka skritt, 2 veckor helt i vila, 1 vecka skritt igen och sedan igångsättning. Dels för att jag kommer vara iväg de 2 veckorna och sedan tror jag alla hästar bara behöver "vara :)

Jag ska troligen debutera min flicka nästa helg på riktig tävling, men efter det har jag tänkt ge henne 2-3 veckors ledighet innan jag sätter igång henne igen. Hon har fått vila en del i vår också då hon haft lite förkylningar och grejer men jag tycker ändå att hon är värd ett par veckors ledighet efter tävlingen, då vi gått så otroligt mycket framåt senaste halvåret och hon kan behöva smälta allt lite.

Nu när våra småttingar har blivit lite äldre så ändras ju också kraven på träningen. Jag försöker låta Avalon vila 1-2 gånger i veckan och där emellans ka man också få till en dressyrträning, en hoppträning, uteritt och tömkörning. Hur gör ni och planerar ni för en veckas intervaller eller längre? Tränar ni till exempel för tränare om hästen vilat dagen innan?
Hur ofta vilar era?

Tycker det är lite svårt dehär med vila, dessutom är detta första gången jag har unghäst.

Jag rider min 5-6 dagar i veckan, varierat med hoppträning, markarbete, dressyr och uteritter, konditionsträning.
Varierar så vissa pass blir lättare och vissa mer krävande. Brukar rida lite lättare dagen innan träning och om hon gick ett jättehårt pass rider jag lättare dagen efter.
Det har funkat bra hittils iaf :)

Är så fundersam på hur jag ska göra med vila i sommar! Förra sommaren när hon var 4 fick hon faktiskt vila en hel månad, men nu är hon ju liksom inte en bäbis längre, och äldre hästar ser jag liksom inte den minsta anledning att ge vila eller ställa av.

Just nu lutar det åt att hon kommer få gå 2 veckor i en gränhage och då rider jag bara ut ca varannan dag, i lite lugnare tempo, för att sedan i 1-2 veckor till (när hon ännu går på gräs) börjar rida lite mer konditionsartat men mest ute i skogen, för att om ungefär en månad rida som vanligt igen med träningar osv.

Tycker ni det låter vettigt?

Mening va att Brixie skulle få vila en månad och sen förberedas för kvaliten (hon får gå med som 5 åring har ju fått föl) men nu är hon förkyld och hostar. Jag blir galen på det här snart!! Hon va ju förkyld i vintras också, ska det aldrig få va bra.....

Någon av era andra som har förkylda hästar?
Hon har haft gult snor som nästan är borta nu men hostar. Har inte haft någon feber.,,

Min häst var förkyld och hostig i våras, han fick vila och vi ibland red jag men i lungt tempo, han hade också gulaktigt snor, men ingen feber. Gick över på 2 veckor, då han var helt symtomfri.

Ang vila.. Min häst fick vila 3 veckor, håller på att sätta i gång honom nu, men det var inte planerat, men han tappade sina skor en efter en och jag fick inte tag på hovslagarn, hade en inbokad tid 3 veckor fram, så jag tog av de skona som satt kvar och han fick vara ledig. Men annars hade jag planerat att ge honom 2 veckor. Men nu blir det ingen vila mer förrens till vintern. Mellan jul och nyår.

Min häst är förkyld nu, eller typ iaf.

Var förkyld, stod ett bra tag, symptom försvann förutom hostan. Så jag åkte till kliniken, och hon hade bakterier i luftrören så hon går nu på pencellin. Hade säkert blivit frisk ändå, men det hade tagit längre tid. Så hon har mer eller mindre bara skrittats och knappt ridits alls sen i vintras.
ÅB på torsdag.

Om 2 veckor ska hon dra "bröllopsvagn", vi får väl se hur det går, jag skulle vilja kunna motionera henne ordenkligt dagen innan så att hon inte har nån överskottsenergi där, bara ifall att. Inte för att jag tror att hon bryr sig om vare sig skrikande människor eller att de kastar ris, men ändå.

Så när jag väl kan sätta igång henne ordenkligt så kommer hon inte få stå nåt mer!! För denna var har schemat sett ut som sådant: ridas 2 veckor. Stå 2 veckor, ridas 2 veckor, stå 3 veckor, ridas 2 veckor osv osv osv.

Och jag vill verkligen komme igång nu! Distansen har jag lagt ner helt o hållet, tror inte vi kommer komma dit med den oturen jag har så hinner jag aldrig träna upp benen tillräckligt. Kondition har hon, men jag är rädd om hennes ben!

KL
Nu har vi varit på hopptävling! Det var Cardento-stoet som startade 110+120cm. 110 känndes bra och nollades ganska enkelt. I 120 märks hennes orutin lite då banan var lite knixig. Det var hennes andra start på höjden och hon hoppade kanon! Dock fick vi med oss 2 räcken.. Hon blev lite vinglig och kom i korsgalopp. Jag är mycket nöjd med henne, synd att vi inte fick något Breeders kval idag men det är bara att träna vidare!

Ang vila.
Mina två 05: or har fått lite vila när det passar, oftast blir det någon vecka här och där. Båda har ju siktet inställt på Breeders och måste göra sina kval, därför får det ingen jättelång vila. Känns det som om någon av dem skulle behöva längre vila får det såklart det! Däremot lägger jag upp träningen så att det blir lugnare perioder, samt att de får ett par dagar till en veckas helt ledigt ibland. Jag brukar inte ställa av mina tävlingshästar, nu när de är fem så är de ju lite mitt i mellan bäbis och tävlingshäst. Så det blir lite balansgång för att de ska hinna med både fysiskt och psykiskt samtidigt som de behöver samla rutin.
Sen så blir båda dessa lite smått galna när de får vila för länge så för hagkompisarna och staketets skull försöker vi hålla dem sysselsatta:angel:

Hmm det kan vara så olika från domare till domare... Det ser mjukt och trevligt ut! Hästen slåra sig lite fri ibland och vill ibland sno lite tygel från dej. Några små missar, dessutom kliar sig ryttaren på näsan i den ökade skritten!:eek::D Jag tror på 62% då helhets intrycket är väldigt trevligt!

Jätte fin! Har kollat på båda filmerna och det syns att han är mer ofokuserad på tävlingen när det händer massa grejer runt om :) På träningsvideon har han mer tryck i traven, det blir kalas när han kan fokusera även på tävling så du kan trycka på lite mer :laugh:

Procenten är så svår att gissa beror ju helt på vilken domare som dömer och om hon ligger högt eller lågt....

knapp!
Bild från helgens tävling/1m debuten! En rivning, skitnöjd! :D
35577_405172590123_719625123_4923987_119791_n.jpg

Grattis till dig och grattis till alla andra som verkar ha väldigt mycket flyt nu. Kul när det går så bra för alla : )

KL
Idag var jag och kände lite på Kimbi inför vår tävlingsdebut på söndag. Hoppade lite på "fri hand" bara för att hon ska vara lite uppdaterad med hoppningen. Hon skötte sig exemplariskt och hoppade allt ifrån grindar och "flaggskynken" till vattenmattor och plank utan minsta tvekan. Är så nöjd med henne. Känns bra inför helgen ;D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 109
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama