Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Kul att du frågar ! Mamman är efter Royal Olymp- Davignon och fölet är efter Faustinus. Mamman tävlades några 1.00 m hoppningar förra året innan hon betäcktes. Vi tänkte dock prova på lite dressyr till hösten/vintern.

Så roligt att läsa om er som är ute och tävlar och håller igång. :)

*kl*

Ville bara berätta att idag har vi äntligen kommit ut på en riktigt runda i skogen efter ca 3 veckors sommarvila. (har bara skrittat honom 3ggr under den här tiden)

Och det var i friskt tempo vi tog oss fram. Inga tendenser till att dra iväg eller göra dumheter. Han höll sig helt på mattan. Och han var så framåt! Underbart!

Blev tom en riktigt energisk galoppfattning (iof hans egen vilja). När vi saktade av till skritt från galopp, vände hemåt och bestämde oss att trava iväg från en broms.
Då flög han iväg 0-100 och trodde att vi skulle galoppera. Jag han knappt reagera förens han förstod att det bara var trav som gällde och han saktade snällt av till trav.

Kan dessutom berätta att han skötte sig exemplariskt i måndags när han skulle skos, utomhus på gräs (har inte tillgång till stall nu på sommaren).
Snällare än vanligt om jag tänker efter :idea:.

Ååh, underbara häst :love: Vad jag älskar honom :love:

Lte trögt med gissningar :angel:
Det blev iaf knappt 59%

Man skulle kunna säga att jag var närmast då:angel::D Det kommer bli fint det där när pålle kan slappna av och koncentrera sig!

sassiball: Okej låter spännande! Hoppas att det går bra med föl och mor!:laugh:

Gud vad kul att det går så bra. Vilan kanske har gjort honom gott : ). Får hoppas att det fortsätter åt samma håll nu bara.

KL
Igår var vi på terrängbanan för tredje gången. Den här gången kändes det som om poletten hade ramlat ned för Kimbi tyckte att det var skitkul och hoppade alla hinder utan tvekan med full energi. Lite väl mycket energi för jag hade lite svårt att hålla henne. Vanligtvis rider jag på Kimblewick i skogen men jag vill inte göra det i terrängen då jag är rädd för att dra henne i munnen. Hon har fortfarande lite problem med att hon överhoppar sig och förlorar lite fart, så det blir svårt i långa kombinationer, men det går framåt. Igår gjorde vi faktiskt inga brutala misstag alls, även fast jag får rida som en galning i vissa kombinationer för att nå fram. Men jag vet inte vem som tyckte det var roligast igår, jag eller hästen :P.

*kl*

En annan var på Falsterbostranden i tisdags med team chasingen. Galopperade i vattnet, SÅ kul! :p
Sedan skulle jag hoppa ett litet skutt som jag tagit 3 ggr tidigare. Hästen snubblar över och jag far med huvudet mellan hans framben. Båda fötterna vrids om i stigbyglarna och därför hoppar jag nu på kryckor med en högerfot som inte går att stödja på och en svullen vänstervrist. Inget brutet som man kunde se på röntgen och jag ska väl vara glad att det inte hände något värre. Dock får jag skippa dressyrtävlingen på tisdag och pålle får strosa i hagen tills jag kan sitta upp igen.

KUL!

Tänkte först att "Åååååh vad härligt :laugh:"!

Men uuschh så otäckt det blev :eek:!
Hur länge måste du hoppa på kryckor nu då?
Och gick det bra med hästen?

Hoppas det läker snabbt!
Krya på dig!

Aj då lät inte skoj det där, måste gjort ont.. Stackare till midsommar å allt..
Hoppas du snart är uppe på benen (eller ryggen) igen!

Nej vad tråkigt! Jag har min beskärda del av otur jag med tyvärr!

Ont i ryggen i vintras= stå 2 veckor, sedan följde behandling med ET 2 ggr innan hon blev helt ok i hela kroppen.

Mugg på våren = blockhalt stod 1,5 vecka

För ett tag sen så hade vi ju en transportolycka = stå i 3-4 veckor.

Red igång henne, lite fick lårkakor i hagen samt stort sår = fick stå,
red igen några dagar Förkyld= fick stå 4 veckor, blev riden 3 dagar, slog på sitt ärr som hon har efter "transportolyckan", ska nu stå i 7 dagar och får sedan promeneras i 7 dagar och ev återbesök om hon inte är helt bra efter det.
Jag personligen är lite orolig att överbenet som hon kommer få av detta kommer trycka på ligament och grejjer vilket gör att hon kommer bli halt så fort man anstränger henne hårt. Vet en annan distanshäst som fick det, fungerade jätte bra för dressyr/hoppning och fälttävlan, men distans är ju lite hårdare så det gick inte.

Emellan detta så har åringen hunnit vara sjuk oxå, samt hunden 2 ggr... Behöver jag säga att min veterinärbuffert är använd och slut för länge sen?!

På önskelistan just nu står det "friska djur, TACK!"

Ibland undrar jag verkligen vad jag har gjort för ont för att förtjäna detta? Men det är väl bara att inse att livet inte är rättvist, och igentligen har jag väl haft tur i oturen då inget av alla grejjer är direkt allvarliga (förutom hunden då... men det gick ju bra iaf) Och hunden ska jag lämna in snart igen...

Jag känner att jag skulle behöva lite pepp faktiskt.

Dock finns det en positiv sak med detta! :idea: Jag uppskattar nu skritturer väldigt mkt, då får jag ju iaf sitta på hästen :D Innan blev jag lätt uttråkad av att skritta länge, men inte nu!

*Kl*

Tittar in lite här också. Min -05:a Peia blev i förra veckan mamma till en hingstunge, e: Sjödalens Magnet RC 103. Petar in lite bilder tänkte jag.
Han har rätat ut knäna sen fotona togs och dessutom hunnit mörkna lite. Mamma är klart nöjd, hon fick den gula hingstunge hon beställde ;) (Och jag är nöjd för han är född 15 juni ca 23.45. Jag tippade 15 juni så jag fick lite pengar också :banana: )
Det är en pigg och glad fölunge. Mycket hopp och skutt och galopp i benen. Han sticker gärna iväg utan morsan. Igår passade han också på att rymma ur hagen. (Ny hage med bara eltråd, inte helstaket som i den förra hagen.) Han gick mot tråden och lyfte sen bara benen över den undre och sen var han ute. Inte alls orolig utan gick omkring i trädgården som om inget hade hänt. Det måste ligga i släkten för Peia lärde sig ju kvickt att rulla ut ur hagen :p

36129_454431381101_598856101_5945980_6086784_n.jpg

35767_454916971101_598856101_5957925_2232178_n.jpg

35767_454916986101_598856101_5957926_2229561_n.jpg

35767_454917001101_598856101_5957927_3025202_n.jpg

Tävlingen i onsdags gick väldigt bra enligt mig! 4 fel i 90 och 8 i 1 meter och det var ryttarfel.. Valencia skötte sig exemplariskt i transporten,framhoppningen och inne på banan! Jag är så glad att jag har en så okomplicerad häst!
Sen i helgen har vi klättrat lite och plaskat i vattnet =)

KL

Whohooo! Snart blir jag äkta medlem i tråden igen!! :banana: Den 23 juli åker jag till Skara o hämtar en nollfemma! :D
En SHETTIS! :D :D

Min 25 åriga welsh går inte ihop med unghästar, han blir alldeles kocko i huvvet av att vara chef så han ska få åka till Trappalanda om inte mina grannar, som har honom nu, vill behålla honom. Han blir alldeles stressad av att bestämma i hagen så pass att han inte mår bra alls av att gå med ungdjur. (han fick flytta till grannarnas bastanta NSV-tanter och vips så blev han sitt normala lugna glada jag igen!) min dotter vill dessutom så gärna rida men Zingo är 130 o ser ut som en NSV så han blir ju GIGANTISK. Så nu ska Herr Mirre få komma till Norrland :D Som det låter så är han väldigt lugn, snäll o stabil Tänkt som ridskolehäst men gillade inte att stå på stor anläggning. Familjens sexåring tar honom ut o in från hagen själv o rider ensam på honom.
Han ska nu köras in här hos oss och så ska jag hitta någon lite äldre, fast liten, medryttare som kan motionera honom från ryggen oxå, min dotter kan ju bara "sitta häst" :)

+ Katarina_Dacke

Hästen klarade sig utan en skråma. Min dom på akuten löd tänjda senor, stukning i mellanfotsbenets brosk (det mellan mellanfotsbenet och hälbenet) och hematom på fotryggen. Jag blev ordinerad rörelse så mycket jag orkade och den varan har det inte varit något fel på ;) Jag har skuttat på kryckor i stallet och fyllt vatten i hagen, lagt upp mat och klappat på hästen (han åt helst på min krycka). Mamma har dock fått mocka för jag kan inte köra rullebör i nuläget.

Båda fötterna är eg. paj men absolut mest den högra. Dock är båda svullna efter lite promenerande. Jag kan nog eg. rida nu men jag kan inte rida lätt och inte parera om Avalon hoppar och skuttar lite. Därför får jag vänta ett tag till innan jag sitter upp men han kan ha lite skön vila en stund :)

Jag slog mig inte alls i övrigt men hade ingen säkerhetsväst så det kunde gått riktigt illa...

Det där lät inte så kul direkt. Får hoppas att du snart är uppe på hästryggen igen i alla fall. Ridväst är inte helt fel i sånna lägen faktiskt. De är guld värda. Hade min egna på lagning ett par dagar förra veckan och var hela tiden livrädd för att flyga av och skada mig. Bara för att jag inte hade västen kändes det som om det skulle ske.

LadyCovergirl: Vilken sötnos. Grattis till den : )

Kimmis: Vi får hoppas att du har lite mer tur nu. Du verkar ha haft din beskärda del av oturen för ett bra tag framöver.

Ja det kan ju nästan inte finnas nån otur kvar?

Men, är du säker på att du vill se mig på tävlingen imorrn? Min otur kanske smittar ;):eek:
Håller tummarna för dig, HÅRT!

Förhoppningsvis finns det ingen mer otur kvar i alla fall. Och med den förhoppningen så får du gärna komma till tävlingen imorgon. Jag har laddat kamerorna så någon måste ju ta hand om dem, och det lär inte vara min mamma, oteknisk som hon är. Vi ses imorgon : )

Jag har alltid säkerhetsväst när jag hoppar. Men denna gången skulle vi ju inte hoppa utan bara rida på stranden. Hoppningen var en bonus som slutade lite illa.

Tur i oturen då kanske? Men bra att du inte skadad dej mer, och att hästen slapp få skador.

Jag rider för ca 2 år sedan alltid med säkerhetsväst, men just nu är det ju bara så varmt!! Man blir ju helt genomsvett! Jag rider ju alltid även med lång ärm på tröjan med, inte alls skönt att ramla av i grus å skrapa upp sig. så man får se ut som en tomat i nyllet, och känna sej så där otäckt svettig.. Men säjkerheten framför allt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern