Hur går det för era -05'or #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #9

I torsdags var jag med på en klubbhoppning här på ön. 80cm blev höjden då det är en väldigt liten och smal paddock! Felfria var vi=)

KL!

Har inte läst igenom tråden, men tänkte presentera mig då jag precis köpt mig en 2005:a lite oplanerat (Har även en 2007:a)!

Fullblodvalack e: Bal du seigneur, ca 162cm hög. Trevliga gångarter!

Han har stått i flera månader när jag hämtade honom så har börjat sätta igång honom nu. & han är över all förväntan!

Går fram överallt, Positiv, verkar gilla att arbeta, Orädd. Trevlig att hantera på marken, går rakt in i transporten, snäll att sko, osv. Inte hittat något negativt ännu! :love:

Grattis till hästköp och välkommen till Bukes trevligaste tråd! :)
Sen vill vi gärna se bilder på nyförvärvet! ;)

*kl*

Jag och Ove fick hjälp av oanki idag och hoppade, var fantastiskt roligt även om de som faktiskt håller på med hoppning nog skulle tycka att det är cavaletti eller så... :D

3.jpg

Filmbevis

Tänk på att det är 1-1½ år sedan vi hoppade senast och det resulterade i ett brutet finger så jag tyckte vi vär rätt duktiga ändå. :D

Kram från oss!

KL
Jag är så otroligt gld över att jag får rida den här fina hästen:love:
(Varning för bildbomb:o)
20100716_2929_redigerad-1.jpg

I helgen har "mitt" Cardento sto gått sitt första meeting. Tävling i dagarna tre stod på schemat, och vi har verkligen fått träna på diverse extrema omständigheter!:eek:
I fredags red vi 110 och 120 i dryga 30 grader och strålande sol. Hästen var super och hoppade kalas 2 nollor blev det och 1 av 3 kval till Breeders fixade!
Lördagen bjöd på ett riktigt åskoväder och SPÖregn, underlaget flöt, det var kletigt och klafsigt. Det var första gången pålle gick direkt in i 120 (4:e starten på höjden) och första gången som hon gick mer än en dag på rad. Som hon hoppade!:love: Hon gillade inte regnet och tyckte underlaget var lite läskigt, men jisses jag fick hålla i mig! En SUPER fin runda där vi tyvärr, tyvärr fick ett litet pet på det sista av de 10 hindrena.
Till söndagen hade ovädret dragit förbi, tack och lov. Lite lerigt på banan. Jag jobbde ända fram till att klassen startade så någon bangång hanns inte med. Precis innan start för avd B blev det lite kaos, det måste vara fler hinder på banan för att gälla som kval till Breeders. Banbyggaren var snabb och la till en kombination och ett räcke. Jag som kände att det var lite ont om krafter kvar hos min häst ville ju att klassen skulle komma igång så fort som möjligt för att inte få en för lång framridning. De flesta ryttarna kännde lika dant så som tur var så blev det bara en 5-10 minuters uppehåll innan vi kunde dra igång igen.
Vi kommer in på banan och hoppar nr 1 och nr 2 sen blir jag avbruten då hinder nr 3 som är en kombination har rasat ner... Tills sist får de fram nya hållare och jag får fortsätta. Min stackars häst är minst sagt förvirrad av avbrottet, är inte med på att det ska komma en kombination framför näsan och river både a+b, sen kommer vi igång och hon hoppar som aldrig förr! Otroligt synd att det blev så då jag kände att vi hade en säker nolla på gång, hon kändes super fin hela vägen!

Jag är otroligt nöjd med hästen, hon har skött sig exemplariskt och blivit många erfarenheter rikare! Nu väntar ett par dagars vila innan vi fortsätter jakten på Breeders kvalen;)

20100716_2937_redigerad-1.jpg
20100716_2930_redigerad-1.jpg
[

Senast ändrad:

Grattis till en lyckad helg :)

*kl*

Min häst debuterade 1m på P&J förra veckan. I första rundan blev det lite fel på en linje med 5 och 6 galoppsprång då hon fick trångt på första distansen och och långt på den andra. Lite "unghäst-dum" som hon är (missförstå mig rätt, vill givetvis ha en modig häst som hoppar även om det inte är perfekt men ibland är det bättre att dom stannar) försökte hon hoppa ändå men brakade igenom (som tur var var det ett räcke och ingen oxer).
Fick vänta signal och gjorde sedan om och då blev det mycket bättre. Sen en likadan linje igen som blev mycket bättre.
Sista hindret var en vattenmatta, och det har hon hoppat 100 ggr förut utan att titta men denna gången stannade hon. Petade till henne lite med spöt bara för att visa att det var fel och tänkte sedan lägga en volta och rida om, men då hoppar hon stillastående stackarna. Givetvis massa klappar och beröm.

Andra rundan var mycket bättre Jag la dock en volt innan 6:an då jag inte fick något bra tryck genom svängen och ville inte ge henne en dålig möjlighet så det var bara att göra om och göra rätt :)

Filmen
http://www.youtube.com/watch?v=pUoxckSu6Bo

Det jag själv tycker när jag ser filmen är att jag måste ha en bättre grundgalopp.

Nu har hon hoppvila 1,5 vecka och vi rider ut och rider dressyr. Hon blir finare och finare i dressyren. Häromdagen kändes det som något lossnade rejält:bump:

*kl*

Ikväll red jag och mamma filmade. Hästen var en aning spänd efter möte med vattensprinkler, läckande pumpslang som stod och sprutade ut på vägen samt traktor med tillhörande bevattningssystem där bak.
Jag blev lite sne på Avalon när han tramsade med att inte vilja gå förbi en mur på banan och satte honom på rumpan när han försökte kuta förbi den, vilket resulterade i vår första gemensamma stegring (!) Jag var helt paff och kunde inte parera alls, som tur var gick han ner igen och efter det skärpte han sig betydligt! :grin: Vi var nog lika chockade båda två...

Hittade aldrig riktigt känslan i passet men galoppen var jag faktiskt nöjd med. Det ser ut av filmen att dömma som jag enbart rider vänstervarv. Så är det inte utan jag fick bara gallra ut allt som blev för dålig kvalitet för att klippa ihop. Vi kan rida högervarv också :p

Rätt usel kvalitet tyvärr...
http://www.youtube.com/watch?v=95TMWrJ5kAM

Du rider jättefint! :bow: Trevlig form på honom! Jag skulle dock vilja ha lite mer tryck i gångarterna - man lurar sig förvisso lite på att han har långsamt rörelsemönster då han är så stor, men jag skulle nog vilja ha lite mer Power i honom! :)
Men du har gjort ett superjobb med den stora bäbisen :love:

Tack! :D
Det är det vi har försökt börja med nu att försöka få honom lite kvickare. Men det har fått komma lite i andra hand eftersom det fram tills nu mest har gällt att få honom stadigt på tygeln. Galoppen som för inte så längesedan var som ett ösregn ser faktiskt riktigt skaplig ut på film, det känns mer yvigt när jag rider ;) Numera har vi dessutom mkt lättare för galopp från skritt än trav :angel:

Tack för den fina komplimangen :bow:

Håller helt med anni, fin poppo men man kunde önska mer power, tryck. Jätte fina galoppfattningar :)

Poppo? Är det något uppländskt uttyck för häst? :D

Jag förstår vad ni menar och jag fick senast idag höra av min stallägare som är unghästutbildare att han är mkt mer ihop och kvick på töm. Så, jag har ju fått en graman (du ser väl folk rött här!!) som jag aldrig använt därför att jag alltid sett det som fusk-hjälpmedel som enbart drar in näsan på hästen.

MEN, om jag nu har hnm mkt bättre på töm för att han jobbar framåt samtidigt som jag får kraften att hålla kvar honom så energin blir uppåt istället för bara framåt, så borde väl gramanen göra detsamma? Jag mår nästan dåligt av tanken på att använda graman, men jag har många i stallet som tävlar svår dressyr som proppsat länge för att jag ska testa den.

Så, jag tänkte höra vad ni tror om det hela? Att man kanske rider med den 5-10 gånger för att få hästen att förstå vart man vill ha den och som en hjälp för mig att då ihop hela dragspelet. Självklart ska jag ha tränare med mig så jag rider rätt med den på. Min är ju muskelfattig över rumpan och det är för att han inte är ihop sig tillräckligt, kanske kunde gramanen hjälpa mig att starta upp de där musklerna lite?

Jag tycker det är jättesvårt och känner mig nästan lite som en förlorare som hängett mig åt gramanen men jag menar enbart som en kort hjälp för att orka få ihop honom lika bra i ridningen som på töm.

*knapplån*

Gud vad roligt med en sån här tråd, jag har missat det. Har själv en 05:a, och tycker det är superkalas att se lite andra, hur långt ni har kommit osv. Min pärla är just nu på sommarbete och vilar upp sig, hon var lite ojämn i bakbenen i våras, pga att hon ständigt slår i boxväggen ..:( Så långvila på 6 veckor blev det för henne.

Några bilder på henne:

78005_1275680562.jpg

94117_1274817837.jpg

64109_1273170763.jpg

22559_1271497444.jpg

*kl*

Känns som jag är mil efter alla andra med 05or... min lilleman opererade bort en ink för 2 veckor sedan var idag tillbaka för sista kollen (om det inte blir allt för mycket svallkött då).
Nu ska en tjej i stallet rida honom i ca 2 mån tllls vi ska flytta då hon har 1 häst och dottern hennes 2 så är det ju roligare att kunna rida ihop. Dessutom har jag 4 travare så jag har en del att göra ändå.

Fin han har blivit!! Men var är säkerhetsvästen?? Det kan hända saker rätt om man "bara" rider dressyr.

Angående Graman ser jag inte rött, men då måste ryttaren kunna rida med den, eller ha någon som står och instruerar hur du bör rida med graman. I fel händer förstör det mer än gör nytta. (Menar dock inte att du skulle förstöra honom)

Men angående musklerna på rumpan så tror jag att det är bättre att du ger dej ut och klättrar, och kör galopp intervaller!! Finns inget bättre för att få en rund och fin rumpa!! Min är ju också muskelfattig på rumpan, så nu kör vi med klättring för att stärka!

Jag har den när vi hoppar, nog för att man aldrig kan vara säker men han är väldigt stabil i dressyren. Bockar aldrig, reser sig inte heller mer än just den gången. Visst är det bäst m väst men jag har valt å inte ha den. Jag väger det är med gramanen fram och tillbaka men jag börjar med att testa den en gång. Klättra ska vi göra mer igen, varit lite dåligt med det ett tag. Och så cavalettin såklart.

Kl.

Igår satt jag upp och red Cesar för första gången efter hans semester som varit på drygt 1 månad. Han var jätteduktig och tyckte att det var kul att få arbeta lite. Red i ridhuset eftersom att det var första passet efter semestern och jag visste inte om han skulle vara jättepigg och busig (har tyvärr ingen uteridbana) och fy satan vad varmt det var, det är så hemsk luft i ridhuset nu att det tom. växer svamp i hörnen :crazy: Så det blir inge mer ridhus på ett tag, kanske om man rider sent, sent på kvällen iförsej.

Aja hur som, Cesar skötte sej kanonbra, red mest lösgörande arbete, och kollade gas och broms i alla gångarter :)

Såklart du ska testa rida med graman. Förstår inte varför folk är så nojjiga över hjälpmedel om man bara vet med sig själv VARFÖR man använder dem och HUR. Det heter ju HJÄLPmedel av en anledning ;)
Släng på honom en graman o se hur han reagerar. Som sagt, du har KRAFT att hålla honom på tömmen - effekten blir ju densamma med graman - du får KRAFT att hålla ihop honom istället för att han ska slänga upp huvudet o bara ånga på! Det är en STOR häst och du väger ju inte så mycket och anledningen till varför han kastar upp huvudet när du kräver mer av honom är ju såklart för att det är jättejobbigt och för att du inte orkar ge honom det stöd han behöver. Så på med gramanen så kanske du orkar hålla honom "på plats" och han kommer kunna jobba på korrekt och på så vis även bygga rätt muskler.
Sen när han slutar slänga upp skallen så är det ju bara att plocka av den! Rid för instruktör första gångerna så du får in snitsen själv och du - tömkör honom oxå med TRYCK så kommer han snabbare att bygga rätt muskler! :) *tummen upp*

(( och för er som nu blir hysteriska så kan jag tillägga att jag "pratat" med Charlotta (athenaavalon) utanför Buke och vet att Avalon är riktigt riktigt laddad - dvs MASSOR med framåtbjudning som är en förutsättning för att använda graman. Plus att han är riktigt välriden och hon vet vad hon sysslar med så därför vågar jag mig på att peppa henne om graman :) )

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker nog allt att du åtminstone ska prova, och se hur han reagerar. Sedan använda den sparsamt så att säga, men det tror jag nog att du kommer göra.

KL
Här hemma så har jag och Kimbi det lite otursamt. Först så lyckades Kimbi göra något med benet under semestern så hon var svullen i hela nederdelen av benet och hade två sår. Detta har hon dock återhämtat sig ifrån, och jag började sätta igång henne så smått under förra veckan. Då lyckades jag göra något under en ridtur och fick otroligt ont i ryggen, så jag har legat som en platt fisk sedan i måndags med smärta. Fast Kimbi misstycker nog inte till lite längre semester än planerat, det är bara matte som tycker det är väldigt retligt. Nu ska jag iväg över helgen, men hoppas på att jag är fit for fight igen på måndag, så vi kan sätta igång igen!

Visst testa tycker jag också. Men hade det varit min stora stora "poppo" ;) så hade jag klättrat och gjort övergångar i massor för att få med baken och den långa kroppen. Kanske puttat på lite extra med spö på rumpan vid dressyrträning.

Hur som så är jag övertygad om att du inte kommer att förstöra honom på något sätt om du testar gramanen.

Lycka till !! :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 462
Senast: iNHALE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama