Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Vad härligt att det går bra för dig och att ni har roligt! Kan du gott ha efter allt!
Hoppas det går bra på programridningen och att ni kommer med på reservplatsen :)

*kl*
Hemkommen från kliniken. Tibbe var sjukt mkt bättre i benen så till och med vet. va förvånad :p Så nu ska han dock fortfarande stå i sjukhage i 10 dagar men sedan kan jag säppa honom på bete :D Återbesök igen om 3-4 veckor och där efter trodde vet. idag iaf att jag kan börja rida på honom där efter :)

Vad skönt att det går åt rätt håll. Hoppas att det fortsätter likadant så att du kan komma igång : )

KL

Smiter in o grattar AthenaAvalon -> Charlotta, till den fina sjuksköterskeexamen!!
:banana: :bow: GRATTIS!! :banana: :bow:

Kul att höra att det går åt rätt håll! Det är du värd!!

Passar även jag på att Grattar AthenaAvalon!! Grattis!! :bow:

Idag fyller min Dacke 5 år!! Grattis!! :bump:
Att 5 år går så fort.. Fick iaf massor med morötter och "gos"

Jag tycker det låter som en superidé att låta honom vila och sen rida i skogen. Och ge inte upp, fortsätt kämpa, för sen, när det någon gång går bra, då är man lyckligast i världen. Jag vet hur det känns, har själv en häst som i början vägrade totalt attlysnna för mina skänklar, överallt. När vi red ut, i paddocken, i hagen, varsomhelst. Men jag hittade ett sätt at få fram honom på, och nu har han blivit mycket bättre, även om han inte är bra, men han är MYCKET bättre än innan!

Så fortsätt kämpa, du är inte ensam med ditt problem, och det kommer lösa sig, och då kommer du vara lyckligast på jorden!

KL

Har min lilla 5 åring hemma som jag inte får någon framåtbjudning alls på. Har nyligen börjat galoppera på honom (3 gånger nu) trots att jag haft honom i nästan 1 år. Vi travar och galopperar ute på ett fält men han lullar på i sakta tempo oavsett trav eller galopp och även om man manar på honom så ökar han inte överdrivet mycket. Har bara ridit ut ensam än så länge. Tips på hur man ska få fram honom lite när man inte har någon att rida med??

Min häst var också sådan innan, inte ville gå fram, dock främst i paddock eller ridhus. Min tränare sa att vi bara fick rida övergångar, tills hästen svarade framåt.
Började först i halt-skritt, lyssnade han inte på mina skänklar direkt då var det spöet som gällde! Och då menar jag inte att du ska rappa på honom som bara den utan är han så ouppmärksamm på dina skänkla blir det en smäll. så fort hästen ökar (vilket den automatisk gör) så beröm!! Så är bara att hålla på tills han lyssnar, när du tycker halt - skritt sitter gör du samma fast i skritt-trav. Dock inte från trav- galopp då han fömodligen inte kan galoppskänkeln än?? Vad jag förstår var han bara rider i galopp 3 gånger.
Men det räcker med dessa övningar, hästen ska vara uppmärksam på dig som sitter på.
Det är mycket värre att göra hästen skänkeldöv, än att "väcka" den för skänkeln.

Detta gör jag i varje ridpass, kollar av att han är uppmärksam och lyssnar på mig. Att han svarar fram för skänkeln.

Som sagt detta är inte något man bara gör en gång utan börjar hästen att tappa intresset för skänkeln ja då är det övergångar som gäller!
Lycka till!

*KL* smyger tillbaka, Min 05a är ju fortfarande min även om jag inte själv ride rhonom, utan han rä hos beridare sen 1,5mån tillbaka och idag gjrode han sin livs första riktiga tävling!!!

Det var över 60starter klassen, kryllade av hästar, första gången han var "iväg" första gången han skulle hoppa på bortaplan (även om han o jag nollade en klubbclearround för ett år sen, men ja, då betydligt lägre). åka lastbil för första gången etc.

går ur lastbilden
http://joizmeds.mittspejs.se/P2813257

travar fram
http://joizmeds.mittspejs.se/P2813256

Han förstod först inte att han skulle hoppa därinne på framridningen, tyckte dte var viktigare att koll ain alla andra.. allt annat, men gick bra sen..

inne på banan så stoppade han på 1an sen hopapde han ALLT! dock var han spänd och tittig så ryttaren fick pusha endel så han peta ner några bommar. gjrode omstart, men var väl trött så petade lite då också. Men vi är supernöjda att han kom runt!!!
och som ryttaren sa "vi vet ju att han KAN hoppa BRA, för det gör han hemma och det lär han göra på tävlingar sen med om han bara får lite mer rutin"

31770_428185819433_582504433_5470865_6740503_n.jpg

31770_428185829433_582504433_5470866_3448384_n.jpg

fler hopp
http://joizmeds.mittspejs.se/P2813258#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P2813260#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P2813261#body

Hur hemskt det än låter så tror jag man måste gå på dom här hästarna ganska rejält och tala om riktigt vad man vill. Det är nog bättre att gå på dom en gång rejält än att sitta och nöta år efter år och inte få nåt resultat. Vill man inte göra det själv så finns det unghästutbildare som kan hjälpa. Har man lärt dom att gå fram ordentligt en gång så sitter det där sen :)

Åh! Vilken snygg häst! :)

Knapp:
Lite nya bilder på min! Har hunnit tävla två 90 klasser, felfria i båda och ska hoppa 90, 1m nästa gång den 19e. :)
31315_391649070123_719625123_4576939_4638362_n.jpg

27810_394971160123_719625123_4643638_2337657_n.jpg

32560_398004240123_719625123_4722095_5059469_n.jpg

32560_398004270123_719625123_4722097_2847079_n.jpg

Älskar min bebis :love:

Jag tycker det låter som en superidé att låta honom vila och sen rida i skogen. Och ge inte upp, fortsätt kämpa, för sen, när det någon gång går bra, då är man lyckligast i världen. Jag vet hur det känns, har själv en häst som i början vägrade totalt attlysnna för mina skänklar, överallt. När vi red ut, i paddocken, i hagen, varsomhelst. Men jag hittade ett sätt at få fram honom på, och nu har han blivit mycket bättre, även om han inte är bra, men han är MYCKET bättre än innan!

Så fortsätt kämpa, du är inte ensam med ditt problem, och det kommer lösa sig, och då kommer du vara lyckligast på jorden!

Tack! Det där behövde jag höra. För det har verkligen känts helt hopplöst.
Imorgon är det dags att rida igen, första gången på sommarbetet och han har vilat i 1½ vecka nu. Och jag tror han behövde det, bara få vara lite. Och jag behövde verkligen det.

Det är verkligen jätteviktigt som ryttare att man får vila upp sig lite emellanåt!! Min har med haft ledigt nu, iof ofrivilligt då han tappade skorna hela tiden (gick i en väldigt blöt hage) Men kände inte någon jätte panik att ringa hovslagarn, då jag har en tid inbokad på onsdag. Så på onsdag har min häst varit ledig i 2 veckor..
Men man ska absolut inte känna skuldkänslor för att man inte rider.
Min har varit så nöjd att få gå på bete, och komma in i stallet varje dag och "bara" bli ompysslad.
Den lilla pausen gör att man verkligen förstår varför man gör allt slit varje dag. För visst är det sliter vi hästägare gör! Men något jag absolut inte skulle klara mig utan!! Hästar är ju inte bara en hobby utan en hel livsstil!

Oj vad långt och lustigt inlägg :p Men hoppas ni förstår vad jag menar!

Grattis till er : ). Kul att det går så bra.

KL
Igår var jag och Kimbi på Pay and Jump, första utomhus på nästan ett år (andra någonsin). Inne har hon ju inte skött sig direkt bra som alla vet, men igår när det var ute var hon som en annan häst. Dels var hon lugn redan från början så att man slapp leda runt henne i en kvart innan man ens kunde fundera på att sadla. Sedan var hon harmonisk även när jag kommit upp på henne. Det var som en helt annan häst mot tidigare gånger.

Hon hoppade jättefint på framhoppningen och även inne på banan. Första rundan (70 cm) hade hon en hel del energi och blev rätt stark men hon tvekade inte på ett enda hinder utan hoppade runt felfritt! Andra rundan (80 cm) tog dock energin slut lite så då började hon trampa om innan hindren och sen tappade hon ett bakben på ett hinder så det blev ett pet. Men jag är så otroligt nöjd och stolt över henne! Nu tänkte jag se till att anmäla mig till tävling den 27:e juni : ) *lyckligmattesomintetävlatpå5år*

Det är verkligen jätteviktigt som ryttare att man får vila upp sig lite emellanåt!! Min har med haft ledigt nu, iof ofrivilligt då han tappade skorna hela tiden (gick i en väldigt blöt hage) Men kände inte någon jätte panik att ringa hovslagarn, då jag har en tid inbokad på onsdag. Så på onsdag har min häst varit ledig i 2 veckor..
Men man ska absolut inte känna skuldkänslor för att man inte rider.
Min har varit så nöjd att få gå på bete, och komma in i stallet varje dag och "bara" bli ompysslad.
Den lilla pausen gör att man verkligen förstår varför man gör allt slit varje dag. För visst är det sliter vi hästägare gör! Men något jag absolut inte skulle klara mig utan!! Hästar är ju inte bara en hobby utan en hel livsstil!

Oj vad långt och lustigt inlägg :p Men hoppas ni förstår vad jag menar!

Ja, jag har verkligen haft semester i en vecka nu! Ska komma ihåg detta och ställa av hästen, även när det är jag som är sliten och inte han.

Haha, den helgen jag släppte Othello på bete (förra helgen), kom jag på det. Att det är faktiskt väldigt slitigt att ha häst. Det är som ett halvtidsjobb men som man inte får betalt för. Aldrig tänkt på det så tidigare, att vi sliter så. Men ja, jäklar vad vi hästmänniskor sliter varje dag! Vilken tur för hästarna att vi inte kan leva utan dem :love:! Älskar min häst ju!

Det jag känner dåligt samvete för, är att vi inte har något stall. Jag åker till betet. Tar inte ens ut honom från hagen. Borstar av honom med endast en borste. Kratsar hovarna ibland. Smörjer lite tjärsalva (4ess) där flugorna och knotten är som värst. Och lite flugspray (fast nu har den tagit slut :().

Och igår såg jag att han tappat en framsko. Men tror att han klarar en liten tur idag ändå.

Alltså, är det någon mer än jag som rider trots tappsko? Eller är jag väldigt oansvarig då?

Beror ju på hur känslig hästen är. Har du möjlighet att rida på nån typ av gräsväg tror inte jag det är någon fara, så brukar jag göra iaf! Lycka till med ridturen och framåtbjudningen!

KL
Nu har vi avklarat årets första fälttävlan!:D
Trots lite blandade resultat i dressyren måste jag ändå vara mycket nöjd med mina små pållar!

Min Cornetto valack var lite "dryg" i dressyren tyckte att 20*40 bana inomhus var skit tråkigt och jobbigt. Så det blev 56%=66 straff.Dock var det andra gången någonsin han var på en dressyrbana, så egentligen är det helt ok. Han nollade sedan hoppningen. I terrängen var han jätte duktig! Felfri på hinder, galopperade till och med genom vattnet!!:laugh: Lite för långsamma ( 9 sek) då det var en knixig bana, vi har lite svårt att svänga och få upp farten igen:angel:

Cardento tjejen var duktig på dressyrbanan. Det märks att vi är nya som ekipage då det blir lite missförstånd här och där. 67%=49 straff är vi mycket nöjda med! Även här nolla i hoppningen. Även hon var duktig i terrängen, har inte varit ute sen i höstas så hon var lite tittig. MEN hon hoppade ändå när jag bad henne. Felfri på hinder och 10 sekunder över tiden.
Nu var det Clear Round bedömning så det blev ingen rosett för tidsfelen i terrängen. Hade det varit "vanlig tävling" hade vi faktiskt vunnit!:angel:;)

Rider inte med tappsko fram är det en tappsko bak så rider jag om han inte visar tecken på att ömma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama