Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

Har du bra klätterställe så klättra en gång i veckan :) Sen som jag alltid tjatar om - övergångar! helst mellan skritt och galopp! Skritta fem steg, galoppera fem språng, ned till skritt, skritta fem steg osv osv.
Att cantra i bra form i skogen är oxå toppen för muskler o kondis tycker jag.
Cavaletti och små studsserier är oxå mumma för rumpen :D

Tränaren sa också att jag ska klättra helst 1 gång/vecka, dock tycker jag det är såå tråkigt.. Upp för backen, ner i gen, upp, ner osv..

Övergångar är något vi redan rider rätt så mycket, dock får jag höja ribban lite och ta från skritt-galopp, isället för skritt-trav.
Övergångar är perfect på flera sätt! få en häst som lyssnar till hjälperna, det stärker och så händer det något hela tiden! :laugh:

Ja skritt-trav ger ju inte så mycket rent muskelmässigt, isf Halt - Trav - men gå över till skritt -galopp så ska du se på resultat :) Och sen får du bita ihop o ge dig ut o klättra ändå :) allt för hästen you know :p ;)

Jag brukar försöka tänka på två olika saker när jag styrketränar i ridningen:

Först, "Daddes regler":
Dadde Nätterqvist känner nog många till och i slutet av 90-talet skrev han en mängd brev (som finns publicerade på hemsidan).
Vad jag fastnade för angående styrketräning var att han rekommenderade att man använde något hästen kunde bli "arg" på.
Dvs rida över bommar eller hinder, klättra eller rida på tyngre underlag (vatten/snö) istället för att det blir RYTTAREN som är jobbig ("tvingar" till jobb) så är det "hindret" eller "uppförsbacken" som är DUM! ;)

Givetvis jobbar man mycket i dressyren också, jag är ju dressyrryttare, men jag brukar försöka utnyttja tanken om att låta något annat vara det som utsätter hästen för jobbiga ridpass så långt det går.
Dvs klättra, arbeta med bommar på marken eller små hinder, eller snöpulsning.

Sedan, var lite försiktig med att göra för svåra/tunga saker i dressyrarbetet.
När det gäller styrketräning i dressyr är det så viktigt att man stärker rätt saker, dvs att man utför övningen korrekt.
En galoppfattning på sned (inner bak innanför) gör inte hästen rakare (starkare) utan stärker snedheten. Alla övergångar är himla nyttiga, men se till att kunna utföra dem korrekt! Dvs rakt, i balans och i form.

Själv behöver jag ta tag i min hästs konditionsträning...

Skritt-skritt-skritt-skritt... :crazy:

*kl*

Min tjej fortsätter sin igångsättning och känns riktigt fin! :love:

I augusti är det dags för tävling igen...

31288765.jpg

Man får mkt mer kondition av skritt än vad de flesta tror! Min distanstränare säger att om man skrittar 2 timmar om dagen, samt har nåt mer pass i veckan så kan hästen starta 10 mil tävling på den träningen!

Så skritta länge om du bara får skritta så tappar inte hästen så mkt! Och tänk på att inte slöskritta!

Men hur gör ni för att få upp styrkan på dem? Klättrar?
Jag klättrar ca 1gång i månaden, reseten är på banan och ute i skogen. Har ni några bra övningar för att öka styrkan?

Jag säger oxå klättring! Fy så tråkigt det är men jag motiverar mig själv att göra det genom att tänka på hur snygg hästen kommer bli med massa muskler :p
Jag klättrar en gång i veckan, vi har jättebra backar, tar ca: 5 min upp och 5 min ner så jag har precis ökat från två ggr upp och två ggr ner, till fyra ggr upp och 4 ggr ner. Sen rider jag ut en dag i veckan utöver klättringen och då går jag oxå i dessa backar och får lite på köpet där.
Tycker det har gett resultat på min häst efter bara ett par ggr.

*kl*

Nu vet inte jag hur ni har det där ni bor, men har fått för mig att det är tropisk hetta i hela Sverige.

Vi har haft upp över 30 grader här nere i södra Sverige iaf. Och jag tänkte fråga hur ni gör med ridningen nu när det varit så varmt?

Vi har försökt hinna rida på morgonen, eller ja kl 9 iaf. Då har vi hunnit innan den värsta värmen mitt på dagen. Men de senaste dagarna har hästarna bara fått stå när det i princip inte gått att göra någonting.

Så hur gör ni nu när det är så varmt?

KL
Nu var det länge sedan jag var här och läste ens!
Ang. övergångar: Jag lever för övergångar! Mellan gångarter, i gångarter (tempoväxlingar). Superbra när det görs korrekt! Inget fuskande noga med att hästen är rak och verkligen får med sig bakkärran. Hellre rida 10 bra övergångar än 50 halvbra...

Ang. värmen: Ja det har bara varit att bita ihop... Försöker rida när det är lite svalare men annars är det bara att dricka mycket, så lite kläder som möjligt, se till att hästen dricker och sen åker vattenslangen fram efteråt! Min häst gillade inte att bli avspolad för ett par veckor sedan, nu står han helt lös och bara njuter;)

Ang. championaten: Min plan är att kvala till Breeders! Har en som kvalar i hoppning och en i fälttävlan.

Ang. skritt=kondition: Vilken tur jag har att min häst är en riktig "vandrare":D Han går i rask takt i hagen mest hela dagarna, ner till vattnet, upp till betet, in i skogen, runt, runt, runt...:angel:

Min stora pålle har det lite lugnare just nu. Vi tränar vidare och passar på att lägga in lite mer vilodagar. Så att hn får en ordentlig chans att äta upp sig och återhämta sig.

Stoet jag rider ska gå tre dagars meeting i helgen... 110, 120 på fredag sedan 120 lördag och 120 söndag. Bara att hoppas att vi inte smälter bort, och att vi kan få ner några nollor på kvalkortet!

*kl*

Nu vet inte jag hur ni har det där ni bor, men har fått för mig att det är tropisk hetta i hela Sverige.

Vi har haft upp över 30 grader här nere i södra Sverige iaf. Och jag tänkte fråga hur ni gör med ridningen nu när det varit så varmt?

Vi har försökt hinna rida på morgonen, eller ja kl 9 iaf. Då har vi hunnit innan den värsta värmen mitt på dagen. Men de senaste dagarna har hästarna bara fått stå när det i princip inte gått att göra någonting.

Så hur gör ni nu när det är så varmt?

Jag rider på kvällarna och lite kortare pass än vanligt. Upplever att min häst stör sig mer på insekterna är värmen så jag rider i ridhuset om det är mycket flygfän ute.

*kl*

Hoppade för första gången sedan skadan igår; :love:
Han bjöd superfint på allt, både vanliga hinder och fasta. Hoppade i team med Maria över häckarna och det gick galant. Övade även att galoppera i samma hastighet, brevid varandra inför Team chasingen. Jag är verkligen helnöjd!

Så himla kul! :bump:
Förresten, om här är nån skåning som skulle vilja rida med påTeam chasingen vid MCHS på Ribersborg 15/8 så har vi ett lag som söker en medlem!

Tack så jättemycket hörrni!! :D

Cela... GUD vilken skillnad! Vilket fint jobb du gjort med honom, nu har du ju fått lite attityd i honom i gången. Jätte,jättefin!! :)

Jag håller med myggan! Det är mycket mer tryck i honom nu! Grattis till fint jobb :laugh:

kl

Nu har Brixie vilat färdigt på betet och det är dax för skrittning i 1 vecka sen sätter vi igång för laddning inför kvalitén.

:bow: Vilken skillnad!! Mycket bättre tryck :) Kul o BRA jobbat!!

KL

På fredag åker jag o hämtar vår nya nollfemma :) Ska bli jätteroligt o har redan planer på tömkörningskurser och att jobba den mkt från marken så att min dotter kan hantera den så gott som själv så småningom! Ska inte bli nån envis liten tjockis det här ;)

Kl.

Nu är min helt igång sedan vilan och han har aldrig varit så fint!
Han har varit helt liksidig de tre senaste ridturerna och en kompis som ev ska hjälpa mig lite till hösten när det är dags att rida in min -08 red hmm igår och det gick super! Hon tyckte han var väldigt ridbar och välriden :)
Så nu siktar vi på LB2 och sen team chasingen på Malmö city horse show som vi tänkt! Fötterna är näst intill återställda!

Ska försöka filma i veckan!

Senast ändrad:

KL!

Har inte läst igenom tråden, men tänkte presentera mig då jag precis köpt mig en 2005:a lite oplanerat (Har även en 2007:a)!

Fullblodvalack e: Bal du seigneur, ca 162cm hög. Trevliga gångarter!

Han har stått i flera månader när jag hämtade honom så har börjat sätta igång honom nu. & han är över all förväntan!

Går fram överallt, Positiv, verkar gilla att arbeta, Orädd. Trevlig att hantera på marken, går rakt in i transporten, snäll att sko, osv. Inte hittat något negativt ännu! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama