Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Usch, det där såg inte alls trevligt ut. Är det alltså ett överben som blivit så? Eller är det bara svullnad?

Jag håller verkligen tummarna för dig att hon kommer bli den ridhäst som du vill ha!

Det är ju dels ett överben, men oxå svullnad. Hur pass stort överbenet blir ser vi ju inte förens svullnaden har lagt sig tyvärr.

Usch vad tråkigt! Hon blir säkert bra snart så du kan börja rida henne igen!
Ja din pselma och min phigalle verkar hara lite otursförföljda.

Synd att du bor så långt bort annars hade du kunnat fått rida Adele, hon har jag aldrig haft en skada på.Hon är den friskaste hästen jag någonsin haft.

Pselma hade ju aldrig nåt innan jag var i thailand, och efter hon var hos tränaren så har ju allt gått åt :devil: så jag undrar verkligen vad tusan som hände där?!

Men men, det är väl bara att kämpa på... inte mkt annat att göra.

*kl*

jag och min 05:a vad ute på hennes första "tävling" igår. Hoppade 90 cm två ggr.
Första rundan var hon lite småtittig på saker som stod runt banan. Stannade på första hindret men sen hoppade hon allt, dock blev hoppen lite sisådär :p
Andra rundan visste hon precis hur hon skulle göra. Hoppade allt superbra men det blev lite dragkamp och flackt till tvåan så då rev vi.

Här är film
http://www.youtube.com/watch?v=p-WfHQ_tN3o

Tänkte även passa på att fråga om lite tips och råd på bett. Min rids just nu på novabett vilket hon funkar super på i dressyr och ute och även i hoppningen förutom att hon blir lite stark och jag måste ta i rätt ordentligt.
Hon funkar inte på delade bett, blir bara spänd och studsig. Så jag har funderat på ett rakt bett fast i stål altenativt ett gummiförklätt stålbett. Vad har ni för erfarenheter?

Hon ser jätte trevlig ut verkligen fin galopp. Men ser att hon blir lite stark, så blev det med Brixie också när vi hoppade henne sista gången innan bete. Jag måste jobba på att få henne tillbaka/lydig för hjälperna (sätet). Annars bara springer hon mot hindren och då blir det inte så bra när det blir lite höjder... . så det kommer bli vårt jobb när hon ska sättats igång igen. Hon är ff snuvig och hostig...

Hon ser jätte trevlig ut verkligen fin galopp. Men ser att hon blir lite stark, så blev det med Brixie också när vi hoppade henne sista gången innan bete. Jag måste jobba på att få henne tillbaka/lydig för hjälperna (sätet). Annars bara springer hon mot hindren och då blir det inte så bra när det blir lite höjder... . så det kommer bli vårt jobb när hon ska sättats igång igen. Hon är ff snuvig och hostig...

Tack:D
Ja hon har lixom börjat fatta grejen nu och tycker det är superskoj med hoppningen och tar gärna saken i egna händer.
Hemma tränar vi mycket övergångar och halter för att bygga upp styrkan och lydigheten men så fort det kommer ett hinder framför blir det genast mycket roligare att springa :p Hoppar inte så mkt höjder ännu heller eftersom hon överhoppar sig så, så det blir ju inte riktigt att hon står tillbaka lite naturligt. Dock ser jag hennes inställning till hoppning bara som positiv nu och ser till att inte träna för mycket hoppning så hon inte ska tröttna och lägger mer jobb på dressyren.

Tråkigt med en snuvig polle, hoppas hon kryar på sig snart:)

Marty Tack så jättemycket=D Ja, jag ska absolut inte klaga på min häst, hon har vilat två dagar nu och jag längtar verkligen efter att få rida henne igen =)

Härlig galopp! :love: Men som sagt, blir lite väl mycket dragkamp ibland, men det får du säkert ordning på :)

*kl*

För att återgå till en tidigare fråga om vila;

Min 5-åring sommarvilar!
Hon har haft tre veckors ledigt på bete och sätts nu igång igen (men går på bete dygnet runt fortfarande).
Tanken är att hon ska vila två veckor i höst också.
Nu är min väldigt stor och växer fortfarande, plus att jag har väldigt positiv erfarenhet av vila på henne (hon är alltid finare efter vilan än innan, och allt verkar landa på ett annat sätt).

IDAG, på årets varmaste dag, var det dags för första träningen sedan sommarvilan!
Det var VARMT! Puuuh...
Det rann svett av både mig och hästen, men hon känns riktigt-riktigt fin! :love:

31252383.jpg

Igår fyllde min älskade Césara 5 år! Det är någon som börjar bli en stor pojke nu! :love:

Han har just nu semester och går ute på bete med sin flickvän, jag rider honom lugnt någon gång ibland, men just nu har han faktiskt lite välförtjänt sommarvila. Åkte och gav honom lite äpplen och pussade på prinsen igårkväll! :love:

24579579.jpg

En 3 årig Cesar påväg till sitt nya hem den 6/11 2008 då han blev min! :love:

24604632.jpg

En liten plutt på 1.65cm, stort huvud och lite spinkig, ingen direkt skönhet, men i mina ögon var han underbar, och jag kände på mej att han skulle blomma ut

27600041.jpg

Våren 2009 hände någonting och han gick från att vara en mardröm som snabbt blev stallets avkastarkung till att mogna och börja bli ridbar

27944331.jpg

28670168.jpg

han växte så att det knakade och kom upp i 1.70 i manken. Under våren och sommaren började jag sakta men säkert träna honom med målet och hoppet att kunna visa honom på kvalitén

29131118.jpg

Vi åkte på en liten hoppkurs hos min hopptränare, som fick se honom för första gången då, och som blev smått förälskade och han fick namnet fina hästen av henne, och hon tyckte att jag hade hittat en jättetrevlig, klok och lovande häst!

30057571.jpg

dagen kom, och som jag hade hoppats att vi skulle vara med på så var vi med på kvalitén och ännu bättre Cesar skötte sej som en ängel!

29000351.jpg

Han åkte på sin första pay & jump

30478980.jpg

Cesar utvecklades ännu mer, och var underbar att rida, jag började planera in pay & jump och lite tävlingar, när det som inte får hända, Cesar blev sparkad och fick en ledskada, han fick boxvila i 2 månader, och därefter följde en väldigt långsam och försiktig igångsättning

30976892.jpg

Igångsättning gick bra, och försommaren kom och Cesar hade mognat jättemycket, vi har kommit varandra väldigt nära.

31139598.jpg

Vi var med på en dressyrtävling

31139638.jpg

30976928.jpg

Tänk vad mycket som har hänt, sedan den där lilla spillevinken blev min, han har utvecklats från att vara en bockande "rodeohäst, som slängde av mej flera gånger/pass, till att mogna och bli en supertrevlig och charmig häst <3

Så fint :)! En lycklig liten historia det där!
Var det du som hade planer på att sälja din häst för ett ganska bra tag sedan? Eller var det någon annan kanske....

Himla fin häst och riktigt läcker färg på honom!

*kl*
Börjar bli ganska förtvivlad på mig och min häst nu. Othello är fortfarande en latmask. Nu är det sommarbete (dygnet runt) och bara skogsturer. Förmodligen är han lite sommartrött och det har ju faktiskt varit riktigt varmt senaste tiden. Så jag får väl skylla på det. Men det är så tråkigt att jag inte kan få fram honom.

Men ska verkligen försöka vara superkonsekvent. Att det är framåt marsch som gäller och inget annat.

Någon som har något tips annars, på hur man kan få sin häst som går i sin egna lilla värld att komma in i min värld?

Kan ju förresten uppdatera med lite bilder på min Othello.

37428_403511641149_586221149_4873902_2637316_n.jpg

37428_403511646149_586221149_4873903_5807718_n.jpg

(Han äter blommorna på tistlarna :crazy:, sticksigt men gott :d)

37428_403511651149_586221149_4873904_3371433_n.jpg

37428_403511656149_586221149_4873905_3984923_n.jpg

34339_403167601149_586221149_4865885_8277470_n.jpg

34339_403167606149_586221149_4865886_1017247_n.jpg

Tack :) Ja, allt som har hänt har bara fört oss närmare varandra eller hur man ska säga :love:

Jo jag har varit inne på att sälja honom, eller sälja är väl inte rätt ord men det var precis i början då det var på håret att vi lämnade tillbaka honom, det gick så vilt till i ridningen (i all annan hantering var han helt underbar, en liten lammunge, vilket förmodligen var det som gjorde att mina föräldrar gav honom en chans) att jag nästan blev förbjuden att rida honom tillslut, ett tag var jag tom förbjuden att rida honom, men jag föll för honom så hårt första gången jag såg honom, det var kärlek vid första ögonkastet och jag kände på mej att han bara var missförstådd, osäker och känslig och verkligen behövde extra tid att bygga upp ett förtroende för ryttaren och extra tid för att känna sej bekväm i ridningen med ryttare på ryggen. och jag visste att han skulle kunna bli den häst jag alltid drömt om :love: så jag ville verkligen göra allt vad jag kunde för att ha kvar honom, och jag är väldigt glad att vi aldrig lämnade tillbaka honom :bump:

Något som jag tycker kan få en seg häst att vakna är att rida riktigt mycket övergångar till galopp, från skritt, från trav, från halt... o så rida på i ordentlig fart i kanske hundra meter o sen ned till skritt ett par steg o så upp i galopp! Att rida ihop med andra är ju oxå tändande för segproppar.
Jag tycker man kan få tillåtelse att busrida ett tag, dvs brassa på i full galopp, ropa uppmuntrande, tävla mot andra osv.

Havre är ju oxå "gnistbildande" och gräs precis tvärtom - väldigt prestationshämmande, det blir sega och dästa av att mumsa gräs. Sen kan ju segheten bero på andra saker som tillväxt, mycket att "tänka" på, smärta etc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama