Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

KL
Vi har det lite lugnare här i veckan med mestadels skogsturer då det blir en tuff helg med både hopptävling och terrängträning!

Idag var dock utmaningen stor nog för mig. Avmaskning av häst i 180cm klassen:angel: Skulle egentligen ha inväntat mamma som lovade att hjälpa till att hänga i grimman lite grann:p Men envis som man är gick jag ut till hästen utrustad med avmaskningsmedel och pall. Trampar in i boxen med bestämda steg och tänker att jag kan ju i alla fall kolla hur han reagerar. Sprutan i ena handen och fast tag i grimman med den andra. Tar sikte i mungipan (alltid lika svårt att nå "änden" på sprutan för att få ut medlet!)
Och tänk hästen uppför sig helt exemplariskt! Visst tuggar och grimaserar han lite över det äckliga men verkar faktiskt svälja allt. Spruta nr 2 går även det utan större krångel.
Jag själv har varit hos naprapaten, så ingen ridning idag. Imorgon är det tävlingsdax! 90 och 100 cm på en stor härlig utebana, kanske att vi lyckas att både galoppera och svänga denna gång?:D

Kl

Har tränat min första dressyrträning på Brixie. Det gick super duper bra :) hon va så duktig och försökte på alla sätt göra som matte ville. Tränaren tappade hakan när jag berättade att hon bara är riden sen i mars (förutom lite inridning när hon va 3 år och lite i skogen). Hon tyckte vi har kommit jätte långt i ridningen och framförallt så gillar hon Brixie jätte mycket :love:
I helgen ska vi försöka oss på en vända ute på terrängen och en till banhoppning innan hon flyttar hem till gården för bete. Det är hon verkligen förtjänt av min lilla kärlek.

Sen laddar vi om tränar inför kvaliten i höst. Hon har ju fått föl och får visas som 5 åring. Det ska bli jätte spännande.

myggan_ox. haha vi får göra det =)
Jo hon är igång nu =D Äntligen!

Åå va roligt!! Underbara ord :) Jag längtar som en tok att få klättra upp på min lilla rödhätta! men det är ju ett tag kvar så får njuta av henne i hagen ist :p

Jag förstår att du längtar. Jag har ju gått och längtat så länge på att få rida Brixie. Men jag längtar ju nu också efter att få sitta på min lilla röda dam. Nova blir nog ett ämne att kämpa med - hon är ju så snäll men har humör den lilla :p

Jag är så glad nu! Cesar är helt underbar. I förrgår åkte vi iväg och dressyrtränade för Nina och han var galet fin, ngt. spänd, men jätteduktig! Har nog aldrig fått så mycket beröm för varken hästen eller min ridning!

Och idag var Cesar galet fin igen, det är så mycket som har släppt! Idag red jag igenom LB:1 programet och det kändes jättebra!! :D

Fick film från dressyrträningen så jag ska försöka få över den till datorn och visa :P

KL
Nu har det tävlats hoppning dagarna 2!:D
Igår skuttade jag och min pålle runt både 90 och 100cm. Lite dålig bjudning och lite oengagerad var han allt, men vad gör det när han knappt behöver lyfta på benen:angel: 2 felfria rundor. Idag startade vi 100cm lite bättre bjudning denna gång och ännu en nolla:)

När jag står och broddar av för att åka hem kommer en bekant fram och frågar om jag inte kan rida hennes häst då hon har ont i sin arm. Även det en 05:a e-Cardento-Imperator. Hon är anmäld till 110cm samt ska debutera 120cm. "Jomen visst" säger jag. Vi bestämer att jag provar med 110 först så får vi se hur det går. Jag har ridit ut på hästen 2 gånger i höstas samt att jag joggade henne lite en dag för någon vecka sedan. Alltså aldrig hoppat:angel:
Så det är bara att hoppa upp på nästa häst! Det känns helt okej på framridningen och vi får en helt ok runda i 110 petar sista hindret. Bestämer oss för att hoppa även nästa klass. Denna rundan känns lite bättre nu "känner" jag ju hästen;) En felfri runda i pållens 120 debut! Så vem vet kanske blir det 2 vändor ner till Breeders i höst:D
Nu laddar vi inför fälttävlansdebuten nästa helg! Jag kommer rida både min häst och Cardento-stoet, ska bli riktigt kul!

*kl*

Liten film från träningen igår; http://www.youtube.com/watch?v=nBQxbSKoElU
Vi jobbar på att få honom lite mer upp på ytter, alltså inte lägga sig inåt i volten och skjuta in bogen. Men vi fick mkt beröm igår och det är stor skillnad nu om man tittar på tidigare tömkörningsfilmer :)
Höll på 30 min sen tyckte Eva att han var så duktig så det räckte! Imorrn blir det terräng på Anna Hassö's bana; Skönabäck!

Några bilder från helgens hoppande
Framridning
20100528_0984_redigerad-1.jpg

Samlar kraft
20100528_0992_redigerad-1.jpg

110 cm på Cardento-stoet
20100529_0943_redigerad-1.jpg

Sista hindret i 120cm på stoet
20100529_0982_redigerad-1.jpg

*kl*

Äntligen bete!
I lördags åkte Othello till sitt sommarbete.
Han var verkligen förtjänt av gräs och en hage där han kan springa! Underbart!

31053921.jpg

31053922.jpg

Jag har i princip gett upp nu. Jag får inte min häst att gå fram när jag rider...
Han har så otroligt mycket energi, men inte när jag sitter på ryggen.

I sommar ska jag BARA rida i skogen, ut ut ut och fram fram fram. Så får jag se hur det går i slutet av sommaren.

Förmodligen kommer jag att flytta honom i 1 vecka till vår dressyrtränare för hårdträning och förhoppningsvis en bra start på träningen, alltså träning för BÅDE hästen och mig. Och här handlar det bara om att få fram honom, få honom uppmärksam och intresserad.

Nu får han (läs ägare) lite sommarlov några dagar eller nån vecka eller två, sen ska vi ut i skogen!

31029918.jpg

Jag tycker det är klokt av dig att låta honom gå lite på bete och sedan köra på skogen. Det var det bästa sättet att få fram Kimbi när hon inte riktigt hade framåtbjudningen. Nu är det oftast lite för mycket fram istället på den damen, men hellre det. Det blir lite lättare då. Vi får hoppas att han kommer på det där med att gå fram också : ).

Elinlowenberg: Grattis till alla nollorna och verkligen kul med den där andra hästen. Snygga var ni allihop också : )

Lite dålig uppdatering från mig och Kimbi kanske det har varit ^^. Hon lyckades dra på sig en förkylning för ett par veckor sedan så det har varit lite si och så med träningen eftersom att hon hostade rätt mycket och det tog sin tid att bli av med den. Men nu äntligen verkar vi vara kvitt all hosta och förkylning, och hon är väldigt nöjd över att ha fått komma ut på betet tillsammans med mitt ponnysto och hennes nyblivna pojkvän Leo som är blandningen Ardenner/Shire, och ursnygg enligt Kimbi. De går sida vid sida och betar hela dagarna.

Med träningen går det också förvånansvärt bra, och Kimbi känns väldigt fin, så till helgen tänkte vi åka iväg på en Pay and Jump, och får vi ett godkänt resultat då så tänker jag anmäla mig till första hopptävlingen som går av stapeln om en månad ungefär. Men vi får väl se om vi vågar oss på det : ). Om inte annat så är det terrängträning igen om en vecka som jag tänkte åka på. Det är lika kul varje gång : )

kl

Här är det lite på halvfart inför betet, vi åker om två dagar :banana:, men här om dagen gjorde vi något riktigt kul och jag skrattade så jag kiknade!
Jag och min bästa vän var ute på en tur och bestämde oss för att gå ner till vattnet vid sjön för att se hur Wille reagerade eftersom han är lite skrajsen för vatten.
När vi kom ner till stranden sa jag "Ja då ska vi se om det här går.... men bara för det så lägger han väll sig ner.."

Lite tvekade han allt men med lite draghjälp av den andra hästen så gick det bra och sen blev han BÄSTIS med vattnet. Han stod och plaskade oavbrutet och älskade det! Han och den andra hästen lyckades skvätta ner min kompis rejält, hehe själv satt jag på betryggande avstånd uppe på Willes rygg :p
Så hamnade hästarna preciiis bredvid varandra och stod som två galningar och sparkade i vattnet och så helt plötsligt! Vad händer??!! HAN FÖRSÖKER LÄGGA SIG NER!!!!!! Med mig och sadel på! :rofl:
Då fick jag brått och skänklade på honom och lyckades tack och lov avbryta det och sen tyckte jag allt att det fick räcka haha!

Här är ett kort litet klipp när han precis kommit ner i vattnet och inte kommit igång med det ordentliga plaskandet än ^^
http://www.facebook.com/#!/video/video.php?v=398291451460&ref=mf

Och en ful bild, men det är ju trotts allt inte bara en bild från årets första bad, utan Willes första bad någonsin :love:
31797_398293331460_627071460_4682464_3336210_n.jpg

Nu har Brixie kommit hem på bete :laugh: hon fick glädjefnatt och galopperade runt och bockade som en tok i hagen :p Sen stannade hon och körde ner huvudet i det gröna gräset mums :d Det är så skönt att hon är hemma igen, nu ska hon få vila ca 3-4 veckor och smälta allt hon lärt sig :laugh:

*kl*
Imorgon har vi återbesök på kliniken så hoppas verkligen Tibbes ben blivit bättre. Han börjar bli less nu på att stå i liten sandhage hela dagarna, Är endå förvånad över hur lugn han har varit dessa veckor i sin mini hage.

Idag var det dags för att rida lite dressyr igen, vi hoppade i söndags, red ut måndag och onsdag och tränade dressyr i tisdags. Cesar går verkligen fint nu! Har även kommit tillbaka till att slippa longera innan jag sitter upp, underbart! :bump:

Han har blivit så jäkla duktig på öppnor och slutor och skänkelvikning osv. han lyssnar för väldigt, väldigt små hjälper! Provade även att göra några bakdelsvändningar idag, vilket han aldrig gjort förut, men det var inga problem alls, och han var jätteduktig! Jäkla smarta häst! :love:

Haha efter ridpasset duschade jag av honom för han var så svettig och han skulle prompt leka med vattenstrålen som vanligt, haha han tycker det är skitkul, gullegrisen! :love:

Jag anmälde förövrigt oss till en dressyrtävling för ett tag sedan, men vi blev tyvärr bortlottade, har ställt mej på en reservlista så vi får se hur det går, tänkte dock vara med på en programridning i stallet endå, ska bli kul att se vad en dressyrdomare tycker om honom :)

Senast ändrad:

Igår släpptes Wille ( och Apollo ) på ett välförtjänt bete!
Jag som trodde att dom som annars brukar vara helt fulla i bus skulle gå helt banans i hagen men jag tror att den 5 ha stora hagen kom lite som en chock för dem båda, haha. Så de travade och galloperade runt lite men annars var det lungt.. däremot tror jag att dom kommer bli helt galna till nästa år när vi kommer hit, men vi får se.
Nu ska Wille ta det chill i tre veckor med endast lite promenader. (Apollo måste gå på promenader och Wille kommer inte vilja bli lämnad ensam i hagen så han får gott hänga med.)

Hundurslingen ville inte va sämre och drog efter hästarna i full fart ^^
31497_399461151460_627071460_4719032_6848099_n.jpg

31497_399461146460_627071460_4719031_799430_n.jpg

Här har Apollo och Wille fått syn på grannhästen Mats, mycket intressant!

31497_399461196460_627071460_4719038_4500298_n.jpg

31497_399461226460_627071460_4719040_5610375_n.jpg

Grannhästen Mats! Jag tyckte han behövde ett namn och eftersom vi inte visste vad han hette så hittade min sambo på namnet Mats :angel:
Han ser extremt gulleskrutte ut på den här bilden och jag önskar att så var fallet... Man ser, trotts att bilden är tagen ur en smickrande vinkel, hur hustaket skymtar över korset. Tror det är första gången på många år som han ser andra hästar och han är lite skygg och låter mig inte komma fram och klappa. Men han har ett sött face framifrån iaf :) Det är väll alltid något... eller nått...
31497_399461166460_627071460_4719035_6553782_n.jpg

31497_399461156460_627071460_4719033_4680715_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama